2021-04-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja de är inga problem men man ska inte glutta i luckor eller lossa brännaren för att stoppa in mer bränsle (kläder) om de inte är ordentlig fyr på de som är i pannan, jag gjorde en sådan miss vid uppstart av brännaren och gengassmällen smällde upp luckan och eldklotet brände både ögonbryn/hår och lätt bränd i skinnet på armar/ansikte blev man.
Fyllde källaren/pannrummet med rök och små bränder i dam uppe på lampkupor och flera skrymslen uppstod, släkte med vattenslang och vädrade ur huset så de inte skuĺle märkas vad som hänt när familjen kom hem men lite kände dom men så att de bara rök in lite vid uppstart. Ville inte att barnen/frun skulle bli nojiga/rädda att huset skulle brinna ner.
En kompis fick till en sådan gengassmäll så luckan på vedpannan flög loss från pannan, frun blev jävligt rädd och trodde han tagit livet av sig med älgstudsaren då de va helt tyst och ingen svarade då hon ropade i källartrappen men han hörde inget ett tag efter smällen därför inget svar.

Å herregud vilken smäll. Är nog bäst att bara elda med det pannan är avsedd för, men det skulle uppenbarligen gå att elda även annat. Tack för svaret.
Citera
2021-04-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Advokaten rabblar vidare om brister i utredningen och påpekar att polisens hundförare har letat den 15/5 och inte fått upp något spår.

Han ifrågasätter också om det är relevant att kolla upp vad som hände på LW´s Googlekonto i oktober 2018.

Han menar också att skrikets karaktär inte passar ihop med mordet.

Var han med, tro? Eller är jag enfaldig som tror att vittnena vet mer om det än advokaten? Den som verkligen vet sitter bredvid honom och kontrollerar förmodligen dessa kommentarer.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-aklagaren-det-finns-ingen-alternativ-garningsman-rapport-fran-doms tolen

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

En mycket sjuk man: ”Fjärde men troligen inte det sista besöket idag.”

https://www.bildtagg.se/bild/q60mpwvpfyue9oewbsnl28qx

OBS! ALLA hot eller allmänt vidriga PM anmäls!

Men precis! "skrikets karaktär passar inte ihop med mordet" - vad vet han om det?

Jag hoppas verkligen att denna sjuka lilla "man" åker in på livstid, allt annat vore skandal - igen.
Citera
2021-04-13, 10:45
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Försvaret säger att de har förhört folk som INTE har hört skrik.

Och sen säger de:

Citat:
Försvaret menar att trots att man fått fram nya uppgifter om när telefonen stängts av så borde man hålla sig till de första.

Än så länge imponerar nog inte försvaret på någon. Och SD sitter bara och stirrar rakt fram, förhoppningsvis börjar han inse att han är toast.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-aklagaren-det-finns-ingen-alternativ-garningsman-rapport-fran-doms tolen

En mycket sjuk man: ”Fjärde men troligen inte det sista besöket idag.”

https://www.bildtagg.se/bild/q60mpwvpfyue9oewbsnl28qx

Citera
2021-04-13, 10:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
/.../ Bekymret för åklagarna som jag ser det är att de argumenterar mycket för genrepet 11-12/5. Med allt det motsägelsefulla som följd.

Sen förstår jag eftersom det är lite tunt med bevis att de tar med de här märkliga händelserna med bakhållet. Stämt träff med varandra sent om kvällen/natten har de bevisligen gjort förr och då har hon inte dött.
Åklagarna kommer med minst lika många hugskott som S - utan att kunna leda något i bevis.
Citat:
Men men det är det psykologiska som är intressant här.
Han passar ju absolut inte in i mallen planerat gäng eller gangstermord.
I siin relation med L agerade S främst på hennes "plan B" - och då var hans reaktioner ryggmärgsartat blixtsnabba.
Citat:
Ej heller ett vansinnes stereoidbryt.

Hon blev inte ihjälslagen efter en natts supande.

Hon hoppade inte ut från en balkong eller nån olycka med klättring eller liknande i GC sammanhang.

Ej heller finns det nån ekonomisk vinning likt när nån har ihjäl svrfar för att få ärva gården.

Inget ungdomligt svartsjukedrama utan hejd.

