2021-04-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag konstaterade att du googlar en bild helt random som inte lär kunna vara ett bevis på hur avtryck på LWs kläder skulle se ut.

Sen undrade jag om underlag det är avsatt på. Under bilden ses texten, jag antar det är den du använt:

Tack för svar.

Ja det är den bilden med Bluestar. Ett varumärke.

”BLUESTAR® FORENSIC is a blood visualizing agent, based on luminol, a molecule that is well-known amongst forensic criminologists. The constitution of BLUESTAR® FORENSIC has made it possible to eliminate inconvenient elements associated with other luminol-based reactive agents.

HOW DOES LUMINOL REACT?

Luminol (3-Aminophthalhydrazide) was synthesized for the first time in 1853. Its property to produce a chemo-luminescent reaction in basic solution in the presence of an oxidizing agent on contact with blood was first observed by Albrecht in 1928.”

Källa: https://www.bluestar-forensic.com/the-chemistry-of-bluestar-forensic/
Citera
2021-04-14, 20:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Dina resonemang är desamma som försvaret hänger upp sig på. Och du skall vara objektiv.....

Försvaret? Läs TR-domen igen.
Om du tror att HR inte kommer ha samma funderingar som TR tror du fel.
Citera
2021-04-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja men precis. Borde det inte funnits mer än ett par enstaka celler på ringen då om den kommit åt hans bara ben?

Det är i så fall om han tvättat av den efter mordet och satt tillbaka den på Lenas finger men hur rimligt är det? Efter en eller enstaka tvätt kan fortfarande några celler vara kvar vet jag. Svårt att få bort allt utan många tvättar.

Läs min kommentar igen Rosy. Ingenstans nämns "ett par" celler. Forensikern sa "enstaka celler" liknande. Det betyder inte 2, som du får det att låta som.

Och vad är det för hemsnickrad "sanning" från din sida att SD måste ha tvättat av ringen och satt tillbaka den på LWs finger för att avsätta just den mängd DNA som fanns på ringen...?

Lyssna på förhöret med forensikern från NFC som Piastrone la upp. Ligger i trådstarten bland filer.
Inget han säger styrker din teori om att "han måste tvättat av ringen och satt tillbaka den".
Sånä där gissningar som läggs fram som påståenden blir lätt till trådsanningar trådsanningar, vilket är onödigt.

Kom med nåt annat argument. Jag lyssnar, uppriktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag skulle bli positivt överraskad och mycket glad över en fällande dom.

Trots att allt pekar på att SD är GM är den tekniska bevisningen svag.

Det finns dock en sak som jag anser skulle kunna binda honom vid mordet utan rimligt tvivel; hans DNA på en "utstickande" del av LWs ring.

1) SD och LW hade inte träffats på några dagar innan mordet.

2) Trots att det var så liten mängd DNA att forensikern sa i förhör att man kan kalla det "celler" så kan det anses orimligt att ringen ska ha "kontaminerats" av annat föremål eller yta med SDs DNA på.

LW hade exempelvis bakat en kladdkaka och ägnat sig åt presentinslagning samma dag/kväll hon blev mördad. I samband med det är det sannolikt att hon tvättade händerna.

3) LWs exmake beskrev att LW avskydde att ha kladdiga händer och både han och deras son beskrev att LW duschade ofta.

4) LW bör alltså ha tvättat händerna -med ringen på- flera gånger efter toalettbesök sedan hon träffade SD.

Tillsammans med blodet på skon och tvättmaskinen och övriga indicier kanske det kan vara tillräckligt för en fällande dom.

Förhoppningsvis.
Citera
2021-04-14, 20:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är den bilden med Bluestar. Ett varumärke.

”BLUESTAR® FORENSIC is a blood visualizing agent, based on luminol, a molecule that is well-known amongst forensic criminologists. The constitution of BLUESTAR® FORENSIC has made it possible to eliminate inconvenient elements associated with other luminol-based reactive agents.

HOW DOES LUMINOL REACT?

Luminol (3-Aminophthalhydrazide) was synthesized for the first time in 1853. Its property to produce a chemo-luminescent reaction in basic solution in the presence of an oxidizing agent on contact with blood was first observed by Albrecht in 1928.”

Källa: https://www.bluestar-forensic.com/the-chemistry-of-bluestar-forensic/
?
Diskuterar öht inte vad Luminol el Bluestar är.

Jag frågade vad underlaget var, golv el kläder, mjukt eller hårt på din Google bild.
Citera
2021-04-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nja faktiskt från två andra män förutom Sd, och hårstråt som hittades har inte matchats mot dom.
Men då de har alibi så är det inte viktigt. Ett hårstrå kan ha följt med efter en tvätt eller vad som.
Ett dna på ringen däremot, från enbart Sd, är oerhört viktigt.
inte så eftersom att det bara var några enstaka celler kan ha funnits där länge och överlevt handtvättar eller hamnat där når lena kommit emot något som SD lämnat spår på ex spermafläcken på hennes kjol
Citera
2021-04-14, 20:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Läs min kommentar igen Rosy. Ingenstans nämns "ett par" celler. Forensikern sa "enstaka celler" liknande. Det betyder inte 2, som du får det att låta som.

