2021-04-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack nötis!

@Avel, kan bara instämma. NFC beter sig som om det vore en kostnadsfråga att analysera material i den här utredningen.

"Vi får bara betalt för X därför gör vi bara X.
Men jag har svårt att tro att de fått andra direktiv och uppdrag än att de ska göra alla analyser som går att göra, oavsett kostnad.

Jag är helt inne på att de förvisso kan ha en viss bildbehandlingsprogramvara som analysera skoavtrycken som de fått på CD-skiva.

Men jag blir lite orolig här att de missat nåt.
Citera
2021-04-14, 13:55
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja så snart den här killen börjar prata cyklar, blod, vattenslangar, tvätt, och då även sparkar så sna man dra öronen åt sig.

Å andra sidan är det ju att outa sig själv lite att spontant föra sparkar på tal om han faktiskt har sparkat och lämnat skoavtryck.

Och se skoavtryck som hittats har då NFC fått på cd-skiva för att analysera m h a foton.

Jag tycker att de ska utgå från den faktiska kjolen och tröjan och göra en grundlig undersökning men det är väl inte så det funkar.

Det är inte första gången han uttalar sig helt i linje med att han är mördaren.

Uttalanden i stil med: "det kommer snart tråkiga rubriker" och "bara jag vet om jag mördat Softis" är några av dessa exempel.
Citera
2021-04-14, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Gollum...jag dör av garv!😂 När jag letade efter ett foto på SD första gången svajpade jag bara förbi den nördiga pojkgubben i cykelhjälm, minns att jag tänkte att det bara var någon random snubbe som stod och muppade sig bredvid LW. Trodde faktiskt att JG var SD eftersom JG:s och LW:s utseende matchade så mycket bättre.
Blev minst sagt förvånad när jag läste namnen under bilderna och det visade sig vara Gollum i cykelhjälmen trots allt.
Hahaha!
FTF och mobilen är Ett för Gollum.
Den har snudd på växt fast i handen, han skulle få svår separationsångest.

Ja, Gollum är lurig i sin skepnad, men tittar man noga så syns han? Om han tar av sig hjälmen iaf.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTXCE-cST4qvs6XS0YCSMMJ76wxZ54qtNkj3Q&usqp=CAU
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 14:01.
Citera
2021-04-14, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De kanske menar att hon inte ”rusat ut” för att möta upp SD utan att hon minsann klätt på sig ordentligt för att hon hade ett annat planerat ändmål med promenaden.

Men det är bara långsökt från försvarets sida med såna argument.

Ja, de måste väl försöka med varje liten vinkel som går.
Samtidigt är det ju långsökt att mena att hon måste ha rusat ut, bara för att det var SD och det inte finns något bevis för att de ska ha avtalat möte.
Citera
2021-04-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Å andra sidan kanske åklagarna tycker att det är alltför lösa spekulationer vad betydelsen av cahremsan innebär...

Som sagt, det vore bra om om åklagarna tog in en initierad resurs att djuploda i GC-världen och därmed ge lite mer färg kring burkletandet. Det känns lite grått trist och monotont i nuläget att förmedla helheten till rätten.
Citera
2021-04-14, 14:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Med tanke på omfattningen av ohjälpsamt i förhör och märkliga omständigheter så är det snarare en hel kennel som ligger begraven!

Enligt mig är det mest uppenbara SD:s tidigare plan att döda sin hustru och deras gemensamma barn samt mordhot mot LW och hennes ena barn som gör att fokus ligger på rätt person. Med det i åtanke så blir indicierna starkare i min värld.
Förhoppningsvis tycket några av domarna det med.

Ja, verkligen.
Den tanken är så skrämmande att en person kan ha om sin familj och sina egna barn! Det var ju inte han som var deprimerad!

Som du säger, visar det att han kan tänka sig död (och även vara den som utför det) som en lösning, trots att andra lösningar finns.

Och för åklagarna gäller det ju att bevisa SDs skuld (att det inte kan vara någon annan är ju deras mål nu, när det är så svårt att få till SD på mordplatsen). Det räcker inte genom att så jag gör, att "känna", utan bevisa att det ligger en hund begraven.

