2021-04-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Din sista fråga: ett handtag från en domkraft?
Jag tycker det ser ut som slag från en momentnyckel
Citera
2021-04-17, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Angående detta:

”Synd att det inte framkom mer om cachen som hon, enligt annat vittne, skulle leverera i maj:

" Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande, de åt middag hos B*ert. Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache." (CB)”

Det är kanske detta (inkl nåt missat dokument sparat på datorn eller Drive?) som bör gås igenom om någon någonsin ska bli klok på hennes nya cacher:

https://www.bildtagg.se/bild/kezxd0y531lexr9xg7szm5vt

https://www.bildtagg.se/bild/903tbqekbg0ie7ysrahq52xt

Och tre veckor innan mordet så vill hon låna verkstad. Vill hon inte snickra mer i SD:s tvättstuga sen hon gjorde illa sig kan man undra...
Det finns absolut nånting som härrör till aktuella cacher, det är min fulla övertygelse.
Nåt som misstänktes vara ett hot.
Även om det inte ens vore nåt så braskande som herr Paranoid fick för sig.

Jag tror han även kände kontrollförlust angående detta. Han hade full insyn i vanliga fall men inte sista månaderna efter skilsmässan.
Här vet han inte mer än möjligen hintar och hon pratar ändå om att nåt är på gång.

Hon vill inte snickra alls i SDs närhet, kanske sen ett halvår tillbaka.
Jag funderar dels kring när hon börjar backa med full insyn för honom och dels kring spår om hennes aktivitet. Det ligger nåt kopplat till mordet som motiv här, frågan är vad och vart är det hon höll på med?
Hon måste ha haft nån layout, nåt påbörjat, nåt hon skrivit men dolt för SD. Nåt material.
Speciellt om det är nåt alldeles extra, det mest avancerade, sånt sker inte på en kvart och det ska levereras i maj.
Citera
2021-04-17, 15:38
Medlem
Inlägg från 5 maj 2020:

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
I morgon kommer ju domen som (högst sannolikt) friar SD. Är den ”solid” så lär inte HR ändra på den.

För att sedan en GM någon gång skall kunna dömas krävs något mer än bara starka indicium, som tex mordvapnet med tydliga spår.

Uppdaterar tidigare lista på mordvapensförslag som tråden producerat:

slagträ
armeringsjärn
cykelstyre
ficklampa
taktisk ficklampa
baseballficklampa
UV- lampa
hammare
isyxa
stolsben
kolsyrepatroner
sadelstång
knytnävar
metallrör/rör till byggnadsställning
snöskyffel
spärrskaft

och icke att förglömma:
mikrofonstativ
foten till en torkställning
dotterns sadel

Nytillkomna förslag:
fälgkors
klätterutrustning
skor med stålhätta
bänkhammare
momentnyckel
pennhammare
baksidan av yxa
stödben till vattenspridare
huvudet på vattenspridare
och (inte minst)
stång till fågelmatare
spjut

Edit: käpphäst

Finns ”vapnet” i listan?
Kommer det någonsin att hittas?

Skribenten Rubar listade den
5 maj -20 alla de tänkbara mordvapen som vid den tidpunkten hade diskuterats i tråden.

Till den listan kan då domkraftskaft adderas.

Frågan är fortfarande högst aktuell, man undrar om mordvapnet någonsin kommer att hittas?

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Lyssnar man på kriminaltekniker GS från förhör i Aftonbladets Krim-podd så verkar ”skadorna” hon fick vara väldigt svåra att härleda till någon form av tillhygge.

Hammare verkar han dessutom åsyfta buskstammen mer än själva skadorna i mjukdelar och kranium. Mer en gissning då det inte finns mer att gå på. Han är nog inne på att det måste vara nåt ”vassare” än en hammare för att bita i barken. Så tolkar jag det iaf.

I senaste protokollet som kom in från rättsläkaren så var det fem punkter som de listade där ett domkraftskaft skulle kunna vara tillhygget. Innebär det fem ”träffar” med tillhygget eller hur sla man tolka det?

Sen listas några skador som skulle kunna vara med domkraftskaft eller liknande men som inte anses lika säkra som de första fem punkterna.

Alltså finns det inte särskilt många ”rena träffar” som går att härleda till något tillhygge alls. Och som sagt stammen är det som gör att man alls kan göra en analys/tolkning.

På tal om sår så var det väldigt tragiskt att höra att LW:s föräldrar i en kommentar till journalisten menar att vissa sår aldrig läker. De blir bara värre.
Citera
2021-04-17, 15:46
Medlem
https://get.pxhere.com/photo/leather-tool-bag-handbag-brand-treasure-hunt-glasses-utensils-cache-gps-search-coin-purse-geocaching -geocache-garmin-1129593.jpg
Vad hade SD och HD i sin BBväska?

https://henrikcardesjo.files.wordpress.com/2014/12/kit2.jpg
Senast redigerad av Litenensam 2021-04-17 kl. 15:49.
Citera
2021-04-17, 15:48
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tycker det ser ut som slag från en momentnyckel

Kan piggen på en momentnyckel göra det där lilla ” extrahålet ” som syntes i trädstammen ?

