2021-04-12, 17:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, jag gissar naturligtvis inte, det borde du lärt dig genom min medverkan här. Att MIN definition på en aerosol stämmer överens med den internationellt vedertagna är helt klart. För diskussionen hade det dock varit intressant att höra DIN definition på en aerosol (naturligtvis åtföljd av en referens som stöd).

An aerosol (abbreviation of "aero-solution") is a suspension of fine solid particles or liquid droplets in air or another gas.[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerosol#cite_ref-Hinds,_1999,_p._3_1-1
Min erfarenhet är att din medverkan här ibland är helt okej och ibland gissar du eller skriver fel.

Här är ditt tidigare påstående om vad en aerosol är
Citat:
Skillnaden i definition mellan en droplet och en aerosol är - vad jag förstått - att aerosoler är så små (mindre än 5μm) att de dunstar fortare än de faller till marken.

Hope that helps.

Din nya definition är helt korrekt (utan storlekar och dunstning inblandat), även vad gäller att aerosolen är blandningen av de små partiklarna och gasen, inte bara partiklarna.

Ofta slarvar man och kallar själva partikeln för aerosol vilket oftast är helt okej så länge man förstår att det är partiklarna man pratar om.

Därmed anser jag denna diskussion avslutad!
Ingen vil ha sida upp och sida ned med diverse slingrande från din sida.
Citera
2021-04-12, 17:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det som hittills har framkommit (på någon pressträff om detta) är väl att restriktionernas lättnad ska kopplas till både smittspridning och beläggning inom vården.

Syrrorna vill ha semester i år minst 3 veckor på raken! Och det har man från regionledningarna lovat. Annars är de rädda för massuppsägningar
Citera
2021-04-12, 17:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är väl brukligt att man själv styrker sin egen teori när man blir ombedd att göra det, om man är intresserad av att vara trovärdig.

Citat:
Det har jag redan gjort. Om jag inte missminner mig presenterade jag statistik och diagram här på FB redan sommaren 2020 som förklarar saken.
Det var ju bra, då kan du ju bara länka till detta inlägg så blir du trovärdig lätt som en plätt.
Citera
2021-04-12, 17:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Syrrorna vill ha semester i år minst 3 veckor på raken! Och det har man från regionledningarna lovat. Annars är de rädda för massuppsägningar
Det är ju ett helt rimligt önskemål/krav och jag tycker det är helt rimligt att vi alla bidrar för att de ska kunna få sin semester som de verkligen är värda.
Citera
2021-04-12, 17:58
Medlem
"Brasilianska virusvarianten slår hårt mot unga: Hälften av landets IVA-patienter är under 40 år"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/04/12/brasilianska-virusvarianten-slar-hart-mot-unga-halften-av-landets-iva-patienter
Citera
2021-04-12, 18:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Min erfarenhet är att din medverkan här ibland är helt okej och ibland gissar du eller skriver fel.

Här är ditt tidigare påstående om vad en aerosol är

Din nya definition är helt korrekt (utan storlekar och dunstning inblandat), även vad gäller att aerosolen är blandningen av de små partiklarna och gasen, inte bara partiklarna.

Ofta slarvar man och kallar själva partikeln för aerosol vilket oftast är helt okej så länge man förstår att det är partiklarna man pratar om.

Därmed anser jag denna diskussion avslutad!
Ingen vil ha sida upp och sida ned med diverse slingrande från din sida.
Baha...jag lämnar en vetenskapligt vedertagen beskrivning på vad en aerosol är och du menar att jag har fel - för att sedan dra till med en bortförklaring där du erkänner att du inte visste vad en aerosol är och avsluta med att ingen vill höra MINA slingringar..?

Haha, ja herre jädrar det här blir bara bättre och bättre...
Citera
2021-04-12, 18:07
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Lagen ger möjligheter till nerstängningar det betyder inte att de aktiverar dem. I höst lyfts nog alla restriktioner bort.

Många andra länder har sådan strikta lagar permanent som kan aktiveras vid behov. Hade vi också haft det skulle vi kanske inte alltid komma på efterkälken. Vara sist och sämst!

Varför skulle restriktionerna lyftas till hösten när regeringen beklagar sig att de gjorde för lite förra hösten?

Det är bara misstag efter misstag hela tiden.
Citera
2021-04-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Varför skulle restriktionerna lyftas till hösten när regeringen beklagar sig att de gjorde för lite förra hösten?

Det är bara misstag efter misstag hela tiden.

För att vi är vaccinerade. Finns ju ingen anledning att ha restriktioner när folket är vaccinerade.

Redan nu bör de fullvaccinerade leva som vanligt. Det är ju hela anledningen att man vaccinerar sig.
Citera
2021-04-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
För att vi är vaccinerade. Finns ju ingen anledning att ha restriktioner när folket är vaccinerade.

Redan nu bör de fullvaccinerade leva som vanligt. Det är ju hela anledningen att man vaccinerar sig.

Fast man är fullvacinerad borde man vara försiktig. Det gäller att hålla i detta nu.
Citera
2021-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Fast man är fullvacinerad borde man vara försiktig. Det gäller att hålla i detta nu.

Om man är fullvaccinerad så behöver man inte vara försiktig. Om vaccinet fungerar som utlovat.
Citera
2021-04-12, 18:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Det var ju bra, då kan du ju bara länka till detta inlägg så blir du trovärdig lätt som en plätt.
Haha, du menar att förhållandet smittade/döda inte skiljer sig mellan Sverige och andra länder? Det är ju inte direkt kontroversiellt och ingenting som är föremål för någon form av diskussion eftersom det är så uppenbart. Ge dig nu.

Herregud...
Citera
2021-04-12, 18:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Kommer ni ihåg när folk på FB skrek om att UK var "galningar" som beslutade att vaccinera så många som möjligt med EN dos genom att följa forskningens rekommendationer på att vänta UPP TILL 12 veckor innan man administrerar andra dosen??
Smittan i Storbritannien fortsätter att minska samtidigt som den ökar i Sverige. Professorn Joakim Dillner tror att Sverige hade kunnat uppnå samma resultat som britterna om man använt samma vaccineringsstrategi.

– Smittspridningen minskade rejält när de hade gett många en dos, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/experten-sa-hade-sverige--kunnat-minska-spridningen/

Ja jädrar

Jag läste precis den artikeln och tänkte att nu fick du vatten på din kvarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in