Och ljuga får han så länge inte rätten anser att indicierna väger tyngre än att han är oskyldig.
Citera
2021-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Vilka av er här tror på en fällande dom (av vad som hittills framkommit i HR)?
Jag tror dessvärre nej

Jag lever på hoppet för en fällande dom, men börjar bli lite tveksam.
Tror att han är skyldig, men som han själv säger: mordet kommer inte lösas.

Det vore för jävligt. Går han fri och är skyldig så kan det aldrig bli som förr inom GC-kretsen och de allra flesta kommer undvika honom. Tror dock inte att han kommer lida av det, såsom en normal person skulle göra.

Tror att åklagana och övriga vet att han är skyldig men inte kan bevisa det.
Men som @Picasso skriver: "En mördare är alltid en mördare, även om hen går fri."
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-14 kl. 14:09.
Citera
2021-04-14, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack nötis!

@Avel, kan bara instämma. NFC beter sig som om det vore en kostnadsfråga att analysera material i den här utredningen.

"Vi får bara betalt för X därför gör vi bara X.
Men jag har svårt att tro att de fått andra direktiv och uppdrag än att de ska göra alla analyser som går att göra, oavsett kostnad.

Funderar på om någon tog beslut om att inte köra Luminol, för att undvika att spår förstördes? Fast då borde stått dokumenterat?
Citera
2021-04-14, 14:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Noteringar från salen.

*Advokaten menar att det är konstigt att bara ett par har hört skriken.
De menar också att det är konstigt att, om LW blev attackerad på det vis åklagarna menar, skriken är i samma tonläge i 3-5 minuter.
Kanske har paret hört en våldtäkt?

*De undrar hur det bara kan finnas ett enda spår av LW i tvättstugan om han nu var en mördare, är det rimligt?

*På ringen fanns det enstaka celler från SD. Kan vara sekundär avsättning. Exempelvis från hennes kjol.
På hennes kjol fanns DNA från flera personer. Bl.a SD.

*SD blå sko. Varför hittades inte blod förrän efter 5 undersökningar? Går det att avgöra vad som är blod och vad som är DNA? (De visar en bild på SD's blödande ben) det har hittats DNA från tre personer. En är LW.

*Eftersom hon hade klätt på sig tröja och skor, så har hon gått ensam till sin cache. Där kan hon ha mött en okänd.

*De återkallar sin invändning om att bilincidenten inte följde med inspelade snyftningar från LW. De kan inte längre påstå att det är förkylning. Man hör olika beroende på hur man lyssnar.

*De menar att skilsmässan och bodelning var påbörjad i mars och april -18, vilket inte kan vara ett motiv för att döda LW.

*Försvaret ser att SD's möjligheter för att göra sig av med mordvapen och städa, är mycket begränsad. Det finns ingen tid från morgonen 15 maj.

*Positioner via Google timeline är inte exakta.

*det faktum att SD har massskickat efterlysning på hennes försvinnande med följdfrågor visar på att han är oskyldig, såvida han inte kör med skenmanöver.

*det fanns ingen anledning om att ringa henne den 15 maj eftersom hon inte svarat på tidigare meddelanden. Avvikande från deras nattrutin. Han hade fått en mindre roll i hennes liv sedan uppbrottet med HD.

*Om nu SD med flit skulle vilja skriva över raderad data i mobilen, varför skulle han då stanna vid 16% överskrivet material? Då är det 84% kvar. Och man kan inte själv välja vad som ska skrivas över.
Så att det "bara" är 16% kan visa på att SD inte har gjort det med vilja.

*notering under husesyns-filmerna*
SD sitter tillsynes utan att reagera. Likaså på filmerna. Han poängterade i ena videon om nivån tvättmaskinen är på i förhållande till taket. (Citat) värt att ha i åtanke för senare (slutcitat)
Sedan ville han säga att åklagare har förstått fel angående att altanen är en ingång av fyra till hans hus.
Han menar att det inte går att komma in där om dörren är stängd. Åklagare säger i slutet av filmen -jo den har ju ett handtag.
Och då skakade SD på huvudet i rättssalen.