(Spekulation”
Citera
2021-04-17, 15:50
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tillägg: med blodspår menar jag även stänk.

Litenensam skrev : ” momentnyckel ”.
Vad tror du om det ?

(Spekulation)
Citera
2021-04-17, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja men ni är flera som hävdar att HD är rena rama lögnerskan och ondskan själv för att hon säger "jag vet inte" titt som tätt men det mest troliga är att hon gör helt rätt och det är ett strategiskt val. Varför ska HD svara på frågor gällande sig själv och servera åklagarna med information så att de även kan börja misstänka henne? Tänk efter vad ni själva hade gjort. Babblat på eller följt advokatens råd att säga så lite som möjligt om er själva när någon annan är åtalad.
Ja, hon är falsk. Det borde även en blind höna som dig inse.
Om hon ljuger IRL, om hon utan skrupler loggar om LWs cacher och om hon fejkar att vara en annan person här - då ger jag inte ett vitten för hennes trovärdighet.

Hon kan absolut svara rakt på frågor.
En person med rent samvete behöver inte tänka strategiskt i varken förhör eller i rätten.
Du betonar ju själv att hon inte är åtalad.

Har hon inget att dölja behöver hon inga råd heller om hur hon ska bete sig.
Får hon råd för att skydda SD är det väl rätt skevt likaväl?
Citera
2021-04-17, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kan piggen på en momentnyckel göra det där lilla ” extrahålet ” som syntes i trädstammen ?

(Spekulation”
Tänkte det, det måste vara någonting som är böjt eller går ut åt sidan, det är knappast ett rakt bamburör, det ger inte den kraften. Måste gå att "schvunga"
Det finns ju en uppsjö hammare också, och en förevändning att knacka upp en geocache?
Citera
2021-04-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja men ni är flera som hävdar att HD är rena rama lögnerskan och ondskan själv för att hon säger "jag vet inte" titt som tätt men det mest troliga är att hon gör helt rätt och det är ett strategiskt val. Varför ska HD svara på frågor gällande sig själv och servera åklagarna med information så att de även kan börja misstänka henne? Tänk efter vad ni själva hade gjort. Babblat på eller följt advokatens råd att säga så lite som möjligt om er själva när någon annan är åtalad.
Men hon är oärlig.
Läs hur hon hjälper JG hur han ska göra för att fusklogga och photoshoppa in bilder.
Hon ljuger och undanhåller.
På samma sätt som om du frågar ett barn, har DU ätit hela paketet med kakor?! jag sa att du bara fick ta en!
Varpå barnet svarar, det gjorde jag också. Jag tog en i taget.

HD svarar ju att hon inte fått frågan och att det ställts fel frågor osv.
Varförinte hjälpa till att få fast en livsfarlig mördare/psykopat som mördat en människa i området där de bor! Vem är näst på tur? Vågar de släppa sina barn själva?
Hur var det nu SD uttryckte det, att HD skyller allt det dåliga som hänt på Lena, då vill man ta bort det dåliga
Vad som hände vet vi, varför känner Davidssons INGEN oro?
Citera
2021-04-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns absolut nånting som härrör till aktuella cacher, det är min fulla övertygelse.
Nåt som misstänktes vara ett hot.
Även om det inte ens vore nåt så braskande som herr Paranoid fick för sig.

Jag tror han även kände kontrollförlust angående detta. Han hade full insyn i vanliga fall men inte sista månaderna efter skilsmässan.
Här vet han inte mer än möjligen hintar och hon pratar ändå om att nåt är på gång.

Hon vill inte snickra alls i SDs närhet, kanske sen ett halvår tillbaka.
Jag funderar dels kring när hon börjar backa med full insyn för honom och dels kring spår om hennes aktivitet. Det ligger nåt kopplat till mordet som motiv här, frågan är vad och vart är det hon höll på med?
Hon måste ha haft nån layout, nåt påbörjat, nåt hon skrivit men dolt för SD. Nåt material.
Speciellt om det är nåt alldeles extra, det mest avancerade, sånt sker inte på en kvart och det ska levereras i maj.
Vart är hennes i princip färdiga cacher? De slängdes väl med annat "bös" på städdagen
Citera
2021-04-17, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Tänkte det, det måste vara någonting som är böjt eller går ut åt sidan, det är knappast ett rakt bamburör, det ger inte den kraften. Måste gå att "schvunga"
Det finns ju en uppsjö hammare också, och en förevändning att knacka upp en geocache?

Kofot och hammare? Känns som 2 olika vapen varav ena en hammare?(spekulation)
Citera
2021-04-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skriver lite mer i sak än jag brukar. Jag brinner för ämnet även om det inte märks här.
Allmänt och inte kritik.

