2021-04-11, 16:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Egypt’s Grand Mufti Shawki Allam stressed that equating the inheritance between men and women is against Islamic Sharia (law), as scholars have always agreed on the fact that men receive double the amount of inheritance as women, based on a verse in the chapter Al-Nisa’a (The Women) in the Quran.
Källa.

Muslimska rättslärda var oense om detta ja, vilket framgick av mitt första inlägg. Men frågan jag svarade på ovan var om det fanns någon enda muslim som ansåg att lika arvsrätt för kvinnor inte strider mot koranen. Och det finns det, till och med bland de rättslärda på al-Azhar.
Citera
2021-04-11, 16:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Så du går med på att statistiken över islams hatbrott på https://www.thereligionofpeace.com/ är korrekt, men hävdar att allt egentligen är USAs fel? Att följare av islam inte har ansvar för sina egna handlingar? Låter ”islamofobt”; de låga förväntningarnas rasism.

thereligionofpeace.com har säkert fel på många punkter. Jag har ingen lust att korrekturläsa deras islamofoba dynga. Att islamistisk terrorism finns och är ett växande problem är dock obestridligt. Jag försökte förklara varför det blivit så.

Även vi i Sverige är för övrigt medskyldiga. Vi har skickat trupper till USA:s och NATO:s krig i Afghanistan och vi deltog i NATO:s angreppskrig mot Libyen, som krossade det landet och möjliggjorde flyktingströmmen över Medelhavet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Använder du förresten samma ursäkt för nazismen, som växte fram som ett svar på sanktionerna efter WW1? Många av Nazisterna var moderata, och det var bara en liten procent som faktiskt höll på med folkmord.

En krystad jämförelse. Men nej, jag håller inte alla tyskar ansvariga för nazisternas folkmord. Det vore orimligt. Dock har dagens tyskar ett kollektivt ansvar för att det inte händer igen. Precis som vi svenskar har ett kollektivt ansvar för att motverka hat och hets mot olika folkgrupper.
Citera
2021-04-11, 18:01
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
thereligionofpeace.com har säkert fel på många punkter. Jag har ingen lust att korrekturläsa deras islamofoba dynga. Att islamistisk terrorism finns och är ett växande problem är dock obestridligt. Jag försökte förklara varför det blivit så.

Även vi i Sverige är för övrigt medskyldiga. Vi har skickat trupper till USA:s och NATO:s krig i Afghanistan och vi deltog i NATO:s angreppskrig mot Libyen, som krossade det landet och möjliggjorde flyktingströmmen över Medelhavet.

En krystad jämförelse. Men nej, jag håller inte alla tyskar ansvariga för nazisternas folkmord. Det vore orimligt. Dock har dagens tyskar ett kollektivt ansvar för att det inte händer igen. Precis som vi svenskar har ett kollektivt ansvar för att motverka hat och hets mot olika folkgrupper.

OK, du använder alltså ”islamofob” i stället för ”fakta om konsekvenserna av islam jag inte vill höra”.

Så, islamistiska terrordåd är alltså vårt eget fel. I likhet med många politiker resonerar du som en misshandlad hustru. ”Det var nog jag som gjorde fel”
Alla har ansvar för sina egna handlingar.

Till Sverige kommer ytterst få flyktingar: efter att ha passerat genom 10 säkra länder är man inte längre flykting utan ekonomisk migrant.

Liknelsen är inte alls krystad, båda är ideologier med etnisk eller religiös rensning i stadgarna.
Enda skillnaden är att den nazistiska ideologin inte maskerade sig som religion.
I så fall hade du säkert försvarat nazismen som ideologi och pekat på ”extremistiska tolkningar”.
Om du inte har dubbla måttstockar.

Min herre unviker fortfarande nogsamt att addressera huvudproblemet:
Så länge islam har en helig och ofelbar bok som säger att man skall skära huvudet av de som inte tillhör religionen (och vissa av medlemmarna GÖR just detta, och av denna anledning) så är det islam som är problemet.

Du brukar dra upp kristna virrhjärnor. Ingenstans i NT står det att man skall slakta de som har annan tro.Islam är unikt, och IS, Al qaida, Al shabab, boko haram eller någon av de otaliga andra grupperna uppför sig som de gör FÖR ATT det står i koranen.

