2021-04-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Esbjörn inte klagat på priset när han avslog budet för ca 1 månad sedan så förstår jag inte tjatet om en ickefråga"
Visserligen korrekt att de inte anmärkt på det, men till det ser man på hur allt skötts så är ju allt förvirrat och hanteringen av vittnen/uttalanden värdelös.

Därav är det ju en fråga vi kan diskutera här - eftersom det borde varit något som berörts.

"Man kommer överens om ett pris först utan spann"
Jaså? Finns det en regel att man aldrig kan säga att hus är värt 4.2 +/- 200 000kr...?
Se - jag sa det precis? Begick jag ett fel? OM Ebbas värdering hon fick på ett sms var med intervall så känns det rimligt att fortsätta hänvisa till intervallet.
Det fanns INTE en färdig rapport att hänvisa till.
Fast nu pratar vi äpplen och päron. Tydligen var jag för otydlig eller så vill du inte fatta. Skit samma. Du tänker nog på en tidpunkt innan diskussionen börjar. När man har en grov uppfattning att det är nog värt ungefär så här mycket baserat på nån rapport eller spått i kaffesump eller whatever.

Jag nämner när man förhandlat en stund och kommit överens om ett pris. I det läget är det nog ganska ovanligt att inte ha en fastslagen siffra som pris. Där, och just där var min ingång, där frågan om rensning etc kommer naturligt.
2021-04-12, 11:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det kan ju vara många slags diagnoser som inte kom fram i deras undersökning av Esbjörn.

Ljuga, eller vara förvirrad - ingendera är tecken på "normalitet"....

Alla ljuger. Flera gånger per dag. Frågan är vad man ljuger om och varför.

Själv har jag gjort det till ett måste varje gång en telefonförsäljare ringer.
2021-04-12, 11:56
Medlem
Citat:
Det kan ju vara många slags diagnoser som inte kom fram i deras undersökning av Esbjörn.

Ljuga, eller vara förvirrad - ingendera är tecken på "normalitet"....

Mitt fetade.

Forskningen motsäger dig vad gäller ljugandet. Se t.ex. bifogade länk.

https://www.allas.se/relationer/forskare-alla-ljuger---du-med/133188

När det gäller "förvirring" så bör man nog definiera vad som menas och relatera tillståndet till en kontext. Av de psykologundersökningar som lämnats in till domstolen och som varit möjliga att läsa här i tråden framgår att Esb, åtminstone när dessa undersökningar genomfördes, inte uppvisat några symtom på förvirring.
2021-04-12, 12:00
Medlem
Citat:
Till detta kommer ju att man blir lite lättare ledd och i andra tror stenhårt på vad andra säger, inser att man borde ifrågasätta uttalanden från tex telefonsäljare osv.

Jag tvivlar inte alls på att Esbjörn är stressad över situationen idag, att han blir pressad att göra på ett visst sätt. Men samtidigt kan det varit svårt att säga nej, eller stå upp för sig mot Ebba.

Mina svärföräldrar blev inlurade i långa abb med mobil och en skitdator.
Vi reagerade och sa att detta är alldeles för dyrt etc.

De ringde upp, klagade, fick binda om avtalet och så fick de en ny deal med nya telefoner och de var så nöjda.

När vi sen fick höra deras deal, som de var nöjda med, se mobiltelefonerna så var vi chockade...
Det var liksom 5 år gamla telefoner - de hade blivit lurade igen!

Det sista vi hörde var att de via ett annat företag fått en deal, att det nya företaget tog över de dåliga abonnemangen som hade mer rimliga kostnader mot en engångskostnad.
yeah - alla var säkert i maskopi. och de var lurade en tredje gång.

Vet om äldre som drivit lantbruk men inte gör det längre. Försökt stoppa försäljare att ringa om abbonnemang och lura på dom telefoner. Men de äldres telefon stod i lantbruksnamnet/företaget så det gick inte att stoppa försäljare!

