Det stod i en rapport, ett kontrollerat experiment inomhus i ett mindre utrymme. Utomhus är en annan femma, där diffunderar aerosolerna väldigt fort. Men det beror på många faktorer luftfuktighet, temperatur, solljus, luftströmmar mm. I våras sa man <15 minuters exponering kunde räcka för att bli smittad, med den brittiska varianten <2 minuter (inomhus). Tror inte så många smittas utomhus.
Ja, det stod i en rapport en gång att ansiktsblöja skulle påverka en pandemi också...
Ungefär lika relevant som den här trams-rapporten (ja, jag har läst den) som inte har nån verklighetsförankring.
Illa för läkemedelsbranschen och globalisterna att sluta kalla detta för pandemi. Pandemi, säljer vaccin och skräck och gör massorna modstulna. Så vill makthavarna ha det så att de kan fortsätta få glänsa och spela viktiga.
Ja så kan du sitta och filosofera om du är på det humöret.
Men det är en pandemi i alla fall.
Dystert. Nu är det fler inlagda på IVA (391 st) än det var under andra vågen när den var som värst. Antalet som vårdas på avdelning är dock lägre så helt klart en större andel som hamnar på IVA den här gången.
Ja, det stod i en rapport en gång att ansiktsblöja skulle påverka en pandemi också...
Ungefär lika relevant som den här trams-rapporten (ja, jag har läst den) som inte har nån verklighetsförankring.
Du har en fäbless för att avfärda allt som inte stödjer din världsbild. Men du erkänner i alla fall att det är en pandemi, det är ju ett steg på vägen. Eller är det en bluff-pandemi?
Fast man är fullvacinerad borde man vara försiktig. Det gäller att hålla i detta nu.
Varför gäller denna regel endast för detta virus? Inget annat vaccin fungerar på det viset. Detta är bara för att det enklare att hålla det rättvist och låta alla lida med restriktioner.
Hur är det nu igen... har Sverige eller UK lyckats bäst i denna pandemin sen start?
UK... ett av jordens mest misslyckade länder med absolut högst dödstal per capita.
Kalla dem analfabeter eller vad du vill men klarar man inte ens av sin egna frisyr så lär man heller inte klara av en pandemi
Du börjar upprepa dig har du inget nytt att säga. EU kommissionen gillar inte heller Britterna och inte Boris. De blev blåsta på ett fett konto. NU har de Sverige kvar att mjölka.
Man märker bitterheten den spiller över i skitsnack.
Ja men det räcker inte med luft för att sprida en aerosolsmitta. Det krävs just en aerosol för denna. När aerosolen torkar ut dör virus av den typ som corona tillhör.
Det finns andra virus som inte är beroende av aerosoler, dessa har betydligt högre R-tal och är alltså ännu smittsammare än corona.
Det är möjligt, jag har bara läst rapporter där man påvisar att de kan hänga kvar i luften i upp till 3h. Jag tror det är lite vanskligt att räkna på R då det skiljer sig mycket hur folk smittas, allt från att träffa en vän till ett superspridarevent. I våras fick vi in viruset i helt fel grupp, invandrare som arbetar inom hemtjänst och dylikt, nu är smittan mer spridd så vi får se vad den hittar på.
Vi kan backa bandet litet och jag kan ge dig rätt i att det här blir litet av semantik men en renodlat luftburen smitta har ännu högre smittsamhet än corona och aerosolsmitta kan väl tyckas vara illa nog.
Vi kan backa bandet litet och jag kan ge dig rätt i att det här blir litet av semantik men en renodlat luftburen smitta har ännu högre smittsamhet än corona och aerosolsmitta kan väl tyckas vara illa nog.
Ja visst är det så. Om jag inte missminner mig så har mässling ett R0 på 17, så det är en jäkla skillnad.
Viss, vi kan prata om hur farligt coronan är och sjukvården går på knäna och att det är jätte allvarligt men samtidigt tycker jag att det är lite konstigt att nu vädjar man folk att 'skärpa er det sista' eller håll ut lite till och lite till. Det känns ju mera som när 'vargen kommer' vem har sagt att april är avgörande och speciellt de sista veckorna i april???? Det lär ju ändå fortsätta med restriktioner i sommar. Hur kan till och med vården veta att det värsta är över nu och sen 'lugnt' man har redan talat om kommande vågor i sommar, hösten och självklart vintern. Och jag såg en rubrik tidigare i dag eller så var det igår att detta är helt den sista vågen med corona. Förlåt mig men hur orkar folk hoppa på fram och tillbaka och sen komma med falska förhoppningar. Jag blir helt förvirrad och tokig och jaaa, förlåt om någon blir kränkt och vill ha ihjäl mig och kalla mig för egoist och förnekare
Att folk tröttnar är ett problem. Det är också en konsekvens av den strategi som Folkhälsomyndigheten har valt: att låta problemet fortsätta på obestämd tid, utan några allvarliga försök att verkligen bekämpa problemet. Givetvis medför det att folk tröttnar.
Du nämner sommaren, som är ett bra exempel på hur misslyckad Folkhälsomyndighetens strategi har varit. Ifall Folkhälsomyndigheten hade valt att bekämpa smittspridningen under våren 2020, så hade det funnits förutsättningar att utnyttja sommaren till att ge svenskarna semester från restriktionerna. Sveriges grannländer kunde göra på det sättet, medan restriktionerna i Sverige fortsatte över sommaren. Ifall svenskarna hade fått semester från restriktionerna under sommaren, så tror jag att det hade varit lättare att orka med restriktionerna under vintern.
Jag känner mig kränkt av ditt inlägg, och jag anklagar dig för att vara egoist och förnekare.
Dystert. Nu är det fler inlagda på IVA (391 st) än det var under andra vågen när den var som värst. Antalet som vårdas på avdelning är dock lägre så helt klart en större andel som hamnar på IVA den här gången.
Med tanke på att så många äldre är vaccinerade så borde det teoretiskt vara tvärt om, få på IVA och många på avdelning.
Så det är nog den brittiska mutationen som är tuffare. Man kan bara hoppas att den ändå har en säsongseffekt, annars får vi nog ställa in sommarens aktiviteter i år tills dess alla är vaccinerade...