2021-04-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Finns bara en enda anledning att jag tycker så : att han inte har fixat så att han kan ha internet på. Om inte så får han ha 10 datorer för min del.
Sen munskyddet: att se hans ansiktsuttryck är viktigt i en förhandling. Är han allvarlig, orolig, arg eller skrattar han?
Han kan i stället ha visir men inte kräva av andra att ha det, som sitter minst 3 meter ifrån honom. Dessutom bakom plexiglas.

Jag tror nog att Backman har förklarat reglerna för SD och vilka konsekvenser det skulle få om hans klient bryter dom, och just munskyddet har nog SD för att inte visa rätten sin mimik och där tror jag också Backman har ett finger med i spelet. Domaren har inte den myndigheten.
Citera
2021-04-13, 01:14
Medlem
googlans avatar
Jag har lagt mina teorier i tråden innan, visserligen har jag haft rätt men det har spårat ovanligt mycket och han har lyckats hålla sig undan på ett skumt vis. Jag vet inte om hans kontakter till polismyndigheten har hjälpt han lite men jag har sett andra förhandlingar med mycket sämre grund där tilltalad blivit dömd för mord så detta är riktigt skumt! Men jag är 99% säker att han blir dömd för mord och får en Life!

Varför han är fri nu och får ha dator osv är för att de vill bräcka honom ta sönder honom när han blir häktad i väntan på dom! Hans liv kommer passera i revy när han sitter där uppe i Jkpgs häktet! Från promenaden kommer han se vattnet och sin frihet ! Fyfan vilken ångest snubben kommer ha! Men ta mig på orden ! Han kommer bli dömd och hans nonchalans är den som de vill ta sönder, sätta han på plats ordentligt! Han tror han är smart men domarna på HR i Jkpg är vassa så nej! De låter han nog sitta med det där bara för att se hur långt han ska ta saker och ting och hur han är som person! Domarna vet vad de gör!

Haha kul ska det bli när han får en dom som inte har siffror utan bokstäver ajajaj den kommer svida. "Vad sitter du för, mord, hur långt straff har du, jag har inget datum" hahah

Ja killen kommer dras ner på jorden för han flyger bland moln nu!

Ska bli kul att se, först hamnar han på riksen där han kommer få ta en p18 snabbt, sen får han förmodligen sitta av sitt straff på Salberga avdelningar för relations våld. Ibland hamnar de på andra ställen men då blir det p18 om han har tur, annars får han stryk som fan. Snubben hade inte klarat 1 dag på Kumla.

Man måste ha bollar när man kommer in på avdelningen så står alla grabbar samlade och de förhör som gäller direkt, "Vart kommer du ifrån, vad sitter du för, har du golat på nån" Osv, direkt när de får reda på att det är mord på en kvinna så blir han tillsagd du går ut till plitarna och tar en p18, Golar du får du stryk på nästa avd du hamnar på här i kumla osv. Men ja tror de sätter han på Salberga direkt efter riksen, för hans egen säkerhet och för att slippa huvudvärk, men om nån inom KV kände Lena och de vill straffa honom så sätter de honom på vanliga avdelningar först så att han ska få stryk osv för att sedan sätta han på relationsvålds avdelningar.

De gjorde samma sak med Englas mördare de satte han på Norrtälje vanlig Avd de visste han skulle åka på stryk och det var därför de satte han där! Så ja hoppas han hamnar på nån av 3 säkerhets anstalterna! "Kumla, Hall, Saltvik" jag har skickat brev till samtliga 3 då jag känner folk på alla 3, så de väntar på att han ska komma dit! Jag kan säga att träffar han på mina vänner där så blir det akuten, de kommer öppna upp honom ordentligt han kommer ha riktigt ont och förmodligen flertalet frakturer!

Hoppas det blir en livstidsdom !
Citera
2021-04-13, 01:28
Medlem
Alltså vad ÄR problemet med att han har en dator med sig och munskydd på sig??
Ni tror att de inte har koll på vad som händer eller? Ni tror inte att rätten har diskuterat om det är ok att han har en dator med sig? Ni tror att de skulle ha godkännt det om det fanns MINSTA lilla möjlighet att han skulle kunna använda den till något fördelaktigt. Vad det nu skulle vara?
Ni tror att åklagarna och Hovrätten är helt efterblivna eller? Herregud.
Han använder den förmodligen för att följa med i FUP:en och skriva anteckningar. De kanske till och med tillåter honom att surfa på Aftonbladet. OCH???