Och vad är det för hemsnickrad "sanning" från din sida att SD måste ha tvättat av ringen och satt tillbaka den på LWs finger för att avsätta just den mängd DNA som fanns på ringen...?

Lyssna på förhöret med forensikern från NFC som Piastrone la upp. Ligger i trådstarten bland filer.
Inget han säger styrker din teori om att "han måste tvättat av ringen och satt tillbaka den".
Sånä där gissningar som läggs fram som påståenden blir lätt till trådsanningar trådsanningar, vilket är onödigt.

Kom med nåt annat argument. Jag lyssnar, uppriktigt.

Vi får väl se när HR-domen kommer. Kom ihåg mina inlägg då, bl.a. denna om ringen och att det finns för få celler för att anses komma från ett brutalt blodigt mord.
Citera
2021-04-14, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
inte så eftersom att det bara var några enstaka celler kan ha funnits där länge och överlevt handtvättar eller hamnat där når lena kommit emot något som SD lämnat spår på ex spermafläcken på hennes kjol

Konstigt att inga celler från någon på kalaset överlevde då, eller dna från andra som fanns på kjolen.
Så lustigt va?
Citera
2021-04-14, 21:02
Medlem
develis avatar
Citat:
"bara var några enstaka celler" låter fjuttigt, men säkert bra om man vill betona fjuttigt bevisvärde.

Det är en blandbild, men oavsett SDs DNA.

TR argumenterar pro Davidsson - men viftar bort resten.
DNA kan mycket väl ha avsatts just då, oavsett
passiv avvärjning och tillhygge.

Får hoppas HovR har ett mer logiskt resonemang kring både blod på ring och tvättmaskin.
Citera
2021-04-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Instämmer att avtrycket följer det horisontala tygvecket, som kan bero på att LW satt upp när märkena uppstod och till viss del vara blod som avsatts genom stänk, så alla avtryck behöver ju inte nödvändigtvis härstamma från en sko. Däremot, längst till höger i den svartvita bilden ser det ut som ett skoavtryck från en vänstersko (med framdelen av foten något vinklad upp mot höger).

En artikel som visserligen härstammar från den tid då NFC fortfarande var SKL, men likväl innehåller den en del intressant information:

https://www.kamerabild.se/artiklar/reportage/de-ser-det-osynliga-att-l-sa-brott-med-foto

Tack för intressant artikel!

Just såna här databaser som SoleMate med tiotusentals fotavtryck

http://ffsupport.co.uk/Brochures/SoleMate_FPX.pdf

och annat från Foster + Freeman som är NFC:s leverantör ihop med lite annat smått och gott skulle man ju vilka kunna sätta sitt hopp till i det här fallet med det förmodade skoavtrycket.
Citera
2021-04-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Som vittne får man berätta ganska fritt och styra samtalet.
I förhör ska man svara på frågor och FU leder samtalet.

Så har jag tolkat hans önskan att bli hör som vittne, inte som misstänkt (förutom det uppenbara att han inte vill bli betraktad som misstänkt)

Precis! Stor skillnad är det.
Han ville kunna ta kontrollen mer helt klart. Frågan är ju bara vad det skulle bli mer än ett försvarstal förstår jag.

Men ja han är förgrymmad för han inte får gasa på med stories om alternativa gärningsmän.
Citera
2021-04-14, 21:14
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vi får väl se när HR-domen kommer. Kom ihåg mina inlägg då, bl.a. denna om ringen och att det finns för få celler för att anses komma från ett brutalt blodigt mord.

LW hade uppenbarligen på sig ringen när hon blev brutalt mördad, så vad försöker du komma fram till här?
Menar du att mördaren tog av henne ringen innan mordet och satte på den igen efteråt eller menar du att mördaren gick hem till LW och hämtade ringen efter mordet för att sätta den på hennes finger?
Citera
2021-04-14, 21:14
Medlem
Citat:
Jag var rätt vild på karlar i min ungdom men jag tror knappast att det hade hittats sperma från 3 olika i min tvättkorg ens under min vilda ungdom.

Känns som du skulle scrolla tillbaka en eller ett par veckor i tråden. Där finns diskussioner om sperman i trosorna.

Du kan söka på inlägg från användaren Smoke on the water som ofta var initiativtagare till de diskussionerna och precis som du, la viss värdering i dem.

I kölvattnet av Smokes trosrally uppkom faktiskt seriösa diskussioner upp.

Bland annat om att sperma kan stanna kvar i kvinnans slida i flera dagar innan det rinner ut.

Så det är absolut möjligt, och med tanke på vad som sagt om hennes dusch och hygienrutiner även mycket troligt, att LW både duschat och bytt trosor mellan de tillfällen hon haft sexuellt umgänge med de olika männen.

Men även om hon säg hade deltagit i en orgie med fjorton olika män samtidigt så säger det inget om hennes personliga hygien, som du (eller vem det nu var) så plumpt försökte insinuera.

Jag förstår om det är nervöst såhär precis tre veckor innan dom faller, om man är intresserad av han fälls eller frias.

Men känns onödigt att dra en repris på trosorna när det finns både nya och gamla diskussioner om dem i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in