2021-04-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Vad var knattegruppens syfte med att vara ute pa stan denna kvall?

Jag hoppas att någon som känner till mera om Knattegruppen kan ge information.
Jag har försökt leta lite själv men inte hittat något, alternativt att det bara är någon sorts skröna.
Citera
2021-04-10, 10:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hoppas att någon som känner till mera om Knattegruppen kan ge information.
Jag har försökt leta lite själv men inte hittat något, alternativt att det bara är någon sorts skröna.

Uppgiften om knattegruppen kommer från SÄPOs Tore Winberg och hans förhör med juristkommissionen. Där nämner han att en knattegrupp ev funnits på stan under mordkvällen. Det är ursprunget till diskussionerna om knattarna.
Citera
2021-04-10, 10:46
Medlem
Citat:
Kan Ekman och Almsätter tillhört knattegruppen som P G Näss pratat om skulle ha varit ute på mordkvällen?
Kan detta vittnesmål syfta på Ekman och Almsätter?

https://drive.google.com/file/d/1GXWOD3hPSCfXefiglcP0aGfHoEVOldlh/view
860301 Två män Malmskillnadsgatan
Ja, finns en del i deras story, som verkar lite underligt. Dom tar taget fran Enybyberg till Ostra station kl 21.15, strax efter som LOP kommit till Grand och borjat se filmen. Det finns ingen uppgift i forhoren med dem, nar dom skulle varit framme vid BZ, men det kan inte ha varit senare an kl 23.00 i alla fall. Jag var sjalv i den aldern 1986, att jag var ute mycket pa diskotek och nattklubbar pa den tiden och aven pa BZ. Och sa mycket kan jag saga, att kl 23.00 var dom stallena inne i Stockholm aldrig sa fulla, sa att ingen mer slapptes in. Det var forst framat kl 01, som det borjade bli fullt. Inte ens en lonefredag var det fullt kl 23. Folk brukade forfesta innan man gick dit. Att dom sedan lamnar olika uppgifter pa vilken sida av Sveavagen man gick fram till mordplatsen ar ocksa mystiskt. Vid en san traumatisk handelse minns man sadant tydligt. Att dom sedan uppger falska namn till reporten vid Sabb ar markligt. Och annu underligare blir det vid forhoren 3 ar senare, nar Polisen fortsatter att protokollfora deras falska namn.
Vittnesuppgifterna fran Malmskillnadsgatan stammer ju ratt bra in pa deras kladsel man sett pa bilder fran kvallen.
Det har ju tidigare har i traden forekommit uppgifter om att Almsatter skulle ha haft en styvbror, som 1998 deltog i SM I Magnumfaltskjutning och grenen var Double Action Revolver. 357 Magnum.
Kan inte hjalpa det, men jag tycker dom ar varda mer granskning.
Citera
2021-04-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Ja, finns en del i deras story, som verkar lite underligt. Dom tar taget fran Enybyberg till Ostra station kl 21.15, strax efter som LOP kommit till Grand och borjat se filmen. Det finns ingen uppgift i forhoren med dem, nar dom skulle varit framme vid BZ, men det kan inte ha varit senare an kl 23.00 i alla fall. Jag var sjalv i den aldern 1986, att jag var ute mycket pa diskotek och nattklubbar pa den tiden och aven pa BZ. Och sa mycket kan jag saga, att kl 23.00 var dom stallena inne i Stockholm aldrig sa fulla, sa att ingen mer slapptes in. Det var forst framat kl 01, som det borjade bli fullt. Inte ens en lonefredag var det fullt kl 23. Folk brukade forfesta innan man gick dit. Att dom sedan lamnar olika uppgifter pa vilken sida av Sveavagen man gick fram till mordplatsen ar ocksa mystiskt. Vid en san traumatisk handelse minns man sadant tydligt. Att dom sedan uppger falska namn till reporten vid Sabb ar markligt. Och annu underligare blir det vid forhoren 3 ar senare, nar Polisen fortsatter att protokollfora deras falska namn.
Vittnesuppgifterna fran Malmskillnadsgatan stammer ju ratt bra in pa deras kladsel man sett pa bilder fran kvallen.
Det har ju tidigare har i traden forekommit uppgifter om att Almsatter skulle ha haft en styvbror, som 1998 deltog i SM I Magnumfaltskjutning och grenen var Double Action Revolver. 357 Magnum.
Kan inte hjalpa det, men jag tycker dom ar varda mer granskning.

