2021-04-14, 15:35
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Så här sitter två herrar och tror att om de bara slickar politiker och polisen i arslet

Du menar samma tragiska rövslickeri som gjorde att de faktiskt går att äga en AR15 i Sverige?

I bland undrar jag verkligen om det är värt att kämpa för att människor likt dig ska få inneha vapen.

Enligt ditt resonemang så kan vi lika gärna lägga oss och dö då döden är oundviklig. Du glömmer helt bort vägen dit.
Senast redigerad av Perfect10 2021-04-14 kl. 15:38.
Citera
2021-04-14, 18:57
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Du menar samma tragiska rövslickeri som gjorde att de faktiskt går att äga en AR15 i Sverige?

Du menar i samma Sverige som halvautomater av alla möjliga slag gick utmärkt att äga på jaktlicens, och där varenda hemvärnsman hade ett helautomatiskt vapen av typ AK-4 eller K-pist m/45 i hemmet, samt k-pistskyttet fortfarande var tämligen levande ute i landet?

Vilken fantastisk bedrift.

Citat:
I bland undrar jag verkligen om det är värt att kämpa för att människor likt dig ska få inneha vapen.

Ni kämpar inte. Ni har underkastat er regler som gör att ni, på nåder, får äga en halvautomatisk AR-15 i 5 år åt gången. När pappa staten inte tycker att ert rövslickande är skönt längre, så drar han helt sonika in den licensen, och så kan du sitta där utan din AR-15 och slå dig på bröstet om hur du kämpat.

Citat:
Enligt ditt resonemang så kan vi lika gärna lägga oss och dö då döden är oundviklig. Du glömmer helt bort vägen dit.

Vägen vart? Vägen till att, på nåder, få äga en AR-15 i 5 år åt gången? Vad är vägen framåt därifrån? Vågar du ens ta den, eller är du för rädd att det ska leda till att du inte får ha din AR-15 kvar längre?

Vad du helt missar, i diskussionen i stort, är att ni inte har åstadkommit ett skit. Ingenting. Ni tror att det är en gigantisk seger, att ni tidsbegränsat får inneha ett halvautomatiskt vapen för tävlingsskytte, kopplat till en väldig massa måsten och godtyckliga krav, och när alla dessa godtyckliga krav inte uppfylls till punkt och pricka, så blir ni av med vapnet.

Det påminner mig, helt osökt, om DDR, eller Sovjetunionen.
Citera
2021-04-14, 20:17
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Du menar i samma Sverige som halvautomater av alla möjliga slag gick utmärkt att äga på jaktlicens, ...

Ni har underkastat er regler som gör att ni, på nåder, får äga en halvautomatisk AR-15 i 5 år åt gången...

Vägen vart? Vägen till att, på nåder, få äga en AR-15 i 5 år åt gången?

Att en AR-15 inte är något speciellt, att det bara är en halvauto i 223, det är jag den första till att hålla med om.

Men sedan blir det lite svårt att ta dig seriöst. Du gnäller om våra lagar men är ytterligare en som inte har koll på något av de mest grundläggande sakerna och som dessutom avhandlats redan en gång i tråden. (inlägg #4 för den late)

Innan IPSC blev godkända som intygsskrivande förbund och infört Rifle som gren, så fanns det uppskattningsvis ett tiotal AR-licenser i landet. Så ja, jag skulle påstå att de gjort en stor insats. Utan dem så hade Fritt Gevär varit slöseri på tid och papper.

Men då du allmänt pissar ner, berätta då lite istället om vad du själv gjort för att livet som vapenägare ska bli lättare. Eller är det bara självömkan för hela slanten?
Citera
2021-04-14, 20:50
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Han har inte gjort något, förmodligen, om man ska tolka vad han skriver så har han ingen praktisk erfarenhet alls av vapen utom möjligen via tjänstgöring.
Men det är det vanliga i det här delforumet,90% killgissar bara.
Puffe är ju åtminstone med i matchen, och jag gillar hans tänk och driv,tyvärr vet jag ju genom dom sista 21 åren av erfarenhet, (det var 99-00 allt började gå utför) att vissa av hans idéer kan vara farligt för vår sport.
Tyvärr är det den krassa verkligheten att precis som TU80 skriver....vi ska avväpnas till varje pris.
Citera
2021-04-14, 21:03
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
...

