2021-04-14, 00:28
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Det är märkligt om något sådant inte är utrett.

Det är möjligt att åklagarna har lagt fram något om det, de två första dagarna.
Men när jag har varit på plats, har det inte ens nämnts.
Citera
2021-04-14, 00:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Som jag uppfattade det hela på plats så har två olika tekniker uttalat sig.
Advokaten sa att dom två hade använt olika termer.
Den ena hade sagt att -om det nu är ett skoavtryck så är det för lite detaljer att gå på. Det som är avsatt går inte att matcha med SD blå sko.

Den andra teknikern hade sagt (vilket stod som en fetad överskrift på försvarets Powerpoint) -om vi hade haft rätt sko, så hade vi kunnat matcha avtryck med sula.

Så, samma slutsats, olika tolkningar.
Försvaret menar då att det inte är SD.

Det som NA skrev om okända fotspår var att någon/några har gjort avtryck i gräset vid bullerplanket (fyndplatsen).
De som var först på plats sade sig gått på gruset precis intill planket. Medan det på bild syns att det är gått i gräset.

Bakom lykta dörrar pratades det om fibertråd och fibertuss. Färg röd.

Hörde inget om hårstrå.

Nej de olika teknikerna drar inte alls samma slutsats. Den andra teknikern menar att det hade gått att matcha skoavtrycken om man haft rätt sko.

Den första teknikern menar att skoavtrycken inte går att matcha öht. Mot vare sig rätt eller fel skor.
Citera
2021-04-14, 00:34
Medlem
Tråden kanske skulle börja spåna på en kronologisk sammanställning om åklagarna/polisens utredning av fallet? Alla misstagen. Likt den som bl.a. Honan6 har gjort om indicierna som pekar mot SD.

Om det blir frikännande nu så ska staten få bära hundhuvudet för missar som t.ex. att de inte har tillräcklig IT-kompetens, att IT-tekniker har viss relation till SD, att åklagarna inte sökt hjälp hos IT-enhet från annat distrikt, att polisen böt ut Springare och det blev ett glapp i initialskedet, o.s.v.
Jag tycker att det finns många i tråden som är smarta och verbalt (nåja skriftligt i vart fall) kan redogöra för både detaljer och översiktligt.

Kan det vara något?
Citera
2021-04-14, 00:37
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej de olika teknikerna drar inte alls samma slutsats. Den andra teknikern menar att det hade gått att matcha skoavtrycken om man haft rätt sko.

Den första teknikern menar att skoavtrycken inte går att matcha öht. Mot vare sig rätt eller fel skor.

Jag syftade på slutsatsen om att SD blå sko inte är matchad.

Men bra att du förtydligade 👍 jag kan skriva knasigt ibland.
Citera
2021-04-14, 00:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag syftade på slutsatsen om att SD blå sko inte är matchad.

Men bra att du förtydligade 👍 jag kan skriva knasigt ibland.

Det gör vi väl alla, skriver lite otydligt då och då.

Då återgår vi till frågan som dök upp för några timmar sedan. Varför har man inte matchat SD:s skor mot skoavtrycken? Det är uppenbarligen möjligt, om man verkligen vill. Precis som det är möjligt att undersöka IT-delen närmare tack vare Avel. Om man verkligen vill.

Slutsatsen är att försvaret fick till rimligt tvivel idag med sin andra teknikers utlåtande om att det är möjligt att matcha skoavtrycken med rätt skor.
Citera
2021-04-14, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Helt otroligt om de inte kollat avtryck mot sds skor, de har troligtvis gjort det men gömt det negativa resultatet i slasken. Blir mer och mer övertygad om att sd råkat ut för en icke objektiv åklagare som bara lyfter fram det som kan vändas emot honom och tonar ner eller ger fan i att utreda sådant som talar för en annan gärningsman. Stämmer det här kan man mycket väl förstå brevet där sd hävdar sitt hat mot åklagaren

Vad jag har förstått var att den lilla biten av det skoavtryck teknikerna hittade på Lena inte gick att jobba vidare med. Det var för vagt/svagt/
Citera
2021-04-14, 00:51
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Det gör vi väl alla, skriver lite otydligt då och då.

Då återgår vi till frågan som dök upp för några timmar sedan. Varför har man inte matchat SD:s skor mot skoavtrycken? Det är uppenbarligen möjligt, om man verkligen vill. Precis som det är möjligt att undersöka IT-delen närmare tack vare Avel. Om man verkligen vill.

Slutsatsen är att försvaret fick till rimligt tvivel idag med sin andra teknikers utlåtande om att det är möjligt att matcha skoavtrycken med rätt skor.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag har förstått var att den lilla biten av det skoavtryck teknikerna hittade på Lena inte gick att jobba vidare med. Det var för vagt/svagt/

Enligt mina super korta anteckningar, alltså jag skriver korta meningar först, för att på en annan sida skriva ner mer ingående.

I alla fall, min första mening står det: möjligt skoavtryck. Saknar likhet med SD sko.

Jag tror att tekniker nr 2 har jämfört. Därav uttrycket -om vi hade haft rätt sko...

Sorry att jag missat frågeställningen i tidigare skede. Jag tänkte att jag kunde hjälpa till eftersom jag hörde vad de sa istället för att läsa en sammanställning av en reporter.
Där håller jag med Christina i den senaste artikeln i NA "Jag står där i strumplästen..."

