2021-04-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det här blir bara värre och värre. Men det som du yrar om nu är väl knappast vanlig kristendom, utan någon sekt, typ Jehovas vittnen eller nåt annat tokigt? Varför ska jag tro på att FN är ett odjur?

"vanliga kristna" går med strömmen, inte emot:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Dom ändrar sina läror för att passa in bland alla andra, vara PK, Svenska Kyrkan som ett bra exempel. Och därför kan dom inte vara negativa mot mänskliga organisationer som FN, nej tvärtom hyllar dom och nästan tillber dom FN som "den enda saliggörande". Och det är därför bibeln symboliserar "vanlig kristendom"(och andra religioner) med en sköka som rider på FN, "det scharlakansröda odjuret":

"Och en av de sju änglarna som hade de sju skålarna kom och talade till mig och sade: »Kom, jag skall visa dig domen över den stora skökan som bor vid stora vatten.

Henne har kungarna på jorden horat med, och jordens invånare har berusat sig med hennes otukts vin.« Och han förde mig i anden ut i öknen.

Och jag såg en kvinna sitta på ett scharlakansrött odjur, som var fullt med hädiska namn och hade sju huvuden och tio horn.

Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakansrött och lyste av guld och ädelstenar och pärlor. I handen hade hon en guldbägare, som var full av skändligheter och smutsen från hennes otukt. Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: det stora Babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden. Och jag såg att kvinnan var berusad av blodet från de heliga och blodet från Jesu vittnen.
" (Upp 17:1-6 Bibel2000)
Citera
2021-04-11, 17:57
Medlem
Citat:
Du påstod att FN var ett odjur. Jag bad om bevis för detta men det kunde du inte presentera. Jag förstår nu att du är en sekteristisk dåre. Sök hjälp på psyket.

Jag tror inte du ens läste det jag skrev, än mindre att du funderade på vad jag skrev.

Och avfärdar man t.ex. teorin om svarta hål lika enkelt, så har man problem. Man måste sätta sig in i det och ge det en chans, det upplever jag inte att du har gjort.
Citera
2021-04-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag tror inte du ens läste det jag skrev, än mindre att du funderade på vad jag skrev.

Och avfärdar man t.ex. teorin om svarta hål lika enkelt, så har man problem. Man måste sätta sig in i det och ge det en chans, det upplever jag inte att du har gjort.
Jag vet tyvärr inte hur du menar att jag ska göra när jag ska sätta mig in i ett helgalet påstående utan motivering, utan tillstymmelse till bevis. Eller varför jag skulle vilja göra en så tokig sak.
Citera
2021-04-11, 18:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...
Citat:
Exakt. Att det var Moses som skrev alla Moseböckerna är inte nödvändigtvis sant. Andra möjligheter finns, utan att det skulle bryta mot vad Bibeltexterna faktiskt säger. Det var det jag ville påpeka.
Nej. Bibeltexternas vittnesbörd är att Moses författade dem.

Citat:
Förlåt, det var visst 30 år du påstod, men att jag då ska behöva precisera förefaller då ännu märkligare. Kanske har du bara ljugit om dina hebreiska ”studier”?
Hur ska du ha det, 20 år eller 30 år eller något annat?

Citat:
Vad jag menade var att hebreiskan upphörde som talat språk omkring 400-talet e.Kr. och återupplivades inte som talat språk förrän under 1800-talet. Så hebreisk skrift hade inte använts till annat än att kopiera de judiska texterna under mer än 1000 år, vilket var vad jag skrev, men som du tydligen inte förstod, eller så gjorde du dig bara dum.
Så du talar om förhållanden efter vår tideräknings början. Men Moseböckerna tillkom och kopierades under århundraden före vår tideräknings början.

Citat:
Boken Israel in Egypt visar att det har funnits ”israeliter” i Egypten, ja. Men den visar inte att det vare sig var den mängd som Bibeln påstår eller att det skulle ha skett något stort uttåg. Och du håller itnte med om den tid som boken påstår att israeliterna varit där eftersom du menar att israeliterna gett sig av mer än 200 år tidigare än vad Hoffmeier påstår.
Boken pläderar också för ett uttåg av israeliter som historiskt, så israelitisk närvaro och så uttåget, det är vad jag använde Hoffmeier och hans bok till. Jag talade däremot inte om tidpunkten, man kan ändå påpeka att Hoffmeier i boken jag nämnde inte sendaterar uttåget, för han tar inte ställning i den frågan. Ännu ett sakfel, Par-o-o!

Citat:
Varför skulle jag göra det? Om de är experter så borde det framgå av deras egna publikationer, eller hade du tänkt att citera Erich von Däniken som källa? (Att ha publicerat böcker i ett ämne gör inte automatiskt böckerna till beskrivningar av sanningen, det kan ju vara helt fantasifulla slutsatser som publiceras, vilket exemplet Erich von Däniken tydligt visar.)
Det framgår absolut av en persons författarskap om han är en forskare eller inte i ämnet, men det jag säger är att om jag namnger forskare och publikationer kan du alltid komma med "No true Scotsman"-invändningen ("men han är inte värd namnet forskare!", "men den tidskriften är inte vederhäftig!").

