2021-04-11, 15:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
På vilket sätt då? Genom att du är snäll mot andra? Det kan väl en ateist också vara?
Jag är inte så snäll och jag är inte någon som ser mig som frälst.
Citera
2021-04-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur vet du det? Har du bevis för det?

Jag blev uppfostrad (tvingad) till ateism. Det var inte förrän jag var 24 som jag började intressera mig för att läsa bibeln.

Och jag tror på bibeln eftersom jag har blivit övertygad av dom bevis som existerar i bibeln, i naturen och i mänskliga relationer.

Omvänd bevisbörda gäller inte. Den som hävdar något (t.ex. att Gud finns) är den som ska bevisa det. Kan du det eller inte?

Det finns människor till allt uppenbarligen. Men jag är inte säker på att jag tror på din historia: P.g.a. kristendomens historia är väldigt nedsmutsad av falska människor som ljuger, tvingar, misshandlar, våldtar, och bedrar. Varför skulle du vara så mycket bättre?

Det finns inga bevis i Bibeln. Snälla, plocka fram ett enda bevis då.
Citera
2021-04-11, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varför sade du inte det där "typ 100-150 år sedan" direkt? Då hade du åtminstone varit precis i talet. Du kanske inte är så vetenskaplig när det kommer till kritan, utan gillar retorik och jidder. Kan det vara så?
Det spelar ingen roll i min argumentation om kristendomen blev "rumsren" för 50, 100, eller 250 år sedan.
Citera
2021-04-11, 15:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag synar er tro i sömmarna och får den att krackelera.
Så det är något slags tyg, för den har sömmar. Men sedan, vips, är det någon hård yta med färg på, för den krackelerar.

Citera
2021-04-11, 15:10
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag synar er tro i sömmarna och får den att krackelera. Genom att påpeka egentligen helt självklara saker som är helt ologiska i denna tro. Att du inte vill lyssna på logik och förnuft är ditt problem, inte mitt.
Nej, den krackelerar inte alls. Jag lär heller inte vara ensam här om att ha hört den typen av argument som du framför förr. Jag har hört dem sedan många årtionden tillbaka. För mig är Guds ord helt logiskt och absolut sanning.
Citera
2021-04-11, 15:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det spelar ingen roll i min argumentation om kristendomen blev "rumsren" för 50, 100, eller 250 år sedan.
Nähä. Så fakta, d.v.s. vad du kallar fakta, spelar ingen roll i din argumentation. Mm.
Citera
2021-04-11, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är inte så snäll och jag är inte någon som ser mig som frälst.
Du är alltså en falsk kristen, en som syndar?
Citera
2021-04-11, 15:13
Medlem
Citat:
Så det är något slags tyg, för den har sömmar. Men sedan, vips, är det någon hård yta med färg på, för den krackelerar.

Det är lite förvånande ändå att du inte begriper metaforer när du ägnar mycket tid och uppmärksamhet åt Bibeln.
Citera
2021-04-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Nej, den krackelerar inte alls. Jag lär heller inte vara ensam här om att ha hört den typen av argument som du framför förr. Jag har hört dem sedan många årtionden tillbaka. För mig är Guds ord helt logiskt och absolut sanning.
Men det är ju bara baserat på mytologi.
Citera
2021-04-11, 15:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Men det är ju bara baserat på mytologi.
Men det har du redan sagt, du börjar bli tjatig nu. Förklara i stället för oss varför du som (idag) tar avstånd från Gud, skyller Gud för ondska som människor ansvarar för? Människor som, precis som du, har tagit avstånd från Gud.
Citera
2021-04-11, 15:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du är alltså en falsk kristen, en som syndar?
Jag är inte kristen alls utan tror på Jesus budskap. Menar du att en sann kristen är en som inte syndar? Med kristendomens bakgrund med förtryck och tortyr är det inte alldeles självklart.
Citera
2021-04-11, 15:17
Medlem
Citat:
Nähä. Så fakta, d.v.s. vad du kallar fakta, spelar ingen roll i din argumentation. Mm.
Jag har inte argumenterat emot något fakta om när kristendomen blev "rumsren", men detta menar jag egentligen demokratisk, och acceptabel i samhället. Ungefär när hände det enligt dig? så kanske vi kan bli överens om ett årtal där. Detta är ju bara ett sidospår, en liten faktoid som inte har någon betydelse för mitt resonemang. Men nu försöker du göra detta till huvudsaken att prata om. Ett sk straw man argument. Detta är oärligt och fegt. Eller ska vi säga: kristet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in