2021-04-11, 10:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Att be att få köpa någons hus är i min värld inte ett normalt beteende.
Det är skillnad på artighet och manipulation.
Ebbas narcissistisk beteende är genomgående i hela denna historia.
Jag har köpt och sålt flera hus utan mäklare, fått förfrågan på min sommarstuga när jag inte använde den så ofta. Den var helt igenvuxen.

Inget konstigt
Det kostar inget att fråga.

Alla vill i affärer ha bästa utfall, både säljare och köpare, sen enas man.
Hur gör du affärer?
Vad lever du i för värld.?
2021-04-11, 10:20
Medlem
Citat:
Jag har ett skräpigt hus i mitt närområde. Så skräpigt att ägaren inte kan bo där. Mer och tomten fylls ständigt på med skräp. Kommunen ger vite och inget händer. Det är en tvist som pågått 15 år utan att någonting förändrats.
Någonting är fel där!Polisanmälan?
2021-04-11, 10:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har köpt och sålt flera hus utan mäklare, fått förfrågan på min sommarstuga när jag inte använde den så ofta. Den var helt igenvuxen.

Inget konstigt

Hur gör du affärer?
Intressant, tycker du att någon annan har bättre rätt till den sommarstuga än du? För ett av argumenten till varför Ebba har bättre rätt till sommarstugan i denna tvist har ju varit att Esbjörn inte sköter om huset och trädgården.

Nja, alla anser per automatik inte att nöjdhet är det som är prioriterat i en affär. Vissa så som Ebba utnyttjar Esbjörns okunskap och förhandlar sig till ett strålande pris åt sig själv.

Hur jag gör affärer? Jag köper bara sådant som är till salu. Det vill säga sådant som en säljare gjort någon form av medveten handling för att sälja. Det är faktiskt det vanligaste att folk gör affärer på det sättet.

Ska jag köpa bil kollar jag Blocket och bilfirmor. Jag googlar inte regnummer på bilar jag ser och ringer och tjatar om att få köpa. Ska jag köpa kläder så går jag i affärer eller kollar sajter som säljer kläder. Jag ber inte att få köpa byxorna som någon har på sig. Ska jag köpa hund kollar jag kennlar och uppfödare, jag bjuder inte på grannens söta valp.
2021-04-11, 10:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Någonting är fel där!Polisanmälan?
Det är anmält till alla instanser som finns. Det ligger vite på ägaren om hen inte städar upp, ett flertal vite har redan gått ut och jag antar att Hen får krav från fogden. Men huset saknar el och är det med helt söderfrusit, det har omfattande vattenskador, hela huset är fyllt med tomburkar och tomten ser ut om en gammal sopptipp. Kronofogden vill inte ens befatta sig med huset.
2021-04-11, 10:29
Medlem
Citat:
det är inte något suspekt med affärer utan mäklare eller skylt, bara mycket billigare.
Artighet mot en ev säljare, eller kund, är ett måste. Kanske hade de trevligt, tror jag, annars blev det inget fika.

låt bli att kalla det sjukligt, det är normalt beteende
Det är viktigt för några att diskutera formerna för köpet för att dölja vad tvisten egentligen handlar om. Orsaken till vad som gjorde att Esbjörn två veckor efter kontraktsskrivningen ångrade sin försäljning och vilken roll den planering om massmedial utpressning som sedan gjordes på Pernroth Lüllmaas Facebook.

Vilken roll hade Esbjörn på Majkgårds Odalgården, var han svartjobbare eller sängkamrat? Tycker Majkgård att hon har rätt att ärva Esbjörn för att de är ett kärlekspar?

Har hon drivit ett privat äldreboende och tagit betalt från sina boende utan giltiga tillstånd att bedriva sådan verksamhet?

Det är mycket märkliga omständigheter i det här fallet.

Hur mycket av Esbjöns pengar har dessa personer mjölkat ur honom under årens lopp?
2021-04-11, 10:31
Medlem
Citat:

Inget konstigt

Hur gör du affärer?

Vi är ett antal personer i denna tråd som gång på gång påpekat just det du säger. Det verkar dock som om det fattas något kognitivt hos vissa som gör att dessa inte förstår att "frågan är fri" liksom svaret på frågan, också när det gäller fastighetsaffärer.

Hur gärna mäklarskrået än skulle vilja att det var obligatoriskt med mäklare när man ska sälja en fastighet så är det helt frivilligt att anlita sådana tjänster.

Precis som du har jag både köpt och sålt utan mäklare. En sådan affär gjorde jag under förra året. Affären blev av efter förfrågan från köparen, utan mäklare, mitt under pandemin och dessutom är jag en gammal kärring, nästan lika gammal som Esb. Enligt vissa moralpredikanter i tråden förelåg således i denna affär alla fel man kan tänka sig.