Och inte någon sexuell gärning typ överfallsvåldtäkt och mord.

Och inte heller ett verbalt bråk som slutade med våld? Ellerrrrr?
Min fetning. - Hur har åklagarna tacklat detta i förhållande till L:s sista loggremsa - och L:s enträgna men fruktlösa försök att under söndagen få till stånd en träff?
Citat:
Här i tråden är man inne på flera olika linjer just vad gäller planering.
Att hon vore död kan vi nog alla vara rörande överens om att han önskade.

Det jag är inne på är att om det är så att de börjat ”slåss” likt i bilen eller då hon ville kramas och han slet sig loss med våld och hon hoppades han skulle ha ont i ryggen länge efter så kom det väldigt plötsligt och ”spontant” och det scenariot är det stor skillnad mot det som åklagarna spelar upp i rättssalen.
Ja, men det är också det enda hållbara scenariot som har stöd i det som tidigare har utspelat sig.
Citat:
Jag menar att det går att slå ihjäl någon i stunden efter bråk även om hot och sånt funnits med i bilden.
Ja, självklart: I ögonblickets hetta är avd. "planering" som bortblåst; det svartnar för ögonen; man har drivits till sin yttersta gräns: man ser bara rött - och slår och slår och slår; tills armen inte orkar längre och man vid uppvaknandet tvingas skademinimera efter bästa förmåga.

Sedan blev det bråttom värre - med raderandet av bilder, sms mm + konstruerandet av bilden av ett förhållande som gått in i en betydligt lugnare fas. - Det kvarstod dock såväl svartsjuka som undanröjande av alla "B-planer".

Utan kommentarer skickade L en loggremsa till en cache i vilken hon benämnts "det där amerikanska lömska monstret":

"Tillsammans är vi starka": https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?code=GLkhf2b9

En halvtimme senare var hon ihjälslagen.
Citera
2021-04-13, 10:50
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Men precis! "skrikets karaktär passar inte ihop med mordet" - vad vet han om det?

Jag hoppas verkligen att denna sjuka lilla "man" åker in på livstid, allt annat vore skandal - igen.

Han ryker denna gången. Det är jag säker på. Ska försvaret sitta och försöka misskreditera utredningen, grannar och till och med skrikvittnena samt bestämma vilka tekniska undersökningar som har värde? Eller ska de ta och peka på NÅGOT som säger att SD är oskyldig?

Ja, mer än att han har eget bankkort, då.

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Citera
2021-04-13, 10:51
Medlem
Försvaret anser att trots att man har nya uppgifter om Lenas telefon så borde man hålla sig till första versionen (!). Detta stinker desperation.
Citera
2021-04-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ja och målet kan inte vara livstids fängelse.

Nu fattar ju jag att han är helt felkopplad i huvudet och att hans natur nån dag skulle balla ur på ett eller annat sätt.

Bekymret för åklagarna som jag ser det är att de argumenterar mycket för genrepet 11-12/5. Med allt det motsägelsefulla som följd.

Sen förstår jag eftersom det är lite tunt med bevis att de tar med de här märkliga händelserna med bakhållet. Stämt träff med varandra sent om kvällen/natten har de bevisligen gjort förr och då har hon inte dött.

Men men det är det psykologiska som är intressant här.
Han passar ju absolut inte in i mallen planerat gäng eller gangstermord.

Ej heller ett vansinnes stereoidbryt.

Hon blev inte ihjälslagen efter en natts supande.

Hon hoppade inte ut från en balkong eller nån olycka med klättring eller liknande i GC sammanhang.

Ej heller finns det nån ekonomisk vinning likt när nån har ihjäl svrfar för att få ärva gården.

Inget ungdomligt svartsjukedrama utan hejd.

Och inte någon sexuell gärning typ överfallsvåldtäkt och mord.

Och inte heller ett verbalt bråk som slutade med våld? Ellerrrrr?

Här i tråden är man inne på flera olika linjer just vad gäller planering.
Att hon vore död kan vi nog alla vara rörande överens om att han önskade.

Det jag är inne på är att om det är så att de börjat ”slåss” likt i bilen eller då hon ville kramas och han slet sig loss med våld och hon hoppades han skulle ha ont i ryggen länge efter så kom det väldigt plötsligt och ”spontant” och det scenariot är det stor skillnad mot det som åklagarna spelar upp i rättssalen.

