2021-04-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
BRÅ pekar inte ut alla som ogillar islam - eller några andra - som islamofober. Substantivet islamofob förekommer överhuvud taget inte i deras rapport. De talar i generella termer om islamofobi och det de kallar för "islamofobiska föreställningar".

Jag har däremot kallat Richard Jomshof för islamofob. Jag är vanligtvis försiktig med politiska etiketter, men Jomshof har systematiskt och under lång tid hetsat mot islam och muslimer. Därför är det befogat att kalla honom för islamofob.

En fri debatt förutsätter ju att man får kalla en spade för en spade. Jag tycker inte att försynta omskrivningar är motiverade när vi diskuterar något som redan är ett stort problem i Sverige och snabbt håller på att bli värre.

Om du tänker efter lite så inser du att detta är ett tjusigt självmål.

Svenskar med "islamofobiska föreställningar" utpekas alltså inte UTTRYCKLIGEN som "islamofober", varför de inte utpekas som islamofober. Inget hat eller hets mot svenskar, bara svenskar som hatar och hetsar.

Muslimer med eventuellt "avskyvärda" religiösa föreställningar, utpekas däremot som avskyvärda människor, vilket är förstadiet till folkmord. Hat och hets mot muslimer, från svenskar som hatar och hetsar.

I ett fall går det bra att lyfta åsikter utan att det gör människor till måltavlor, ja det är VIKTIGT att kalla en spade en spade. I det andra fallet är kritiken av abstrakta doktriner ett direkt angrepp på människor som kan associeras med kritikern. Och "spade" blir ett hatord.

Du som en bot som inte klarar Turing-testet att verka som en tänkande människa det går att interagera med. Bara samma taktik för att få upprepa samma talking points eller kortslutning som leder till icke-svar.
Citera
2021-04-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Narrativet om utbredd svensk "islamofobi" skapar också ett ressentiment hos muslimer gentemot det svenska samhället och svenskar. Det späder på föreställningar om svenskar som hatiska rasister, vilket sedan kan färga interaktioner med individuella svenskar som inte befinner sig i majoritet i situationen. Alltså samma sak som Regulus varnar för när det gäller beskrivning av "muslimer" som det ena eller det andra. Även en hypotetiskt korrekt statistik om muslimska värderingar kan alltså vara problematisk för honom att lyfta fram, eftersom den kan förstärka en ovilja som skulle kunna drabba oskyldiga personer.
Ja, så är det ju. Samtidigt skapar det ett ressentiment hos svenskarna när de inte tillåts ha negativa åsikter om islam, trots att många av dess doktriner är djupt stötande för de flesta västerlänningar (t.ex. synen på icke-muslimer, kvinnor och homosexuella). Detta faktum borde Regulus begrunda.
Citera
2021-04-14, 02:09
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du som en bot som inte klarar Turing-testet att verka som en tänkande människa det går att interagera med. Bara samma taktik för att få upprepa samma talking points eller kortslutning som leder till icke-svar.
Ja, man får inte ifrågasätta en lära som förmodas efterföljas/företrädas av 'utsatta grupper', ens om man gör det sakligt - för då är man islamofob.
Citera
2021-04-14, 06:17
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Touché. Det är också märkligt hur islamapologeterna tycker sig ha rätt att kräva att man ska måna om muslimerna samtidigt som många muslimer inte ens betraktar en som en fullvärdig människa. Jag skulle inte lyfta ett finger för att stoppa en eventuell antimuslimsk pogrom. Samhällskontraktet är brutet.
Det blir ibland ett syntax-error när jag debatterar med den uttalade liberalen regulus.

Min utgångspunkt är inte religionen Islam utan den så fundamentalt viktiga Yttrandefriheten. Och det grämer mig, ja skrämmer mig, när den uttalade liberalens "principiella" försvar av rätten att bruka "islamofobi" går att applicera på ett lika "principiellt" försvar av rätten att bruka "fruktansvärd religion" utan att det går upp en talgdank hos den uttalade liberalen.

Om regulus är en typisk liberal, vilket jag tror att han/hon är, så är "regulus" för mig det ypperliga beviset för att det liberala partiet inte har ett skit med liberalism att göra och att partiet förtjänar att dö sotdöden?
Citera
2021-04-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Om regulus är en typisk liberal, vilket jag tror att han/hon är, så är "regulus" för mig det ypperliga beviset för att det liberala partiet inte har ett skit med liberalism att göra och att partiet förtjänar att dö sotdöden?