Sa försvarsadvokaten ordagrant att hon hade gått ensam till sin cache? Menar de att hon redan hade placerat en ny cache där som en okänd GM har tagit i samband med mordet? Var är cachen?

Utanför dörren till polishuset skrev SD till HD (medan han raderade mobilminnet med att ta närmare 1000 bilder) att han varit i kontakt med LW "kort igår eller förrgår. Skriver alltid vid FTF". Hade han tänkt att mötet med LW skulle genererat till en FTF istället för mord?

På fyndplatsen hittades tråd och fiber som inte har kunnat härledas. Kom materialen från cachen som bör ha varit i stort sett färdig eftersom LW hade bokat platsen för publicering? Hur långt hade LW kommit med sin cache? Vilka bilder fick reviewer Jon*s Dahl*n från LW innan hon blev mördad? Varför hälsade SD på JD (som han inte kände) och bjöd på pizza när han var på semester i Norrland med döttrarna sommaren -18?

Saxat ur SD:s logg på JD:s cache 4 augusti -18:
"På vägen upp genom landet bjöd vi CO på pizza, och han bjöd på dessert. Det blev en riktigt trevlig stund som förhoppningsvis kan upprepas. Vi tipsades om möjliga tältplatser och denna burk. Lösandet var ju inte så svårt, men det var så kul att vi uppehöll oss rätt länge. Tyvärr passar sig inte foton på det i loggen. Vi lyckades dock knappa två siffror fel och lade då en rejäl stund på att söka efter den rejäla saken på helt fel ställe. Idag stannade vi till och gjorde processen kort. Skönt att byta ut det orangea mot en smiley! Fascinerande med dessa ytor. 50 av 600. Kul idé, men vi kommer ej att kopiera den Tack för cache och gästfrihet."

Länk till loggen:
http://www.geocaching.com/seek/log.a...0-4f0e28c62232

---

"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

SD´s sjuka meddelande till ÅH:
www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Länk till tidigare inlägg som innehåller lite gott och blandat med fakta och indicier
www.flashback.org/sp75349192
Citera
2021-04-14, 14:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, verkligen.
Den tanken är så skrämmande att en person kan ha om sin familj och sina egna barn! Det var ju inte han som var deprimerad!

Som du säger, visar det att han kan tänka sig död (och även vara den som utför det) som en lösning, trots att andra lösningar finns.

Och för åklagarna gäller det ju att bevisa SDs skuld (att det inte kan vara någon annan är ju deras mål nu, när det är så svårt att få till SD på mordplatsen). Det räcker inte genom att så jag gör, att "känna", utan bevisa att det ligger en hund begraven.

Och ljuga får han så länge inte rätten anser att indicierna väger tyngre än att han är oskyldig.
... Och det är inte han som försvarar den sjuka handlingen år 2018 som stabiliserad via via antipsykotika.

Det är pretty weird det också.
Citera
2021-04-14, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Idag är det ledigt.
Imorgon, torsdag, ska de vara ute i Hjärsta och gå runt.

Sen kommer hovrätten lyssna på förhör som genomfördes i tingsrätten.

Sedan är de tillbaka i rättssalen 3 maj och öppnar för allmänheten.
Planerat slutdatum är 5 maj.
6 maj är en reservdag.

Jag som trodde att fredagen också var inbokad.
Citera
2021-04-14, 14:16
Medlem
Citat:
Har det inte att göra med (okunnig fråga) vilka spår man får på brottsplatsen, dvs med luminol och Leukomalakitgrönt-reagens? Att man sållar.

Blodet på pedalen kan ju ha kommit från något helt annat tillfälle och därför enbart givit utslag på just höger pedal.

Var det inte på höger ben den berömda rispan fanns? Var det i höger skoplös blodet fanns?
Har för mig det, men rätta mig om jag har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in