Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Det du skriver här ovan går emot den erkända Bibelforskningen. Det är bara extremister som tror som du.
Att det står i Moseböckerna att Moses skrev betyder inte nödvändigtvis att han skrev Moseböckerna. Det skulle lika gärna kunna vara så att han endast skrev delar av hela texten och att den sedan har utbroderats betydligt sedan dess. Det skulle i så fall förklara varför inte Moses ursprungliga skrifttecken slaviskt har bevarats från generation till generation, vilket vi vet skedde med de andra hebreiska böckerna som omnämns av t.ex. Josefus eftersom den hebreiska skriften slutade att användas till något annat än just de judiska texterna under mer än 1000 år.
Jag frågade dig för mer än ett år sedan om du kunde visa mig någon erkänd Bibelforskare som visat genom historiska belägg att Moseböckerna skrivits av en enda person och på 1400-talet f.Kr. och bad dig ge referens.
Du har fortfarande inte gjort det, så antingen ljuger du om att Moses skrev det eller så har du glömt bort att ge belägg för ditt påstående.
Att det står i Moseböckerna att Moses (men ingen annan) skrev ner saker som sedan står i Moseböckerna är en första indikation att han skrev allt i Moseböckerna (förutom slutet om bl.a. där det står om hans död).
Det ligger ingen extremism i det; det kallas naturlig texttolkning. Någon måste ha skrivit dem, och då söker man efter en samtida person(lighet) och noterar dessa omnämnanden och ger dem den största vikt.
Men nu är det inte bara det, utan mot slutet av verket, 5 Mos 31:9, står:
Mose skrev denna lag och gav den åt prästerna, Levi söner, som bar HERRENS förbundsark, och åt alla de äldste i Israel.
Sedan fortsätter uppgifterna om Moses som mannen bakom Moseböckerna med början i Josuaboken, som Moses efterträdare Josua skrev. Här 1:7-8:
Ja, var stark och mycket frimodig så att du håller fast vid och följer all den undervisning som min tjänare Mose har givit dig. Vik inte av från den vare sig till höger eller till vänster, så skall du ha framgång vart du än går. Låt inte denna lagbok vara skild från din mun. Tänk på den både dag och natt, så att du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den.
Bokstävers former förändras över tid, och när bibelböcker traderades höll man inte slaviskt fast vid de gamla formerna. Varför man skulle ha gjort det, är en fråga som du borde besvara, för du har drivit uppfattningen att så skedde länge, och DEN uppfattningen kan med rätta kallas extrem.
För det som du sedan skriver: "vilket vi vet skedde med de andra hebreiska böckerna som omnämns av t.ex. Josefus eftersom den hebreiska skriften slutade att användas till något annat än just de judiska texterna under mer än 1000 år" är så rörigt att det inte går att bemöta.
Vad då "de andra hebreiska böckerna", vilka talar du om?
Vad då "den hebreiska skriften", vilken skrifttyp talar du om?
Vad då "de judiska texterna", vilka talar du om?
Vad då "mer än 1000 år", vilken tidsperiod talar du om?
När det gäller att du efterlyst en erkänd bibelforskare som håller fast vid Moseböckernas mosaiska författarskap så är två saker att säga:
1. Du har bakat ordet "erkänd" i din efterlysning. Det räcker alltså inte för dig att personen är en forskare. Om jag ger ett namn kan du alltid säga "han är inte erkänd". Varför skulle jag ge mig in i en sådan lek? Jag kommer ännu ihåg hur jag nämnde egyptologen Hoffmeier i fråga om exodus historicitet och att du då gick in vad jag skulle kalla ett skriftligt raseri över det.
2. Som du väl vet avgörs saker inom forskning inte efter majoritetsprincipen. Sanning är sanning om så ingen enda stod bakom den och alla hade tagit miste i saken. Hela världen är i den ondes våld och att många "erkända bibelforskare" är avfällingar från kristen tro som du själv medger att du är.
Det är inte lätt att vara saklig i fråga om Guds ord när man går Den ondes ärenden. Det blinda hatet tar över. Du tar ju inte uppgiften i början av Josua som jag gav ovan, och jag tror inte att du någonsin hade gjort det självmant, och för en forskare och även för en insatt lekman är det naturligt och ofrånkomligt att behandla en skrifts egna uppgifter när man talar om dess författarskap, datering m.m.