2021-04-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Fan är rädd att man inte lyfter restriktionerna nu den andra maj heller. Verkar fortfarande öka trots att vi vaccinerat så många äldre.

Hur många kommer behöva vaccineras med första dosen innan vi ser skillnad i smittspridningen? 50%? 70%?

Israels smittspridning toppade 17 januari, då hade dom gjort 30 vaccinationer per 100 invånare, sen vet jag inte om dom hade några andra åtgärder samtidigt.
Citera
2021-04-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vilken överraskning. Du förordar att man gör ingenting. Det har du gjort i alla lägen under hela pandemnin!

Jag tvivlar på att du skulle röra ett finger för att rädda et barn som håller på att drunkna i en vattenpöl.

Egoist!
Jag blev ungefär lika överraskad när jag såg att du ägnade dig åt personangrepp istället för att diskutera ämnet.
Citera
2021-04-12, 14:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Det är förhoppningsvis inte många veckor kvar tills vi märker effekten av vaccinet. Ändå känns det som vi håller på att snubbla på målsnöret. Det får inte hända. Jag väntar på att FHM eller regeringen ska agera, men det känns inte troligt. Jag vet heller inte vad de skulle vara för ny restriktion de skulle kunna inför som tar oss i mål.
Det är inte mera restriktioner som behövs, det som behövs är att vi alla följer de restriktioner som redan finns. Nya restriktioner kan möjligen innebära att de som redan följer dagens restriktioner följer en restriktion till, men det kommer inte at hjälpa särskilt mycket.
Citera
2021-04-12, 14:20
Medlem
Citat:
Mer än hälften av patienterna som vårdas på iva i Brasilien är under 40 år, rapporterar AFP.

I mars var 52,2 procent av iva-patienterna i Brasilien 39 år eller yngre.

Att många unga nu behöver intensivvård förklaras dels med att allt fler äldre i Brasilien fått vaccin, dels med att den brasilianska mutationen P1 drabbar yngre personer hårdare än den vanliga virusvarianten.

Enligt uppgifter till AFP har många av de yngre patienterna inga underliggande sjukdomar.

Det låter högt.

Vet inte när dessa mutationer började spridas i stor skala i Brasilien men ökningen verkar inte var så stor sedan i höstas.

https://english.alarabiya.net/coronavirus/2021/04/11/Brazil-now-has-more-young-than-old-COVID-19-patients-in-intensive-care-units

Citat:
The number of people aged 39 or younger in intensive care units with Covid-19 in March rose sharply to more than 11,000, or 52.2 percent of the total, said the Brazilian ICU Project.

Citat:
That was up from 14.6 percent of total ICU patients early in the pandemic and around 45 percent from September through February.

Frågan är om det är andelen som stigit eller själv antalet.

Hur ser dödstalen ut i Brasilien för denna grupp? Går den upp också eller är den stabil?
Citera
2021-04-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Förbered dig på att man inte kommer att lyfta de aktiva restriktionerna förrän tidigast i september.
Och med lite otur så kommer de att aktiveras igen strax därefter (när hösten kommer).

Detta är inte över på länge än.
Fast då får man nog ta och definera "över". Fungerar vaccinen som vi alla hoppas kan Sverige, och många andra länder, hamna i en situation där sjukvårdsbeläggningen inte är markant men där det fortfarande råder stor smittspridning.
Citera
2021-04-12, 14:25
Medlem
Denna sjukdom verkar ju följa samma mönster hela tiden. Så vad är det som talar emot att inte även Skåne snart börjar öka? Dom har ju hela tiden legat X antal veckor efter varje gång, och ngn vaccinationseffekt är ju inte i närtid.
Citera
2021-04-12, 14:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Fast då får man nog ta och definera "över". Fungerar vaccinen som vi alla hoppas kan Sverige, och många andra länder, hamna i en situation där sjukvårdsbeläggningen inte är markant men där det fortfarande råder stor smittspridning.
Avtagande smittspridning är det enda som kan få restriktioner att dras tillbaka.

Man vågar inte backa på restriktionerna så länge som smittspridningen är stor, detta då man snabbt kan få massor med folk på landets sjukhus.
Citera
2021-04-12, 14:27
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ha, ha!
Jag fick tydligen lite hjälp att ändra dundra till dundra!!!
no:
Det du skriver stämmer bara på en delmängd.
Skillnaden i definition mellan en droplet och en aerosol är - vad jag förstått - att aerosoler är så små (mindre än 5μm) att de dunstar fortare än de faller till marken.

Aerosoler behöver inte alls dunsta, de kan vara torra från början som exempelvis vattkoppsvirus.

En liten droppe kan även förbli svävande utan att dunsta.

