2021-04-13, 10:48
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
och jag gör anspråk på de 300 miljoner dollar som en nigeriansk prins mailade mig om förra veckan, men som läget ser ut idag så verkar det inte som om vare sig jag eller islam kommer att få som vi vill där anytime soon.

De har lyckats i 45 länder hittills.
And counting.

Så du ligger lite efter med din prins.
Citera
2021-04-13, 10:59
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att helt förlita sig på social kontroll kanske fungerar i landet du beskriver, som tydligen har överlag sekulära muslimer. Jag misstänker dock att om vi släppte på statens våldsmonopol i de svenska förorterna skulle vi snabbt få shariapoliser som inte bara ingrep mot den som sparkar fotboll med koranen utan även mot kvinnor utan slöja etc. Detta förekommer ju redan idag så fort polisen vänder ryggen till.

Sverige har släppt på våldsmonopolet. I Stockholmsförorten Husby har man shariapatruller. Invandrarkvinnor har öppet klagat på detta (t.o.m Expressen skrev om det). Kvinnor som flydde från bl.a. Iran klagade på att de inte kunde gå ut utan att skyla håret och de kunde inte sitta på balkongen och smaka på friheten. Man var helt enkelt tillbaks till det man flydde ifrån.

Den stora skillnaden mellan landet jag beskrev och Sverige är att i landet jag beskrev så kommer du aldrig att få se någon shariapolis, oavsett våldsmonopol eller ej. Skulle någon idiot drista sig till att klaga på en kvinna som inte skyler håret så skulle det snabbt skapa samma reaktion som för "fotbollsspelarna".

Citat:
Jag håller inte med om att all kritik av islam utmålas som islamofobi. Saklig kritik som inte pekar ut alla muslimer som islamister eller potentiella terrorister är inte problematisk.

Vad gäller Svenska kyrkan och Antje Jackelén så har väl de i hösta grad haft synpunkter på invandringspolitiken och andra politiska frågor. Så pass att Jackelén tvingades ta en twitterpaus nyligen efter all kritik hon fått av andra på twitter.

Oj oj, Jackelén tvingades att ta en twitterpaus! Hårda bud i Mellerud!
I landet jag beskrev så hade hon minst fått ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Det hade nog blivit tuffare än så, kanske husrannsakan, hela hennes stab i förhör och kanske att Jackelén hade fått smaka på något straff för att hon hotar den sekulära staten (helt enligt en majoritets vilja skall tilläggas).

Citat:
Vad är icke-önskvärda personer? Grova brottslingar utvisas redan idag. Menar du personer som är för sjuka eller gamla för att arbeta, eller som inte kan få jobb av andra skäl?
Grova brottslingar utvisas inte i den grad som du tycks tro! Det finns en rad märkliga orsaker till att inte döma till utvisning och av dömda till utvisning så utvisas enbart 1 av 5.

Men det var inte vad jag avsåg.
Hur många vistas idag olagligt i Sverige som under den olagliga vistelsen på ett eller annat sätt erhåller ngn form av subventionerat leverne?
Och hur många är det som lagligt vistas i Sverige och som skiter i att lära sig Svenska och därmed inte ställer sig till arbetsmarknadens förfogande?
Hur många är det som har erhållit uppehållstillstånd och sedan åkt hem på semester för att träffa mamma och pappa?

Listan kan antagligen göras lång?

Citat:
Jag tror tvärtom att en sansad debatt där man diskuterar de problem som finns utan hets och hat är en förutsättning för att undvika radikalisering både bland muslimer och icke-muslimer.
Problemet som jag och andra debattörer tar upp är att "hets och hat" allt för ofta brukas när enbart åsikter och kritik framförs.

Saklig kritik kallas allt för ofta för "hets och hat", tyvärr. Och idag så är åsikter straffbara i Sverige.

Citat:
Inte med nuvarande statsskick, men kanske med någon slags diktatur.
Landet är en demokrati men kallas ofta för annat p.g.a. sitt hårdhänta försvar av den sekulära staten.
Senast redigerad av Utflyttad 2021-04-13 kl. 11:10. Anledning: redigering
Citera
2021-04-13, 11:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ett problem är att när du brukar "islamofobi" så cementerar du uttrycket för alla som brukar uttrycket för att kväsa yttrandefriheten. Du kan ha världens alla goda intentioner men resultatet blir att uttrycket erhåller en helt annan "sanningsstatus" än vad du kanske avser?

