Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Antingen backar köparen eller så ångrar sig säljaren, finns bara 2 sätt inga andra.
Backa på säljarens begäran existerar inte.
Backar du som köpare får du stå för alla extra kostnader och handpenningen tar säljaren.
Ångrar sig säljaren ska han hålla köparen helt skadelös och återbetala handpenningen.
Läs JB istället för Expressen!
Det finns inget som heter backa eller ångra sig.
Om en av parterna av någon anledning vill att avtalet ska brytas krävs en förhandling om villkoren för det. Grundprincipen är att den part som inte vill bryta avtalet ska vara skadelös.
Storleken på handpenningen har inget med storleken på den ersättning som ska utges.
Låt oss säga att du köpt ett hus av mig i september för 4 Mkr och betalat 400k i handpenning. Nu i april vill du frånträda avtalet innan tillträde, kanske för att du blivit av med jobbet och inte får lån.
Om huset nu är värt 4.5 Mkr blir det en bra affär för mig, så jag kan återbetala handpenningen även om jag haft ca 100k i mäklarkostnad.
Om huset däremot är värt 3.5 Mkr blir ju däremot min förlust 600k. Då kräver jag åtminstone 600k för att gå med på att bryta avtalet, dvs 200k extra. Är det på en fallande marknad vill jag kanske ha lite mer för att gå med på en snabb hävning.
I de flesta fall kommer parterna överens, men det kan ju krävas att en part drar den andra till tinget.