Citat:
Ursprungligen postat av
bcdefg
Tackar för (som väntat, du skämmer bort oss) gedigen genomgång. Jag hoppas att de går på din linje och tömmer Team Bauhaus på herrar, men jag tror/hoppas nog Gustaf Berglund får vara kvar i TSS.
Det finns ingen ytterligare 00:a eller 01:a som bör in i TSS?
Finns väl annars en viss risk att Gisselman, Danielsson och Ersson hamnar i Team Bauhaus och tränar för mycket?
Nej, tycker tyvärr inte det finns någon ytterligare U23-åkare som platsar. Ossian Rosenberg (-00) inledde lovande i Bruksvallarna med en kvartsfinalseger i sprinten, men har inte alls följt upp det. Snarare imploderat och inte klarat ett kval efter jul. Simon Åstot (-00) åkte bra i fristilen i Bruksvallarna, och dito i Östersund i början av januari. Efter det betydligt svagare hos honom också. Finns några till ur samma årgång som åtminstone är aktiva och verkar satsa, men ingen som har någon placering som får en känna någon tilltro. Den yngre årgången har väl främst Pål Jonsson som "namn" utöver de som redan kommer in i laget. Han var ju med på JVM men var usel där. Åkte sen faktiskt ganska bra i Sverige-cupen i Boden, räknat på bara distansloppen var han bästa junior i minitouren. Följde sen tyvärr inte alls upp det i Falun. Känns både för dålig generellt men saknar också helt sprintåkning vilket de andra har. Jonathan Edman är en annan som i samma årgång som var bra som yngre junior, men känns som han bara blir sämre och sämre jämfört med jämnåriga för varje säsong som går. Saknar också helt snabbhet. Doldisen Joel Ernstsson gjorde en rätt bra femmil på SM (22:a), men mtp att det är karriärens överlägset bästa så förstår man att också han har en bra bit fram.
Tror inte det finns någon risk/chans att de tre (eller någon av dem) du nämner hamnar i team Bauhaus. Ingen av dem har visat någon större nivå jämfört med svenska seniorer. Mycket kan förvisso ske under denna sommar men jag tror som du är inne på att det finns risker med att skynda för snabbt i det här läget också. Ingen av dem är någon jättetalang men kombinationen av sprint och distans gör att alla tre ändå är mer spännande än vad som kommit på flera år (bortsett Poromaa, och Ekberg är ungefär samma nivå skulle jag säga). Poromaa flyttades ju visserligen upp utan särskilda meriter mot jämnåriga (internationellt) men han hade ändå gjort bra ifrån sig i flera seniorlopp, och redan fått åka världscup utomlands. Inga stora resultat den gången, men han slog ändå Fredrik Andersson och Jonas Eriksson klart över två lopp som då var de två ledande åkarna i Sverige-cupen i varsin stilart, så jag tycker ändå den insatsen också kan läggas till Poromaas fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av
FNLS
Jag är också väldigt mycket inne i de riktningarna. Berglund kan få en chans till, han är en åkartyp som behövs. Och kanske att Westberg ska lyftas till a-laget, han känns för gammal för ett tredjelag
Jo, jag har väl egentligen inget emot om Berglund får fortsätta ett år till. I grunden sympatiserar jag med honom. Kanske spelar min egen besvikelse över att det inte går bättre för honom in när jag är hård mot honom.