Att majoriteten av människor är hyggligt folk även TROTS sin religion är ovidkommande.

Kul även att du är OK med att en majoritet av moderata muslimer vill ha sharialagar.
Citera
2021-04-11, 18:41
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Vad menar du med det fetade? Det står fortfarande i bibeln att man ska stena otrogna kvinnor, knappast något som är i överensstämmelse med gällande lagar.

Milldue är tyvärr ute och seglar också. Men du vet nog mycket väl att strafflagarna i GT inte är en del av kristendomen. Man har inte stenat folk inom kristendomen någonsin, inte för 2000 år sen ens. Det kan dock vara att vissa lokala "småpåvar" som varit mer maktlystna och sadistiska än kristna har ägnat sig åt det nån gång. Inte heller judarna har praktiserat det på 2000 år.
Det är alltså inte pga någon anpassning till det moderna samhället som judar och kristna inte stenat folk.
Citera
2021-04-11, 20:59
Medlem
Islamkritik är mobbning, hävdar Anders Lindberg på Aftonbladet. Tydligen ska inte islam kunna ifrågasättas alls om han får bestämma (men det visste vi ju redan). I samma andetag likställer han ideologin islam med människogrupperna kvinnor och judar. Hur tänker han sig då att man ska komma till rätta med den omfattande misogynin och antisemitismen inom islam? Förmodligen genom att stämpla kvinnor och judar som islamofober om de opponerar sig.

Citat:
Jag vet inte riktigt när ord som "islamkritisk" började användas. Men liknande begrepp som "judekritisk" eller "kvinnokritisk" skulle knappast skulle förekomma hos SVT, inte än i varje fall.

Journalisten Lena Sundström gjorde för några år sedan en intressant spaning kring ordet "kritik".

– Det kan ses som en bagatell, men det förändrar vårt sätt att tänka. Om Lisa mobbas i en klass, spelar det roll om vi kallar det för mobbning eller Lisakritik, sa hon till Dagens Nyheter.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/GaRpQq/ett-rent-pahitt-att-bara-hogern-ar-svt-kritiska
Citera
2021-04-11, 21:14
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Den här dikotomin mellan kristendom och islam som ofta målas upp är falsk. De är båda abrahamitiska religioner och har mycket gemensamt utöver det faktum att de tillber samma Gud.

Jag rekommenderar att du läser en bok om respektive religion och dess historia. En bra svensk bok om islam är Profetens Folk av Michael Nordberg:

https://www.bokus.com/bok/9789172632165/profetens-folk-stat-samhalle-och-kultur-i-islam-under-tusen-ar/

Den tycks nu vara slutsåld men finns säkert att låna på bibliotek.

Är det inte bättre att du svarar på frågan. Vilka delar av kristendomen har reformerats och anpassats till det moderna samhället? Vilka bibelverser har omtolkats?
Citera
2021-04-12, 02:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Är det inte bättre att du svarar på frågan. Vilka delar av kristendomen har reformerats och anpassats till det moderna samhället? Vilka bibelverser har omtolkats?

Problemet är att kristendomen (och islam) ändrats så mycket under seklerna att man kan skriva hela böcker om det, vilket många redan gjort. Det var därför jag rekommenderade en bok om islams historia.

Kristendoman har ändrats ännu mer eftersom det är en äldre religion. Du kan väl inte på fullt allvar tro att det som predikas i Svenska kyrkan idag är samma budskap som den medeltida katolska kyrkan eller de första judekristna församlingarna lärde ut?

Centrala dogmer i modern kristendom som treenigheten slogs t.ex. fast först på 300-talet och har inget stöd i bibeln. Celibatet för präster drevs igenom på medeltiden av ekonomiska skäl, och när de protestantiska reformatorerna avskaffade det var det en anpassning till den nya tidens krav. I modern tid har vi fått kvinnliga präster, något som Paulus knappast skulle ha gillat. Men det han skrev om kvinnan tige i församlingen har omtolkats, precis som muslimerna omtolkar koranen när det behövs.
Senast redigerad av Regulus 2021-04-12 kl. 02:07.
Citera
2021-04-12, 08:02
Medlem
Citat:
Om islamistisk terrorism kan man konstatera att den blev utbredd först efter USA:s och dess allierades vidriga aggressionskrig i de muslimska länderna. Osama bin Laden berättade själv för den brittiske journalisten Robert Fisk att han blev politiskt aktiv efter det att han sett resultatet av USA:s beskjutning av bostadsområden i Beirut under Ronald Reagans misslyckade krig i Libanon.

