Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Nej lille vän, det var du som tydligt och klart (i kapitäler!) beskrev Bibeln som sanning. Så nu vill jag att du belägger detta. Specifikt de delar som gör övernaturliga påståenden. Som att Gud finns. Att han agerar i vår verklighet. Men du kan fritt välja vad du vill börja med.
Och om du backar ur igen så kommer jag fortsätta konstatera att Bibeln är en sagobok full av svammel för trots allt ert skrävlande så klarar ni inte att belägga ett enda påstående. Det börjar faktiskt bli lite patetiskt nu. So fort ni synas så ökar skrävlandet.
Man brukar som
default starta med att verkligheten refereras till i yttranden i påståendeform, och, därmed och preliminärt, att sådana yttranden refererar verkligheten. Det är som ett "jaha, nu har jag registrerat det påståendet". Det blir som en tavla på en mental vägg.
Att starta med ett metodiskt, filosofiskt tvivel, nämligen utgångspunkten att allt ska gälla som falskt tills det bevisats vara sant,
well, that's not how it works.
Jag bejakade att Bibeln är sann, d.v.s. att påståendena i skriftsamlingen Bibeln (förstås naturligt tolkade i sin egen kontext), är sanna.
Jag svarade "ja" på trådens fråga och rubrik. Så nu är det gjort.
Har R. ett problem med påståendet att Bibeln är sann, så må R. ge bok, kapitel och vers och beskriva sitt problem med det, så kan vi ta det därifrån.
Eftersom Bibeln är den gudomliga auktoriteten för mig är den också normen för mig när jag prövar påståenden utanför den.
Det är därför R.
inte ska flyga runt och kraxa att jag nu måste tro på allt skrivet och hela mänskligheten.
För det är inte så att jag när jag stöter på en bok jag inte läst eller en jeppe jag inte hört förut på förhand avfärdar dem som ej sanningsenliga tills motsatsen bevisats. Jag lever inte i ett metodiskt tvivel, och jag undrar om ens den värsta värstingen (den mest övertygade ateistdåren) lever i det.
Nej, jag ser vad som står eller lyssnar på vad som hörs och så tillämpar jag normen jag har - nämligen Bibeln - för att testa i vilken mån det skrivna eller sagda är sant eller inte.
Bibeln är för en kristen inte längre på samma nivå med andra samlingar av yttranden. Vet en kristen att Bibeln lär något ifrågasätter han det inte. Han är ju övertygad om att det är Guds ord. Gud ljuger inte som ateister.
That's how I go about it, dude.