2021-04-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Tror säkert det där budet, om det las så, förstörde en del...
"men jag trodde ju 3.9 var så bra du bjöd ju bara 2.5...."

Mera än en mille diff.
Pluss glada ansikten, nya bekantskaper, kunna berätta om huset, om sig själv och sina syskon.
Prata med Ebba och hennes mamma och hennes barn.
Aktivt delta vid röjningen.

Sen berätta på pensionatet och då briserade bomben och hela storyn skulle tillrättaläggas, han skulle ha ångrat sig samma dygn och gråtit osv osv
2021-04-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu tyckte uppenbart Esb att det var värt det för den tjänsten och han var nöjd med det.
Att han ej var en handligens man just på den fastigheten märks tydligt.
Att han fick en köpare som var villig att ta över hans uppdämda husrenoveringar mm var ett beslut han och EB var överens om.

Om han fick mera än vad han nånsin erbjudits och denne också tog hand om röjandet, Esb var nog mera än nöjd.
Jag tror inte han var en handlingens man på pensionatet men kanske invaggades i det medans man väntade ut arvet.
Dessutom lättare klippa en gräsmatta som finns på pensionatet när det finns en att klippa, ser inte ut at ha funnits något som krävde lättare underhåll vid hans egna fastighet utan mera krafttag.
2021-04-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ok, i det läget när man väl sitter och räknar så ja då kan man ju säga ett värde att utgå från.
Jag som matematiskt skolad, skulle nog ligga kvar med intervallet så länge som möjligt då det ju sätter ett visst fokus på hur man ser på ett avdrag.

För samtidigt som exakt summa på värderingen är en sak, det borde ju funnits en uppskattning på saneringen med.
"en 'sanering' kan kosta mellan x... och y ..."
Tvivlar på att Ebba satt med en färdig offert med fastpris liksom.

Så vad... 400 000 var max på saneringen? Ebba la ut max mot värderingen.. och var "sjysst"?
Eller var 400 000 ett snitt där med?
Eftersom ingen av oss var med får vi gå på beskrivningar i media från Ebba. Eftersom Esbjörn inte protesterat mot beskrivningen så utgår i alla fall jag från att den är korrekt.
Då har Ebba låtit göra värdering via mäklare samt besiktning via Anticimex. Med det som grund har hon föreslagit ett pris och efter höjning av Esbjörn var de överens om ett pris av 4,2 Mkr. De blev även överens om att Ebba övertog ansvaret för städning motsv en sänkning med 0,3 Mkr. Dvs köpesumma av 3,9 Mkr.
Jag har inte hört nåt om spann på några summor här. Anticimex-rapporten är omnämnd i avtalet så jag utgår ifrån att Esbjörn minst sett den och kanske rent av har en kopia. Det har nämnts här att värderingen från Ebba ska ha 4,2+-0,2 Mkr men vad jag vet finns än så länge inga av dessa ute.

Visst finns det ett logiskt spann för städning men det kan ju varit med vid förhandlingen utan att det behöver godkännas av nån annan innan de ansåg sig överens.
2021-04-12, 13:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Eftersom ingen av oss var med får vi gå på beskrivningar i media från Ebba. Eftersom Esbjörn inte protesterat mot beskrivningen så utgår i alla fall jag från att den är korrekt.
Då har Ebba låtit göra värdering via mäklare samt besiktning via Anticimex. Med det som grund har hon föreslagit ett pris och efter höjning av Esbjörn var de överens om ett pris av 4,2 Mkr. De blev även överens om att Ebba övertog ansvaret för städning motsv en sänkning med 0,3 Mkr. Dvs köpesumma av 3,9 Mkr.
Jag har inte hört nåt om spann på några summor här. Anticimex-rapporten är omnämnd i avtalet så jag utgår ifrån att Esbjörn minst sett den och kanske rent av har en kopia. Det har nämnts här att värderingen från Ebba ska ha 4,2+-0,2 Mkr men vad jag vet finns än så länge inga av dessa ute.

Visst finns det ett logiskt spann för städning men det kan ju varit med vid förhandlingen utan att det behöver godkännas av nån annan innan de ansåg sig överens.

Nu framgår det ju inte någonstans vad det är för typ av avfall som skall "städas", men det ligger nog i farans riktning att 5-6 bilar och ett varierat innehåll i diverse tunnor kräver litet mer än städning av den gängse sorten, med gallervagn från macken och arbetshandskar.

Därför tror jag att det ligger en riskpremie inbakad i röjningsavgiften/prisavdraget.
2021-04-12, 14:03
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han har ju angett en massa olika skäl under de här månaderna. Allt ifrån att han inte visste att han sålde, till att det röjdes mer än vad de kommit överens om. Vad är sant egentligen och vad beror det på att han kommer med så många olika versioner?

Är han frisk i huvudet, ljuger han. Varför ljuger han i så fall? Är han inte frisk i huvudet, varför har inte undersökningarna påvisat detta?

Typexempel på någon som står under press.
Först har han ljugit för Majkgård om varför han har sålt, därefter så har Binninge hittat på en massa lögner som han skall uppge.

Inte konstigt att han för fram olika lögner vid olika tillfällen, han har inte koll på vilka lögner som han har berättat för Majkgården respektive för media.
2021-04-12, 14:09
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu framgår det ju inte någonstans vad det är för typ av avfall som skall "städas", men det ligger nog i farans riktning att 5-6 bilar och ett varierat innehåll i diverse tunnor kräver litet mer än städning av den gängse sorten, med gallervagn från macken och arbetshandskar.

