Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Jag har köpt och sålt flera hus utan mäklare, fått förfrågan på min sommarstuga när jag inte använde den så ofta. Den var helt igenvuxen.
Inget konstigt
Det kostar inget att fråga.
Alla vill i affärer ha bästa utfall, både säljare och köpare, sen enas man.
Hur gör du affärer?
Vad lever du i för värld.?
Vi är ett antal personer i denna tråd som gång på gång påpekat just det du säger. Det verkar dock som om det fattas något kognitivt hos vissa som gör att dessa inte förstår att "frågan är fri" liksom svaret på frågan, också när det gäller fastighetsaffärer.
Hur gärna mäklarskrået än skulle vilja att det var obligatoriskt med mäklare när man ska sälja en fastighet så är det helt frivilligt att anlita sådana tjänster.
Precis som du har jag både köpt och sålt utan mäklare. En sådan affär gjorde jag under förra året. Affären blev av efter förfrågan från köparen, utan mäklare, mitt under pandemin och dessutom är jag en gammal kärring, nästan lika gammal som Esb. Enligt vissa moralpredikanter i tråden förelåg således i denna affär alla fel man kan tänka sig.
Det är ju en väldig tur att det är Jordabalkens lagregler för fastighetsaffärer som gäller och inte påhitt från Flashbackmoralisterna, så jag känner mig väldigt nöjd med min affär. Och det gör köparen också.