2021-04-12, 20:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, och du gav inga motargument emot vad som påstås i den boken heller. Bara personangrepp på författaren och inga specifika detaljer om själva bokens innehåll.
Personangrepp är tydligen de enda "motargument" du kan komma med.
Jag bara återgav forskningsläget om Pentateukens språk.
Att jag skulle ge detaljer om en bok som du rekommenderar är väl magstarkt.
Det är relevant i sammanhanget att han 1) var avfälling 2) var ateist 3) inte var fackman.
Man går inte genom en köttkvarn etc.
Citera
2021-04-12, 20:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag bara återgav forskningsläget om Pentateukens språk.
Att jag skulle ge detaljer om en bok som du rekommenderar är väl magstarkt.
Det är relevant i sammanhanget att han 1) var avfälling 2) var ateist 3) inte var fackman.
Man går inte genom en köttkvarn etc.

När jag bad dig om att ge referenser anklagade du mig för att i så fall bara avfärda dem.
Jag gav dig då en referens för att se om du inte skulle göra likadant, och det kunde du inte avhålla dig ifrån att göra.

Dubbelmoral.
Citera
2021-04-12, 20:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag dömer ut religionen pga alla tokigheter ja. Det betyder inte, som du insinuerar, att jag därför godkänner tokigheterna som sanna. Uppenbarligen är det ju precis tvärtom. Du verkar lite efterbliven.
Att mycket i Bibeln är lögn betyder inte att allt är osant. Du informerar dig via media trots att du vet att allt inte är sant.
Citera
2021-04-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Gud finns inte. Det vet du med. Därmed blir det ju helt idiotiskt att säga att vi ska följa något som inte existerar. Eller hur? Annars får jag be dig att bevisa existensen här och nu (Obs: Bibelcitat är inte bevis).
Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom. Joh 14

Herren visar sig bara för de som tror.
Citera
2021-04-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att mycket i Bibeln är lögn betyder inte att allt är osant. Du informerar dig via media trots att du vet att allt inte är sant.
Enligt svenska kyrkan innehåller Bibeln bl.a. myter. Är myter sanna?
Enl desamma innehåller den även släktkrönikor. T.ex. berättelser om stora händelser som bröllop. Förmodligen är just de delarna inte lögn rakt igenom nej, so what?
Skapelseberättelsen är en sådan del som kanske kan betraktas som poesi. Osv.
Citera
2021-04-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom. Joh 14

Herren visar sig bara för de som tror.
Fan vad du ljuger.
Citera
2021-04-12, 21:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
När jag bad dig om att ge referenser anklagade du mig för att i så fall bara avfärda dem.
Jag gav dig då en referens för att se om du inte skulle göra likadant, och det kunde du inte avhålla dig ifrån att göra.
Dubbelmoral.
Jag redogjorde för forskningsläget ang. Pentateukens språk och satte det emot (vad du sa att) han skrev.
Dessutom påpekade jag personens bristande kvalifikationer,
samt hans personhistoria, som är lik din: avfälling, sedan ateist = har genomgått köttkvarn.

Men jag har förstås inte ställt upp kriterierna "erkänd forskare" och "peer review" för mig. Det är dina kriterier och du kan då hållas ansvarig inför dem. Jag har inte yttrat mig i den saken.

Du har tappat greppet.
Citera
2021-04-12, 22:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag redogjorde för forskningsläget ang. Pentateukens språk och satte det emot (vad du sa att) han skrev.
Dessutom påpekade jag personens bristande kvalifikationer,
samt hans personhistoria, som är lik din: avfälling, sedan ateist = har genomgått köttkvarn.

Men jag har förstås inte ställt upp kriterierna "erkänd forskare" och "peer review" för mig. Det är dina kriterier och du kan då hållas ansvarig inför dem. Jag har inte yttrat mig i den saken.

Du har tappat greppet.

Som sagt, du kräver belägg av andra men vägrar att själv ge några belägg. Dubbelmoral.
Du har aldrig ens haft något grepp om verkligheten.
Citera
2021-04-13, 07:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
När man avfaller från kristendomen händer det saker med en. Likaså när man blir ateist.
Jag har varken avfallit från kristendomen eller blivit ateist, eftersom jag allltid har varit ateist. Jag är ändå nyfiken, vad tror du det är som händer, utöver att man slutar tro på påståenden som saknar belägg?
Citera
2021-04-13, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Fortfarande ingen som har något argument som gör att vi kan skilja på Bibeln från skönlitteratur?

Någon som vet om man kan tro på Bibeln och vetenskap samtidigt eller om det är ömsesidigt uteslutande?
Citera
2021-04-13, 09:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fortfarande ingen som har något argument som gör att vi kan skilja på Bibeln från skönlitteratur?

Någon som vet om man kan tro på Bibeln och vetenskap samtidigt eller om det är ömsesidigt uteslutande?
Tror du att berättelserna är avsedda att vara skönlitteratur?
Citera
2021-04-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Gen 1. Gud skapade ljus och lät allt växa innan han skapade solen. Sent kom människor på att solljus (fotosyntes) inte behövs för att få grödor att växa. Hela skapelseberättelsen avfärdades som ovetenskaplig och full av motsägelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in