2021-04-11, 10:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det Jesus säger är klart uppdelat i olika perioder. Hungersnöd är inte ett tecken på slutet eller den sista nöden.

Vem är blind om inte min tjänare, vem är så döv som budbäraren jag sänder? Vem är lika blind som min utsände, lika döv som Herrens tjänare? Jesus 42:19

Det är uppenbart att du är indoktrinerad och inte längre förstår vad du läser.
För alla som inte grävt ner sina talenter är det uppenbart att global hungersnöd och allt vad det för med dig är en större vedermöda än vad mänskligheten hittills varit utsatt för. Gräv upp en talent och investera den i ditt förstånd!
Citera
2021-04-11, 10:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
När det gäller att Moses påstås ha skrivit Lagen så är det bara påståenden i själva texten. Det som Moses menade med Lagen kan ju t.ex. enligt kanske Moses bara ha gällt det som vi idag kallar Tredje Moseboken eller kanske bara de tio budorden. (Nu påstår jag inte det, jag visar bara att olika möjligheter finns.) Det påstås också att olika språk inte uppstod förrän efter Babels torn, men det finns gott om bevis för att det finns flera olika språk som är äldre än så. Bara för att något står i Bibeln betyder inte att det är helt sant.

Vad jag menade med att hebréerna slaviskt kopierat sina skrifter långt efter att språket slutat att användas borde du förstå utan att jag förklarar det närmare. Du påstår ju att du har studerat hebreiska under nästan 20 år (om jag minns rätt). Om du inte förstår vad jag menade så kan du tydligen mindre om det hebreiska skriftspråkets historia än jag kan.

Ja, det var roligt att du nämnde en egyptolog i fråga om ett exempel på någon som du ansåg var en betrodd forskare gällande exodus historicitet när det sedan visade sig att du själv inte höll med om hans slutsatser gällande exodus historicitet.

Med "erkänd" forskare menar jag någon som klarat att låta sitt arbete genomgå en expertgranskning ("peer-review") och alltså på så vis fått sitt arbete "erkänt" av andra experter på ämnet.

Tydligare så?

Alltså, kan du visa någon "erkänd" Bibelforskare (eller språkforskare) som visar genom publicerade forskningsresultat att Moses själv skrev alla Moseböckerna (ja, utom slutet, förstås)?

Citat:
När det gäller att Moses påstås ha skrivit Lagen så är det bara påståenden i själva texten. Det som Moses menade med Lagen kan ju t.ex. enligt kanske Moses bara ha gällt det som vi idag kallar Tredje Moseboken eller kanske bara de tio budorden. (Nu påstår jag inte det, jag visar bara att olika möjligheter finns.) Det påstås också att olika språk inte uppstod förrän efter Babels torn, men det finns gott om bevis för att det finns flera olika språk som är äldre än så. Bara för att något står i Bibeln betyder inte att det är helt sant.
Då noterar jag att du nu skriver "jag visar bara att olika möjligheter finns".

Citat:
Vad jag menade med att hebréerna slaviskt kopierat sina skrifter långt efter att språket slutat att användas borde du förstå utan att jag förklarar det närmare. Du påstår ju att du har studerat hebreiska under nästan 20 år (om jag minns rätt). Om du inte förstår vad jag menade så kan du tydligen mindre om det hebreiska skriftspråkets historia än jag kan.
Du minns fel. Jag noterar att du inte besvarar mina frågor som efterlyser preciseringar.

Citat:
Ja, det var roligt att du nämnde en egyptolog i fråga om ett exempel på någon som du ansåg var en betrodd forskare gällande exodus historicitet när det sedan visade sig att du själv inte höll med om hans slutsatser gällande exodus historicitet.
Jag använde en bok av denne egyptolog (nämligen Israel in Egypt) i fråga om uttågets historicitet - för Hoffmeier anser uttåget vara ett historiskt faktum. Jag använde uttrycket "vara hemma i" som enligt ordbok = "vara väl förtrogen med".
Jag skrev däremot inte att Hoffmeier har rätt i allt han säger i dessa spörsmål eller ens i den boken. Du hittade på det för att sedan angripa den halmgubben och rasa mot i inlägg efter inlägg, och du fortsätter så. Typiskt avfällingar!
Mitt inlägg i denna tråd (riktat till nightbeast, 2019-09-18, 18:41) lyder så här:
"Ditt inlägg #6505 säger mer om dig än om Bibeln. Ett exempel.
När James K. Hoffmeier kan skriva en hel bok med namnet Israel in Egypt. The Evidence for the Authenticity of the Exodus Tradition* (1996) är det uppenbart att det är något fel, antingen på honom eller på dig. Han är hemma i både bibelforskning och egyptologi-arkeologi."

Citat:
Med "erkänd" forskare menar jag någon som klarat att låta sitt arbete genomgå en expertgranskning ("peer-review") och alltså på så vis fått sitt arbete "erkänt" av andra experter på ämnet.
Och skulle jag citera någon sådan granskning som "peer-reviewed" skulle du avfärda den och säga att de inte är experter.

