2021-04-13, 10:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Som sagt, du kräver belägg av andra men vägrar att själv ge några belägg. Dubbelmoral.
Du har aldrig ens haft något grepp om verkligheten.
Som jag redan skrivit är Pentateukens mosaiska författarskap det resultat som yttre och inre kriterier ger. Sedan kan man ogilla detta för att man är apostat och kanske även gudsförnekare och börja hitta på andra teorier.
Jag har gett belägg också på att Moses skrev och att han skrev Pentateurken. Finns mer, men eftersom författarskapet är så evident, är det kritikerna som ska ge stöd, och då inte bara vagt, ytligt snack, för sina påhitt. Men du försöker ju inte ens. Jag kan tänka mig att du numera rentav skäms för en av dina fånigaste teorier, den om att skrifttypen inte genomgick förändringar och att Pentateuken därför inte kan vara så gammal som från 1400-t. f.Kr. Åtminstone driver du den inte längre här i tråden, där Calovius är vakthund.
Voff!
Citera
2021-04-13, 10:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tror du att berättelserna är avsedda att vara skönlitteratur?
Jag kan inte veta författarens motivation.
För mig är det helt eller delvis oskiljbart från skönlitteratur.
Har du något att bistå med som kan ändra den uppfattningen?
Citera
2021-04-13, 10:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gen 1. Gud skapade ljus och lät allt växa innan han skapade solen. Sent kom människor på att solljus (fotosyntes) inte behövs för att få grödor att växa. Hela skapelseberättelsen avfärdades som ovetenskaplig och full av motsägelser.

Tycker du Genesis talar för att Bibeln inte är skönlitteratur?
Citera
2021-04-13, 10:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har varken avfallit från kristendomen eller blivit ateist, eftersom jag allltid har varit ateist. Jag är ändå nyfiken, vad tror du det är som händer, utöver att man slutar tro på påståenden som saknar belägg?
Visste du att barn är öppna för just gudstro, finns forskning på det?
Men tidigt i livet har du blivit förledd av någon, uppenbarligen.
Man blir ett vrak och en värsting i andlig bemärkelse och det påverkar en brett och djupt också psykiskt och fysiskt. Det fräter på tänkandet på ett kusligt sätt.
Ett kännetecken på ateister är falskheten, jag har inte träffat en ateist som inte varit under märkbart inflytande av Lögnens fader.
Makes sense.
Citera
2021-04-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tycker du Genesis talar för att Bibeln inte är skönlitteratur?
Ja. Det är Guds ord som vi fått genom profeterna.
Citera
2021-04-13, 10:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Visste du att barn är öppna för just gudstro, finns forskning på det?
Den forskning jag sett säger faktiskt att barn är öppna för "magiska lösningar", mer specifikt. Om du sett något annat kan du gärna hänvisa till det. Är det alltså önskvärt att vara mer som barn? Är kritiskt tänkande oönskvärt? Är naivitet bra?
Citat:
Men tidigt i livet har du blivit förledd av någon, uppenbarligen.
Eller kanske vuxit upp? Du hoppar till slutsatser.
Citat:
Man blir ett vrak och en värsting i andlig bemärkelse och det påverkar en brett och djupt också psykiskt och fysiskt. Det fräter på tänkandet på ett kusligt sätt.
Ja, var mer som ett barn. Det är bättre för då accepterar man fler saker okritiskt. Det är önskvärt på något sätt.
Citat:
Ett kännetecken på ateister är falskheten,
Hahahahaha, kul! Fantastiskt ironiskt när det kommer från dig.
Citat:
jag har inte träffat en ateist som inte varit under märkbart inflytande av Lögnens fader.
Makes sense.
Och vi vet att det finns en sådan lögnens fader? Eller?
Citera
2021-04-13, 10:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja. Det är Guds ord som vi fått genom profeterna.
Nej, det är det inte och det vet du inte.
Nu har vi samma bevisnivå. Om du vill förändra detta och faktiskt svara på frågan så föreslår jag att du belägger dina påståenden. Att bara hävda att något är Guds ord leder ingenstans.
Jag kan säga "Nej, det är inte Guds ord, det är Satans ord." hur vet du att jag inte har rätt?
Citera
2021-04-13, 10:44
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte och det vet du inte.
Nu har vi samma bevisnivå. Om du vill förändra detta och faktiskt svara på frågan så föreslår jag att du belägger dina påståenden. Att bara hävda att något är Guds ord leder ingenstans.
Jag kan säga "Nej, det är inte Guds ord, det är Satans ord." hur vet du att jag inte har rätt?
Det är Gud som vittnar för oss om vad som är sant, genom anden.

Vi godtar ju människors vittnesbörd, men Guds betyder mer, ty detta är Guds vittnesbörd: han har vittnat om sin son. Den som tror på Guds son har tagit emot vittnesbördet i sitt inre. Den som inte tror på Gud gör honom till lögnare, eftersom han inte tror på det vittnesbörd Gud har gett om sin son. 1Joh 5:9-10
Citera
2021-04-13, 10:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är Gud som vittnar för oss om vad som är sant, genom anden.

Vi godtar ju människors vittnesbörd, men Guds betyder mer, ty detta är Guds vittnesbörd: han har vittnat om sin son. Den som tror på Guds son har tagit emot vittnesbördet i sitt inre. Den som inte tror på Gud gör honom till lögnare, eftersom han inte tror på det vittnesbörd Gud har gett om sin son. 1Joh 5:9-10

Nej, det gör han inte.
Han vittnar inte om någonting.
Att bara hävda leder ingenstans.
Citera
2021-04-13, 10:49
Medlem
Citat:
Nej, det gör han inte.
Han vittnar inte om någonting.
Att bara hävda leder ingenstans.
Du kan inte vittna om nåt du aldrig upplevt.
Citera
2021-04-13, 10:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du kan inte vittna om nåt du aldrig upplevt.
Vad har det med något att göra?
Menar du att vi ska göra påståenden mot varandra och på så viss komma fram till sanningen?
Så allt du har är påståendet? Inget mer?
Citera
2021-04-13, 11:00
Medlem
Citat:
Vad har det med något att göra?
Menar du att vi ska göra påståenden mot varandra och på så viss komma fram till sanningen?
Så allt du har är påståendet? Inget mer?
Med andra ord: du ljuger. Jag avgör inte vem Gud uppenbarar sig för. Men du har själv sagt att det aldrig hänt dig. Och då är ditt vittnesmål inte godtagbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in