Citat:
Ursprungligen postat av
Firesnake
Jag delar din uppfattning där. Att det är åren med manipulative SD som påverkat HD.
Sen tror jag att hon kan ha blivit så twisted
och fylld av hat, frustration och raseri över de sist åren av förnedring att det inte är omöjligt att hon medvetet på något sätt medverkat till mordet.
Vem hon i grunden var innan hon träffade riddaren har jag ingen aning om. Hon kanske bar på egna issues av något slag som påverkade till att hon fastnade i den här soppan och väljer att stanna kvar i den.
Mannen har bedragit henne gång på gång.
Behandlat hennes dotter illa.
Ljugit.
Pratat om att ta livet av henne och andra dottern när de mådde dåligt
Ställt till så att hela hennes och barnens privatliv fläks ut till allmän beskådan ända ner till hennes allra intimaste detaljer
Och så vidare...
- Och honom väljer hon att fortsätta umgås med....
Absolut att SD har påverkat HD så mycket att hon kan både omedvetet eller medvetet pushat SD. Till skillnad från flera andra kan jag se sidor hos HD som visar på att hon har känslor, där hon t ex värnar om T*hea mot SD. En av HDs vänner sa att det var en av anledningarna till att HD tappade förtroende för SD.
Samtidigt är HD otroligt beskyddande mot SD i både förhör och i rätten, till den grad att det blir absurt. Närapå att jag tänker att hon medvetet vill visa hur manipulerad hon är, så knasigt är det. Men jag har läst att kraftigt manipulerade och styrda personer kan tappa fotfästet om de normer och andra värderingar de normalt har haft, och förskjuta det åt det håll som förövaren har. Det kan innebära att barnen kan komma i kläm.
Jag uppfattar det ändå som att HD blir arg på SS när han behandlar T*hea illa och tar hennes parti. Samtidigt känns det som att hon ju lämnar över barnen till honom när hon flyttar, dvs lämnar dom i hans omvårdnad då hon inte är med. Nu är tack och lov barnen äldre och kan välja var de vill vara mer.
Jag tänkte också på det som HD skrev till S*illen där HD faktiskt verkad bli påverkad av att en patient avlidit den dagen.
För mig är ändå det helt orimligt att så många personer runt SD i nuläget ännu tror på hans oskuld så till den milda grad att de agerar som de gjort i rätten; HD; JG, SOA. Det är för mig ett intyg på att SD kör med "sin version" med alla de medel han brukar. Det är inte sådana medel som du och jag kör med. Det här är inte människor som är yrkeskriminella, men det är närapå att de agerar som sådana.
Jag tar också sådana uttryck som HD utbrustit i som ett tecken på att hon inte är involverad på ett djupare medvetet plan;
"Jag önskar att hon är död"
"Vad har han nu gjort"
"Egoist Hanna önskar"
Alla sådana uttryck pekar ju direkt mot henne själv eller mot SD.
Min tro (och förhoppning) är att hon på ett omedvetet plan är motivet. Hon har blivit såsom @Firesnake visat här i tråden, uppeldad av SD mot Lena och har kommit att förskjuta allt sitt hat från SD rakt mot Lena, lite likt Lena också (och JG). Inget av det här är vettigt eller sunt!
Genom att förskjutningen av hatet kommit på Lena så har det också fått SD att känna sig än mer motiverad att avsluta Lena. Det kanske till och med har känts som att det var nödvändigt, för att "rädda" HD: En god gärning helt enkelt.