2021-04-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är lite trött nu, men hittar inte P*er M*oritzens vittnesför.
Så hette väl hundkillen som mötte SD 12 maj?

Jag hade också problem att hitta det. Finns i AB 166.
Citera
2021-04-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Nyss hemkommen från Örebro Tingsrätt (Göta Hovrätt)

Tyvärr hann jag bara sitta med drygt en timme.
Försvaret gick under den tiden igenom en massa SMS-konversationer. Man slås av hur både LW och SD mer eller mindre bodde i sina mobiler, helt ofattbart att de hellre SMS-ade än talade med varandra. Tusentals SMS bl.a med Telegram.
SD sitter orörlig och stirrar på storbildsskärmen, ingen ögonkontakt med någon. Jag ser inga tecken på att han har ryggproblem / diskbråck.

Till Avel: Svart dator

WI-FI funkar i och utanför den sal där förhandlingen sker, dock är alla behäftade med lösenord.
Det verkade inte som SD surfade, förmodligen har han FUP i sin dator.
Jag såg inga tecken på andra trådlösa enheter än WI-FI, alltså ingen dold mobil i SD:s ficka.

Tack för den rapporten!
Citera
2021-04-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Om det saknas misstanke om brott så finns det egentligen inget lagstöd för att be personen legitimera sig eller uppge sitt personnummer. I det läget är det ofta bekvämast att inte göra en slagning i de egna systemen som kan behöva motiveras (eller bli föremål för en kontroll) i efterhand.

Det saknas väl också skäl att betvivla polisernas berättelse med tanke att den misstänkte själv förhörts om händelsen och att hans berättelse inte motsäger polisens uppgifter.

Äntligen en saklig kommentar om den händelsen. Bekräftar mina misstankar, men jag vet för lite om polisens arbete och reglerna för det för att ha kunnat ifrågasätta uppgifterna. Känns skönt att få den här infon. Borde gå vidare till åklagaren så att det ingår i slutpläderingen.
Citera
2021-04-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nog tror jag att poliserna kände att något var "konstigt".
Det var väl till att börja med underligt för polisen att han själv som inringande var ute och sprang i skogen efter att ha ringt 112.
Något fick dom också att be SD visa upp händerna. Det för det kändes som att han kunde ha något innanför jackan. Men de såg inget.

SD hade ju sagt något om att han "skulle vinna" mot några rånare, eftersom han hade ficklampa och han skulle vara mycket snabbare än dom. Passar väl bra in på det som vi har hört om SD.

Kanhända att han sa något om var han bodde (Vivalla?) som de inte tyckte stämde?

Som jag minns det tyckte polisen att SD skulle gå hem och lägga sig (inte jaga män själv i skogen).

Klart att de kände att det var något avvikande med honom. Det är nog SD som är Kling och Klang här.

Hela den kvällen är märklig och så mycket klokare blir man nog inte på de uppgifter som fanns.

Han gjorde samma intryck på polisen där som han gör i alla andra sammanhang.
Citera
2021-04-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De flesta tänker väl att det är möjligt. Men HR vill ha bevis och inte att "det är möjligt att HD var där" eller "allmänheten tror på det" etc.

Va vill HR ha bevis?
Vet du, ibland slår du mig med häpnad.
Citera
2021-04-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det var inte provat mot HD.
Så hon kan mycket väl ha befunnit sig vid Lenas döda kropp, för att se att hon verkligen var död.
Hon kan även ha kollat Lenas underliv för att se om stefan nyss varit där.
Det kan inte vara möjligt att det inte är provat mot henne. Vore en skandal utan dess like. Särskilt med tanke på att hon har det mest självklara motivet av samtliga. Är hennes förehavanden (i samband med tidpunkten för skriken) överhuvudtaget klarlagda?

Det förefaller dessutom vara ytterligare okända fotspår på platsen. Vem tillhör dessa?