Vissa små droppar (aerosoler) dunster, men inte alla.

Du beskriver alltså en delmängd av aerosoler.
Nej, jag har inte ändrat någonting. Stavfel är dock ingenting som jag lägger någon vikt vid, så det behöver du inte ägna någon tid åt att förklara. Jag har fem språk på mina enheter så auto-edit och stavkontroll mellan de olika språken ställer hela tiden till det, det är inget jag funderar på och jag råder dig göra detsamma. På mobilen är det dessutom inte helt enkelt att få plats med fingrar.

En aerosol definieras av en partikel som är inneslutet av en gas eller vätska under tryck. Den internationellt vedertagna definitionen ger dessutom vid handen att denna partikel klassificeras som en aerosol om den totala storleken är mindre än 5μm. Om gasen eller vätskan dundrar (!) är det - vad jag förstått - per definition ingen aerosol längre; jag gissar particle matter (PM).

Men jag är öppen för att ändra min ståndpunkt.
Citera
2021-04-12, 14:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är inte mera restriktioner som behövs, det som behövs är att vi alla följer de restriktioner som redan finns. Nya restriktioner kan möjligen innebära att de som redan följer dagens restriktioner följer en restriktion till, men det kommer inte at hjälpa särskilt mycket.
Du menar t.ex. handtvätten som (i princip) är helt meningslös?
Citera
2021-04-12, 14:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Fan är rädd att man inte lyfter restriktionerna nu den andra maj heller. Verkar fortfarande öka trots att vi vaccinerat så många äldre.

Hur många kommer behöva vaccineras med första dosen innan vi ser skillnad i smittspridningen? 50%? 70%?
Sluta vara bekymrad för hur läget är och gör det bästa av situationen för din egen del.
Det finns väl just nu ingenting som tyder på att några restriktioner ska lätta den 2 maj, annat än att man måste fatta ett nytt beslut om fortsatta restriktioner efter den 2 maj.

De under 50 år har hittills inte belastat vården så mycket, så
När större delen av alla över 50 år är vaccinerade så kan det bli bättre. Exakt hur många det är som ska vaccineras eller när detta kommer att inträffa är svårt at säga.

Förhoppningsvis kan man lätta lite under sommaren också, oavsett vaccinationsläget.
Alternativt håller man kvar mycket restriktioner för att alla inom vården ska få möjlighet till en välbehövlig semester. Det är väl det som skulle vara rimligast på sätt och vis. De vårdanställda behöver lite paus efter mer än ett års intensivt arbete.
Citera
2021-04-12, 14:33
Medlem
Viss, vi kan prata om hur farligt coronan är och sjukvården går på knäna och att det är jätte allvarligt men samtidigt tycker jag att det är lite konstigt att nu vädjar man folk att 'skärpa er det sista' eller håll ut lite till och lite till. Det känns ju mera som när 'vargen kommer' vem har sagt att april är avgörande och speciellt de sista veckorna i april???? Det lär ju ändå fortsätta med restriktioner i sommar. Hur kan till och med vården veta att det värsta är över nu och sen 'lugnt' man har redan talat om kommande vågor i sommar, hösten och självklart vintern. Och jag såg en rubrik tidigare i dag eller så var det igår att detta är helt den sista vågen med corona. Förlåt mig men hur orkar folk hoppa på fram och tillbaka och sen komma med falska förhoppningar. Jag blir helt förvirrad och tokig och jaaa, förlåt om någon blir kränkt och vill ha ihjäl mig och kalla mig för egoist och förnekare
Citera
2021-04-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Viss, vi kan prata om hur farligt coronan är och sjukvården går på knäna och att det är jätte allvarligt men samtidigt tycker jag att det är lite konstigt att nu vädjar man folk att 'skärpa er det sista' eller håll ut lite till och lite till. Det känns ju mera som när 'vargen kommer' vem har sagt att april är avgörande och speciellt de sista veckorna i april???? Det lär ju ändå fortsätta med restriktioner i sommar. Hur kan till och med vården veta att det värsta är över nu och sen 'lugnt' man har redan talat om kommande vågor i sommar, hösten och självklart vintern. Och jag såg en rubrik tidigare i dag eller så var det igår att detta är helt den sista vågen med corona. Förlåt mig men hur orkar folk hoppa på fram och tillbaka och sen komma med falska förhoppningar. Jag blir helt förvirrad och tokig och jaaa, förlåt om någon blir kränkt och vill ha ihjäl mig och kalla mig för egoist och förnekare

Du är en egoist, förnekare och du älskar Tegnell. Jag är även kränkt nu.... Ha! Ha!

SHUT IT DOWN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in