Tror det var trevligt för honom att träffa Ebba och få högre bud än vad andra som han sagt nej till.
Han har ju sagt nej till andra lägre bud. Pensionatsvärdinna la en gång ett lågt bud?
Tror det är betydligt svårare att säga nej till pensionatstanten som vill övertyga honom att inte sälja för då kan hon inte ärva. Så han klarade den gången att säga nej men han kanske inte vet att hon kommer se till att få ärva honom?
Tänk dig att bo i ett hus där du tror du är omgiven av vänner och sen så upptäcker du at dom inte är det när du sålt något du äger.
2021-04-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Esbs tomt kanske har använts som soptipp för Odalgården m.fl. av madamens fastigheter.

OBS att detta är en ren gissning utan något som helst faktaunderlag. Gissningen bygger helt enkelt på att det är märkligt att Esb som "ensamstående" pensionär haft så mycket avskräde att tippa av på tomten om det inte kommer någonstans ifrån. Bilarna är ju hans, det framgår av bilregistret, uthus och förråd kan naturligtvis ha varit fullproppade sedan lång tid tillbaka. Det går dock inte att frigöra sig från tanken att Esbs tomt torde ha varit ett bra ställe att enkelt kunna dumpa överblivet bråte från kursgårdsmadamens verksamhet.
Fullt möjligt tanke. Det kanske miljö och hälsoskyddsnämnden kan svara på?
Centerns starke man och tidigare chef för särskilda åklagarkammaren,Mats Åhlund.
Det är väl han som haft att göra med ett par hundra av Johann Binninges tidigare okynnesanmälningar
https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/person/mats-ahlund/
Senast redigerad av Skittapicka 2021-04-12 kl. 12:09.
2021-04-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han har ju angett en massa olika skäl under de här månaderna. Allt ifrån att han inte visste att han sålde, till att det röjdes mer än vad de kommit överens om. Vad är sant egentligen och vad beror det på att han kommer med så många olika versioner?

Är han frisk i huvudet, ljuger han. Varför ljuger han i så fall? Är han inte frisk i huvudet, varför har inte undersökningarna påvisat detta?

Jag tror han visste vad han gjorde när han sålde. Han var glad och nöjd och till och med var med vid röjningen många dagar efter underskriften.
Hur illa gick pensionatstanten åt honom när hon fick veta?
Och hur illa mådde Esb när han upptäckte hur arga alla blev när han sålde?
Hur mycket har det tjatats på honom sen dess?
Tänk er en hagelskur av kommentarer om vad han gjort och såg han verkligen, fattade han inte osv osv
Tänker själv på vad som skulle hända om jag sålde en fastighet jag äger och uppptäcka at de som ska ärva mig/riktat in sig på det helt plötsligt vänder sig emot mig,,sablars så obehagligt. Jag skulle kanske börja prata osammanhängande och snappa upp delar av meningar de säger till mig.
"de sa skriv här skriv här skriv här och månskensljuset av tända kandelabrar - jag vet inget alls, absolut inget alls. (mitt i augusti en eftermiddag)
2021-04-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fast nu pratar vi äpplen och päron. Tydligen var jag för otydlig eller så vill du inte fatta. Skit samma. Du tänker nog på en tidpunkt innan diskussionen börjar. När man har en grov uppfattning att det är nog värt ungefär så här mycket baserat på nån rapport eller spått i kaffesump eller whatever.

Jag nämner när man förhandlat en stund och kommit överens om ett pris. I det läget är det nog ganska ovanligt att inte ha en fastslagen siffra som pris. Där, och just där var min ingång, där frågan om rensning etc kommer naturligt.

Ok, i det läget när man väl sitter och räknar så ja då kan man ju säga ett värde att utgå från.
Jag som matematiskt skolad, skulle nog ligga kvar med intervallet så länge som möjligt då det ju sätter ett visst fokus på hur man ser på ett avdrag.

För samtidigt som exakt summa på värderingen är en sak, det borde ju funnits en uppskattning på saneringen med.
"en 'sanering' kan kosta mellan x... och y ..."
Tvivlar på att Ebba satt med en färdig offert med fastpris liksom.