Ja, jag hoppas Puffe söker sig till en vettig klubb och lär sig "på riktigt", så slipper han tro en massa dumheter och genom det inte göra några.

Att det finns en önskan om att avväpna oss är jag väldigt medveten om. Men jag är lika medveten om hur många kompetenta människor det finns och vad de klarar av för att känna tilltro. Inget ska tas för givet nattsvart är det inte. En sak är säker, T80 med flera är inte någon av dem.
Citera
2021-04-14, 21:10
Medlem
blamages avatar
Citat:
Tänk då vad som händer om nån kommer och driver på om massa vapen som inte går in under någon gren bara för att " gillar vapen och att skjuta".
Är det inte folk som gillar vapen och att skjuta som driver på utvecklingen? Eller ska alla ha en gammal relik med diopter? Jag tror ingen går med i en skytteklubb för att fika eller städa.
Citera
2021-04-14, 22:09
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Tyvärr är det den krassa verkligheten att precis som TU80 skriver....vi ska avväpnas till varje pris.

Hhm... Helt rätt..."Eliten" räds en beväpnad befolkning... & vill ha fogliga undersåtar som inte på något sätt utgör ett hot.

Det är min personliga övertygelse att det inte bara är vänstern som av naturliga/ideologiska skäl vill avväpna befolkningen...men oxå de Globalist intressen som drar i trådarna.

Hur som haver...

Ingen tvekan om att det största hotet kommer från egna led...dvs befintliga Svenska vapenägare som pga apati/ovilja/politiska skygglappar/lathet....väljer att fortsätta rösta på Partier som antingen aktivt arbetar mot vapenägandet...eller i praktiken inte gör något av effekt.

Svenska vapenägare utgör tillräckligt stort antal för att vi hade kunnat vara en maktfaktor....Men, tyvärr så visar alltför många av oss prov på den Svenska själviskheten..

"Jag är ju Jägare...håller inte på med Leka krig skytte"

"Jag skjuter bara (välj skytteform) så jag bryr mig inte"

"Jag är ju Dynamiker...kunde inte bry mig mindre om drevet mot Jägarkåren"

Osv osv....

Detta såg vi för ett gäng år sedan när pistolskyttarna ansattes av Polisens politruker... & resten av vapenägarkollektivet låtsades som att det regnade... & vi ser det nu när Jägarna tar en bredsida via politiskt drivna rättegångar & politruker inom olika Myndigheter...

Politiker/Partier har självbevarelsedrift & OM de märker att rättigheterna gällande vapenägande är så pass viktigt att vi är beredda att bli ONE ISSUE voters...så kommer de att omprioritera på studs....om inte, så fortsätter de att köra över oss.
Citera
2021-04-14, 22:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Att en AR-15 inte är något speciellt, att det bara är en halvauto i 223, det är jag den första till att hålla med om.

Men sedan blir det lite svårt att ta dig seriöst. Du gnäller om våra lagar men är ytterligare en som inte har koll på något av de mest grundläggande sakerna och som dessutom avhandlats redan en gång i tråden. (inlägg #4 för den late)

Innan IPSC blev godkända som intygsskrivande förbund och infört Rifle som gren, så fanns det uppskattningsvis ett tiotal AR-licenser i landet. Så ja, jag skulle påstå att de gjort en stor insats. Utan dem så hade Fritt Gevär varit slöseri på tid och papper.

Men då du allmänt pissar ner, berätta då lite istället om vad du själv gjort för att livet som vapenägare ska bli lättare. Eller är det bara självömkan för hela slanten?

Men för satan, jag gnäller inte om våra lagar alls, jag bor inte ens i Sverige. Det är DU som gnäller över dem. Du är så jävla byxrädd för att ens diskutera något annat i dina skytteklubbar för inbördes beundran, än det som är allmänt vedertaget som det enda rätta i klubben.

Jag konstaterar att givet hur västeuropeiska länder ser ut, så kan du eller någon annan skytteintresserad inte göra någonting för att behålla eller utöka era vapengarderober, då sådant bestäms av politiker långt över era, eller för den delen våra, huvuden. MEN, om man nu ska göra någonting, så tycker jag nog att böja sig ner och ta den hela vägen upp i magsäcken av staten, och sedan tacka för omgången, knappast är rätt väg att gå.

