2021-04-15, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är ju ett sommarhus, som de ganska troligt inte har nyttjat på vinterhalvåret av förklarliga skäl.

Så byborna har väl sett Esbjörns familj som sommargäster i bästa fall? I byn jag bor i nu, räknas man som bybo först om man är tredje, fjärde infödda generationen. Typ man måste vara inavlad :-)

Den känner "vi" igen, jag pratar dialekt som inte matchar på byn.
Min partner är tredje generationen i vår bostad och alltid bott här, denne får inga frågor som: kan du sätta potatis??

Verkar som Esb släktgård blir mindre och mindre släktgård och inte ens släkthus.
Hoppas han bor nånstans nu där han får vara i fred från "släkt" som ville ärva och att han kan andas lugnt och hans nya advokat lyssnar på honom.
Jag tror på en vettig uppgörelse.
2021-04-15, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Backa på säljarens begäran existerar inte."
De kan göra precis vad som helst. De skriver ett avtal om att avsluta det tidigare avtalet enligt *bla bla bla* villkor.

Existerar inte? Det kan finnas tex besiktningsvilkor som tillåter det. Eller att ens lån inte går genom, att ens försäljning av tidigare hus inte blev av osv.

Tror inte vi har en rak bild av vad säljaren egentligen vil då det verkar som om han agerat eller snarare inte alls agerat. Han kanske vill sälja huset och kände sig ärad av at Ebba ville köpa det.
2021-04-15, 08:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då har även du köpt ett fallfärdigt ruckel, en friskrivningsklausul är väldigt ovanligt. Om det förekommer frekvent så handlar det nog om ett kolonistugeområde eller liknande.
Nja. Är det inte precis tvärt om? Om man säljer ett fallfärdigt ruckel så är det extra viktigt att ha med. För ett friskrivnings avtal är ju något som ligger i säljarens intresse.
Om Esbjörn varit om sig och kring sig i fastighetsaffärer hade han förstått vikten av att ha med det.
2021-04-15, 08:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
"Backa på säljarens begäran existerar inte."
De kan göra precis vad som helst. De skriver ett avtal om att avsluta det tidigare avtalet enligt *bla bla bla* villkor.

Existerar inte? Det kan finnas tex besiktningsvilkor som tillåter det. Eller att ens lån inte går genom, att ens försäljning av tidigare hus inte blev av osv.

Det finns inget sådant som backa på säljarens begäran, antingen backar säljare eller köpare.
Visa mig något i JB, som avtalet ingåtts enligt, där köparen kan backa på säljarens begäran.
2021-04-15, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Om man orkade skulle man göra ett sociogram på alla inblandade på "Ebbas sida". Undrar om de inte har rätt "täta" förbindelser. Vem vet vad som skulle uppdagas?

Blev ju inte riktigt som att de kallade någon utanför kretsen som vittne, det spekulerades i säpo-tjej.

Två tjejer i Ebbas ålder, den ena från området och den andra gör PR.

Det är så lätt att släta över samtal, och vinkla...

Esbjörn kanske verkade klar i skallen, men säg att han en morgon de träffades hade han glömt allas namn eller nåt liknande. Lite förvirrad en kort stund.

Vittnena har självklart valt att inte ta upp en sådan sak som vanligtvis är en liten detalj, inget man egentligen knapp minns, men i detta perspektiv kunnat stjälpa deras fall helt och hållet.

Man "glömmer" bort det.

Det är problemet med släkt och vänner som vittnen. Naivt att tro att man får exakt sanning.
2021-04-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det finns inget sådant som backa på säljarens begäran, antingen backar säljare eller köpare.
Visa mig något i JB, som avtalet ingåtts enligt, där köparen kan backa på säljarens begäran.

Vad har det med JB att göra?

De kommer gemensamt fram att de ska bryta avtalet,
de kommer fram till villkoren som gäller enligt deras syn på saken.

Det ska vara skriftligt, men utöver det kan de sätta vilka villkor de vill.
Esbjörn betala för värdering ja/nej.
Esbjörn betala för besiktning ja/nej.
Handpenning betalas tillbaka inom ... dagar.
osv.

Snarare du som ska visa att de inte har rätt att sätta vilka villkor de vill när de bryter avtalet.
2021-04-15, 08:42
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tja Ebba hade ju hoppats att det skulle räcka att hota med tinget för att få Esbjörn att backa, så då är de väll lika goda kålsupare då.

Vidare hade det inte gått att hänga ut Ebba om hon gjort en moraliskt riktig fastighetsaffär.

Jag vet att Ebba säger att de måste träffas. Men inte en chans i helvetet att Ebba släppt det huset i allafall. Hon ska ha det till varje pris.

Nu blev hon ju uthängd i alla fall.
Hade det varit moraliskt rätt att Esb gått till pressen först innan han hade pratat om ett återköp av fastigheten?
Eller efter hon sagt nej det får bli tinget om du inte släpper huset?
Vem vet hon kanske släpper det om hon får kompensation för allt.
Juridiskt så har hon även rätt till skadestånd utöver det.
2021-04-15, 08:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Blev ju inte riktigt som att de kallade någon utanför kretsen som vittne, det spekulerades i säpo-tjej.