Kan det vara så att den nu misstänkte gm av någon anledning befunnit sig på platsen först efter att skriken hörts, dvs ha anlänt vid en senare tidpunkt?
Citera
2021-04-13, 20:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Det kan inte vara möjligt att det inte är provat mot henne. Vore en skandal utan dess like. Särskilt med tanke på att hon har det mest självklara motivet av samtliga. Är hennes förehavanden (i samband med tidpunkten för skriken) överhuvudtaget klarlagda?

Det förefaller dessutom vara ytterligare okända fotspår på platsen. Vem tillhör dessa?

Kan det vara så att den nu misstänkte gm av någon anledning befunnit sig på platsen först efter att skriken hörts, dvs ha anlänt vid en senare tidpunkt?

Det finns i vart fall inte med i åklagarens tilläggsmaterialet till HR. Att hårprov från HD skickats till Österrike för matchning.

Fotspår på brottsplatsen? Var framgick det? Eller menar du det okända skoavtrycket i blod på Lenas överdel som försvaret idag menade är märkligt att åklagaren inte försökt matcha mot några skor? Anmärkningsvärt minst sagt när de ju har SD:s skor med Lenas DNA som de hävdar att han skulle haft vid mordet.
Senast redigerad av Rosamund 2021-04-13 kl. 20:06.
Citera
2021-04-13, 20:26
Medlem
Skibladners avatar
NA:s Christina Eriksson har med dessa ord sammanfattat dagens flum från försvaret:

"Jag och min kollega Stefan sitter och lyssnar och försöker följa med i advokatens uppläsning av olika datasessioner, platshistorik och inloggningar. Jag får lust att räcka upp handen och fråga: Vad vill du med det här? Vart vill du komma? Betyder det här att 46-åringen är oskyldig? Förklara för mig så jag begriper."
Citera
2021-04-13, 20:45
Medlem
Citat:
NA:s Christina Eriksson har med dessa ord sammanfattat dagens flum från försvaret:

"Jag och min kollega Stefan sitter och lyssnar och försöker följa med i advokatens uppläsning av olika datasessioner, platshistorik och inloggningar. Jag får lust att räcka upp handen och fråga: Vad vill du med det här? Vart vill du komma? Betyder det här att 46-åringen är oskyldig? Förklara för mig så jag begriper."

Och från samma skribent idag:

Visste ni förresten: Enligt statistik från Domstolsverket så ändrar hovrätten tingsrättsdomen i 36 procent av fallen när det gäller brottmål.
Citera
2021-04-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det finns i vart fall inte med i åklagarens tilläggsmaterialet till HR. Att hårprov från HD skickats till Österrike för matchning.

Fotspår på brottsplatsen? Var framgick det? Eller menar du det okända skoavtrycket i blod på Lenas överdel som försvaret idag menade är märkligt att åklagaren inte försökt matcha mot några skor? Anmärkningsvärt minst sagt när de ju har SD:s skor med Lenas DNA som de hävdar att han skulle haft vid mordet.
Jo det var det avtrycket jag åsyftade. Om det inte är samma typ av avtryck som från mgm:s skor kan man ju fundera på varför man inte ens gjort försök till matchning på det? Och framförallt - vem tillhör det?
Citera
2021-04-13, 20:54
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Och hon fortsätter:

Citat:
Men det får man så klart inte. Istället får vi nöja oss med att det mer handlar om att visa ett litet fel i den långa tidslinjen, ett litet fel som i sig inte spelar någon roll men som kan göra att man misstror hela upplägget.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Citera
2021-04-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Och från samma skribent idag:

Visste ni förresten: Enligt statistik från Domstolsverket så ändrar hovrätten tingsrättsdomen i 36 procent av fallen när det gäller brottmål.

Intressant och lite nedslående statistik.

Syftar "ändrade" enbart på de fall där den tilltalade friades i tingsrätten och fälldes i hovrätten och vice versa?

Eller ingår även domar där enbart påföljden ändrats - men fällande eller friande dom kvarstår - i de 36%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in