Ja och nej.
För det funkar inte riktigt så när Mr Disturbed Nice anländer.
Då är allt som bortblåst.

Det handlar om att läsa på om egenskaperna av den bedrägliga mannen; att samhället informerar mer likt den bok jag rekommenderar. Att lära sig vilken dynamik det rör sig om.

LW visste att nåt var skogstokigt, det VET de flesta kvinnor som är nåt så när vid sina sinnens fulla bruk, inte är psykiskt störda, har låg IQ och inte ägnar sig åt totalt självbedrägeri.

Det handlar om att bli varse långt innan på varningssignalerna om överdrivet uppvaktande, att det går överdrivet fort och att inse att när mörkläggningen pågår månad ut och månad in så är det ingen språngbräda, det är inget övergående tillstånd.
Det är falskt.

Det handlar om att inte släppa allt vind för våg och sänka garden. Att aldrig lämna access till konton och kort, till koder och vad än som berör kontroll. Att tro att detta är ett kärleksfullt "vi" att dela allt. Det är enbart en strategi vid maktutövande.
Det är inte ett dugg romantiskt.

Att inte svepas iväg i ett rosa moln, att vara vaksam på egenskaper som empati och hopp.
Det är de två tingen som en störd och manipulativ person äter till frukost och lunch.
Man vill så gärna tro gott och man vill så gärna hoppas och i detta bor naivitet och hög risk att bli grundlurad.
Om det berör en direkt och personlig nivå är det som att fastna i klibbig slime och personligheten och motståndskraften bryts ner.

Klämkäcka råd om att det bara är att lämna eller kommentarer om att vara dum i huvudet hjälper inte.
Eller i värsta fall nedvärderande och kränkande kommentarer eller blickar.
Du som är så stark, energifylld och smart borde väl klara av mer och fatta bättre.
Du som är så högutbildad, du som jobbar med ditten och datten.
Det är totalt felaktigt att tro att det är ett sorts vaccin och inte drabbar sådana, att de här kvinnorna är svaga och dumma i huvudet.

Oavsett vad som felar SD så utmanas många störda personer av starka kvinnor, speciellt psykopater. Det blir en rolig sport, en utmaning som lockar att se om de kan manipulera omkull en stark, intelligent och energisk kvinna.
Det enda som skiljer är att nedbrytningsprocessen tar längre tid, den här kvinnan kommer nämligen kämpa med sin vinnarskalle. Det ska bli bättre, det ska gå att få ordning på karln..
Det drabbar även män, icke att förglömma.

Det handlar om emotioner och så kraftig hjärntvätt att kvinnorna jämförs med offer för tortyr, eller krigsoffer som utvecklar PTSD.
Av de professionella som vet vad det rör sig om.
Den här kunskapen måste förbättras inom vård, social omsorg och rättsväsendet.
Insikten om hur farligt personen även lever om de tror att de kan sköta det här själva.
Huvudrådet vid tex psykopati är alltid:
Spring.
Spring direkt innan det är försent. En störd person kommer absolut aldrig förändras till det bättre.

Nästa råd är:
Lämna.
Men lämna oerhört försiktigt även om en väl befogad känsla av upprättelse hägrar starkt.
Hämnas aldrig, provocera inte. Bara dra och slicka såren och fokusera på att bli stark och klok igen med en erfarenhet som hade ett farligt högt pris. Gå vidare, börja om på nytt.
Släpp det gamla.

Sök alltid professionell hjälp för hjärnan fungerar inte, den längtar hela tiden tillbaka till den rosa tiden som den aldrig glömmer och lever sen på minnen och njuter slutligen av fragment av godhet likt en skeppsbruten njuter av skorpor och vatten bland råttor.

Jag tror du kan se Lena i detta och jag blir rosenrasande över tanken att hon var på väg ur men så skör emotionellt att hon spretade åt alla håll och berövades då livet brutalt och barnen förlorade sin mor.

För att det handlade om hämnd och falska, egocentrerade människor utan nån respekt för liv. Utan moral och enbart prestige in absurdum.

Tack, då kan folk här sluta idiotförklara LW som inte orkade bryta med psykopaten.
Att de på något vis skuldbelägger henne för sin egen död.
Det är psykiatri som kan förklara hur hjärnan fungerar, att även intelligenta och starka kvinnor, och män kan brytas ned och inte agerar förnuftigt och rationellt.
Du har helt rätt i att detta behöver läras ut mer, som samhälle är det skrämmande att vi ska acceptera att 60 kvinnor mördars årligen av sina män.
Det finns en nolltolerans i trafiken, men inte för kvinnomord.
Det minsta vi kan begära är att vi som rättssamhälle dömer mördare som Sd till lagens strängaste straff, och inte släpper ut dom på teknikaliteter.
Det är ju genomruttet att samhället skyddar mördarna när de inte kunde skydda offren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in