Det är ju en väldig tur att det är Jordabalkens lagregler för fastighetsaffärer som gäller och inte påhitt från Flashbackmoralisterna, så jag känner mig väldigt nöjd med min affär. Och det gör köparen också.
2021-04-11, 10:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Vilken roll hade Esbjörn på Majkgårds Odalgården, var han svartjobbare eller sängkamrat? Tycker Majkgård att hon har rätt att ärva Esbjörn för att de är ett kärlekspar?

Har hon drivit ett privat äldreboende och tagit betalt från sina boende utan giltiga tillstånd att bedriva sådan verksamhet?

Det är mycket märkliga omständigheter i det här fallet.

Hur mycket av Esbjöns pengar har dessa personer mjölkat ur honom under årens lopp?
Fast inget av ovanstående argument har ju med husaffärer mellan Ebba och Esbjörn att göra. Om vissa av dessa påstående är riktiga så är de ju separates rättsprocesser, helt fristående från denna.

Enligt mig rimmar det illa när man säger att Esbjörn till fullo förstår en försäljningsprocess, trots sin kognitiva funktionsnedsättning.
Men när han säger att han ångrar sig så förstår han plötsligt inte sitt eget bästa längre.
2021-04-11, 10:40
Medlem
Citat:
Fast inget av ovanstående argument har ju med husaffärer mellan Ebba och Esbjörn att göra. Om vissa av dessa påstående är riktiga så är de ju separates rättsprocesser, helt fristående från denna.

Enligt mig rimmar det illa när man säger att Esbjörn till fullo förstår en försäljningsprocess, trots sin kognitiva funktionsnedsättning.
Men när han säger att han ångrar sig så förstår han plötsligt inte sitt eget bästa längre.
Anledningen till varför han ångrade sig har väldigt mycket att göra med husaffären, planeringen att utsätta henne för utpressning i media likaså. Jag förstår att din agenda är att hellre diskutera priset sida efter sida och på det sättet dölja andras inblandning.

Vem påstår att inte Esbjörn förstår varför han ångrat sig, han är medskyldig i det som pågår. Han har aldrig varit ett offer för någon.
2021-04-11, 10:48
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Vi är ett antal personer i denna tråd som gång på gång påpekat just det du säger. Det verkar dock som om det fattas något kognitivt hos vissa som gör att dessa inte förstår
Affären blev av efter förfrågan från köparen, utan mäklare, mitt under pandemin och dessutom är jag en gammal kärring, nästan lika gammal som Esb.
.
.

Nja jag skulle hävda att det är någon form an kognitiv funktionsnedsättning hos dem som inte förstår att det finns dom som inte anser att detta är en vanlig eller okey form att genomföra en affär, hur många gånger någon än förklarar det.
Jag förstår att du tycker det, men jag tycker det inte.

Du säger att du är nästan lika gammal som Esbjörn, tycker du då Ebbas agerande att träffa Esbjörn inomhus ett flertal gånger var okey? Men tanke på hur många som i din ålder inte träffat sina barnbarn på över ett år, tycker du att det var okey av Ebba att låta Esbjörn umgås med hennes barn inomhus?
2021-04-11, 10:50
Medlem
Citat:

Inget konstigt

Hur gör du affärer?

Så du har sålt och köpt flera gånger säger du.

Så OM du har ett värde på 4.2 +/- 200 000kr.

Du får ett START-bud på 3.8
A) Ger du 3.9 som motbud?
B) Eller 4.2
C) 4.4?
2021-04-11, 10:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Anledningen till varför han ångrade sig har väldigt mycket att göra med husaffären, planeringen att utsätta henne för utpressning i media likaså. Jag förstår att din agenda är att hellre diskutera priset sida efter sida och på det sättet dölja andras inblandning.

Vem påstår att inte Esbjörn förstår varför han ångrat sig, han är medskyldig i det som pågår. Han har aldrig varit ett offer för någon.
Jag vill ju diskutera hur det är uteslutet att Esbjörn lät sig påverkas av Ebba, och hur det är självklart att han till fullo förstod.

När det mindre än två veckor senare är självklart att det inte är han som ångrar sig, trotts att han säger det, och det är självklart att han är en påverkbar person.
2021-04-11, 10:54
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så du har sålt och köpt flera gånger säger du.

Så OM du har ett värde på 4.2 +/- 200 000kr.

Du får ett START-bud på 3.8
A) Ger du 3.9 som motbud?
B) Eller 4.2
C) 4.4?
Jag svarar C. Eller möjligtvis att jag lägger till ett
D) 4,6
Om någon ber om att få köpa något jag äger så anser jag mig sitta på trumf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in