2021-04-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Men det har du redan sagt, du börjar bli tjatig nu. Förklara i stället för oss varför du som (idag) tar avstånd från Gud, skyller Gud för ondska som människor ansvarar för? Människor som, precis som du, har tagit avstånd från Gud.
Man kan ta avstånd från t.ex. ett politiskt parti. Något som finns. Man kan inte ta avstånd från något som inte finns. Gud finns inte. Jag är övertygad om det eftersom jag inte har hört eller sett några tecken eller argument som tyder på att Gud ens skulle kunna finnas. Den tron baseras ju inte på något annat än 2000 år gammal poesi, några släktkrönikor, sagor, myter, och liknande saker som inte är en bra grund för att börja tro på en Gud. Det finns helt enkelt ingen anledning att tro. Lika lite som det finns anledning att tro på Asa-gudarna eller jultomten.
Citera
2021-04-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag är inte kristen alls utan tror på Jesus budskap. Menar du att en sann kristen är en som inte syndar? Med kristendomens bakgrund med förtryck och tortyr är det inte alldeles självklart.
Jag bryr mig faktiskt inte, men ja, kristna brukar tjata om att man ska inte synda, för då hamnar man i helvetet. Men det var ju uppfriskande att du inte tror på det
Citera
2021-04-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Omvänd bevisbörda gäller inte. Den som hävdar något (t.ex. att Gud finns) är den som ska bevisa det. Kan du det eller inte?

Fast du hävdade ju att Gud inte finns, och då frågade jag hur du vet det, och hur du bevisar det?

Det var ju du som först hävdade att bibeln bara är myter, eller hur? Och då är det upp till bevis.

Citat:
Det finns människor till allt uppenbarligen. Men jag är inte säker på att jag tror på din historia: P.g.a. kristendomens historia är väldigt nedsmutsad av falska människor som ljuger, tvingar, misshandlar, våldtar, och bedrar. Varför skulle du vara så mycket bättre?

Jag har inte påstått att jag är bättre eller sämre, jag bara berättade som det var. Jag är inte uppvuxen eller uppfostrad med någon som helst religion eller tro. Det närmaste jag kom var luciatåg, fira födelsedagar, fira jul o.s.v. Som jag misstänker även du växte upp med?

Citat:
Det finns inga bevis i Bibeln. Snälla, plocka fram ett enda bevis då.

Jag kan inte bevisa själva personen Gud, eftersom ingen människa kan se Gud och leva. Men jag kan ge dig evidens på Guds efterverkningar på liknande sätt som man kan se efterverkningar av svarta hål, men själva svarta hålet kommer du aldrig att kunna observera, eftersom den slukar allt synligt ljus.

För att kunna bevisa att svarta hål borde existera, så måste du sätta dig in i matematik och allmänna relativitetsteorin, det räcker inte bara att visa dig ett mattetal. Och för att kunna bevisa att Gud existerar, så räcker det inte med "ett enda bevis", det kräver att man sätter sig in i bibeln, och studerar den logiskt, förnuftigt, i det närmaste vetenskapligt, men jag misstänker att du inte är intresserad?
Citera
2021-04-11, 15:31
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Man kan ta avstånd från t.ex. ett politiskt parti. Något som finns. Man kan inte ta avstånd från något som inte finns. Gud finns inte. Jag är övertygad om det eftersom jag inte har hört eller sett några tecken eller argument som tyder på att Gud ens skulle kunna finnas. Den tron baseras ju inte på något annat än 2000 år gammal poesi, några släktkrönikor, sagor, myter, och liknande saker som inte är en bra grund för att börja tro på en Gud. Det finns helt enkelt ingen anledning att tro. Lika lite som det finns anledning att tro på Asa-gudarna eller jultomten.
Du säger (idag) att Gud "inte finns". Vi är många som kan vittna om raka motsatsen då vi har erfarit Guds existens högst påtagligt i våra liv.

Jag bär vittnesbörd om att Gud lever, att Jesus Kristus är Guds enfödde Son, att den Helige Ande är hjälparen och läraren som leder fram till hela sanningen och att det finnes en enda apostolisk kyrka, som utgörs av alla Guds barn. Amen.
Citera
2021-04-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast du hävdade ju att Gud inte finns, och då frågade jag hur du vet det, och hur du bevisar det?

