2021-01-23, 23:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
En oomvänd människa är andligt död, Ef 2.
Men tack för transparensen: du är alltså synergist, eller kanske rentav pelagian.
När blev du döpt?

Ingen fara med mig. Min andlighet lever ett strålande liv. Din verkar däremot lite uttorkad.
Citera
2021-01-23, 23:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ingen fara med mig. Min andlighet lever ett strålande liv. Din verkar däremot lite uttorkad.
Din "andlighet lever ett strålande liv"?
"Ingen fara" med dig?
Citera
2021-01-23, 23:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Även om ägaren till ett företag är mäktigast, så kan han tillfälligt överlämna ansvaret för företaget till sin son, om ägaren t.ex. vill åka på semester.

Om det skulle vara oföränderligt, varför står det att Gud gav makten åt Jesus?

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Ja, det är ju en intressant fråga för treenighetsivrare. Vem gav makten till Jesus (Gud)?
Nej, det anser jag vara ett tydligt åtskiljande mellan Jesus och Gud.
Citera
2021-01-23, 23:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Din "andlighet lever ett strålande liv"?
"Ingen fara" med dig?

Just det. Korrekt uppfattat.
Citera
2021-01-24, 00:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det dög för Jesus Kristus själv att återge JHWH som HERREN. Men inte för dig. Konflikten er emellan står i öppen dager.

Människan kan mästra Skriften för att komma undan dess lära om Treenigheten, men hon bör betänka att det hon gör mot Guds ord gör hon mot Gud.

Så du menar att du inte är medveten om att det på Jesu tid gällde att endast högsteprästerna fick uttala Guds verkliga namn?
Citera
2021-01-24, 00:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag lutar mer åt ditt håll när det gäller treenighetsläran.

Ja, treenighetsläran är en påhittad ursäkt om att få be till Jesus utan att bryta mot första budet.
Om Jesus också är Gud så är det ju tillåtet att be till Jesus, och det ville de första kristna, trots att Jesus uttryckligen sagt att bön skulle riktas till Fadern:
Matt 6:6-13
Nej, när du vill bedja, gå då in i din kammare, och stäng igen din dörr, och bed till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig. Men i edra böner skolen I icke hopa tomma ord såsom hedningarna, vilka mena att de skola bliva bönhörda för sina många ords skull. Så varen då icke lika dem; eder Fader vet ju vad I behöven, förrän I bedjen honom. I skolen alltså bedja sålunda:
Fader vår, som är i himmelen!
Helgat varde ditt namn;
tillkomme ditt rike; ske din vilja,
såsom i himmelen, så ock på jorden;
vårt dagliga bröd giv oss i dag;
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro;
och inled oss icke i frestelse,
utan fräls oss ifrån ondo.

Och det står även att bedjandet ska göras i det fördolda, inte i grupp i en kyrka eller någon annan allmän plats.
Senast redigerad av Smeso 2021-01-24 kl. 00:13.
Citera
2021-01-24, 02:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så du menar att du inte är medveten om att det på Jesu tid gällde att endast högsteprästerna fick uttala Guds verkliga namn?
Något sådan inskränkning föreligger inte i Bibeln.
Så med "gällde" avser du människostadgar - om du ö.h. ens har rätt.
Citera
2021-01-24, 02:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, treenighetsläran är en påhittad ursäkt om att få be till Jesus utan att bryta mot första budet.
Om Jesus också är Gud så är det ju tillåtet att be till Jesus, och det ville de första kristna, trots att Jesus uttryckligen sagt att bön skulle riktas till Fadern:
Man får och ska be till Gud. Gud är Fadern, Sonen och den Helige Ande.
Citera
2021-01-24, 02:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, det är ju en intressant fråga för treenighetsivrare. Vem gav makten till Jesus (Gud)?
Nej, det anser jag vara ett tydligt åtskiljande mellan Jesus och Gud.
Gud är alltid allsmäktig och han är det oföränderligt.
Människors makt kan öka och minska och flyttas runt på.
Lätt att blanda ihop vad gudomlig natur är och vad mänsklig natur är när man inte följer Bibeln utan sina egna tankar.
Självklok, självtok.
Citera
2021-01-24, 02:47
Medlem
Termos99s avatar
Sedan 2012 har denna tråd existerat, jag tvivlar på att något argument för/emot inte har nämnts. Bibelns sanningshalt har diskuterats längre tillbaka än så.

Majoriteten i världen är inte Kristna, så för den största delen av världen är inte Bibeln eller Biblarna sanna.

Och inte så få kristna använder en speciell Bibel, en del säger att Jehovas version är en perversion. Andra föredrar en viss speciell utgåva, andra säger att inget spelar någon roll så länge det står "Bibeln" på framsidan, andra tror endast på den Hebreeiska Bibeln. Minns inte exakt antal men det finns flera hundra Biblar på engelska.

Så att "Bibeln" skulle vara sann, kanske både stämmer och inte men då måste det nog först sägas vilken av Biblarna som åsyftas. Att generellt prata om den som en enhetlig bok bestående av flera håller inte, det kan ju såklart vara så att vissa saker i Biblarna är sanna och andra inte.

Men det korta svaret på om Biblarna är sanna - Nej. Om nu inte någon vill läsa dom som symboliska och sedelärande berättelser och exakthet inte är av större vikt.
Citera
2021-01-24, 05:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Gud är alltid allsmäktig och han är det oföränderligt.
Människors makt kan öka och minska och flyttas runt på.
Lätt att blanda ihop vad gudomlig natur är och vad mänsklig natur är när man inte följer Bibeln utan sina egna tankar.
Självklok, självtok.

Du svarade inte på frågan.
Glömde du att göra det eller kunde du inte ge ett svar och försökte istället blanda bort korten genom att skriva en massa oväsentligt tjafs?

Citatet var:
"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Vem gav Jesus den makten om inte Gud?
Enligt treenighetsläran så skulle ju Jesus i så fall redan ha haft ”all makt i himlen och på jorden” och skulle då inte ha kunnat få denna makt från sig själv eftersom det då inte alls skett någon överlämning av någon makt från en part till en annan.

Vågar du försöka dig på ett svar?
Citera
2021-01-24, 05:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Man får och ska be till Gud. Gud är Fadern, Sonen och den Helige Ande.

Fast det står inte så i det jag citerade. Där påstås Jesus ha sagt att endast be till Fadern.
Det står inget där om att be till vare sig Jesus eller DHA.

Var har du fått det ifrån? Var i Bibeln står det att man ska be till Fadern, Sonen och den Helige Anden?
Eller ljuger du bara om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in