2021-04-15, 11:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jonathan Edman är en annan som i samma årgång som var bra som yngre junior, men känns som han bara blir sämre och sämre jämfört med jämnåriga för varje säsong som går. Saknar också helt snabbhet.

Satsar inte Edman betydligt mer på löpning än på skidåkning nu för tiden? Det är i alla fall mitt intryck. Förra året (2020) gjorde han 8:27.99 på 3000 meter, 31:03.01 på 10000 meter och 29.51 på 10 km landsväg. På 3000 meter var det bara Samuel Pihlström och Emil Millan de la Olivia, på 10000 meter bara Emil Millan de la Olivia och Omar Nuur och på 10 km landsväg bara Emil Millan de la Olivia som var snabbare än Edman bland svenska juniorer. Så ingen dålig grundkapacitet.
Citera
2021-04-15, 12:44
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Satsar inte Edman betydligt mer på löpning än på skidåkning nu för tiden? Det är i alla fall mitt intryck. Förra året (2020) gjorde han 8:27.99 på 3000 meter, 31:03.01 på 10000 meter och 29.51 på 10 km landsväg. På 3000 meter var det bara Samuel Pihlström och Emil Millan de la Olivia, på 10000 meter bara Emil Millan de la Olivia och Omar Nuur och på 10 km landsväg bara Emil Millan de la Olivia som var snabbare än Edman bland svenska juniorer. Så ingen dålig grundkapacitet.
Jag tror inte det. Det var en intervju med honom den 8 januari där han hoppades ta en plats på JVM, jag minns inte om den uttagningstävlingen ställdes in eller om han blev sjuk/skadad.

Jag tycker det är svårt att dra några slutsatser om juniorer på basis av de få tävlingar som varit en förkylning eller liten skada kan ha fördärvat mycket mer än under vanliga säsonger.
Citera
2021-04-15, 14:46
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Instämmer, min bild är att hade alla nationer kört fulla VC-programmet så hade Ebba ändå blivit trea, med Johaug och Diggins före sig.
Räknar man bort tävlingarna i Val Mustair som Byström förstörde så körde alltså Ebba 4 tävlingar utan norskor och vann 1 så tycker inte man kan säga att det är ett underbetyg.

Ebba hade dessutom säsongens bästa form på VM vilket tex Diggins och Stupak inte riktigt hade.
Citera
2021-04-15, 15:23
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Räknar man bort tävlingarna i Val Mustair som Byström förstörde så körde alltså Ebba 4 tävlingar utan norskor och vann 1 så tycker inte man kan säga att det är ett underbetyg.

Ebba hade dessutom säsongens bästa form på VM vilket tex Diggins och Stupak inte riktigt hade.
Instämmer igen
Citera
2021-04-15, 15:24
Medlem
Charlotte é klar.
Citera
2021-04-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Lär vara mer bakom det än vi ser. Jag menar han lär ju inte få mer prispengar och sponsorerna torde vara bättre i den större sporten skidskytte. Sur över något kanske.

Spontana gissningen är nog att han inte har några större sponsorer alls och resultatmässigt har han varit för svag i skidskytte för att dra in några prispengar värt namnet. Som så många andra i alpländerna klarar han nog sitt uppehälle som polis eller soldat.
Citera
2021-04-15, 15:54
Medlem
katws avatar
Citat:

Johaug körde inte i Engadin och om Ebba hade "säsongens bästa form på VM" kan väl diskuteras. Jag tycker inte en åkare av Ebbas kaliber och stabila form ska vara helt nöjd med två brons på VM. Men jag känner henne inte, kanske hon är det.
Senast redigerad av katw 2021-04-15 kl. 15:58.
Citera
2021-04-15, 16:51
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Johaug körde inte i Engadin och om Ebba hade "säsongens bästa form på VM" kan väl diskuteras. Jag tycker inte en åkare av Ebbas kaliber och stabila form ska vara helt nöjd med två brons på VM. Men jag känner henne inte, kanske hon är det.
När skulle hon varit i bättre form? Under VM var Frida och Ebba rätt solklart nummer 2 och 3 efter Johaug. Svårt att se att det skulle berott på att alla andra tappat formen.

Hur nöjd Ebba är väl rätt oviktigt för den här diskussionen. Känns som väldigt många vill kunna skriva att hon misslyckats osv. Precis på OS för tre år sedan presterade hon på mästerskapet och slog åkare hon haft problem med under andra tävlingarna på säsongen.
Citera
2021-04-15, 18:43
Medlem
katws avatar
Citat:
När skulle hon varit i bättre form? Under VM var Frida och Ebba rätt solklart nummer 2 och 3 efter Johaug. Svårt att se att det skulle berott på att alla andra tappat formen.

Hur nöjd Ebba är väl rätt oviktigt för den här diskussionen. Känns som väldigt många vill kunna skriva att hon misslyckats osv. Precis på OS för tre år sedan presterade hon på mästerskapet och slog åkare hon haft problem med under andra tävlingarna på säsongen.

Om hon hade superform på VM både hon väl slagit en småskadad Frida i åtminstone ett av tre lopp.

Jag tycker hennes form var bättre efter Engadin men det är givetvis svårt att värdera med tanke på motståndet.
Citera
2021-04-15, 18:55
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Om hon hade superform på VM både hon väl slagit en småskadad Frida i åtminstone ett av tre lopp.

Jag tycker hennes form var bättre efter Engadin men det är givetvis svårt att värdera med tanke på motståndet.
Frida var också i toppform under VM. Hon tog ju även smärtstillande så stördes nog inte så mycket av skadorna då

Ebbas lopp efter VM var såklart bra men i Faluns 10 fritt är avstånden till de andra svenskorna jämförbara med VC där trots att före var grisigare i den nationella tävlingen. SM tremilen var stora avstånd men det blir det på tre mil.
Citera
2021-04-15, 19:10
Medlem
katws avatar
Vinnare i Expressens "Skidsnack-galan 2021":

Citera
2021-04-15, 19:20
Medlem
Att Frida fick smärtstillande under VM och då kunde prestera, men inte tilläts detta under resterande tävlingar låter som en helt rimlig förklaring till svängningarna faktiskt. Jag tror kroppen snarare än formen stjälpt henne mest i dom mer misslyckade tävlingarna efter touren(både före och efter VM). Hon har krängt och och åkt dåligt tekniskt i alltför många lopp för att bara lägga det på form.

Något som stärker det är också att hon hade nog så god medelnivå som Ebba i år innan hon fick för sig att hänga i en dörrkarm. Hon åkte jämnt med Ebba i Bruks, jämnt med Ebba i Ruka, var lite bättre än Ebba i Östersund, var bättre än Ebba i början av touren(klarade uppenbart att åka oacklimatiserad bättre ska sägas). Dessa lopp lär hon ha åkt mer eller mindre smärtfri, även om hon hade lite problem med en ljumske före premiären. Sen tror jag visserligen också Ebba de facto var väldigt pigg på slutet tack vare det sparsamma tävlandet före jul, känslan är att hon åkt minst lika bra som hon gjorde under VM på slutet så det hade varit svårt för Frida att matcha Ebba i just dom här avslutande loppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in