Regulus är nog snarast en typisk Folkpartist. Alltså en representant för ett parti som kapat namnet Liberal men inte bryr sig särskilt mycket om vad det egentligen betyder.
Citera
2021-04-14, 12:11
Medlem
I denna tråd har Regulus utmålat svenskar som latenta folkmördare, varför en kontinuerlig obekväm debatt måste få föras och det får svida i skinnet på de svenska gässen när fjädrarna plockas för att kritiken inte ska rinna av dem. Samtidigt är det viktigt att inte förknippa muslimer med negativa stereotyper, oavsett om dessa stereotyper har statistiskt eller doktrinärt fog för sig eller inte. Då fungerar begreppet "islamofobi" som ett skyddande paraply mot ett hatiskt regn av hets från svenska presumtiva folkmördare.

"Islam är en avskyvärd religion" är en sorts, hetsande utsaga. "Svenskar hatar muslimer och planerar eventuellt ett muslimskt folkmord", är en annan, icke-hetsande utsaga.
Senast redigerad av oyto 2021-04-14 kl. 12:19.
Citera
2021-04-14, 12:13
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Regulus är nog snarast en typisk Folkpartist. Alltså en representant för ett parti som kapat namnet Liberal men inte bryr sig särskilt mycket om vad det egentligen betyder.

Liberalerna stödjer de sionistiska nationalisterna i Israel, samtidigt som partiet har företrädare vilka tycker att böneutrop i Sverige är bra.
With historically high birth rates among the Palestinians, and a possible
influx of Palestinian refugees and their descendants now living around the world, Jews
would quickly be a minority within a bi-national state, thus likely ending any semblance
of equal representation and protections. In this situation, the Jewish population would
be increasingly politically – and potentially physically – vulnerable.

It is unrealistic and unacceptable to expect the State of Israel to voluntarily subvert its
own sovereign existence and nationalist identity and become a vulnerable minority
within what was once its own territory.
- Anti-Defamation League, 2010

Samma ADL tycker att Tucker Carlson borde sparkas från Fox News för att ha talat om invandring och att vita i USA minskar.
Citera
2021-04-14, 12:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Muslimer är själva islamofober, det är ibland därför som de flyr. Den kända pew-rapporten beskriver hur ca 80% av muslimer stöder avrättning av avfällingar.
Ok, men majoriteten av muslimer identifierar sig själva som islamister. Kolla pew-rapporten igen. Jag tror att det var uppåt 80% stöd för sharia bland världens muslimer.
Edit: Källa

Har du med detta i ditt resonemang? För det gör semantiken oväsäntlig och problemet större än enskilda politikers uttalanden. Eller menar du att vetenskap är islamofobiskt? Om opinionsundersökningar är ogiltiga i en demokrati kan man ju överge iden om allmänna val och därmed demokratin i sig.

Det islamfientliga PEW institutet brukar regelbundet larma om hur farliga muslimerna är och hur snabbt islam breder ut sig. Deras undersökningar har dock flera svagheter, som jag diskuterat i detalj här:

(FB) Idéhistoriskt botemedel mot islamofobi
Citera
2021-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Det islamfientliga PEW institutet brukar regelbundet larma om hur farliga muslimerna är och hur snabbt islam breder ut sig. Deras undersökningar har dock flera svagheter, som jag diskuterat i detalj här:

(FB) Idéhistoriskt botemedel mot islamofobi
Tack för svar. Du undviker att svara på om du är medlem i Muslimska brödraskapet, kastar ur dig ord som islamfientlig och försvarar begrepp som islamofobi. Samtidigt viftar du bort 55% sharia-sympatisörer som en låg siffra.

Kan vi bara utgå från att polariserande ord som islamofobi bara används av islamister? Även om det inte stämmer alla gånger. En säkerhetsprinsip.
Citera
2021-04-14, 14:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Tack för svar. Du undviker att svara på om du är medlem i Muslimska brödraskapet, kastar ur dig ord som islamfientlig och försvarar begrepp som islamofobi. Samtidigt viftar du bort 55% sharia-sympatisörer som en låg siffra.