Citat:
Tydligare så?
Nej, du förbehåller dig fortfarande rätten att godkänna, en rätt som du tagit dig.

Citat:
Alltså, kan du visa någon "erkänd" Bibelforskare (eller språkforskare) som visar genom publicerade forskningsresultat att Moses själv skrev alla Moseböckerna (ja, utom slutet, förstås)?
Att Moses själv skrev Moseböckerna utom slutet är det första antagandet p.g.a. de angivelser och indikationer som redan föreligger i texterna själva och sedan det yttre vittnesbördet. Bevis- och argumentationsbördan ligger på dem som avfärdar dessa angivelser och indikationer.
Senast redigerad av Calovius 2021-04-11 kl. 10:36.
Citera
2021-04-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
För alla som inte grävt ner sina talenter är det uppenbart att global hungersnöd och allt vad det för med dig är en större vedermöda än vad mänskligheten hittills varit utsatt för. Gräv upp en talent och investera den i ditt förstånd!
Var finns global hungersnöd? På Uranus?
Citera
2021-04-11, 12:44
Medlem
Citat:
Pandemin kan vara början på världens undergång. Om världshandeln kollapsar svälter flera miljarder människor ihjäl på några månader, med allt vad det skulle föra med sig i form av sjukdomar.
Varför vill du tro på en Gud som håller på att förgöra hela världen?
Reaktionen borde vara den motsatta: att protestera och kämpa mot denna elaka guden.
Det finns ju ingen logik alls i er tokiga religion!
Citera
2021-04-11, 12:46
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Reaktionen borde vara den motsatta: att protestera och kämpa mot denna elaka guden.
Det är de gudsförnekande människorna som länge arbetat på att förstöra hela världen.
Citera
2021-04-11, 12:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är vi själva som förgör vår värld. Och Gud låter oss göra det.

Satan är vår världs furste. Han är en lögnare och en dråpare som har satt sin prägel på världen.

För Gud är det en skördetid som närmar sig. Alla människor ska delas upp i två läger: de som är lämpliga för evigt liv får det medan de andra dödas tillsammans med Satan och hans medhjälpare.
Citera
2021-04-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du borde fråga varför vi har fått en så lindrig pandemi när vi hade förtjänat oerhört mycket värre straff.
Sjukdom, olyckor och död ska du sedan inte skylla på Gud, för han är inte upphovet till synden, som är upphovet till sjukdom, olyckor och död.
Var finns det vetenskapliga stödet för ovanstående svammel?

Och varför är inte Folkhälsomyndigheten informerade om detta?
De jobbar ju helt fel i dag då, enligt dig? Med helt meningslös forskning på vaccin osv?
När det egentligen är synden som de måste jobba med?

Citera
2021-04-11, 12:59
Medlem
Citat:
Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud?

Tror? Nej, jag vet det. Jag gör ju det också.

Citat:
Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint? Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede?

Var finns det vetenskapliga stödet för att "Gud" har skapat människan? Presentera bevisen nu eller erkänn att du ljuger och be om förlåtelse! "Gud" uppskattar väl ändå inte lögnare?
Citera
2021-04-11, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det är de gudsförnekande människorna som länge arbetat på att förstöra hela världen.
Jaså? Fattigdomen minskar ju stadigt varje år nu i 3:e världen. Lyssnade du aldrig på Hans Rosling? Han förklarar att detta är möjligt genom fler mänskliga och goda aktiviteter, som mer handel, som byggandet av fler skolor och sjukhus i t.ex. Afrika. Gud har inte gjort ett skit för Afrika. Det är människan, alltid människan, som gör världen bättre.
Citera
2021-04-11, 13:05
Medlem
Citat:
Det är vi själva som förgör vår värld. Och Gud låter oss göra det.

Satan är vår världs furste. Han är en lögnare och en dråpare som har satt sin prägel på världen.

För Gud är det en skördetid som närmar sig. Alla människor ska delas upp i två läger: de som är lämpliga för evigt liv får det medan de andra dödas tillsammans med Satan och hans medhjälpare.
Och var finns bevisen för detta svammel?
Citera
2021-04-11, 13:08
Medlem
Citat:
Tror? Nej, jag vet det. Jag gör ju det också.

Var finns det vetenskapliga stödet för att "Gud" har skapat människan? Presentera bevisen nu eller erkänn att du ljuger och be om förlåtelse! "Gud" uppskattar väl ändå inte lögnare?
Du gör inte det ostraffat.

Den som inte tror på Gud gör honom till lögnare, eftersom han inte tror på det vittnesbörd Gud har gett om sin son. 1Joh 5:10
Citera
2021-04-11, 13:10
Medlem
Citat:
Du gör inte det ostraffat.

Den som inte tror på Gud gör honom till lögnare, eftersom han inte tror på det vittnesbörd Gud har gett om sin son. 1Joh 5:10

Ok. Jag är beredd att ta mitt straff då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in