2021-04-12, 21:47
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så vad - Ebba som gjort allt rätt och riktigt drar av för "sanering av tomten" men höftar till med 400 000kr utifrån magkänsla?
(Bilar hämtas gratis - oavsett skick)
Hmmm....

Till skillnad från mig, så har hon haft chansen att detaljstudera tomt och byggnader. Så förhoppningsvis har hon nyttjat den möjligheten och höftar inte med magkänsla enbart.

Nu var det bara två bilar där, men enligt Matz så krävs det "massor" med containrar för att forsla bort allt skrot och skräp. Så mängden skrot är nog inte försumbar. Hur lätt man kan flytta skrotet från där det ligger, till containern, avgör hur dyrt det blir.
2021-04-12, 21:51
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
4.2 +/- 200.000. Du glömmer hela tiden att skriva den riktiga värderingen.

Har Esbjörn klagat på priset?

Citat:
Har Esbjörn ett duktigt ombud?

På bägge frågorna måste jag nog svara: NEJ han har inte klagat på priset, NEJ det har han inte.
Ni har båda rätt ja eller hur man nu ser det, då svaren är NEJ!
2021-04-12, 21:54
Medlem
Att Matz varit upp att hämta mopederna var ju en bekräftelse att han visste vad som var i görningen, men vittnet är ganska intetsägande...

Räcker att hänvisa att man inte direkt kastar ur sig vad som helst till vem som helst.
En svensk är tillbakadragen. Ser inte hur Mats skulle kunna vara lika ilsk "live" som han var på telefon...
2021-04-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Hur är det med Notars värdering egentligen?

Värdetidpunkt 20201008 - vilken värdering fanns det vid kontraktskrivandet?

"Detta som underlag för kreditprövning av bank" - duger den som "värdering" inför "köpet"?

Njaa, jag e skeptisk.

Lite uppförsbacke är det nu för Ebba o co.

Han kommer säga
"jag lovar det var samma värde jag sa till Ebba i augusti"

Värderingen är ju inte direkt "fylld" av fakta. Vad har de tagit hänsyn till, vad har de sett osv.
Så alla klagade på Densias... men detta var ok?
2021-04-12, 22:18
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Från stämningsansökan:
YRKANDEN Busch yrkar att tingsrätten
1. fastställer att Busch har bättre rätt än Esbjörn Bolin ("Bolin") till fastigheterna Uppsala Marielund 4:77 och Marielund 7:1, med adress Marielund 67, 755 97 Uppsala ("Fastigheterna"),
2. förpliktigar Bolin, vid vite om 400 000 kr, att inom två veckor från den dag domen vunnit laga kraft, mot samtidigt erhållande av resterande köpeskilling, underteckna och till Busch överlämna ett bevittnat köpebrev varigenom Bolin överlåter Fastigheterna till Busch i enlighet med undertecknat köpeavtal daterat den 20 augusti 2020, samt
3. förpliktigar Bolin att inom i punkt 2 angiven tidsfrist även fullgöra tillträdet i övrigt genom att dels avflytta från Fastigheterna vid äventyr av att avhysning annars kan komma att ske på Bolins bekostnad, dels överlämna nycklar och övriga handlingar i enlighet med köpeavtalets § 11. 4. Busch yrkar härutöver ersättning för rättegångskostnad med belopp som senare kommer att anges.
Tack!
Detta visste jag ju egentligen. Borde inte haft med den där parentesen.
2021-04-12, 22:22
Medlem
Citat:
Han kommer säga
"jag lovar det var samma värde jag sa till Ebba i augusti"

Värderingen är ju inte direkt "fylld" av fakta. Vad har de tagit hänsyn till, vad har de sett osv.
Så alla klagade på Densias... men detta var ok?

Mäklare Hedlund:
"Jag är en villacertifierad mäklare och har genomgått en utbildning samt kunskapstest."

Fint ska de va med både en utbildning samt kunskapstest. (skrattar)
2021-04-12, 22:29
Medlem
Citat:
Mäklare Hedlund:
"Jag är en villacertifierad mäklare och har genomgått en utbildning samt kunskapstest."

Det står inte ens att han klarade kunskapstestet.
2021-04-12, 22:48
Medlem
Citat:
Mäklare Hedlund:

Inte för att jag vet vad han har för utbildning men på FMI;s hemsida hittar du nuvarande krav:

För att bli registrerad som fastighetsmäklare med fullständig registrering måste du ha en teoretisk utbildning från universitet eller högskola samt ha gjort tio veckors praktik. Den teoretiska utbildningen ska vara inom kunskapsområdena: fastighetsförmedling, civilrätt, fastighetsrätt, skatterätt, ekonomi, byggnadsteknik och fastighetsvärdering. Utbildningen ska omfatta minst 120 högskolepoäng.

Numera finns det 180 poängs utbildning.

Så nånting har han i alla fall.
2021-04-12, 22:49
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och som en bonus, Notars värdering i skriftlig form.

https://docdro.id/OywkTLl

Mäklaren som gjorde den är ju ett av de vittnen som Katrin Björklund åberopar.

Punkt 6 i yttrandet.

Vittnesförhör med fastighetsmäklare Erik Hedlund, Notar
Tack, verkligen bra att ha!
2021-04-12, 22:53
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Men har det varit sådant tjat om att Ebba visst fått tomten besiktigad.
Därav "saneringen"

Och det ombud ni gillar hänvisar till protokollet för "jämte hur det såg ut på tomten"
men det står inget om tomten i protokollet.

Så Ebba hänvisar till ett protokoll, där det finnas sanering upptagen, men det står inget.
Så vad var avdraget för? Lite allmänt skitsnack?
Verkar inte var inlämnat till rätten i alla fall.
Men du kan inte blanda bort korten, Katrins dokument är en redig käftsmäll, på alla de som lever i en fantasivärld om detta fastighetsköp och tomten är ett jävla skrotupplag som behöver saneras, de kanske räcker att frakta bort skrotet, men även det kallar jag sanering.
Citat:
Det står heller INTE något om att det inne i huset inte går att besiktiga väggarna, eller golv etc.
Så era antaganden om att huset är överfullt med bråte stämmer heller inte.
Jo det är precis vad det står, de kunde inte komma in i alla utrymmen eftersom de var fulla med bråte.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-12 kl. 22:57.
2021-04-12, 23:02
Medlem
Grotiuss avatar
Ebba skriver på sin facebooksida "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till".
Men hon har inte lyckats prestera ett värderingsdokument som är daterat före avtalsslutet. Borde det inte ingå i att säkerställa att allt går schysst till att göra det?

https://docdro.id/OywkTLl
2021-04-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Verkar inte var inlämnat till rätten i alla fall.
Men du kan inte blanda bort korten, Katrins dokument är en redig käftsmäll, på alla de som lever i en fantasivärld om detta fastighetsköp och tomten är ett jävla skrotupplag som behöver saneras, de kanske räcker att frakta bort skrotet, men även det kallar jag sanering.

Jo det är precis vad det står, de kunde inte komma in i alla utrymmen eftersom de var fulla med bråte.

Ah, sant det stod innan som en notis över interiören.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in