Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Att helt förlita sig på social kontroll kanske fungerar i landet du beskriver, som tydligen har överlag sekulära muslimer. Jag misstänker dock att om vi släppte på statens våldsmonopol i de svenska förorterna skulle vi snabbt få shariapoliser som inte bara ingrep mot den som sparkar fotboll med koranen utan även mot kvinnor utan slöja etc. Detta förekommer ju redan idag så fort polisen vänder ryggen till.
Sverige har släppt på våldsmonopolet. I Stockholmsförorten Husby har man shariapatruller. Invandrarkvinnor har öppet klagat på detta (t.o.m Expressen skrev om det). Kvinnor som flydde från bl.a. Iran klagade på att de inte kunde gå ut utan att skyla håret och de kunde inte sitta på balkongen och smaka på friheten. Man var helt enkelt tillbaks till det man flydde ifrån.
Den stora skillnaden mellan landet jag beskrev och Sverige är att i landet jag beskrev så kommer du aldrig att få se någon shariapolis, oavsett våldsmonopol eller ej. Skulle någon idiot drista sig till att klaga på en kvinna som inte skyler håret så skulle det snabbt skapa samma reaktion som för "fotbollsspelarna".
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag håller inte med om att all kritik av islam utmålas som islamofobi. Saklig kritik som inte pekar ut alla muslimer som islamister eller potentiella terrorister är inte problematisk.
Vad gäller Svenska kyrkan och Antje Jackelén så har väl de i hösta grad haft synpunkter på invandringspolitiken och andra politiska frågor. Så pass att Jackelén tvingades ta en twitterpaus nyligen efter all kritik hon fått av andra på twitter.
Oj oj, Jackelén tvingades att ta en twitterpaus! Hårda bud i Mellerud!
I landet jag beskrev så hade hon minst fått ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Det hade nog blivit tuffare än så, kanske husrannsakan, hela hennes stab i förhör och kanske att Jackelén hade fått smaka på något straff för att hon hotar den sekulära staten (helt enligt en majoritets vilja skall tilläggas).
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Vad är icke-önskvärda personer? Grova brottslingar utvisas redan idag. Menar du personer som är för sjuka eller gamla för att arbeta, eller som inte kan få jobb av andra skäl?
Grova brottslingar utvisas inte i den grad som du tycks tro! Det finns en rad märkliga orsaker till att inte döma till utvisning och av dömda till utvisning så utvisas enbart 1 av 5.
Men det var inte vad jag avsåg.
Hur många vistas idag olagligt i Sverige som under den olagliga vistelsen på ett eller annat sätt erhåller ngn form av subventionerat leverne?
Och hur många är det som lagligt vistas i Sverige och som skiter i att lära sig Svenska och därmed inte ställer sig till arbetsmarknadens förfogande?
Hur många är det som har erhållit uppehållstillstånd och sedan åkt hem på semester för att träffa mamma och pappa?
Listan kan antagligen göras lång?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag tror tvärtom att en sansad debatt där man diskuterar de problem som finns utan hets och hat är en förutsättning för att undvika radikalisering både bland muslimer och icke-muslimer.
Problemet som jag och andra debattörer tar upp är att "hets och hat" allt för ofta brukas när enbart åsikter och kritik framförs.
Saklig kritik kallas allt för ofta för "hets och hat", tyvärr. Och idag så är åsikter straffbara i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Inte med nuvarande statsskick, men kanske med någon slags diktatur.
Landet är en demokrati men kallas ofta för annat p.g.a. sitt hårdhänta försvar av den sekulära staten.