De amerikanska krigen är också motorn bakom de regelbundet återkommande flyktingkatastroferna som lett till muslimsk invandring till Europa och Sverige och i slutändan problem med terrorism även här. Det enda sättet att få slut på terrorismen är att få slut på USA:s krig. Tyvärr saknas det vilja och mod för att verka för det i de europeiska länderna, som i stället villigt ställer upp med lydtrupper i krigen.

Det här illustrerar ju bara hur förljugen du är. "Vidrig" amerikansk utrikespolitik i Israels närområde går bara att förstå och dekonstruera om judisk identitetspolitik i USA och Europa inte är haram att diskutera.

Men det är väl bra att du med din tystnad medgivit att "islamofobi" och "antisemitism" är helt subjektiva tillhyggen som inte grundar sig på några sakliga, universella kriterier för vad som är "hat och hets" mot ett kollektiv och därför i förlängningen alla kollektiv.

Utan att motivera varför ser du kritik mot islam som "hat och hets" mot individuella muslimer och förberedelse på folkmord - men inte hela den hatpropaganda mot européer som leder mot deras minoritetsstatus i stora delar av västvärlden.

Det är fråga om maktord, om politisk terrorism som syftar till tystnad och underkastelse. Ord som leder till handling. Bomberna faller över muslimer i Yemen och en svensk tjej kallas "rasist" på en skoltoalett. Det är du delaktig i som en sketen kugge i maktmaskineriet och projicerar ditt eget hat på andra.
Citera
2021-04-12, 09:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Problemet är att kristendomen (och islam) ändrats så mycket under seklerna att man kan skriva hela böcker om det, vilket många redan gjort. Det var därför jag rekommenderade en bok om islams historia.

Kristendoman har ändrats ännu mer eftersom det är en äldre religion. Du kan väl inte på fullt allvar tro att det som predikas i Svenska kyrkan idag är samma budskap som den medeltida katolska kyrkan eller de första judekristna församlingarna lärde ut?

Centrala dogmer i modern kristendom som treenigheten slogs t.ex. fast först på 300-talet och har inget stöd i bibeln. Celibatet för präster drevs igenom på medeltiden av ekonomiska skäl, och när de protestantiska reformatorerna avskaffade det var det en anpassning till den nya tidens krav. I modern tid har vi fått kvinnliga präster, något som Paulus knappast skulle ha gillat. Men det han skrev om kvinnan tige i församlingen har omtolkats, precis som muslimerna omtolkar koranen när det behövs.

Även om alla "sidospår" är intressanta så har tråden tappat huvudfrågan "Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör ordet användas i politisk debatt?"

Det här är inte någon pekpinne från min sida till övriga debattörer då jag själv är medskyldig till flera "stickspår". Se det mer som ett erkännande och ett försök att återföra debatten till trådens huvudfråga.

Intressant är då att ta sig an frågan om Islam som religion och muslimer som troende har sin plats i Sverige?

Jag har bott och arbetat i ett Muslimsk land som är långt mer sekulärt än Sverige. Jag skulle inte ha det minsta problem om dessa muslimer flyttade till Sverige.
I landet så gifter sig muslimska kvinnor med Kristna och Judiska män. Kända bögar är programledare och artister. Judiska internationella organisationer har deklarerat landet helt fritt från antisemitism. I landet så är det muslimer som konverterar till kristendomen. Det finns protestantiska, katolska och även ortodoxa kyrkor.
Andas du sharia så blir folk vansinniga. Bigami är straffbart.

Ett kul sätt att beskriva folket är att om du spelar fotboll med koranen på gatan så kommer du att åka på en omgång stryk så det bara sjunger om det. Men samma människor kommer att spöa upp dig om du gör detsamma med en bibel.

När det är dags för Ramadan så fastar man inte av någon religiös övertygelse utan för att bevisa att man är en riktig man med självdisciplin. Alkoholen ställs åt sidan, rökarna håller igen tills solnedgången och är det så att du inte vill arbeta under Ramadan så blir det till att ta ut semester. Det finns inge förståelse för den som inte kommer till arbetet pga. Ramadan.
Och när Ramadan är över, då flödar alkoholen!

