2021-04-14, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Var ska jag hitta bilder som illustrerar Luminol och skoavtryck om jag inte googlar, i byrålådan?

Källa är random första bästa bild på internet. Men är det superviktigt så hittar du den här:

http://www.forensicsciencesimplified.org/fwtt/how.html

Femte sökresultatet uppifrån om man bildgooglar shoe print luminol.

Det lär vara blod. Gjorde just ett inlägg med källa fupen.
Jag konstaterade att du googlar en bild helt random som inte lär kunna vara ett bevis på hur avtryck på LWs kläder skulle se ut.

Sen undrade jag om underlag det är avsatt på. Under bilden ses texten, jag antar det är den du använt:
Citat:
A faint bloody shoe print on linoleum is enhanced by treatment with a chemical, BLUESTAR®, to allow a more detailed photograph to be taken of the evidence. (Courtesy of Erik Savicke, Boston PD)
Tack för svar.
Citera
2021-04-14, 17:41
Medlem
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Kan ju vara så att han vände på kroppen med foten, rullade in den i buskaget.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
För att komma åt mobil?

Ja och för att dölja henne.
Citera
2021-04-14, 18:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Kan ju vara så att han vände på kroppen med foten, rullade in den i buskaget.

Ja och för att dölja henne.
Vet inte om hon förflyttats värst mycket (BP protokoll krim) men det ska vara osagt, om det rör sig om att typ vändas in i buskage för att döljas.
Tänker på dragspår, blod, skräp och smuts på kläder.

Hon har ju behövt vändas för att komma åt fickan minns jag iaf.
Nu är väl mord högsta tecknet på brist av respekt och totalt ovärdigt, men att vända med en fot känns kallt, som om mördaren är i ett hatiskt tillstånd?
Avsky eller vad jag nu far efter, nedvärderande. Jag finner inte rätt ord...
Jo, föraktfullt.

... Varav jag tror att han anade att hon spelade in honom likt hon gjort flera ggr tidigare. **

▪️För att de diskuterade ett ämne som var hett ut LWs perspektiv - vilket jag tror är HD, att han väljer att dra till USA, loggremsa och cacher - ett samtal som var överhettat och som hon ville ha reggat.

▪️För att han isf måste sno mobilen och kolla om så var fallet. Inspelat motiv och mord vore ju fasligt dumt.

** Edit.
Det vet tydligen HD om också (förhör 29 maj), coachen kanske har tipsat.

"Lena nämnde .. eh .. nånting själv om att han hade hotat henne men det sa hon att det skulle hon inte polisanmäla för det var nånting som bara .. ahh båda två hade väl vräkt ur sig dåligheter men han hade också .. ja .. hon gick inte in närmare på vad det var men hon sa att .. ah .. det har jag inspelat sa hon .. eh .. ja .. jag vet inte mer än så å det vet jag inte om det finns anmält eller inte."
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 18:45.
Citera
2021-04-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Om nu SD skulle ha eldat något i pannan direkt efter mordet borde inte poliserna som var där några timmar senare känna någon lukt? Jag tänker att i den värmen som var vid tillfället borde det ha dragit misstankar till sig direkt (få som eldar i en panna i den värmen som rådde vid tillfället).

Bara om de rykt in som dom skulle känna nån konstig lukt om dom inte gick upp på taket och sniffade i skorsten men de är nog inte så troligt, jag har eldat pellets året runt även sommartid för att få varmvatten så de är inte konstigt om pannan är varm även på sommaren. Men har han bara eldat lite klädplagg/skor så blir knappt pannan nå varmare då den innehåller 150 liter vatten så de behövs mycket kläder för att den ska bli uppvärmd, typ 10 liter björkved krävs för att den pannan ska nå full temp. Verkar som han har solfångare så då är pannan förmodligen helt kall (20 grader) då de va värmebölja och en påse kläder höjer kanske tempen till 30 grader.
Citera
2021-04-14, 18:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jämförelse de två bilder som finns på det förmodade skoavtrycket i färg resp svartvitt.
Spontant ser det ut som avsatt med blod:

https://www.bildtagg.se/bild/qc11higa67jskqg8f6zp74qx

Svartvita:

https://www.bildtagg.se/bild/t8mtcmaglqgqcshmz0sqlr

Spontant reagerar man ju på den markanta linjen och det är väl den som fått NFC & Co att reagera. Kan ju också bero på att kjolen veckat sig om LW t.ex. suttit ned så partiet precis vid ”gylfen” inte blivit utsatt för stänk eller dropp.

Instämmer att avtrycket följer det horisontala tygvecket, som kan bero på att LW satt upp när märkena uppstod och till viss del vara blod som avsatts genom stänk, så alla avtryck behöver ju inte nödvändigtvis härstamma från en sko. Däremot, längst till höger i den svartvita bilden ser det ut som ett skoavtryck från en vänstersko (med framdelen av foten något vinklad upp mot höger).

En artikel som visserligen härstammar från den tid då NFC fortfarande var SKL, men likväl innehåller den en del intressant information:

https://www.kamerabild.se/artiklar/reportage/de-ser-det-osynliga-att-l-sa-brott-med-foto
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-14 kl. 18:24.
Citera
2021-04-14, 18:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Bara om de rykt in som dom skulle känna nån konstig lukt om dom inte gick upp på taket och sniffade i skorsten men de är nog inte så troligt, jag har eldat pellets året runt även sommartid för att få varmvatten så de är inte konstigt om pannan är varm även på sommaren. Men har han bara eldat lite klädplagg/skor så blir knappt pannan nå varmare då den innehåller 150 liter vatten så de behövs mycket kläder för att den ska bli uppvärmd, typ 10 liter björkved krävs för att den pannan ska nå full temp. Verkar som han har solfångare så då är pannan förmodligen helt kall (20 grader) då de va värmebölja och en påse kläder höjer kanske tempen till 30 grader.