Kan vi bara utgå från att polariserande ord som islamofobi bara används av islamister? Även om det inte stämmer alla gånger. En säkerhetsprinsip.

Jag väljer alltid mina ord. Att som Richard Jomshof kalla islam för en "avskyvärd religion" är islamofobi. Det som PEW-institutet sysslar med når inte riktigt upp till den tröskeln. Som jag skrev i inlägget jag länkade till:

Citat:
Konservativa Pew Research Center har en om inte islamofob så i vart fall starkt islamkritisk agenda. De larmar med jämna mellanrum om hur extrema muslimerna är och hur snabbt islam sprider sig. Granskar man deras metoder finner man dock att de ofta vinklar data för att stärka den bild de vill ge.

Vad gäller det faktum att 55% av egyptierna säger sig vara för sharia, så behandlade jag också det i den andra tråden:

Citat:
Sedan kan man fråga sig hur de muslimer som intervjuades uppfattade frågorna om sharia ska vara "the law of the land" och om sharia ska gälla för icke-muslimer. Som jag påpekade ovan är sharia officiellt "the law of the land" i flera muslimska länder, men det innebär inte att man tillämpar den i alla situationer, och särskilt inte för icke-muslimer som har egna religiösa domstolar. Det förefaller rimligt att tro att många av de muslimer som svarade ja på bägge frågorna tänkte sig något liknande, särskilt då egyptierna som redan lever med ett sådant system.
Citera
2021-04-14, 14:58
Medlem
Citat:
Jag väljer alltid mina ord. Att som Richard Jomshof kalla islam för en "avskyvärd religion" är islamofobi. Det som PEW-institutet sysslar med når inte riktigt upp till den tröskeln. Som jag skrev i inlägget jag länkade till:

Vad gäller det faktum att 55% av egyptierna säger sig vara för sharia, så behandlade jag också det i den andra tråden:
Ja, jag håller helt med om det mesta. I praktiken är det säkert runt 10% som är islamister. Grovt uppskattat och med tanke på att det kan vara mycket mer. Problemet är då: Vilka 10%?
Ser du någon skillnad på en muslim och en islamist? Nej.

Är du inte en västerlandets fiende: bevisa det. Eller acceptera renodlad rasism.
Är det för mycket begärt att ta av slöjan och äta skinkmackor är det kanske för mycket begärt av Jomshof att inte agera lite "islamofobiskt". Offentliga avståndstaganden från Muhammed kostar t.ex. inget och skulle innebära problem enbart för renodlade islamister.

Ett gevär ska alltid hanteras som laddat. En muslim ska alltid hanteras som islamist
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-04-14 kl. 15:15.
Citera
2021-04-14, 16:03
Medlem
"Därför ska vi inte säga islamofobi." Utmärkt ledare på temat av Mathias Bred. Man skulle vilja citera hela, men det är ju inte tillåtet så gå in och läs själva.

Bred anser att begreppet inte hör hemma i det demokratiska samtalet eftersom det används för att tysta berättigad kritik. T.ex. har en del muslimska församlingar krävt att man ska sluta använda begreppet ”islamism” därför att de anser det vara islamofobiskt. Rädslan för att bli stämplad som islamofob gör att många tvekar inför att kritisera sådant som har med islam att göra, och praktiken införs ett slags hädelseparagraf, skriver Bred. Därtill gynnar det knappast förståelsen i samhället när man diagnostiserar personer med annan åsikt som psykiskt sjuka, vilket man gör när man talar om fobi.

Bred pekar också på hur Muslimska brödraskapet framgångsrikt använt sig av islamofobianklagelser för att konstruera en fiende. "Detta blev islamofobin, en slags ständigt närvarande arvsskuld som gjorde att muslimska minoriteter alltid var offer." Med hänvisning till islamofobin har islamisterna krävt stöd och bidrag från staten. De har använt den påstådda islamofobin för att demonisera kritiker, men även för att befästa segregation och förhindra att muslimer går upp i majoritetssamhället. Bred avslutar med att kalla de svenska myndigheter som använder begreppet för nyttiga idioter.

https://www.mariestadstidningen.se/2021/04/13/darfor-ska-vi-inte-saga-islamofobi/
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-14 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in