Jag menar att det går att slå ihjäl någon i stunden efter bråk även om hot och sånt funnits med i bilden.

Tingsrätten gav inte mycket för hoten tyvärr som jag citerade häromdan.

Men eftersom ”ingenting stänmer med den här mannen” så är allt möjligt men risken han kalkylerade med var väldigt hög. Speciellt om motivet och syftet med det planerade mordet var att leva happily ever after.

En vuxen variant på Tim och Tove i mordet på Therese Johansson Rojo.
Med HD som en luddigare och bagare version av Tove "jag menar inte finnas i våra liv, hon får leva..." och SD som en slugare version av Tim.
Citera
2021-04-13, 10:56
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Försvaret anser att trots att man har nya uppgifter om Lenas telefon så borde man hålla sig till första versionen (!). Detta stinker desperation.

Exakt! Nu väntar vi på bankkortet.

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Citera
2021-04-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har uppdaterat filerna med ljud- och filminspelningar genom att ge dem nya namn så att man lättare kan få en uppfattning om vad de handlar om. Har även lagt in datum i filnamnet när jag har kunnat identifera ett sådant.

Om man sorterar filerna under "Namn" längst upp på sidan så får man bättre överblick över materialet.

Idag hänvisade åklagaren till platsdata som visar hur LW rörde sig 11 och 14 maj. De har tydligen gjort nya, längre versioner än de som visades i TR, men jag har bara de gamla som är på 60 resp 45 sek vardera – så fort någon får loss de nya från HR så lägger jag upp dem.

Alla ljud- och filmfiler ligger på samma ställe som förut: https://gofile.io/d/51JMPj

Kuriosa: jag kan inte se statistik för de enskilda filerna, men en klumpsumma för nerladdningar i var och en av de fyra länkarna. Många har skrivit att de är tacksamma för länkarna och statistiken kan komplettera med info om att filerna tycks vara uppskattade av många – i synnerhet ljudfilerna: 4685 nerladdningar av ljudfiler från rättegången hitintills.

Edit: jag hoppas att alla som efterlyste ljudfilen mellan LW och hennes vännina har observerat att den numera ligger bland övriga filer på gofile.

Edit 2: stort tack till alla som hjälper mig genom att ladda upp nya filer allteftersom, både här på sidan och som pm.

Helt fantastiskt. Mycket uppskattat!
Citera
2021-04-13, 11:01
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Det här sammanfattar allt, känns det som. Halmstrån de Luxe:

NA.SE
Citat:
Försvaret menar att det ska finnas en felaktig uppgift i tidslinjen men att den inte har något med själva mordet att göra.

Och nu är det paus igen.

Än så länge imponerar inte försvaret i alla fall. Det har däremot åklagarsidan gjort än så länge. Jag tror snart SD har tagit sin sista geocache.

Citera
2021-04-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det här sammanfattar allt, känns det som. Halmstrån de Luxe:

NA.SE

Och nu är det paus igen.

Än så länge imponerar inte försvaret i alla fall. Det har däremot åklagarsidan gjort än så länge. Jag tror snart SD har tagit sin sista geocache.

Fortsätter det så här så blir det inte svårt för rätten att meddela en fällande dom. Försvaret är lamt, och har ingen substans i något de framför.
Citera
2021-04-13, 11:16
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Fortsätter det så här så blir det inte svårt för rätten att meddela en fällande dom. Försvaret är lamt, och har ingen substans i något de framför.

Och nu går de vidare och förklarar varför SD inte lämnat sina inloggningsuppgifter till Polisen. SD har "tröttnat" på Polisen, som han anser har behandlat honom illa.:

Citat:
– När han ska tas in på nytt så behandlas han väldigt illa. Han får sedan frågan under hösten om han vill medverka. Då har han tröttnat, säger Christoffer Olsson.

Herregud. Han har tröttnat på Polisen. Snyft! Och vi vet ju redan hur den grandiosa narcissisten behandlar de han har "tröttnat" på.

Christina Eriksson på NA.se meddelar:
Citat:
Det finns några lediga platser kvar i salen idag för de som vill följa rättegången.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in