2021-04-14, 12:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Är benägen att hålla med. Ebba är jätteduktig och framförallt otroligt jämn i sina prestationer, men jag antar att Expressen inte värderar just jämnhet i den kategorin. Dessutom är det väl ett litet underbetyg att hon "bara" tar en VC-seger på hela säsongen trots Norges manfall i TdS och ingen Johaug (och Frida) i Engadin.
Vad ska man då säga om Frida, en VC-seger är ju typ oändligt mycket mer än noll, ska hon få ett stort underbetyg?
Citera
2021-04-14, 13:04
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad ska man då säga om Frida, en VC-seger är ju typ oändligt mycket mer än noll, ska hon få ett stort underbetyg?

Skador har ju förstört Fridas säsong, så jämförelsen på det sättet är inte relevant.
Citera
2021-04-14, 13:39
Medlem
Ostrobothnias avatar
Snorre poachades av Myhlback, var det bara bluff och båg om sparken då?

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2021/martinnorrgardatervandertillsvenskavallateamet
Citera
2021-04-14, 13:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia

https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2021/martinnorrgardatervandertillsvenskavallateamet

Personkemin stämmer bättre i det svenska vallateamet med Norrgård än i det finska vallateamet? Var ju någon intervju med Norrgård efter förra säsongen där han uttryckte sig väldigt positivt om hur det fungerade i det svenska vallateamet (med undantag för kommunikationen med åkarna när de lyckats mindre bra med skidorna).
Senast redigerad av Alkibiades 2021-04-14 kl. 14:02.
Citera
2021-04-14, 15:28
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Är benägen att hålla med. Ebba är jätteduktig och framförallt otroligt jämn i sina prestationer, men jag antar att Expressen inte värderar just jämnhet i den kategorin. Dessutom är det väl ett litet underbetyg att hon "bara" tar en VC-seger på hela säsongen trots Norges manfall i TdS och ingen Johaug (och Frida) i Engadin.
Nu var det färre tävlingar än vanligt i år och Ebbas uppladdning till TDS blev dålig pga Byström...
Citera
2021-04-14, 15:56
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Personkemin stämmer bättre i det svenska vallateamet med Norrgård än i det finska vallateamet? Var ju någon intervju med Norrgård efter förra säsongen där han uttryckte sig väldigt positivt om hur det fungerade i det svenska vallateamet (med undantag för kommunikationen med åkarna när de lyckats mindre bra med skidorna).
Har inte så stor insyn men lät väl lite som det var ngr gamla i gamet som kanske hade svårt med ungtuppen kommer och rubbar cirklarna, om det nu sen var en fatal shism eller bara lite vardagsgroll. Kanske kokar ner till en löningsfråga i slutändan.
Citera
2021-04-14, 18:59
Medlem
Giuseppe Montello går motsatt håll dom flesta och slutar med skidskytte för att satsa på längdskidor. Har inte platsat i italienska VC-laget på senare år.
Citera
2021-04-14, 19:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia

Var läste du att han fick sparken?
Citera
2021-04-14, 19:40
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Var läste du att han fick sparken?
Tuokkonen hade en länk lite längre upp i tråden. Men det var en kvällblaska så kan hända det kokats soppa på spik. Tyder på ngt gnissel och att ngn läckt missnöjdsamheter till reportern, men tvivlar på händelseförloppet som lades fram där.
Citera
2021-04-15, 07:49
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Nu var det färre tävlingar än vanligt i år och Ebbas uppladdning till TDS blev dålig pga Byström...
Instämmer, min bild är att hade alla nationer kört fulla VC-programmet så hade Ebba ändå blivit trea, med Johaug och Diggins före sig.
Citera
2021-04-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Giuseppe Montello går motsatt håll dom flesta och slutar med skidskytte för att satsa på längdskidor. Har inte platsat i italienska VC-laget på senare år.

Lär vara mer bakom det än vi ser. Jag menar han lär ju inte få mer prispengar och sponsorerna torde vara bättre i den större sporten skidskytte. Sur över något kanske.
Citera
2021-04-15, 09:56
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tackar för (som väntat, du skämmer bort oss) gedigen genomgång. Jag hoppas att de går på din linje och tömmer Team Bauhaus på herrar, men jag tror/hoppas nog Gustaf Berglund får vara kvar i TSS.
Det finns ingen ytterligare 00:a eller 01:a som bör in i TSS?
Finns väl annars en viss risk att Gisselman, Danielsson och Ersson hamnar i Team Bauhaus och tränar för mycket?
Nej, tycker tyvärr inte det finns någon ytterligare U23-åkare som platsar. Ossian Rosenberg (-00) inledde lovande i Bruksvallarna med en kvartsfinalseger i sprinten, men har inte alls följt upp det. Snarare imploderat och inte klarat ett kval efter jul. Simon Åstot (-00) åkte bra i fristilen i Bruksvallarna, och dito i Östersund i början av januari. Efter det betydligt svagare hos honom också. Finns några till ur samma årgång som åtminstone är aktiva och verkar satsa, men ingen som har någon placering som får en känna någon tilltro. Den yngre årgången har väl främst Pål Jonsson som "namn" utöver de som redan kommer in i laget. Han var ju med på JVM men var usel där. Åkte sen faktiskt ganska bra i Sverige-cupen i Boden, räknat på bara distansloppen var han bästa junior i minitouren. Följde sen tyvärr inte alls upp det i Falun. Känns både för dålig generellt men saknar också helt sprintåkning vilket de andra har. Jonathan Edman är en annan som i samma årgång som var bra som yngre junior, men känns som han bara blir sämre och sämre jämfört med jämnåriga för varje säsong som går. Saknar också helt snabbhet. Doldisen Joel Ernstsson gjorde en rätt bra femmil på SM (22:a), men mtp att det är karriärens överlägset bästa så förstår man att också han har en bra bit fram.

Tror inte det finns någon risk/chans att de tre (eller någon av dem) du nämner hamnar i team Bauhaus. Ingen av dem har visat någon större nivå jämfört med svenska seniorer. Mycket kan förvisso ske under denna sommar men jag tror som du är inne på att det finns risker med att skynda för snabbt i det här läget också. Ingen av dem är någon jättetalang men kombinationen av sprint och distans gör att alla tre ändå är mer spännande än vad som kommit på flera år (bortsett Poromaa, och Ekberg är ungefär samma nivå skulle jag säga). Poromaa flyttades ju visserligen upp utan särskilda meriter mot jämnåriga (internationellt) men han hade ändå gjort bra ifrån sig i flera seniorlopp, och redan fått åka världscup utomlands. Inga stora resultat den gången, men han slog ändå Fredrik Andersson och Jonas Eriksson klart över två lopp som då var de två ledande åkarna i Sverige-cupen i varsin stilart, så jag tycker ändå den insatsen också kan läggas till Poromaas fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Jag är också väldigt mycket inne i de riktningarna. Berglund kan få en chans till, han är en åkartyp som behövs. Och kanske att Westberg ska lyftas till a-laget, han känns för gammal för ett tredjelag
Jo, jag har väl egentligen inget emot om Berglund får fortsätta ett år till. I grunden sympatiserar jag med honom. Kanske spelar min egen besvikelse över att det inte går bättre för honom in när jag är hård mot honom.
Senast redigerad av Thax21 2021-04-15 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in