Det här är ett land som jag gärna återvänder till när det är dags att gå i pension.

Till och ifrån så har jag fortfarande att göra med det landet och jag möts alltid med frågan hur i helskotta kunde Sverige släppa in alla grottmänniskor?

P.g.a. mina många års arbete utanför EU så har jag både negativa och positiva erfarenheter av Muslimer. Märk väl, jag skriver "Muslimer" och inte "Islam". Landet har alltid varit under press från "Islamska Stater" för att bli "bättre muslimer". Och är det någon moské som "tar ton" och petar i politiken så slår det statliga våldsmonopolet till, hårt! Säkerhetspolisen och specialenheter slår till och hårda fängelsedomar utfärdas. Och det finns självklart "rättroende muslimer" som ställer till med problem, men med ett starkt stöd av majoriteten så agerar våldsmonopolet på ett sätt som skulle få liberaler och Morgan Johansson att skita i brallorna.

Den Svenska lagstiftaren skulle ALDRIG våga agera som man gör i det här landet för att sätta "koppel och munkorgar" på religionerna. Och tro mig, om du inte vill att "Islamister" skall få utrymme att förstöra för andra så måste synnerligen hårda tag tas för att hålla religionen islam på mattan i en sekulär stat.

Då återkommer jag till "Islam i Sverige" och den Franska undersökningen som jag tidigare länkade till. I Frankrike så anser 57% av Muslimer under 25 års ålder att Sharia går före Fransk lagstiftning och sedan den tidigare undersökningen (år 2016 tror jag?) så har det ökat med ca. 10%.

Med tanke på ökningen så kan man misstänka att flyktingvågen 2015 med i huvudsak unga män har fyllt på med Shariasupporters. Förra året så begärde SD i riksdagen att en liknande undersökning skall utföras i Sverige.

Sverige fick sin beskärda andel unga muslimska män år 2015 och det finns inte någon anledning att tro att det i Sverige inte råder någon skillnad vid en jämförelse med Frankrike.

Är det islamofobi att vara negativ till islam? Bör ordet användas i politisk debatt?

1. Det måste vara envars fri och rättighet att uttala sig om en religion, att kritisera en religion, att driva med en religion, att hata en religion och att kränka en religion. För en sann liberal så borde yttrandefriheten väga långt tyngre än en religiös persons bekvämlighet.
Det här anser jag vara "nyckelsvaret" på trådens inledande "nyckelfråga"

2. Med tanke på det höga antalet Shariafantaster under 25 års ålder i Frankrike så anser jag att det finns all rätt i världen att debattera religionen Islam i Sverige. Och med tanke på det Muslimska land som jag beskrev i det här inlägget så anser jag att Sverige även borde utvärdera vilka muslimer (bl.a. från vilka områden) som landet rent generellt kan acceptera? En ung kvinna som söker ett sekulärt liv, välkommen. En ung man som tar med sig Sharia, nej tack!

3. Islams eventuella reformation är i det stora helt ointressant när faktum är att 57% av Muslimer i DAGENS Europa sätter Sharia framför ett lands lagstiftning. Hur kan du överhuvudtaget andas Islams reformation när den faktiska situationen är väldigt allvarlig? När kartan inte överensstämmer med terrängen så är det kartan som gäller?
Och "reformationen" i landet jag beskrev i det här inlägget hade aldrig lyckats utan extremt hårda handskar, handskar som den Svenska lagstiftaren ALDRIG kommer att våga ta på sig. Muslimerna själva inser att den sekulära staten måste bruka våld för att skydda sig och moderata muslimer från "bokstavstrogna".
Citera
2021-04-12, 10:47
Medlem
Hur slafsigt och medvetet vilseledande begreppet islamofobi används kan illustreras med några citat ur Brottsförebyggande rådets pinfärska rapport om islamofobiska hatbrott. Brå väljer där att ta med även ickebrottsliga uttryck för så kallad islamofobi i studien eftersom "dessa idéer har en roll som grogrund för hatbrott och diskriminering".

