Citat:
Ursprungligen postat av
TomP.
Jo det är ditt jobb detta då du försökt hävda att förtalslagarna sätter munkavle på offer. Vilket inte är sant annat än under speciella omständigheter. Oftast har det handlat om hämnduthängningar på nätet. I de konkreta fallen dessutom mot friade personer. Så frammed de konkreta exemplen nu. Att du upprepar värdeord utan förankring i verkligheten ger ju inget.
Då nöjer jag mig med att diskutera de "speciella omständigheter" du syftar på, dvs om man sprider uppgiften vidare än den allra närmaste kretsen. Jag argumenterar för yttrandefrihet på nätet och att man har rätt att dels sprida uppgifter om dömda brottslingar så mycket man vill och dels att man har rätt att hur offentligt man vill hävda att man blivit utsatt för övergrepp, som t ex Cissi Wallin har rätt att hävda att hon utsatts för övergrepp av Fredrik Virtanen.
Det finns gott om konkreta exempel på folk som dömts för "förtal" på nätet och jag diskuterar gärna vilket du vill. De flesta som döms för "förtal" sprider alldeles sanna uppgifter. Det du kallar "hämnduthängningar" är i själva verket en nödvändig och fullt naturlig diskussion om personer som begår grova brott mot andra eller uppgifter från människor som anser sig utsatta för brott och som vill ge offentlighet åt det för att dels få upprättelse och dels varna för och upplysa andra om förövare. Tvärtom hur du framställer det är det inget negativt, utan något generellt bra, förutom för sådana som dig som anser att det är brottslingar det skall gullas med och som skall skyddas, medan offren för deras gärningar som skall tystas med våld.
Citat:
Sedan det du och snillena i SvD inte har fattat. Det ni förspråkar kommer att slå åt bägge håll. I ditt lögnarparadis skulle det vara fritt fram för eventuella Soransympatisörer att publicera namnen på flickorna. Detsamma skulle ha gällt för mamman till den unge våldtäktsmannen i Bjästa.
Snillena i SvD får tala för sig själva, men ja, jag anser att den som hävdar att den blivit utsatt för brott också får räkna med att själv bli diskuterad. Jag tycker även det är naturligt och bra. Man bör inte hur som helst få gömma sig bakom en rättighet till anonymitet om man beskyller andra för brott, som det är idag. Namnen på målsäganden i rättegångar bör vara offentliga. Cissi Wallin handlade rätt när hon själv trädde fram och stod bakom sina anklagelser mot Virtanen.
Snillena i SvD anser väl förmodligen att regler kan utformas så att det inte slår åt båda håll, men återigen så får de stå för den tänkta utformningen själva, för det är inget jag förespråkar.