Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Här är Reintamms vittnesmål från 1994:
https://web.archive.org/web/20160828045156/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.3.1.289.
Eftersom du vill diskutera Reintamms uppgifter i dokumentären så hoppas jag att du läst detta förhör. Om inte, så föreslår jag att du gör det.
För det första, Reintamm flyr
innan den kraftiga slagsidan (överhalningen). Han hör ”kraftiga skrapljud” som ”lät som de kom underifrån”. ”Hytten lutade men bara lite grann” och det ”fartyget hade mycket lite slagsida”. Först när han når övre däck märker han att ”fartyget lutade mer och mer”. Vad i ovanstående eller resten av hans vittnesmål menar du tyder att han varit med om en kollision?
För det första, ta en titt på det du fetmarkerat i mitt inlägg. Du fetmarkerar "slagsidan börjar". Så hur får du det till att jag talar om en "kraftig slagsida"? Barbro, återigen, sådan här slapphet i resonemangen ser inte bra ut inför din lönerevision.
För det andra, du talar om en "kollision" i ditt svar. Vart talar jag om en kollision i mitt inlägg? Jag kan bara utläsa att jag talar om att Reintamm har sin hytt i det område/sektion där experter pekat på att om det finns ett hål så bör det finnas där. Och huxflux så hittar Evertsson ett hål just där...
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
För det andra låg Reintamms hytt inte i avd. där hålet/sprickan upptäckts, dvs mellan avd. 4/5 enligt vår bästa skattning i den här tråden (Evertsson har mig veterligt aldrig prickat in det exakt, men vi ägnade en bra stund åt det i höstas). Reintamm bodde i #1094 vilket ligger i avd. 3. Du kan titta på ritningen här och fundera hur rimligt den ”tunna vattensträng” han ser utanför sin hytt mitt i avd. 3 kommer från ett hål ca 15 m akterut.
https://web.archive.org/web/20040117164636/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/SHEETS/pg529.htm
Du talar om ett fartyg som sjunker på mindre än en timme och där vraket än idag, 27 år senare inte genomgått en fullständig genomsökning, och du tycker att vatten som färdats ca 15 m är orimligt. Orimligt trots att det bevisligen ( i vart fall i nuläget) finns ett 4 meter stort hål i sidan på fartyget.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det kanske kommer som en överraskning för dig, men vi är flera som grottat i dessa ritningar betydligt längre än du varit i tråden.
Nja du Barbro, här har du fel. Jag har följt den här frågan i måååånga år och haft koll på både dig och den här och andra trådar i ämnet ett bra tag. Jag har däremot, av olika anledningar, väntat med att gå i polemik med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Men berätta gärna: om Reintamm verkligen hör skrovet tryckas in vid avd 4/5, hur leder det till en vattensträng i korridoren utanför bara minuter senare? Och hur når vattnet dit utan att forsa fram i korridorerna i avd. 4 närmare hålet? Svaret är att det gör det inte. Om vattnet Reintamm ser kommer från det nyupptäckta hålet/sprickan så har detta uppstått långt innan så att däck 0 är vattenfyllt. Men då talar vi inte enstaka minuter, utan tiotals.
Tidigare i inlägget citerar du att Reintamm talar om en ”tunn vattensträng” här talar du om att vattnet "forsar" fram. Du får bestämma dig. I andra inlägg anmärker du på mina ordval.
Exakt hur det kan komma sig att Reintamm och andra ögonvittnen ser det de beskriver är just det som är märkligt i allt det här. Det är märkligt därför att det trotsar beräkningar som du och dina räknenisse polare gör utifrån ritningar med mera. Sådana märkligheter behöver redas ut och det hade kanske kunnat redas ut om vraket undersökts mer noggrant eller rent av bärgats i nära anlsutning till att det sjönk men så blev det av någon anledning inte. Och nu står vi här med ett hål i sidan på vraket och överlevande som beskriver att diverse räknenisse rapporter inte stämmer överens med vad de upplevde. Så du kanske kan svara på frågan, hur kunde Reintamm se det han såg? Vart kommer vattnet ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Låt oss sedan reda ut hans observation i vattnet. Versionen som Reintamm lämnar 1994 skiljer sig lite från dokumentären och ABs artikel. Han gör sin observation när, eller omedelbart innan, han står på fartygets sida. Av detta följer två saker:
- han befinner sig på BB sida av fartyget, motsatt det nya hålet. Annars kan han inte stå på fartygets sida.