Och gällande munskydd. Det har INGEN som helst betydelse vad SD har för minspel under en hovrättsförhandling. Det har INGENTING med bevisvärdering att göra. Han kan göra vilka minspel han vill. Det betyder INGENTING för utgången av domslutet. Han kommer inte bli mer eller mindre dömd vad han än gör med sitt ansikte.

Skärp er nu för fan.
Citera
2021-04-13, 02:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså om de har det här upplägget så kan han välja i Google Maps att dela sin plats en viss tid alternativt tills han inaktiverar.

Låt säga då att hon mellan pussarna på JS och leken med ”barnoljan” där då kikar i mobilen och ser att klockan är sent och han inaktiverat platsdelningen så blir hon kanske lite fundersam.

Om inte annat så dyker det upp nån notis när han slår på platsdatan igen ju.

Sen har jag inte testat här om låt säga att han slår av platsdata om delningen också upphör då eller om den bara pausas. Eller nån variant på det.

Men som sagt det här är bara en teori bland många att han delat ut sin position till HD för att få tillbaka lite tillit. Ett led i planen att det ska bli så bra nu.

Men annars är kombon att lämna spår efter sig genom att stämma träff med LW och låtsas som att man inte varit där när hon skickar ”hallå” och sedan blir mördad lite annorlunda bara. Men klart han har ju inte mördat förr så kanske är lite nybörjarstuk över planeringen där.

Sen kliva ut ur skogen som Bråckstensmannen när man ringt in polisen till den tänkta gärningsplatsen/området får gärna åklagarna eller SD försöka övertyga mig om vad det var så smart med.

Och sen planerar han om och förlägger mordet till nån dag innan drömresan med drömkvinnan och en månad innan sommarlovet då ungarna ska ha lite kul med hyrda hästarna eller vad det var.

Han måste funka väldigt väldigt annorlunda om han trodde att det här liksom skulle gå obemärkt förbi.

Var LW ett så stort problem att han kalkylerade med livstid för att få bort henne? Det vete fasen alltså.
Citat:
Han måste funka väldigt väldigt annorlunda om han trodde att det här liksom skulle gå obemärkt förbi.

Var LW ett så stort problem att han kalkylerade med livstid för att få bort henne? Det vete fasen alltså.
Om han är väldigt, väldigt annorlunda så kan ju planeringen tänkas bli därefter.

Begreppet planera innebär inte perfektion eller ens i närheten.
Han är inte direkt nån Kuklinski.

För övrigt så är det nog inte värst många mördare som sitter ner och kalkylerar om påföljd - de lär utgå från ett personligt behov eller drivkraft för att nå ett visst mål.
Citera
2021-04-13, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur ofta ska jag behöva upprepa att det ofta är starka, driftiga, intelligenta kvinnor som bryts ner i en relation m tex en psykopat?
Oavsett vad som felar SD.
Jag har likaväl sagt att jag vet vad trauma bindning är, vad NPD handlar om.

Att hon anpassar sig när de levde ihop förvånar mig inte, hon beter sig mer som en mor och navigerar i klass med en personlig assistent.
Han är primitiv, omogen, rigid och har ett kontrollbehov på OCD nivå med sina centimetrar, deciliter och militanta Rt.

Strateg är inte positivt i hennes fall relaterat till det som ses från november till mordet.

Hon är helt enkelt falsk och allt detta kolliderar med det du vill applicera som bild.

HD har en egen vilja.
Hon sätter regler. Kräver full insyn digitalt. Övervakar honom.

Har hon inte dött än då hon skilt sig, flyttat, flörtar med JS, roar sig och ligger på hotell då lär hon klara sig.
Han inväntar hennes tillit.
Hon är överhuvudtaget inte jämförbar med LW på den fronten som var en hotbild relaterat till hans relation med HD.

Blåser hon honom är hon nog inte på fast mark, så långt räcker nog inte hans gunst.

Att agera mamma och personlig assistent är inte ovanligt bland de kvinnor som lever med kontrollerande och (psykiskt eller fysiskt) misshandlande män.
Generellt är ju de männen precis som du beskriver SD: "primitiv, omogen, rigid och har ett kontrollbehov på OCD nivå med sina centimetrar, deciliter och militanta Rt."

Varför skulle strateg behöva vara positivt i HDs fall?

"Hon är falsk" Ja. Och? Det står fortfarande inte i motsättning till att vara manipulerad i en toxisk relation.