Citat:
Utöver att studera rena hatbrott, har Brå därför valt att fånga upp och beskriva dessa icke-brottsliga uttryck. Ytterligare anledningar till detta angreppssätt är bland annat tidigare forskning som visat att många som bor i Sverige har stereotypa och negativa uppfattningar om muslimer, och att dessa idéer har en roll som grogrund för hatbrott och diskriminering. Alla som har negativa attityder till muslimer gör sig inte skyldiga till islamofobiska handlingar, men man kan på goda grunder anta att de flesta av gärningspersonerna bär på sådana uppfattningar.

Så kallade islamofobiska handlingar definieras av Brå mycket brett och innefattar bland annat sådant som "fördomsfullt bemötande och mikroaggressioner".

Citat:
Olaga diskriminering är relativt ovanligt bland anmälningarna, men i intervjuerna beskrivs flera upplevelser av diskriminerande beteenden, av olika slag. Fördomsfullt bemötande och mikroaggressioner utgör andra kränkningar som formar intervjupersonernas upplevelser av utsatthet.

Att inte tillåtas be på arbetsplatsen anser rapportförfattarna t.ex. vara ett islamofobiskt brott mot de mänskliga rättigheterna.

Citat:
Ytterligare exempel är beslut om förbud mot religiösa uttryck (såsom att bära slöja i skolan eller att be på jobbrasten). Således är islamofobi ett hot mot grundläggande mänskliga rättigheter.

Negativa uppfattningar om islam ska motarbetas om Brå får bestämma.

Citat:
Slutsatsen av detta är att islamofobiska hatbrott, andra kränkningar samt negativa attityder och fördomar mot islam och muslimer kan påverka såväl muslimers vardag som deras levnadsförhållanden i stort. Därför är det angeläget att vidta olika former av förebyggande åtgärder, inte minst för att stävja förekomsten av islamofobiska hatbrott, men även för att minska förekomsten av negativa stereotypa uppfattningar och föreställningar om islam och muslimer i stort.

Brå gör bedömningen, med stöd i tidigare forskning, att islamofobi är generellt underbeforskat. Inte minst råder det brist på evidensbaserade metoder för att förebygga islamofobi, och framtida satsningar bör därför i ökad grad inriktas på åtgärder som kan utvärderas och följas upp.

För att bekämpa den så kallade islamofobin anser Brå att det krävs förebyggande arbete, bland annat på nätet.

Citat:
Brå har inte fått i uppdrag att föreslå åtgärder mot islamofobiska hatbrott, men i slutet av rapporten lyfts ändå ett antal förslag om hur islamofobiska hatbrott skulle kunna motverkas, mot bakgrund av det som framkommit i undersökningen. I detta sammanhang framstår ett förstärkt förebyggande arbete på nätet som särskilt viktigt, liksom att polisen, tillsammans med andra aktörer, fortsätter och förstärker den uppskattade och välfungerande samverkan med muslimska församlingar som idag finns på vissa håll.
Citat:
Av uppdragstexten framgår att Brå ska belysa den islamofobiska hatbrottslighetens karaktär, i syfte att få förbättrad kunskap för att kunna stärka det förebyggande arbetet mot rasism, och särskilt islamofobi

Rapportförfattarna säger sig inte själva ha möjlighet att definiera begreppet islamofobi, men hänvisar till forskare som anser att islamofobi ska definieras som ”urskillningslösa negativa attityder och känslor riktade mot islam och muslimer”.

Citat:
Bleich (2011) föreslår att islamofobi ska definieras som ”urskillningslösa negativa attityder och känslor riktade mot islam och muslimer” (se också Sorgenfrei 2018).

Media har enligt Brå ett ansvar att påverka hur islam uppfattas och värderas av mediekonsumenterna. Om religionen skildras negativt kan muslimerna framstå som ett hot.

Citat:
Medierapporteringen påverkar hur islam uppfattas och värderas av mediekonsumenter, och är därmed medskapare av den bild av muslimer och islam som förmedlas i det offentliga samtalet. Under åren har det såväl i Sverige och Europa som i andra delar av världen gjorts studier av hur muslimer och islam skildras i västerländska medier, och bilden är i hög grad samstämmig: muslimer skildras negativt och stereotypt, förknippas med våld, terrorism och förtryck och uppfattas som motsatsen till ”oss” (se till exempel Axner 2015, Hvitfeldt 1998). Detta särskiljande av ”vi” och ”dom” leder till att muslimer beskrivs som något annorlunda och som ett hot – socialt, politiskt, ekonomiskt, men också kulturellt och religiöst.