Två tjejer i Ebbas ålder, den ena från området och den andra gör PR.

Det är så lätt att släta över samtal, och vinkla...

Esbjörn kanske verkade klar i skallen, men säg att han en morgon de träffades hade han glömt allas namn eller nåt liknande. Lite förvirrad en kort stund.

Vittnena har självklart valt att inte ta upp en sådan sak som vanligtvis är en liten detalj, inget man egentligen knapp minns, men i detta perspektiv kunnat stjälpa deras fall helt och hållet.

Man "glömmer" bort det.

Det är problemet med släkt och vänner som vittnen. Naivt att tro att man får exakt sanning.
Jag hoppas att alla som under ed ljuger vet vad påföljden blir eller blir upplysta om det i tinget. om inte så är denna diskusionen relevant annars inte.
Det är upp till frågeställaren att ställa frågor inte vittnet att dikta fram sin version av detta i timget.
2021-04-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu blev hon ju uthängd i alla fall.
Hade det varit moraliskt rätt att Esb gått till pressen först innan han hade pratat om ett återköp av fastigheten?
Eller efter hon sagt nej det får bli tinget om du inte släpper huset?
Vem vet hon kanske släpper det om hon får kompensation för allt.
Juridiskt så har hon även rätt till skadestånd utöver det.

Du skriver självsäkert att "Juridiskt så har hon även rätt till skadestånd utöver det."

Det beror väl på vad tinget kommer fram till!

Gick affären till som Ebba o co beskriver?

Ebba säger sig ha två värderingar av två mäklare - fick Esbjörn ta del av båda?
Fick Esbjörn bara ta del av SMS-värderingen till fullo?
Fick Esbjörn hela eller delar av kontraktet bara uppläst för sig eller fick han det på papper så att han kunde läsa allt o sätta sig in i avtalet?
Hur pratades det om de 300.000 i avdrag för sanering o renovering?
Diskuterades friskrivningsklausul?

Blir kanske Esbjörn som kan kassera in lite för allt strul fröken Ebba ställt till med.
2021-04-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag hoppas att alla som under ed ljuger vet vad påföljden blir eller blir upplysta om det i tinget. om inte så är denna diskusionen relevant annars inte.
Det är upp till frågeställaren att ställa frågor inte vittnet att dikta fram sin version av detta i timget.

Absolut. Vi håller tummarna för det.

Skulle vilja se hennes bästa vän, hinta eller säga nåt - "just det, det var ju en gång då..."
Om det finns något sådant.
2021-04-15, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Antingen backar köparen eller så ångrar sig säljaren, finns bara 2 sätt inga andra.
Backa på säljarens begäran existerar inte.
Backar du som köpare får du stå för alla extra kostnader och handpenningen tar säljaren.
Ångrar sig säljaren ska han hålla köparen helt skadelös och återbetala handpenningen.
Läs JB istället för Expressen!
Det finns inget som heter backa eller ångra sig.
Om en av parterna av någon anledning vill att avtalet ska brytas krävs en förhandling om villkoren för det. Grundprincipen är att den part som inte vill bryta avtalet ska vara skadelös.
Storleken på handpenningen har inget med storleken på den ersättning som ska utges.
Låt oss säga att du köpt ett hus av mig i september för 4 Mkr och betalat 400k i handpenning. Nu i april vill du frånträda avtalet innan tillträde, kanske för att du blivit av med jobbet och inte får lån.
Om huset nu är värt 4.5 Mkr blir det en bra affär för mig, så jag kan återbetala handpenningen även om jag haft ca 100k i mäklarkostnad.
Om huset däremot är värt 3.5 Mkr blir ju däremot min förlust 600k. Då kräver jag åtminstone 600k för att gå med på att bryta avtalet, dvs 200k extra. Är det på en fallande marknad vill jag kanske ha lite mer för att gå med på en snabb hävning.
I de flesta fall kommer parterna överens, men det kan ju krävas att en part drar den andra till tinget.
Senast redigerad av IngenHemma 2021-04-15 kl. 09:15.
2021-04-15, 09:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Vad har det med JB att göra?

De kommer gemensamt fram att de ska bryta avtalet,
de kommer fram till villkoren som gäller enligt deras syn på saken.

Det ska vara skriftligt, men utöver det kan de sätta vilka villkor de vill.
Esbjörn betala för värdering ja/nej.
Esbjörn betala för besiktning ja/nej.
Handpenning betalas tillbaka inom ... dagar.
osv.

Snarare du som ska visa att de inte har rätt att sätta vilka villkor de vill när de bryter avtalet.

Du är verkligen sanslös, du har inte ens insett vad tvisten gäller.
Frågar du verkligen, vad JB har att göra med att bryta köpeavtalet?
Säger som Stenmark, det är ingen mening förklara för dom som int begrip!
Hänvisar dig återigen till att läsa JB istället för Expressen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in