(Citat)
-Jag och min kollega Stefan sitter och lyssnar och försöker följa med i advokatens uppläsning av olika datasessioner, platshistorik och inloggningar. Jag får lust att räcka upp handen och fråga: Vad vill du med det här? Vart vill du komma? (Slutcitat)

Det var långrandig. Obegripligt mumlande. Och svåra poänger med vad och varför han visade vissa saker. Advokat CO visade ofta massa kartor och positioner och skrollade runt bland olika sidor.. För att sen kommentera om varför. Men det kom aldrig en förklaring eller invändning mot åklagarna påstående.
Det var en svår dag. Långsam dag.
Senast redigerad av Bollkalle19 2021-04-14 kl. 01:01. Anledning: Tillägg
Citera
2021-04-14, 01:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Enligt mina super korta anteckningar, alltså jag skriver korta meningar först, för att på en annan sida skriva ner mer ingående.

I alla fall, min första mening står det: möjligt skoavtryck. Saknar likhet med SD sko.

Jag tror att tekniker nr 2 har jämfört. Därav uttrycket -om vi hade haft rätt sko...

Tack. Bra med någon som varit på plats i HR och kan tyddliggöra och komplettera NA:s rapportering. Vad har du mer antecknat? Ska du dit imorgon också?
Citera
2021-04-14, 01:06
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Tack. Bra med någon som varit på plats i HR och kan tyddliggöra och komplettera NA:s rapportering. Vad har du mer antecknat? Ska du imorgon också?

Det är inget mer förrän 3 maj. Då är det lite förhör och sedan slutpläderingar.
5 maj är satt som slutdatum med 6 maj som reservdag.
Citera
2021-04-14, 01:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja märkligt då han verkar gödsla och vattna gräsmattan under tiden han ränner runt, jag kastar ut askan på snön kring påsk och 60-70 cm snö är borta på 11/2 vecka så då har man grön gräsmatta då grannarna börjar kratta sina mattor.
Har kollat lite bland hans inlägg på pelletsforumet men inte sett att han kommenterat något om vad man gör av askan men han borde sett att folk gödsla trädgården med den, han askar ur pannan 3 ggr/år så inte mer än ca 10-15 liter/gång men kanske man inte kastar ut askan på gräsmattan om de finns rester av annat där?
Han har haft lite problem med brännaren som inte tänder så han vet då hur man tänder manuellt i pannan.

Såg han skrev att han inte har problem med nerverna då han inte verkar ha några.
Detta gällde då han skulle sjunga på hans bröllop i augusti 2008 men inte kan sjunga, hade 1a i musik/sång i högstadiet.

Barnen ägnade sig väl stort åt kaninhoppartävlingar. Kanske anses aska från pannan som olämpligt för dessa gräsätare
Citera
2021-04-14, 01:25
Medlem
Bollkalle19s avatar
Noteringar från salen.

*Advokaten menar att det är konstigt att bara ett par har hört skriken.
De menar också att det är konstigt att, om LW blev attackerad på det vis åklagarna menar, skriken är i samma tonläge i 3-5 minuter.
Kanske har paret hört en våldtäkt?

*De undrar hur det bara kan finnas ett enda spår av LW i tvättstugan om han nu var en mördare, är det rimligt?

*På ringen fanns det enstaka celler från SD. Kan vara sekundär avsättning. Exempelvis från hennes kjol.
På hennes kjol fanns DNA från flera personer. Bl.a SD.

*SD blå sko. Varför hittades inte blod förrän efter 5 undersökningar? Går det att avgöra vad som är blod och vad som är DNA? (De visar en bild på SD's blödande ben) det har hittats DNA från tre personer. En är LW.

*Eftersom hon hade klätt på sig tröja och skor, så har hon gått ensam till sin cache. Där kan hon ha mött en okänd.

*De återkallar sin invändning om att bilincidenten inte följde med inspelade snyftningar från LW. De kan inte längre påstå att det är förkylning. Man hör olika beroende på hur man lyssnar.

*De menar att skilsmässan och bodelning var påbörjad i mars och april -18, vilket inte kan vara ett motiv för att döda LW.

*Försvaret ser att SD's möjligheter för att göra sig av med mordvapen och städa, är mycket begränsad. Det finns ingen tid från morgonen 15 maj.

*Positioner via Google timeline är inte exakta.

*det faktum att SD har massskickat efterlysning på hennes försvinnande med följdfrågor visar på att han är oskyldig, såvida han inte kör med skenmanöver.

*det fanns ingen anledning om att ringa henne den 15 maj eftersom hon inte svarat på tidigare meddelanden. Avvikande från deras nattrutin. Han hade fått en mindre roll i hennes liv sedan uppbrottet med HD.

*Om nu SD med flit skulle vilja skriva över raderad data i mobilen, varför skulle han då stanna vid 16% överskrivet material? Då är det 84% kvar. Och man kan inte själv välja vad som ska skrivas över.
Så att det "bara" är 16% kan visa på att SD inte har gjort det med vilja.

*notering under husesyns-filmerna*
SD sitter tillsynes utan att reagera. Likaså på filmerna. Han poängterade i ena videon om nivån tvättmaskinen är på i förhållande till taket. (Citat) värt att ha i åtanke för senare (slutcitat)
Sedan ville han säga att åklagare har förstått fel angående att altanen är en ingång av fyra till hans hus.
Han menar att det inte går att komma in där om dörren är stängd. Åklagare säger i slutet av filmen -jo den har ju ett handtag.
Och då skakade SD på huvudet i rättssalen.
Senast redigerad av Bollkalle19 2021-04-14 kl. 01:39. Anledning: Tillägg
Citera
2021-04-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Men journalistens slutkläm känns viktig. Vad gjorde Sd där på natten? Försvaret tycks inte gå in på det, bara vad de anser att han inte gjorde.

Fast, samtidigt. Vi får inga ordentliga svar. Vad exakt gjorde den misstänkte på natten den 14 maj 2018? Det får vi inte veta.

Var är ”där”? BP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in