Mellan 20 och 40 procent - ja kanske t.o.m. 47% - av befolkningen är islamofober enligt Brå.

Citat:
Flera studier har visat att islamofobiska attityder och föreställningar förekommer i breda lager av befolkningen (se till exempel Hoffmann och Moe 2017, Löwander och Hagström 2011). Resultat från olika svenska undersökningar pekar på att mellan 20 och 40 procent av respondenterna har negativa föreställningar om muslimer (Integrationsverket 2007, Ring och Morgentau 2004, Löwander och Lange 2010, Severin 2014).11 I en nyare rapport, som redovisar bland annat attityden till olika minoriteter i Sverige, framkom dock en högre andel (47 procent) med negativ attityd till muslimer (Lowles 2021).

Vad består då denna islamofobi av? Jo, bland annat av :

Citat:
... en uppsjö av negativa föreställningar, såsom att muslimer inte kan integreras för att de egentligen inte vill det, att muslimska män är våldsamma mot kvinnor och drivna av en primitiv sexualitet eller att islam inte är kompatibelt med demokrati ...
Citat:
Islam beskrivs som en ideologi som glorifierar våld och som drivs av en vision om världsherravälde. Islam ses som oförenligt med västvärldens ideal

Att tala om islam som ett hot mot det svenska samhället kan vara hets mot folkgrupp, anser rapportförfattarna.

Citat:
Gemensamt för inläggen och kommentarerna är att man talar om islam och muslimer som ett hot mot det svenska samhället och som något som urholkar nationen eller som bidrar till moraliskt förfall. Det senare genom att muslimer uppfattas dels ha avsevärt annorlunda värderingar och kultur, dels vara våldsamma eller sexuellt okontrollerade. Det finns många anklagelser om att muslimer gör sig skyldiga till sexualbrott i olika former, såsom pedofili och (grupp)våldtäkter. Muslimer beskrivs också som ett säkerhetshot med kopplingar till terrorism, självmordsbombare och IS.

Om s.k. islamofobiska mikroaggressioner:

Citat:
I framför allt Brås intervjuer, men också i polisanmälningarna, framkommer upplevelser av islamofobi som i många fall inte behöver vara brottsliga men som av de utsatta upplevs som minst lika allvarliga, framför allt då det beskrivs som återkommande kränkningar som personerna behöver förhålla sig till i sin vardag. En kvinna berättar:

Det jag tycker är allra värst är det här tysta hatet. De här blickarna man kan få. Att bara ens existens känns jobbig för folk ... Det är det som är det värsta tycker jag.

Sammantaget kan alltså konstateras att statsmakterna (här regeringen och Brottsförebyggande rådet) lämnar väldigt lite utrymme för kritik av islam. Det upprepas flera gånger att även icke-brottsliga negativa åsikter om islam bör bekämpas. Genomgående talas det om negativa "föreställningar" om islam, som om dessa uppfattningar skulle vara helt irrationella och inte ha något med verkligheten att göra. Detta ligger förstås i linje med stämplandet av islamkritiker som fobiker. Så, för att svara på frågorna i trådstarten:

Nej, enligt statsmakten kan man knappast kritisera islam utan att bli anklagad för islamofobi eller för att "hetsa" mot islam.

Ja, enligt statsmakten är det islamofobi att vara negativ till islam.

Länk till rapporten (författad av Johanna Olseryd, Lisa Wallin och Anna Repo):

https://www.bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa70762d/1616773683602/2021_3_Islamofobiska_hatbrott.pdf
Senast redigerad av Nebeltag 2021-04-12 kl. 10:55.
Citera
2021-04-12, 11:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag har bott och arbetat i ett Muslimsk land som är långt mer sekulärt än Sverige. Jag skulle inte ha det minsta problem om dessa muslimer flyttade till Sverige. I landet så gifter sig muslimska kvinnor med Kristna och Judiska män. Kända bögar är programledare och artister. Judiska internationella organisationer har deklarerat landet helt fritt från antisemitism. I landet så är det muslimer som konverterar till kristendomen. Det finns protestantiska, katolska och även ortodoxa kyrkor. Andas du sharia så blir folk vansinniga. Bigami är straffbart.