Det blir kanske bättre för dig, eller för tråden iaf,
om jag väljer att omformulera mig lite? Då frågar jag så här i stället:

Jag vet inte, och tror inte att Gud finns. Hur kan du hjälpa mig att visa att Gud finns?

Om du är kristen, då vill du väl det?

Kan du hjälpa mig att förstå?
Citera
2021-04-11, 15:43
Medlem
Citat:
Du säger (idag) att Gud "inte finns". Vi är många som kan vittna om raka motsatsen då vi har erfarit Guds existens högst påtagligt i våra liv.

Du menar ju nu då att du kan påstå att Gud finns. Men det hjälper ju inte mig att du påstår något.

Citat:
Jag bär vittnesbörd om att Gud lever, att Jesus Kristus är Guds enfödde Son, att den Helige Ande är hjälparen och läraren som leder fram till hela sanningen och att det finnes en enda apostolisk kyrka, som utgörs av alla Guds barn. Amen.

OK. Men jag tror inte på dig. Eftersom du bara påstår saker utan grund, utan argument, och verkligen utan bevis eller ens väldigt svaga indicier som stödjer dina påståenden. Vi kan väl börja där? Ett svagt indicium, har du det? (bör vara lite starkare dock än att du personligen bara upplever eller tycker något).
Citera
2021-04-11, 15:48
Medlem
Citat:
Det blir kanske bättre för dig, eller för tråden iaf,
om jag väljer att omformulera mig lite? Då frågar jag så här i stället:

Jag vet inte, och tror inte att Gud finns. Hur kan du hjälpa mig att visa att Gud finns?

Om du är kristen, då vill du väl det?

Kan du hjälpa mig att förstå?

Ja, det var bättre

Profetior som uppfylls, som ingen människa hade kunnat komma på är bra bevis på Guds existens.
Det finns en diskussion just nu om profetior i bibeln här:
(FB) Vad är det scharlakansröda odjuret i bibeln?

Sedan kan du läsa om vad jag skrev här:
(FB) Är Bibeln sann ?

Sedan kan du återkomma med frågor och om det är något som är oklart.
Citera
2021-04-11, 15:50
Medlem
Citat:
Varför betraktar du 2000 år gammal poesi som ett vetenskapligt dokument? Är du efterbliven?
Just Moseböckerna är nog mer än 3000 år gamla. Och Total betyder lagen och är ett juridiskt dokument i så fall. Det visar oss hur Gud dömer. Varför är allt svart eller vitt, ettor eller nollor för dig?
Citera
2021-04-11, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, det var bättre

Profetior som uppfylls, som ingen människa hade kunnat komma på är bra bevis på Guds existens.
Det finns en diskussion just nu om profetior i bibeln här:
(FB) Vad är det scharlakansröda odjuret i bibeln?

Sedan kan du läsa om vad jag skrev här:
(FB) Är Bibeln sann ?

Sedan kan du återkomma med frågor och om det är något som är oklart.
Jag förstår ärligt talat ingenting av detta. Det scharlakansröda odjuret? Vad är det? Och varför bevisar det att Gud finns?
Citera
2021-04-11, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Just Moseböckerna är nog mer än 3000 år gamla. Och Total betyder lagen och är ett juridiskt dokument i så fall. Det visar oss hur Gud dömer. Varför är allt svart eller vitt, ettor eller nollor för dig?
Du har inte visat något annat än att det finns en väldigt gammal bok som ni har övertolkat in absurdum.
Citera
2021-04-11, 15:54
Medlem
Citat:

Jag såg en skylt i Sydafrika, "The only living god keeps his promises." Sen har det 'funnits tusentals gudar genom historien, men de är ju inte särskilt aktiva längre.

Anledningar till tro har ju funnits genom tiderna, t.ex. som att kristna inte får användas som slavar.
Citera
2021-04-11, 15:57
Medlem
Citat:
Du har inte visat något annat än att det finns en väldigt gammal bok som ni har övertolkat in absurdum.
Det ska vara Torah, inget annat. Jag har inte tolkat ett enda ord. Det står svart på vitt att du får det du väljer. Anledningen är att din död inte ska bero på Gud, utan bara dina synder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in