Citat:
Jag börjar undra om du satt dig in i olycksförloppet överhuvudtaget. Du skrev att
”han är ett (av flera) ögonvittnen som hela tiden sagt att det rann vatten under bildäck redan sekunder efter det betydande oljudet hördes och slagsidan började”.
I diskussionen om Estonias förlisning kommer jag och antagligen de flesta andra att anta att du menar den stora kraftiga slagsidan, ”large sudden heel” = överhalningen, som får de flesta att börja fly skeppet (några, t.ex. Reintamm startar tidigare). Vilken slagsida menar du?
Citat:
Nu börjar det bli lite surrealistiskt. Du har av mig och minst en skribent fått det påpekat att Reintamm inte hade sin hytt i avd 4/5 där det nya hålet/sprickan ligger, utan i avd. 3. Men du upprepar denna felaktighet en gång till. Varför då?
För det andra, du talar om en "kollision" i ditt svar. Vart talar jag om en kollision i mitt inlägg? Jag kan bara utläsa att jag talar om att Reintamm har sin hytt i det område/sektion där experter pekat på att om det finns ett hål så bör det finnas där. Och huxflux så hittar Evertsson ett hål just där...
Citat:
.
Du talar om ett fartyg som sjunker på mindre än en timme och där vraket än idag, 27 år senare inte genomgått en fullständig genomsökning, och du tycker att vatten som färdats ca 15 m är orimligt. Orimligt trots att det bevisligen ( i vart fall i nuläget) finns ett 4 meter stort hål i sidan på fartyget
Du gjorde i citatet ovan en koppling mellan oljuden, slagsidan och vattnet. Eftersom vi talar om Dplays dokumentär så gör jag då antagandet att dessa är kopplade till hålet. Har jag uppfattat dig rätt? Kan du i så fall föreslå något troligt scenario där vatten från ett hål mellan avd. 4/5 dyker upp utanför Reintamms hytt i avd. 3 några minuter senare?
Citat:
.
Tidigare i inlägget citerar du att Reintamm talar om en ”tunn vattensträng” här talar du om att vattnet "forsar" fram. Du får bestämma dig. I andra inlägg anmärker du på mina ordval
Läs igen. Reintamm säger ”tunn vattensträng”. Jag säger att vattnet skulle behöva ”forsa fram” i avd. 4 för att nå avd. 3 där Reintamms hytt befinner sig. Du kan välja ett annat ord som beskriver vatten som tar sig från SB sida, svagt uppför mot den permanenta slagsidan på ett par grader, genom minst en WT-dörr och fram till #1094.
Citat:
Det finns en högst rimlig förklaring till vattnet han och ~8 andra överlevande ser på däck 1, och det hänger ihop med det vatten vid och genom dörrarna till bildäck (2) som 9 överlevande ser. HSVA har en beskrivning hur vattnet från bildäck kan tränga in i trapphusen och sedan ner till däck 1.
Exakt hur det kan komma sig att Reintamm och andra ögonvittnen ser det de beskriver är just det som är märkligt i allt det här. Det är märkligt därför att det trotsar beräkningar som du och dina räknenisse polare gör utifrån ritningar med mera. Sådana märkligheter behöver redas ut och det hade kanske kunnat redas ut om vraket undersökts mer noggrant eller rent av bärgats i nära anlsutning till att det sjönk men så blev det av någon anledning inte. Och nu står vi här med ett hål i sidan på vraket och överlevande som beskriver att diverse räknenisse rapporter inte stämmer överens med vad de upplevde. Så du kanske kan svara på frågan, hur kunde Reintamm se det han såg? Vart kommer vattnet ifrån?
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
Citat:
Nu är det ju faktiskt Reintamm själv som insitt förhör från 1994 beskriver hur han går på (BB) skrovsida strax efter att han gör sin iakttagelse i vattnet. Han nämner även att han stannar och talar med några i besättningen, samt sammanträffar med den estniska dansösen. Att jag tog upp olika tidsuppgifter (överhalningen, Maydayanropet) beror på att det är det hållpunkter vi har, och de visar utan något som helst tvivel att det måste ha tagit lång tid innan han gör sin iakttagelse invattnet. Men du köper ändå versionen i dokumentären 25 år senare att det tar en dryg minut. Varför då? Kontrollfråga: tror du han befinner sig på SB sida också?
Med ett tafatt försök till saklighet och ambitionen om att "reda ut hans observationer" faller du in i ett sifferdribblande här. Alltså, du blandar siffror från olika källor (källor som motsäger varandra gällande tids- och händelseförloppet när Estonia sjunker) lite hej vilt för att kasta tvivel över Reintamms redogörelser för sina observationer. Reintamm talar om att slagsidan tilltar kraftigt och att hans färd till sin utsiktsplats går mycket snabbt (jag vill minnas att han nämner en dryg minut i dokumentären). Alltså rör det sig inte om 10-15 minuter du talar om och således rör det sig inte heller om att Estonia förflyttat sig "flera sjömil" när Reintamm når sin utsiktsplats.
Citat:
Det går inte att besegra en sådan här debattör.
Du får helt enkelt försöka lite mer Barbro. Du har att göra med en person som är verserad i hur manipulation och dessinformation går till när du diskuterar med mig.
Citat:
OK. Gott så.
På den här punkten håller jag i stora drag med dig. Evertsson kunde ha valt ut och låtit fler vittnen/överlevare komma till tals.
xxx
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-17 kl. 19:21.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-17 kl. 19:21.