Tack för intressant information. Du som verkar vara väldigt kunnig vad gäller värmepannor så kanske du har några idéer om följande: om du hade tänkt åka utomlands (så som SD planerade att åka till USA), när är "sista tiden" som man vill köra pannan innan man ger sig iväg från bostaden? Finns det någon säkerhetsmarginal som man vill/bör hålla inför avresan?
Citera
2021-04-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vilka av er här tror på en fällande dom (av vad som hittills framkommit i HR)?
Jag tror dessvärre nej

Jag skulle bli positivt överraskad och mycket glad över en fällande dom.

Trots att allt pekar på att SD är GM är den tekniska bevisningen svag.

Det finns dock en sak som jag anser skulle kunna binda honom vid mordet utan rimligt tvivel; hans DNA på en "utstickande" del av LWs ring.

1) SD och LW hade inte träffats på några dagar innan mordet.

2) Trots att det var så liten mängd DNA att forensikern sa i förhör att man kan kalla det "celler" så kan det anses orimligt att ringen ska ha "kontaminerats" av annat föremål eller yta med SDs DNA på.

LW hade exempelvis bakat en kladdkaka och ägnat sig åt presentinslagning samma dag/kväll hon blev mördad. I samband med det är det sannolikt att hon tvättade händerna.

3) LWs exmake beskrev att LW avskydde att ha kladdiga händer och både han och deras son beskrev att LW duschade ofta.

4) LW bör alltså ha tvättat händerna -med ringen på- flera gånger efter toalettbesök sedan hon träffade SD.

Tillsammans med blodet på skon och tvättmaskinen och övriga indicier kanske det kan vara tillräckligt för en fällande dom.

Förhoppningsvis.
Citera
2021-04-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Men en osäker tidpunkt öppnar även upp för alternativa GM t.ex. påsmannen som sågs vid kl. 02 (?). Det är problemet.

HR kommer radera det alternativet . Ointressant såvida du inte hänger upp dig på TRs dom. Det är HRs syn på detta som blir intressant.
Citera
2021-04-14, 19:32
Medlem
dags för att läsa ikapp igen

Om påsmannen...

...säger vittnet när han är ute med polisen för att peka ut platsen att han först hade fel för sig om var det var, men att han är säker nu när han ser platsen. Han sätter kryss på polisens karta när de är ute och lokaliserar var han såg honom

Har svårt att förstå hur man kan hävda – i en tätort med 126 000 invånare – att en person som vandrar längs en motorväg 2,5 km ifrån brottsplatsen och 2,5 timme efter ett mord har skett att den personen skulle kunna vara den skyldiga. Det är en sak att försvaret försöker få till det, det är deras skyldighet, men att domaren i TR kunde göra en sådan konstig bedömning är mer obegripligt.

Bild ur fup och en jämförelse med sträckan utmärkt
https://www.bildtagg.se/bild/ca02xcxfbhvtiwcqunc5ot7
Citera
2021-04-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Det finns dock en sak som jag anser skulle kunna binda honom vid mordet utan rimligt tvivel; hans DNA på en "utstickande" del av LWs ring.

2) Trots att det var så liten mängd DNA att forensikern sa i förhör att man kan kalla det "celler" så kan det anses orimligt att ringen ska ha "kontaminerats" av annat föremål eller yta med SDs DNA på.

LW hade exempelvis bakat en kladdkaka och ägnat sig åt presentinslagning samma dag/kväll hon blev mördad. I samband med det är det sannolikt att hon tvättade händerna.

3) LWs exmake beskrev att LW avskydde att ha kladdiga händer och både han och deras son beskrev att LW duschade ofta.

4) LW bör alltså ha tvättat händerna -med ringen på- flera gånger efter toalettbesök sedan hon träffade SD.

Tillsammans med blodet på skon och tvättmaskinen och övriga indicier kanske det kan vara tillräckligt för en fällande dom.

Förhoppningsvis.
Hur stämmer det med att de hittat sperma från två olika män i hennes trosor hon verkade inte byta underkläder mellan älskarna
Citera
2021-04-14, 19:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Förhoppningsvis.

Ringen är bra bevis men som TR skriver i domen borde det rimligtvis funnits mer än ett par enstaka celler från mördaren med tanke på hur brutalt och blodigt gärningen var.

UW vittnar dessutom i TR om att Lena tog av sig ringarna när hon duschade och dylikt. Åklagaren måste därför bevisa utom rimligt tvivel att hon hade ringarna på åtminstone när hon bakade, diskade etc.
Senast redigerad av Rosamund 2021-04-14 kl. 19:52.
Citera
2021-04-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ringen är bra bevis men som TR skriver i domen borde det rimligtvis funnits mer än ett par enstaka celler från mördaren med tanke på hur brutalt och blodigt gärningen var.

UW vittnar dessutom i TR om att Lena tog av sig ringarna när hon duschade och dylikt. Åklagaren måste därför bevisa utom rimligt tvivel att hon hade ringarna på åtminstone när hon bakade, diskade etc.

Det är inte säkert. Den tilltalade kan ha burit trekvartsbyxor och LW kan ha kommit i kontakt med hans ben under överfallet. Även om den tilltalade exempelvis burit handskar vid tillfället för brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in