Dvs kolliderar inte alls med det jag refererar till, dvs V. E*nanders expertutlåtande om missuppfattningen om att de var är svaga kvinnor som fastnar i relationer där mannen är kontrollerande, manipulativ och (psykiskt lr fysiskt) våldsam.

Att kvinnor som levt i såna relationer väljer att "ta återfall" och kontakta den man de försökt bryta med, trots att de har en ny, bättre man på kroken, är inte heller ovanligt (som HD med Sillen).

Även bipolära, kontrollerande, dominanta, allmänt osympatiska, beräknande, sluga, krävande, våldsamma, mordiska, hetlevrade och manipulativa kvinnor kan utsättas för nämnda män.

Det har ingen koppling till karaktär och förmågor övh.

End of tjat om det här från min sida.
Senast redigerad av Firesnake 2021-04-13 kl. 05:54.
Citera
2021-04-13, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om han är väldigt, väldigt annorlunda så kan ju planeringen tänkas bli därefter.

Begreppet planera innebär inte perfektion eller ens i närheten.
Han är inte direkt nån Kuklinski.

För övrigt så är det nog inte värst många mördare som sitter ner och kalkylerar om påföljd - de lär utgå från ett personligt behov eller drivkraft för att nå ett visst mål.

Ja och målet kan inte vara livstids fängelse.

Nu fattar ju jag att han är helt felkopplad i huvudet och att hans natur nån dag skulle balla ur på ett eller annat sätt.

Bekymret för åklagarna som jag ser det är att de argumenterar mycket för genrepet 11-12/5. Med allt det motsägelsefulla som följd.

Sen förstår jag eftersom det är lite tunt med bevis att de tar med de här märkliga händelserna med bakhållet. Stämt träff med varandra sent om kvällen/natten har de bevisligen gjort förr och då har hon inte dött.

Men men det är det psykologiska som är intressant här.
Han passar ju absolut inte in i mallen planerat gäng eller gangstermord.

Ej heller ett vansinnes stereoidbryt.

Hon blev inte ihjälslagen efter en natts supande.

Hon hoppade inte ut från en balkong eller nån olycka med klättring eller liknande i GC sammanhang.

Ej heller finns det nån ekonomisk vinning likt när nån har ihjäl svrfar för att få ärva gården.

Inget ungdomligt svartsjukedrama utan hejd.

Och inte någon sexuell gärning typ överfallsvåldtäkt och mord.

Och inte heller ett verbalt bråk som slutade med våld? Ellerrrrr?

Här i tråden är man inne på flera olika linjer just vad gäller planering.
Att hon vore död kan vi nog alla vara rörande överens om att han önskade.

Det jag är inne på är att om det är så att de börjat ”slåss” likt i bilen eller då hon ville kramas och han slet sig loss med våld och hon hoppades han skulle ha ont i ryggen länge efter så kom det väldigt plötsligt och ”spontant” och det scenariot är det stor skillnad mot det som åklagarna spelar upp i rättssalen.

Jag menar att det går att slå ihjäl någon i stunden efter bråk även om hot och sånt funnits med i bilden.

Tingsrätten gav inte mycket för hoten tyvärr som jag citerade häromdan.

Men eftersom ”ingenting stänmer med den här mannen” så är allt möjligt men risken han kalkylerade med var väldigt hög. Speciellt om motivet och syftet med det planerade mordet var att leva happily ever after.
Citera
2021-04-13, 09:16
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Christina Eriksson, NA.se:
Citat:
I dag 09.05

Den misstänkte 46-åringen bär munskydd som vanligt. Det är han ensam om i salen.

Det börjar med lite tekniska problem, som strax ska vara utredda och NA meddelar att det är mer människor i salen idag. Men det finns ännu platser, skriver de.

Åklagaren går igenom sökningar som gjorts på LW´s googlekonto.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

Kärleken blommar:

https://www.bildtagg.se/bild/o90hw19vua4329cls8jl5sd

En mycket sjuk man: ”Fjärde men troligen inte det sista besöket idag.”

https://www.bildtagg.se/bild/q60mpwvpfyue9oewbsnl28qx

OBS! ALLA hot eller allmänt vidriga PM anmäls!
Citera
2021-04-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har uppdaterat filerna med ljud- och filminspelningar genom att ge dem nya namn så att man lättare kan få en uppfattning om vad de handlar om. Har även lagt in datum i filnamnet när jag har kunnat identifera ett sådant.

Om man sorterar filerna under "Namn" längst upp på sidan så får man bättre överblick över materialet.

