2021-04-12, 21:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja aerosoler är inte så långlivade.

Det här beror på att SARS-CoV-2 är ett mer ömtåligt virus än exempelvis mässling.

Det har väl påvisats att de kan hänga i luften i upp till 3h, det tycker jag är ganska länge. Om jag inte minns fel så är mässling torra partiklar?
Citera
2021-04-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu skrev du nog fel i hastigheten.
Du menar att det är en droppsmitta, eller hur.
Luftburen smitta och droppsmittam är ju samma sak.
Aerosolsmitta är en sak och luftburens smitta en annan. Den praktiska skillnaden är att luftburna smittor har betydligt högre R-tal.
Citera
2021-04-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det har väl påvisats att de kan hänga i luften i upp till 3h, det tycker jag är ganska länge. Om jag inte minns fel så är mässling torra partiklar?
Ja men de är inte smittsamma efter tre timmar.

Hade det varit på det sättet hade R-talet varit betydligt högre.
Citera
2021-04-12, 21:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ergo: när vätskan eller gasen evaporerat är det ingen aerosol längre - vilket var precis vad jag påpekade.

Jag hade alltså rätt igen.
Nej du har inte rätt, du blandar ihop en massa saker till en röra som du inte själv kan reda ut.
Sedan tillför du nya konstigheter som att en gas kan dunsta.

Det finns tre agregationstillstånd om man håller sig till någorlunda vanliga tryck och temperaturer, fast, flytande och gas.
(Det finns flera om man går till extrema tryck och temperaturer.)

Sedan har du rätt i att om vätskedropparna i en aerosol dunstar bort så är det inte längre en aerosol utan en blandning av två gaser. Det innebär inte att båda dina definitioner på en aerosol är rätt.

Som sagt, jag visste att du skulle slingra dig och du kommer säkert att fortsätta.

Edit
Jag vill tillägga att jag besvarar dina inlägg för att andra inte ska få felaktig information.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-12 kl. 22:06.
Citera
2021-04-12, 21:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur förhindrar man att nya virusvarianter kommer in i landet, ...

Genom att begränsa människors rörlighet. Utan människor rörelser, så kan viruset inte spridas. Det hade varit annorlunda ifall viruset hade spridits med fåglar.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
... är det ens realistiskt och genomförbart?

Ja. Det är genomförbart.

Det enklaste är att stoppa viruset vid Europas yttre gräns. Just nu pågår vaccineringen i ungefär samma takt i största delen av Europa. Det bör leda till dämpad smittspridning, och färre chanser för viruset att mutera. Då blir det ännu viktigare att stoppa resenärer från länder med mer omfattande smittspridning.

Den viktigaste frågan är inte huruvida det är genomförbart att stoppa virus. Den viktigaste frågan är huruvida viljan finns. Dom öppna gränsernas anhängare har stort inflytande. Dom öppna gränserna har orsakat död och förstörelse av Europa. Och öppna gränser kan fortsätta att orsaka ännu mer sjukdom och död.
Citera
2021-04-12, 21:19
Medlem
Citat:
För att komplicerad detta vill jag påpeka att det här inte är en luftburen smitta. Det är en aerosolsmitta.

Mot en luftburen smitta hjälper inte att man håller avstånd däremot är avstånd effektivt mot aerosolsmitta.

Aerosolsmitta är delvis luftburen smitta.
Citera
2021-04-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Tror du på riktigt att aerosolerna hänger i luften i 3 timmar?

Då skulle hela jorden varit nersmittad för länge, länge sedan. Faktum är ju att det sprids ganska trögt. Inte alls särskilt smittsamt mot vad man först trodde.

Det är ju helt klart så att en längre kontakt behövs för att bli smittad.
Citera
2021-04-12, 21:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja men de är inte smittsamma efter tre timmar.

Hade det varit på det sättet hade R-talet varit betydligt högre.

Det är möjligt, jag har bara läst rapporter där man påvisar att de kan hänga kvar i luften i upp till 3h. Jag tror det är lite vanskligt att räkna på R då det skiljer sig mycket hur folk smittas, allt från att träffa en vän till ett superspridarevent. I våras fick vi in viruset i helt fel grupp, invandrare som arbetar inom hemtjänst och dylikt, nu är smittan mer spridd så vi får se vad den hittar på.
Citera
2021-04-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Genom att begränsa människors rörlighet. Utan människor rörelser, så kan viruset inte spridas. Det hade varit annorlunda ifall viruset hade spridits med fåglar.

Ja. Det är genomförbart.

Det enklaste är att stoppa viruset vid Europas yttre gräns. Just nu pågår vaccineringen i ungefär samma takt i största delen av Europa. Det bör leda till dämpad smittspridning, och färre chanser för viruset att mutera. Då blir det ännu viktigare att stoppa resenärer från länder med mer omfattande smittspridning.

Den viktigaste frågan är inte huruvida det är genomförbart att stoppa virus. Den viktigaste frågan är huruvida viljan finns. Dom öppna gränsernas anhängare har stort inflytande. Dom öppna gränserna har orsakat död och förstörelse av Europa. Och öppna gränser kan fortsätta att orsaka ännu mer sjukdom och död.

Nä det är inte genomförbart och det ger heller ingenting.
Man ska inte göra denna snuva till mer vansinne än vad det är.
Citera
2021-04-12, 21:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu skrev du nog fel i hastigheten.
Du menar att det är en droppsmitta, eller hur.
Luftburen smitta och droppsmittam är ju samma sak.

Nä?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Transmission_(medicine)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Airborne_transmission

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Respiratory_droplet

Luftvägsvirus säger man väl är droppsmitta medans vattkoppor och mässling är luftburna.

Mässling har väl ett R-tal långt över 10?
Citera
2021-04-12, 21:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Tror du på riktigt att aerosolerna hänger i luften i 3 timmar?

Då skulle hela jorden varit nersmittad för länge, länge sedan. Faktum är ju att det sprids ganska trögt. Inte alls särskilt smittsamt mot vad man först trodde.

Det är ju helt klart så att en längre kontakt behövs för att bli smittad.

Det stod i en rapport, ett kontrollerat experiment inomhus i ett mindre utrymme. Utomhus är en annan femma, där diffunderar aerosolerna väldigt fort. Men det beror på många faktorer luftfuktighet, temperatur, solljus, luftströmmar mm. I våras sa man <15 minuters exponering kunde räcka för att bli smittad, med den brittiska varianten <2 minuter (inomhus). Tror inte så många smittas utomhus.
Citera
2021-04-12, 21:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
De trodde nog på utbredd immunitet från andra coronavirus?? Men så verkar inte vara fallet? hCoV-NL63 borde ju kunna ge immunitet eftersom det också använder sig av ACE-2 receptorn? Finns det någon forskningsrapport som klargör detta nu ett år senare?

Verkar ju som om det kan ge skydd mot allvarligare sjukdom iallafall. Skulle ju kunna vara en delförklaring till lägre dödstal i Sverige tex.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971221001715
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in