En stor andel Svenskar tycker uppenbarligen illa om Islam (se BRÅ). Och myndigheten har redan bakat in dessa Svenskar bland "islamofoberna". Den som eftersöker en hälsosam debatt, även med Jomshof, borde därför undvika ordvalet.

BRÅ pekar inte ut alla som ogillar islam - eller några andra - som islamofober. Substantivet islamofob förekommer överhuvud taget inte i deras rapport. De talar i generella termer om islamofobi och det de kallar för "islamofobiska föreställningar".

Jag har däremot kallat Richard Jomshof för islamofob. Jag är vanligtvis försiktig med politiska etiketter, men Jomshof har systematiskt och under lång tid hetsat mot islam och muslimer. Därför är det befogat att kalla honom för islamofob.

Citat:
En religion som förbjuder kvinnan att gifta sig med vem hon vill, redan där finns goda skäl för fria människor att "hata" religionen. Att hata en religion som så uttryckligen begränsar kvinnans fri och rättigheter kan det vara islamofobi?

Ditt envisa försvar av uttrycket "islamofobi" gör därför en stor skada, även om du personligen anser att det passar in på en sån liten del av "debatten". Bara att du brukar "islamofobi" cementerar värdet av uttrycket för alla som missbrukar det istället för att ta en debatt.

En fri debatt förutsätter ju att man får kalla en spade för en spade. Jag tycker inte att försynta omskrivningar är motiverade när vi diskuterar något som redan är ett stort problem i Sverige och snabbt håller på att bli värre.
Citera
2021-04-13, 11:13
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
BRÅ pekar inte ut alla som ogillar islam - eller några andra - som islamofober. Substantivet islamofob förekommer överhuvud taget inte i deras rapport. De talar i generella termer om islamofobi och det de kallar för "islamofobiska föreställningar".

Jag har däremot kallat Richard Jomshof för islamofob. Jag är vanligtvis försiktig med politiska etiketter, men Jomshof har systematiskt och under lång tid hetsat mot islam och muslimer. Därför är det befogat att kalla honom för islamofob.

En fri debatt förutsätter ju att man får kalla en spade för en spade. Jag tycker inte att försynta omskrivningar är motiverade när vi diskuterar något som redan är ett stort problem i Sverige och snabbt håller på att bli värre.

Om vi skall debattera spadar så är det stora problemet i Sverige alla framgångsrika attacker på yttrandefriheten.
Citera
2021-04-13, 11:17
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:

Mycket bra poäng. Islam leder ofelbart till förtryck och/eller terrorism.
Islam är ondska.
Därför kan islam inte accepteras i civiliserade länder.
Citera
2021-04-13, 11:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Religion och Politik skall hålla sig så långt ifrån varandra som det bara går. Politiska partier skall således inte ens ha ett förhållningssätt till religion, annat än ett STOPP-tecken.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Religionen islam gör anspråk på staten.

Citat:
och jag gör anspråk på de 300 miljoner dollar som en nigeriansk prins mailade mig om förra veckan, men som läget ser ut idag så verkar det inte som om vare sig jag eller islam kommer att få som vi vill där anytime soon.

Du/en enskild person är inte jämförbar med vare sig en religion eller jämförbar med ett politiskt parti. Politiska partier måste ha ett förhållningssätt till en religion, som gör anspråk på staten.
Citera
2021-04-13, 12:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag tycker att hat och hets mot muslimer som grupp är en bra definition av islamofobi. Krångligare än så behöver det inte bli.

Möjligen kan man göra det tillägget att stereotypa föreställningar som att "alla muslimer är islamister" m.m. spelar en viktig roll i den islamofoba mytbildningen. Precis som de gör inom antisemitismen.
Bra formulerat! Jag instämmer till 100% med det.

Däremot är beteckningen ”Islamofobi” mycket olycklig, liksom alla beteckningar där ”fobi” ingår. Det är ett lumpet sätt att försöka förminska sin meningsmotståndare genom att peka ut denne som överdrivet känslomässig och mentalt mindervärdig: ” För att betraktas som en fobi måste den negativa känsla som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet.

Med det i bakhuvudet blir i princip alla debattrelaterade beteckningar med ”fobi” fullständigt missvisande eftersom det för det mesta finns gott om folk som är emot något och tycker illa, eller t o m hatar något, på fullt rationella grunder. Använder man då begreppet med ”fobi” har man accepterat den eller de som satt agendan och därmed har man på sätt och vis även valt sida.

