Citat:
Vilket då för oss tillbaka till, om sametingslagen överhuvudtaget avser definiera en samisk etnicitet, så gör den det med det mycket specifika ändamålet att avgöra vem som kan upptas till sametingets röstlängd. Det existerar inte motsvarande ändamål för några andra grupper i det svenska samhället.För att återvända till frågan som ställdes:
"Hur skyddas utsatta grupper av att deras etncitet ska definieras i lag? Vad är det som inte fungerar i nuläget på grund av att till exempel kurder inte definieras i lagboken? Hur skulle deras skydd stärkas av en juridisk definition av vem som är kurd och inte? Jag tycker snarare att det ökar utsattheten, eftersom man då måste leva upp till något godtyckligt krav för att godkännas som "riktig kurd" innan man åtnjuter skydd mot diskriminering mot kurder."
Du svarade med att pladdra om USA. Strix ville pladdra om Libanon istället. En snabb verklighetskoll avslöjar att varken USA eller Libanon sitter och försöker upprätta definitioner av sina olika etniska grupper i lagboken eftersom det är fucking efterblivet. Ni har gett noll svar på varför det här skulle vara eftersträvansvärt.
Citat:
Ja inte fan vet jag, men om vi antar att det är ett utbrett problem, och att det är väsensskilt ifrån nepotism bland svenskar, så misstänker jag att den effektivaste lösningen inte är "upprätta en juridisk definition av varenda klan i Sverige".
Hur hanterar vi jäv med klaner i Sverige? Skall vi inte bry oss om de problem av nepotism och korruption som uppstår?
Citat:
Ja, men alla landskap kan i någon mening hävda en unik historia. Hade jag talat med en dalmas för hundra år sedan hade jag sannolikt inte heller förstått så mycket. Huruvida detta skulle vara tillräckligt för att man ska kunna tala om ett eget språk eller en unik etnicitet är dock fortsatt inte en fråga med några entydiga svar.
Skåningarna har sin historia precis som svenskarna. Och går du tillbaka till min farmors generation hade du inte förstått vad hon sa. Det var lite mer än en handfull dialektala uttryck det kan jag lova.
Själv orkar jag inte med att "prata vårdat" i Stockholm alla gånger utan pratar engelska.
Jag anser det finns ett skandivaskt språk med olika dialekter, där skånskan är en, svenskan är en annan. Att skånskan som dialekt närmast är utdöd är ju en annan sak, det var samiskan också innan man började rekonstruera den.
Själv orkar jag inte med att "prata vårdat" i Stockholm alla gånger utan pratar engelska.
Jag anser det finns ett skandivaskt språk med olika dialekter, där skånskan är en, svenskan är en annan. Att skånskan som dialekt närmast är utdöd är ju en annan sak, det var samiskan också innan man började rekonstruera den.
Citat:
Ja, man kan sitta och räkna på att varenda jävel med en utländskfödd förfader fyra generationer tillbaka är icke-svensk, det var väl inget vi inte redan visste? Ja, man kan definiera etnisk svenskhet så att fjärde generationens invandrare under inga omständigheter räknas som etniska svenskar. Du har ju dock när du tillfrågats sagt att det inte alls är så du vill definiera etnisk svenskhet, så vad vill du egentligen mena med det här blogginlägget? För mig framstår det bara som att du jämför äpplen och päron.Det är relevant för att det visar på ett annat sätt att räkna på demografisk utveckling än den SCB använder. Om Du läste det jag länkade, och länken vidare så kanske det framgår ytterligare. Den viktigaste aspekten är emellertid hur människor identifierar sig själva och andra etniskt, och det komplicerar också definitionsfrågorna.
(Sedan kan man ju diskutera hur jävla smart det är av den där finländaren att anpassa en linjär regressionsmodell till tre datapunkter för det löjligt specifika urvalet 2012-2014, men det är iallafall ett sidospår.)