Idag hänvisade åklagaren till platsdata som visar hur LW rörde sig 11 och 14 maj. De har tydligen gjort nya, längre versioner än de som visades i TR, men jag har bara de gamla som är på 60 resp 45 sek vardera – så fort någon får loss de nya från HR så lägger jag upp dem.

Alla ljud- och filmfiler ligger på samma ställe som förut: https://gofile.io/d/51JMPj

Kuriosa: jag kan inte se statistik för de enskilda filerna, men en klumpsumma för nerladdningar i var och en av de fyra länkarna. Många har skrivit att de är tacksamma för länkarna och statistiken kan komplettera med info om att filerna tycks vara uppskattade av många – i synnerhet ljudfilerna: 4685 nerladdningar av ljudfiler från rättegången hitintills.

Edit: jag hoppas att alla som efterlyste ljudfilen mellan LW och hennes vännina har observerat att den numera ligger bland övriga filer på gofile.

Edit 2: stort tack till alla som hjälper mig genom att ladda upp nya filer allteftersom, både här på sidan och som pm.
Den här tråden har visat att Flashback är fullt med folk med både hjärta, kunskap och seriositet. Förutom en handfull troll som inte lyckats förstöra alltför mycket ser jag vilket samarbete, och vilja göra bra, som finns.
Tack Piastrone.
Senast redigerad av Picasso2 2021-04-13 kl. 09:35.
Citera
2021-04-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
-------
Undrar om man kan elda annat än pellets i pelletspannan. Utan att den säckar ihop. T.ex kläder...

Ja de är inga problem men man ska inte glutta i luckor eller lossa brännaren för att stoppa in mer bränsle (kläder) om de inte är ordentlig fyr på de som är i pannan, jag gjorde en sådan miss vid uppstart av brännaren och gengassmällen smällde upp luckan och eldklotet brände både ögonbryn/hår och lätt bränd i skinnet på armar/ansikte blev man.
Fyllde källaren/pannrummet med rök och små bränder i dam uppe på lampkupor och flera skrymslen uppstod, släkte med vattenslang och vädrade ur huset så de inte skuĺle märkas vad som hänt när familjen kom hem men lite kände dom men så att de bara rök in lite vid uppstart. Ville inte att barnen/frun skulle bli nojiga/rädda att huset skulle brinna ner.
En kompis fick till en sådan gengassmäll så luckan på vedpannan flög loss från pannan, frun blev jävligt rädd och trodde han tagit livet av sig med älgstudsaren då de va helt tyst och ingen svarade då hon ropade i källartrappen men han hörde inget ett tag efter smällen därför inget svar.
Citera
2021-04-13, 09:41
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Åklagaren berättar att de gått igenom andra män i LW´s liv och att det inte finns någon annan som är aktuell för mordet.

Citat:
I dag 09.26

Med det menar hon att det inte finns någon annan misstänkt än 46- åringen.

Man tar också upp "mannen med påsen", men inte heller han går att koppla till mordet.

Målsägarbiträdet säger att hon instämmer och ansluter sig till åklagarens yrkande.

Paus.

Kärleken blommar:

https://www.bildtagg.se/bild/o90hw19vua4329cls8jl5sd

Citera
2021-04-13, 10:12
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Och nu är det försvarets tur.

Advokat Christoffer Olsson säger att det finns en hel del att gå igenom och han förklarar hur han ska lägga upp sin framställan.

Citat:
Det handlar bland annat om utredningens robusthet.

De ska peka på brister i utredningen, och det man ser som oklarheter, bland annat gällande LW´s Telegram.

Kommer bankkortet med denna gången, tro? För vi måste alla tänka på att SD har ett eget bankkort och därmed inte hade någon anledning att mörda LW.

SD om varför han fnissar och skrattar i rättssalen
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Citera
2021-04-13, 10:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Advokaten rabblar vidare om brister i utredningen och påpekar att polisens hundförare har letat den 15/5 och inte fått upp något spår.

Han ifrågasätter också om det är relevant att kolla upp vad som hände på LW´s Googlekonto i oktober 2018.

Citat:
I dag 10.22

Han tar upp tidpunkten för mordet. Försvaret menar att man inte kan falla i fällan att tro att skriket hör ihop med mordet.

Han menar också att skrikets karaktär inte passar ihop med mordet.

Var han med, tro? Eller är jag enfaldig som tror att vittnena vet mer om det än advokaten? Den som verkligen vet sitter bredvid honom och kontrollerar förmodligen dessa kommentarer.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-aklagaren-det-finns-ingen-alternativ-garningsman-rapport-fran-doms tolen

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in