”Anti-islam” vore en betydligt bättre beteckning, i likhet med ”Anti-semitism”. Man kan ju fundera över varför begreppet ”semtio-fobi” aldrig använts.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fobi
Citera
2021-04-13, 12:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Tillägg: En fri debatt förutsätter ju att man får kalla en spade för en spade. Jag tycker inte att försynta omskrivningar är motiverade när vi diskuterar något som redan är ett stort problem i Sverige och snabbt håller på att bli värre. Jomshof kanske ansåg att man i en fri debatt måste få kalla en spade för en spade och att en försynt omskrivning av Islam inte var motiverad?
Citera
2021-04-13, 12:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag tycker mer att ordet " islamofob" är ett sätt att säga att ingen skall tala negativt om Islam.
Också ett sätt säga att Islam är inget att vara rädd för.
Samtidigt är media de som visar upp det negativa inom Islam och bland muslimer.
Det är media som är " islamofober" om vi nu skall tala om fobier.

För mig personligen finns inte denna fobi.
Fobi för mig är .t.e.x när en människa inte ens kan se en bild på en orm utan att bryta ihop.
Jag har aldrig sett någon individ bryta ihop när en bild utav en muslim visas.
Vad man sedan tycker om Islam eller ormar är en helt annan femma.
Jag tycker inte om ormar t.e.x men har inte någon fobi för dem.
Jag har heller inget emot en individ som är muslim.
Jag tycker däremot inte om att man använder Islam politiskt. Använder religion som lagen.
Dessutom avskyr jag mördarna inom Islam som påstår att de är " muslimer"
Så är det för de flesta.
Visar media konstant det negativa inom Islam och visar endast dreglande, vansinniga muslimer utav alla miljarder muslimer som finns så är det media som skall ta sitt ansvar och inte kalla folk för islamofober.

Ingen skall tvingas tycka om en religion och inte få prata illa om religionen och dess anhängare.
En del tycker inte om kristna. Är de " kristofober"
Senast redigerad av gabrielle2 2021-04-13 kl. 12:42.
Citera
2021-04-13, 13:00
Medlem
Citat:
När han säger att "islam är en avskyvärd religion" drabbar det alla muslimer, även de moderata muslimer som inte vill ha ett islamistiskt styre i Sverige.
Muslimer är själva islamofober, det är ibland därför som de flyr. Den kända pew-rapporten beskriver hur ca 80% av muslimer stöder avrättning av avfällingar.
Citat:
Det fetade är ett islamofobt påstående. Du pådyvlar alla muslimer stereotypen att de är islamister, precis som Jomshof gjorde.
Ok, men majoriteten av muslimer identifierar sig själva som islamister. Kolla pew-rapporten igen. Jag tror att det var uppåt 80% stöd för sharia bland världens muslimer.
Edit: Källa

Har du med detta i ditt resonemang? För det gör semantiken oväsäntlig och problemet större än enskilda politikers uttalanden. Eller menar du att vetenskap är islamofobiskt? Om opinionsundersökningar är ogiltiga i en demokrati kan man ju överge iden om allmänna val och därmed demokratin i sig.

Vad gör dig så övertygad?

På ts: Nej på allt
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-04-13 kl. 13:55.
Citera
2021-04-13, 14:43
Medlem
Citat:
Islamofobi är ett vedertaget ord för hat mot muslimer precis som antisemtism
Du är inte medlem i Muslimska brödraskapet?
Enligt en intervju så ligger det dels nazism och dels postmarxism som raster ovanpå religionen där. Ditt fokus på ord är ganska postmarxistiskt och du låter väldigt engagerad i att skällsordet islamofob ska bli legitimt. (55min in var det en del intressant, beroende på vem du är och vad du vet)

Varför?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-04-13 kl. 14:45.
Citera
2021-04-13, 15:01
Medlem
Citat:
Tillägg: En fri debatt förutsätter ju att man får kalla en spade för en spade. Jag tycker inte att försynta omskrivningar är motiverade när vi diskuterar något som redan är ett stort problem i Sverige och snabbt håller på att bli värre. Jomshof kanske ansåg att man i en fri debatt måste få kalla en spade för en spade och att en försynt omskrivning av Islam inte var motiverad?
Touché. Det är också märkligt hur islamapologeterna tycker sig ha rätt att kräva att man ska måna om muslimerna samtidigt som många muslimer inte ens betraktar en som en fullvärdig människa. Jag skulle inte lyfta ett finger för att stoppa en eventuell antimuslimsk pogrom. Samhällskontraktet är brutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in