- Eftersom slagsidan nu är ~45 grader så har det gått en bra stund sedan han flyr däck 1 med ”liten slagsida”. Hur länge? Det vet vi inte exakt, men definitivt inte mindre än 10-15 minuter*. Eftersom Estonia gjorde ca 12-14 knop när den hypotetiska kollisionen inträffade så har Estonia färdats flera sjömil från platsen för densamma.
Med ett tafatt försök till saklighet och ambitionen om att "reda ut hans observationer" faller du in i ett sifferdribblande här. Alltså, du blandar siffror från olika källor (källor som motsäger varandra gällande tids- och händelseförloppet när Estonia sjunker) lite hej vilt för att kasta tvivel över Reintamms redogörelser för sina observationer. Reintamm talar om att slagsidan tilltar kraftigt och att hans färd till sin utsiktsplats går mycket snabbt (jag vill minnas att han nämner en dryg minut i dokumentären). Alltså rör det sig inte om 10-15 minuter du talar om och således rör det sig inte heller om att Estonia förflyttat sig "flera sjömil" när Reintamm når sin utsiktsplats.
Du får helt enkelt försöka lite mer Barbro. Du har att göra med en person som är verserad i hur manipulation och dessinformation går till när du diskuterar med mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Med denna information tycker Evertsson att det är relevant att spekulera i att Reintamm ser något relevant i vattnet, på fel sida och minst 10-15 minuter efter han hör sina skrapande ljud. Vad tycker du?
Se dokuemntären. Det du skriver är direkt oriktigt. Reintamm spekulerar i att han såg något, inte Evertsson. Återigen Barbro, du behöver skärpa till din repertoar för det här håller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Evertsson skall inte ”neka ett ögonvittne” något. Men det är hans dokumentär och han väljer vad som tas med. Det är därför han skall ha hård kritik. Han kunde ha valt att låta Hillerstöm komma till tals. Han stod på SB sida under hela förloppet och såg ut över havet. Han såg eller hörde ingenting. Varför är Reintamm mer relevant än Hillerström?
https://web.archive.org/web/20040101233441/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.244.htm
Eller om vi nu talar ögonvittnen som ser saker i havet, eller i alla fall vågorna: Kikusts som från däck 7 ser det lossnade bogvisiret studsa upp och ner i motsjön, han skulle kanske kunna vara något?
https://web.archive.org/web/20040101233813/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/20.246.htm
Det är väl ändå uppenbart vilka ögonvittnen som skall lyftas fram om Evertsson får välja?
På den här punkten håller jag i stora drag med dig. Evertsson kunde ha valt ut och låtit fler vittnen/överlevare komma till tals.
Samtidigt så är ett besvärande faktum, och därmed ett relevant urvalskriterium, att det de vittnen som tas med säger stämmer väl överens med att det hål som bevisligen finns i sidan på Estonia. Det vill säga, det finns en relativ överenstämmelse mellan teknisk bevisning och vittnesutsagor. Gällande bogvisiret och rampen så är vittnesmålen och analyserna mer divergenta och det berörs delvis i Evertssons dokumentär.
Hillerströms observationer ska inte förringas men tyvärr ger de inte stöd för egentligen någoting annat än att fatryget sjönk (undantaget ska vara "plåtluckan" han såg om det nu var rampen men han talar senare om att detta var stabilisatorfenan). Reintamm och andra som befann sig i hytter och andra utrymmen hörde smällar och/eller starka skrapande ljud, detta tycks ha gått Hillerström förbi och kanske var det därför så att dessa hördes mer inne i fartyget än utanför? Vatten kan ha en isoleradne kraft på ljud medan dessa färdas i metal.
Gällande Kikusts observationer så är det svårt att tydligt säga något om vad han egentligen såg utifrån den upphackade och knapphändiga återgivelsen av vad som sagt under förhöret. Jag hade gärna sett att han fick teckna ett mer utförligt händelseförlopp men av någon anledning så behandlades vittnesmål från överlrvande ganska styvmoderligt i den haveriutredning du så ofta hyllar (JAIC).
För din del ställer för övrigt Kikusts observationer till rejäla problem då de gör gällande att vattenytan ofta var i höjd med fören, det betyder att det fyra meter höga hål hål du förringar betydelsen av i betydande utsträckning skulle ha befunnit sig under vattenlinjen...