Det är fullt möjligt att jag missförstått licenskraven för halvautomatiska vapen av typ AR-15, jag har själv aldrig sysslat med sådant skytte, och äger och har ägt så gott som enbart jaktvapen. Det spelar däremot mindre roll, och är bara en detalj att haka upp sig på i själva grunddiskussionen, vars fundament är att allt ert eventuella kämpande inte spelar någon roll.

Det som gör mig oerhört irriterad är besserwissrar, som går in i sådana här diskussioner, där TS försöker att hålla sig saklig och ha god ton, och bara pissar på honom. Bara det faktum att ni sitter och pratar om att vapenintresse är något dåligt, som skytteklubbsmedlemmar... Helt ofattbart.

Citat:
Han har inte gjort något, förmodligen, om man ska tolka vad han skriver så har han ingen praktisk erfarenhet alls av vapen utom möjligen via tjänstgöring.

Jaktvapen, tjänstgöring och intresse. Ingen praktisk erfarenhet av tävlingsskytte, och inget jättestort intresse för pistol och gevärskalibrar.

Citat:
Puffe är ju åtminstone med i matchen, och jag gillar hans tänk och driv,tyvärr vet jag ju genom dom sista 21 åren av erfarenhet, (det var 99-00 allt började gå utför) att vissa av hans idéer kan vara farligt för vår sport.

Och ingen ställer sig några frågor då? Varför är så harmlösa idéer farliga för en hel sport? Är det verkligen något man ska underblåsa?

Citat:

Så är det, och det är det som gör mig irriterad, som sagt. Om man tror att man kan rädda sina licenser eller vapeninnehav genom att spela Allan och bete sig illa mot någon som har ett intresse och vill diskutera på ett forum, så är det DDR för hela slanten, och man bör fundera på vad fan man pysslar med.

Ser inte du och Perfect10 själva hur sjukt det är? Allvarligt?
Citera
2021-04-14, 22:54
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
så tycker jag nog att böja sig ner och ta den hela vägen upp i magsäcken av staten, och sedan tacka för omgången, knappast är rätt väg att gå.

Ser inte du och Perfect10 själva hur sjukt det är? Allvarligt?

Du säger dig inte ha erfarenhet av tävlingsskytte men ändå har du starka åsikter hur tävlingsförbund ska agera?
Du säger dig inte bo i Sverige, ändå har du starka åsikter om svensk lag och myndighetsutövning?

Är du på riktigt?

Tror du på fullt allvar att det verkar rimligt att gå full retard anarki, samtidigt som du bölar över att det inte finns några demokratiska rättigheter till få inneha vilka vapen som helst? Hittar du ens, med eller utan personalens hjälp, boken Svea rikes lag på ett bibliotek?

Det påminner dig tydligen osökt om Sovjet eller Östtyskland, har du överhuvudtaget någon personlig erfarenhet av de länderna och tiderna? Uppenbarligen inte då du annars i så fall lider av vanföreställningar.
Går man igång med att om man inte är vapenanarkist så är man myndighetskollaboratör kan inte bero på mycket annat än kognitiv utmaning. Just sådana som våra myndigheter inte vill beväpna. Vi andra som faktiskt kan räkna längre än till potatis ser just hur sjukt det är, åt båda hållen. Så med din analogi om att ta den i tvåan så är jag lika pippad oberoende om det är av dig eller staten. Det om något är sjukt på riktigt.
Senast redigerad av Perfect10 2021-04-14 kl. 22:59.
Citera
2021-04-14, 23:23
Medlem
Citat:

Vilka vapen har du själv?
Citera
2021-04-14, 23:34
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Vilka vapen har du själv?

Utan att gå in på detaljer, både jakt och målskytte, främst IPSCs grenar och divisioner.
Citera
2021-04-14, 23:36
Medlem
Citat:
Utan att gå in på detaljer, både jakt och målskytte, främst IPSCs grenar och divisioner.
SORRY!!
Det var inte dig jag skulle citera, det var den där T-80..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in