Så vad... 400 000 var max på saneringen? Ebba la ut max mot värderingen.. och var "sjysst"?
Eller var 400 000 ett snitt där med?
2021-04-12, 12:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du har ingen med hemtjänst i närheten, din ålder är tydligen inte så hög.
Läkaren är alltid den som bedömer ditt behov av LSS åtgärder, både hemtjänst och boende.

Din ansvarige leg.läkare ska fastställa att ett behov av hemtjänst föreligger pga din hälsa, ålder eller psykisk diagnos.
Sen ska LSS teamet få intyget och efter detta göra ett hembesök och en social utredning om din hemsituation görs också.
Det görs då en bedömning om hur mycket hemtjänst du är i behov av.
Sen ska beslut om hemtjänst tas på hela underlaget och hur många timmar du får, samt vilken sorts hemtjänst du ska ha.
Ex. om du ska ha matlåda, städning, handling, tvätt eller duschas varje vecka.
Nja hemtjänst och LSS är ju lite två olika saker. Om du tillhör personkrets LSS är möjligt att en läkare bedömer.
Men vilken hjälp du ska få är ett kommunalt ansvar. Och bedöms av handläggare på kommunen enligt 4 kap. 2a § SoL. Det finns snabba beslutsvägar till. Om en äldre person exempelvis skickas hen från sjukhus kan besluten behöva tas på några timmar.
2021-04-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Vet om äldre som drivit lantbruk men inte gör det längre. Försökt stoppa försäljare att ringa om abbonnemang och lura på dom telefoner. Men de äldres telefon stod i lantbruksnamnet/företaget så det gick inte att stoppa försäljare!

Tror det var trevligt för honom att träffa Ebba och få högre bud än vad andra som han sagt nej till.
Han har ju sagt nej till andra lägre bud. Pensionatsvärdinna la en gång ett lågt bud?
Tror det är betydligt svårare att säga nej till pensionatstanten som vill övertyga honom att inte sälja för då kan hon inte ärva. Så han klarade den gången att säga nej men han kanske inte vet att hon kommer se till att få ärva honom?
Tänk dig att bo i ett hus där du tror du är omgiven av vänner och sen så upptäcker du at dom inte är det när du sålt något du äger.

Tror säkert det där budet, om det las så, förstörde en del...
"men jag trodde ju 3.9 var så bra du bjöd ju bara 2.5...."
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Arbetsterapeuter, inte läkare, gör en utredning.

tillägg

med reservation att även Nova kan ha rätt.
Handläggare på socialtjänsten gör utredningen. Arbetsterapeut gör bostadsanpassningar exempelvis.
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Fel,biståndshandläggare gör en utredning utifrån behovet. Remiss till biståndshandläggare kan ha kommit via läkare ,ssk,anhöriga eller egenanmälan.
Dock behövs grundläggande utredningar från såväl läkare som ssk för att bedömningen ska bli adekvat.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/vagledning/2016-5-5.pdf
Mitt svar kan vara färgat av att en kompis som är arbetsterapeut och jobbar med biståndsutredningar.

Du har säkert rätt.
2021-04-12, 12:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag själv hade kollat vad det är i tunnorna, hakat på krok på bilarna och vinschat upp ur backen och ned till väg, lastat på transport, sen hade jag slätat till backen där bilar/tunnor stått och kanske inte odlat jordgubbar just där

600k är lite övermaga.
Men om det ska städas till vad värdet på fastigheten satts till osedd,,myndighetsvärdering enligt skatteverket & co, så har dom ju inte räknat med att tomten behöver städas och att det behövs kkanske fällas träd som står lite för tätt-tätt inpå huset.
Nu tyckte uppenbart Esb att det var värt det för den tjänsten och han var nöjd med det.
Att han ej var en handligens man just på den fastigheten märks tydligt.
Att han fick en köpare som var villig att ta över hans uppdämda husrenoveringar mm var ett beslut han och EB var överens om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in