Ett kul sätt att beskriva folket är att om du spelar fotboll med koranen på gatan så kommer du att åka på en omgång stryk så det bara sjunger om det. Men samma människor kommer att spöa upp dig om du gör detsamma med en bibel.

Dina erfarenheter illustrerar ju precis det jag har argumenterat för i tråden: att kristna, muslimer och andra kan leva tillsammans om man respekterar varandra och har sekulära myndigheter som bekämpar all slags extremism.

Du tycks dock se en avgörande skillnad mellan om det är staten eller enskilda som slår ned på dem som hetsar mot andra religioner. Varför är det bättre med den lynchjustis du beskriver ovan än att polisen griper den som spelar fotboll med koranen eller bibeln? Är det inte viktigt att upprätthålla det statliga våldsmonopolet?

Citat:
P.g.a. mina många års arbete utanför EU så har jag både negativa och positiva erfarenheter av Muslimer. Märk väl, jag skriver "Muslimer" och inte "Islam". Landet har alltid varit under press från "Islamska Stater" för att bli "bättre muslimer". Och är det någon moské som "tar ton" och petar i politiken så slår det statliga våldsmonopolet till, hårt! Säkerhetspolisen och specialenheter slår till och hårda fängelsedomar utfärdas. Och det finns självklart "rättroende muslimer" som ställer till med problem, men med ett starkt stöd av majoriteten så agerar våldsmonopolet på ett sätt som skulle få liberaler och Morgan Johansson att skita i brallorna.

Den Svenska lagstiftaren skulle ALDRIG våga agera som man gör i det här landet för att sätta "koppel och munkorgar" på religionerna. Och tro mig, om du inte vill att "Islamister" skall få utrymme att förstöra för andra så måste synnerligen hårda tag tas för att hålla religionen islam på mattan i en sekulär stat.

Nu argumenterar du å andra sidan för hårda tag och att sätta koppel och munkorgar på religionerna, särskilt då islamister. Men är det inte just dessa som skulle hetsa mot andra religioner och vanhelga kristna symboler, som vi sett exempel på i Syrien och Irak?

Jag förstår inte heller varför Sverige inte skulle kunna ha en hård linje mot dem som inte accepterar det sekulära samhället och hetsar mot andra religioner, precis som i den stat du beskriver.

Citat:
Då återkommer jag till "Islam i Sverige" och den Franska undersökningen som jag tidigare länkade till. I Frankrike så anser 57% av Muslimer under 25 års ålder att Sharia går före Fransk lagstiftning och sedan den tidigare undersökningen (år 2016 tror jag?) så har det ökat med ca. 10%.

Med tanke på ökningen så kan man misstänka att flyktingvågen 2015 med i huvudsak unga män har fyllt på med Shariasupporters. Förra året så begärde SD i riksdagen att en liknande undersökning skall utföras i Sverige.

Sverige fick sin beskärda andel unga muslimska män år 2015 och det finns inte någon anledning att tro att det i Sverige inte råder någon skillnad vid en jämförelse med Frankrike.

Möjligen har vi fått en större andel shiamuslimer än Frankrike eftersom vi tagit emot många hazarer från Afghanistan. Vi har också redan sedan tidigare flyktingar från Iran, även om många av dessa är sekulära som flytt undan den religiösa regimen.

Men visst, jag håller med om att urvalet av personer som vi tagit emot, i den mån det överhuvud taget förekommit något urval från Sveriges sida, har varit mindre lyckat av flera skäl. Det är dock för sent att göra något åt det nu, om vi inte ska börja med massdeportationer av den typ som AfS förespråkar.

Citat:
2. Med tanke på det höga antalet Shariafantaster under 25 års ålder i Frankrike så anser jag att det finns all rätt i världen att debattera religionen Islam i Sverige. Och med tanke på det Muslimska land som jag beskrev i det här inlägget så anser jag att Sverige även borde utvärdera vilka muslimer (bl.a. från vilka områden) som landet rent generellt kan acceptera? En ung kvinna som söker ett sekulärt liv, välkommen. En ung man som tar med sig Sharia, nej tack!