Därför tror jag att det ligger en riskpremie inbakad i röjningsavgiften/prisavdraget.

Risken är att tomten är kontaminerad av farliga kemikalier och att stora delar av tomten måste grävas upp och saneras.

Kan kosta miljoner, se länk https://www.jonkoping.se/download/18.2019df2c1647dd4033b1b9e2/1535024569621/Kostanadsbedömning%20avseende%20marksanering.pdf
2021-04-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Risken är att tomten är kontaminerad av farliga kemikalier och att stora delar av tomten måste grävas upp och saneras.

Kan kosta miljoner, se länk https://www.jonkoping.se/download/18.2019df2c1647dd4033b1b9e2/1535024569621/Kostanadsbedömning%20avseende%20marksanering.pdf
Jag har faktiskt varit med och drivit en sanering delvis liknande den i länken. Vi hade då resurser i företaget som kunde mäta löpande under saneringen. Detta sparade stora volymer mark som annars skulle deponeras till hög kostnad. Den som inte varit med inser inte vilja ohemula kostnader sånt här kan hamna på.

Nu vet vi ju inte ens om ifall det finns nåt sånt här, men risken finns. Dessutom är närheten till vattnet en extra risk för fördyrande åtgärder.

Det viktigaste är en första riskinventering och bedömning på plats av kompetent personal med bra utrustning där även lagringshistorien för ev riskmaterial beaktas tillsammans med markbeskaffenhet.
2021-04-12, 14:36
Medlem
99% av drevet mot Busch i husaffären kan härledas till vänsterliberaler i olika media och forum. De skiter fullständigt i husaffären och den gamle mannen även om de målar upp honom som ett offer för en kallhamrad kvinna.
Vänsterliberalers övergripande mål är att sänka KD så att Löfven kan sitta kvar.
Rådet till Busch är att stå på. Stå på enda in i kaklet. Även om det kostar mot en övermäktig fiende.
2021-04-12, 14:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Advokat Per-Hans Bergs skall ta över efter Rättshaverist Johan Binninge.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/han-ska-hjalpa-esbjorn-bolin-i-husbraket-med-ebba-busch/
Låst artikel, får se om det stämmer denna gången.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokatsamfundet-engelska/Find-a-lawyer/Search-result/Person-details/?personid=1073

Citat:
Per Hans äger 5 fordon, varav det senaste inköpta är en blå Volvo C30 1.8 Flexifuel. Fordonet köptes 2015-10-28
Citat:
Per Hans delar en hyresrätt på 117 m² med 2 st kvinnor.
https://www.merinfo.se/person/Stockholm/Per-Hans-Berg-1950/blyoq-1anab

Fem fordon och två kvinnor, onekligen en ganska viril man.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-04-12 kl. 15:05.
2021-04-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Advokat Per-Hans Bergs skall ta över efter rättshaverist Johan Binninge.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/han-ska-hjalpa-esbjorn-bolin-i-husbraket-med-ebba-busch/
Låst artikel, får se om det stämmer denna gången.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokatsamfundet-engelska/Find-a-lawyer/Search-result/Person-details/?personid=1073

https://www.merinfo.se/person/Stockholm/Per-Hans-Berg-1950/blyoq-1anab
Det verkar inte vara en kluddare. Alla vinner på att båda parter har professionella ombud.
2021-04-12, 15:08
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det verkar inte vara en kluddare. Alla vinner på att båda parter har professionella ombud.
Ja, tror att detta blir bättre både för Ebba och Esbjörn.
2021-04-12, 15:09
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Esbjörn har väl kört en klassisk "friskrivningsklausul" via skrivuppdraget....?
Först huset som inte underhållits/skötts sen typ 2007 efter sista ägarsvängen med släkten.
Sen skrotupplaget + möjliga kemikalier från de oljefat som ligger utspridda.
Friskrivningsklausuler medför avdrag i köpeskilling mellan 10-20% av summan, beroende på skick etc

Sen den stora fällan, våra vänner inom EU sänkte gränserna för markföroreningar för några år sedan, så på en del ställen där det fanns dokumenterade markföroreningar som låg under gränsvärdena i den beräknade urlakningsprocessen, blev nivåerna efter EU beslutet för höga och krävde då åtgärd.
Jag bodde granne med en speditionsfirma där det tidigare legat ett tvätteri, ett stort byggbolag köpte denna mark, rev garaget och kontor från gamla speditionsfirman och smällde upp ett gäng bostadsrättshus, som sen såldes av vid bildandet av en brf-förening. i samband med detta gjorde staden en mätning av markföroreningar och brf-föreningen kom undan åtgärder, sen sänkte EU gränserna och brf-föreningen torskade på att sanera marken, det landade på 2,8mkr och detta var för runt 10 år sedan.

I detta fall ligger EsB:s tomt dikt mot en sötvattensjö, absolut jävligaste förutsättningen om det finns något i marken som kommunen kan ha synpunkter på vid ev provtagning. Då han har stenkista för sitt avlopp är det 99% chans att EsB är en av de 22 hushåll runt sjön som har föreläggandet att fixa avloppet senast 2022, här har vi nog förklaringen till Anticimex 2 dagars inventering, Ebba bodde vis samma sjö så hon har vetskapen om nya hårdare krav, liksom att EsB lär ha fått föreläggandet.

Så det kommer att bli en dyr totalrenovering/tilläggsisolering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in