Citat:
Jag förbehåller mig bara rätten att ha en egen åsikt. Mitt ”godkännande” behövs inte, vare sig för dig eller någon annan. Andra ska ha rätt att bilda sig själva en åsikt. Den som bara accepterar vad någon annan get sitt godkännande har slutat att tänka själv.
Men det är viktigt att du berättar för människor att du 1) är en avfälling från kristen tro, 2) därför hyser motvilja mot Bibeln och 3) är fåkunnig men anspråksfull inom området bibelforskning.

Citat:
Just det.
Bevis på fler än en författare är t.ex. följande: Gud benämns olika i olika avsnitt i Moseböckerna och de avsnitt där namnet Elohim används som benämning på Gud har en annan stil än de avsnitt där Gud kallas för Jahve.
Jag kan rekommendera: Reading the Pentateuch, A Historical Introduction av John J. McDermott Publicerad 2002
Fast, det är klart, du förbehåller dig rätten att godkänna den författaren ...
Det där kan varken han eller du föra i bevis och du kan inte ens elementärt pröva, med de lilla Par-o-o-kunskaper i hebreiska som du besitter, vad han skriver i saken.
De fem Moseböckerna är skrivna på klassisk hebreiska, närmare bestämt berättande prosa, och uppvisar inte den stilskillnaden som du hävdar. Att gudsnamnet skiftar förklaras bäst på annat sätt än genom att postulera olika författare.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-11 kl. 18:13.
Citera
2021-04-11, 18:14
Medlem
Citat:
Jag vet tyvärr inte hur du menar att jag ska göra när jag ska sätta mig in i ett helgalet påstående utan motivering, utan tillstymmelse till bevis. Eller varför jag skulle vilja göra en så tokig sak.

Det låter som att du redan på förhand har bestämt dig för att det är ett helgalet påstående, utan att sätta dig in i vad jag har skrivit.

Utan motivering kan du väl ändå inte säga? Jag har ju gett motiveringar, argument och bevis från bibeln själv, att bibeln t.ex. benämner olika riken och länder som djur och odjur, menar du att jag inte har gett dig sådan bevisning?

Och om bibeln nu nämner länder som odjur, då är det inte uteslutet i alla fall, att FN skulle kunna vara ett av dessa odjur. Varför avfärdar du det på en gång att det absolut inte kan vara så, utan det är: "ett helgalet påstående"?

Är du så insatt i bibeln att du kan påstå detta så säkert? Kan du motbevisa mitt påstående?
Citera
2021-04-11, 18:22
Medlem
Citat:
Det är att olika folk tillskriver och tillber FN som den enda organisationen för att få fred i världen.
Bland annat påven lägger sin tillit till denna mänskliga organisation, istället för Guds kungarike som ska krossa alla andra riken, makter och organisationer som är i opposition mot Gud:

"himlens Gud (skall) låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
BS. FN har ingen makt. Det är 5 permanenta medlemmar som har vetorätt. I dessa kungars tid är tiden från när Daniel skrev ner det till våra dagar. Odjuret med huvuden, horn osv är olika styrelseskick (riken) genom tiderna. Monarki, kejsare, republik, och det sista och åttonde odjuret är demokrati. De tio kungarna får makten tillsammans med odjuret i en timme = mandatperiod = demokratiska val. Hädiska namn är helt enkelt ländernas officiella namn, som inte erkänner Gud. Även om vissa låtsas är det inte Guds lag de följer, bara sina egna (civilrätten etc).
Senast redigerad av DindooNuffin 2021-04-11 kl. 18:42.
Citera
2021-04-11, 18:32
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag ser det som en medborgerlig plikt att sprida upplysning och vetenskap. Jag är en profet för sanningen. Inte helt olik den mytologiska sagofiguren Jesus.

Citat:
Du påstod att FN var ett odjur. Jag bad om bevis för detta men det kunde du inte presentera. Jag förstår nu att du är en sekteristisk dåre. Sök hjälp på psyket.
Sådärja, då var ditt söndagsnöje uppenbart för alla. Men du skall veta att det finns människor som varit betydligt mer fientliga mot Gud än du är idag, som senare har kommit till tro på Honom. Kanske händer detta även ... dig.
Citera
2021-04-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
BS.

Betyder det Bra Skrivet?
Citera
2021-04-11, 18:42
Medlem
Citat:
Betyder det Bra Skrivet?
Läs en gång till.
Citera
2021-04-11, 18:43
Medlem
Citat:
Det låter som att du redan på förhand har bestämt dig för att det är ett helgalet påstående, utan att sätta dig in i vad jag har skrivit.

Utan motivering kan du väl ändå inte säga? Jag har ju gett motiveringar, argument och bevis från bibeln själv, att bibeln t.ex. benämner olika riken och länder som djur och odjur, menar du att jag inte har gett dig sådan bevisning?

Och om bibeln nu nämner länder som odjur, då är det inte uteslutet i alla fall, att FN skulle kunna vara ett av dessa odjur. Varför avfärdar du det på en gång att det absolut inte kan vara så, utan det är: "ett helgalet påstående"?

Är du så insatt i bibeln att du kan påstå detta så säkert? Kan du motbevisa mitt påstående?
Men herregud. FN skapades på 40-talet. Bibeln är ju mycket äldre. Det finns självklart inget om FN i Bibeln. Det är helgalet. Du har inte bevisat det. Bara påstått det.
Citera
2021-04-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läs en gång till.

Bästa Sammanfattningen?
Citera
2021-04-11, 18:50
Medlem
Citat:
Bästa Sammanfattningen?
Läs en gång till. Jag har lagt till lite text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in