Ja, att oreglerad invandring av den typ alliansen och miljöpartiet förespråkade redan i MÖK:en inte fungerar har vi lärt oss den hårda vägen. Men nu har vi flera hundra tusen muslimer som ska integreras i det svenska samhället. Frågan är då hur vi ska gå tillväga för att förhindra extremism och hets mot andra religioner (som ju alltid är kopplade till varandra)?

Citat:
3. Islams eventuella reformation är i det stora helt ointressant när faktum är att 57% av Muslimer i DAGENS Europa sätter Sharia framför ett lands lagstiftning. Hur kan du överhuvudtaget andas Islams reformation när den faktiska situationen är väldigt allvarlig? När kartan inte överensstämmer med terrängen så är det kartan som gäller? Och "reformationen" i landet jag beskrev i det här inlägget hade aldrig lyckats utan extremt hårda handskar, handskar som den Svenska lagstiftaren ALDRIG kommer att våga ta på sig. Muslimerna själva inser att den sekulära staten måste bruka våld för att skydda sig och moderata muslimer från "bokstavstrogna".

Jag förstår återigen inte varför du menar att det som fungerar i landet du beskriver inte skulle fungera i Sverige. Menar du att man måste ha en diktatur om man ska klara av att skydda religionsfriheten och de mänskliga rättigheterna?
Citera
2021-04-12, 11:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Hur slafsigt och medvetet vilseledande begreppet islamofobi används kan illustreras med några citat ur Brottsförebyggande rådets pinfärska rapport om islamofobiska hatbrott. Brå väljer där att ta med även ickebrottsliga uttryck för så kallad islamofobi i studien eftersom "dessa idéer har en roll som grogrund för hatbrott och diskriminering".

Så kallade islamofobiska handlingar definieras av Brå mycket brett och innefattar bland annat sådant som "fördomsfullt bemötande och mikroaggressioner".

Att inte tillåtas be på arbetsplatsen anser rapportförfattarna t.ex. vara ett islamofobiskt brott mot de mänskliga rättigheterna.

Negativa uppfattningar om islam ska motarbetas om Brå får bestämma.

För att bekämpa den så kallade islamofobin anser Brå att det krävs förebyggande arbete, bland annat på nätet.

Rapportförfattarna säger sig inte själva ha möjlighet att definiera begreppet islamofobi, men hänvisar till forskare som anser att islamofobi ska definieras som ”urskillningslösa negativa attityder och känslor riktade mot islam och muslimer”.

Media har enligt Brå ett ansvar att påverka hur islam uppfattas och värderas av mediekonsumenterna. Om religionen skildras negativt kan muslimerna framstå som ett hot.

Mellan 20 och 40 procent - ja kanske t.o.m. 47% - av befolkningen är islamofober enligt Brå.

Vad består då denna islamofobi av? Jo, bland annat av :

Att tala om islam som ett hot mot det svenska samhället kan vara hets mot folkgrupp, anser rapportförfattarna.

Om s.k. islamofobiska mikroaggressioner:

Sammantaget kan alltså konstateras att statsmakterna (här regeringen och Brottsförebyggande rådet) lämnar väldigt lite utrymme för kritik av islam. Det upprepas flera gånger att även icke-brottsliga negativa åsikter om islam bör bekämpas. Genomgående talas det om negativa "föreställningar" om islam, som om dessa uppfattningar skulle vara helt irrationella och inte ha något med verkligheten att göra. Detta ligger förstås i linje med stämplandet av islamkritiker som fobiker. Så, för att svara på frågorna i trådstarten:

Nej, enligt statsmakten kan man knappast kritisera islam utan att bli anklagad för islamofobi eller för att "hetsa" mot islam.

Ja, enligt statsmakten är det islamofobi att vara negativ till islam.

Länk till rapporten (författad av Johanna Olseryd, Lisa Wallin och Anna Repo):

https://www.bra.se/download/18.1f8c9903175f8b2aa70762d/1616773683602/2021_3_Islamofobiska_hatbrott.pdf

Tack för den informationen. Woow! Skrämmande läsning för en yttrandefrihetsivrare! Vilken flagrant kränkning av yttrandefriheten!

Och den här skiten stöds av L och C. Hur i helskotta kan L och C sitta kvar i JÖK'en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in