Minns du om det var någon åldersgräns på BZ? Om Almsäter bara var 17 år kanske han försökte komma in meddelst falskleg som avvisades. Det kanske han inte ville uppge för polisen så istället säger han att det var fullt. (Obs spekulation.)
Citera
2021-04-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
I konfrontationsförhöret säger han att jackan var längre än alla de jackor som visas. Om det var AB han såg måste alla i konfrontationen haft väldigt korta jackor. Jag tycker det visar att AB är utesluten.

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view?usp%3Dsharing&sa=D&source=editors&ust=1617998 221529000&usg=AFQjCNHjaCo-egIyAYosGPPLNnCQzH2lyA

Ja, och dessutom visste man ju att VIctor Gunnarsson bar en halvlång grön militärjacka med huva denna kväll, så om man av den orsaken var intresserad av att närmare veta vad NF egentligen sett, så hade man ju kunnat anpassa gruppen efter VG:s typ av jacka.
Märkligt om gruppen nu bar midjekorta blå jackor.
Citera
2021-04-10, 11:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
I konfrontationsförhöret säger han att jackan var längre än alla de jackor som visas. Om det var AB han såg måste alla i konfrontationen haft väldigt korta jackor. Jag tycker det visar att AB är utesluten.

https://www.google.com/url?q=https://drive.google.com/file/d/1W_iS-qzMPp8y0bsmqviSvvxrnlaJi8s6/view?usp%3Dsharing&sa=D&source=editors&ust=1617998 221529000&usg=AFQjCNHjaCo-egIyAYosGPPLNnCQzH2lyA

Jag skulle säga att det framgår att alla i konfrontationen hade samma jacka. Av naturliga skäl.

"...lite kortare än den de har"
Citera
2021-04-10, 11:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, och dessutom visste man ju att VIctor Gunnarsson bar en halvlång grön militärjacka med huva denna kväll, så om man av den orsaken var intresserad av att närmare veta vad NF egentligen sett, så hade man ju kunnat anpassa gruppen efter VG:s typ av jacka.
Märkligt om gruppen nu bar midjekorta blå jackor.

Vore intressant hitta bilderna.

Kan polisen resonera så att man inte kan fastslå VG:s klädsel vid mordtillfället, så man anpassar efter signalement från mordplatsen? Låter ju kontraproduktivt idag, men då kanske det var logiskt. Man sker ju i nån konfrontation för det var svårt hitta jacka. Man gav vissa förhandsinfo. Och det skriker inte kompetens om polisen 1986.

De kan rent av utgått ifrån att jackan från Mon Cheri är omöjlig på GM, så han måste haft nåt annat på sig vid mordet om han är GM.

OBS ren spekulation

En sak fick de rätt iaf, alla verkar ha samma jacka.
Citera
2021-04-10, 23:45
Medlem
mvagrippas avatar
Lite ur boken En spion i Regeringen-88

Enligt pseudonymen »Sven Andersson» skulle en av cheferna inom SÄPO hyst misstankar mot Sveaborg för inblandning i Palmemordet. SÄPO skulle ha bevis för att gruppen konspirerade mot regeringen. Bl a skulle SÄPO ha utskrifter från möten »där man diskuterade att göra sig av statsministern».

Enligt SÄPO-chefen »Svensson» – i pseudonymen »Anderssons» bok – hade gruppen kring Ebbe Carlsson inlett ett regelrätt avlyssningskrig riktat mot SÄPO. Personer i och kring SÄPO bevakades regelbundet av Carlssongruppen – enligt »Svensson» sannolikt på
regeringens uppdrag.Det är sannolikt att ECs import av avancerad avlyssningsutrustning snarast riktades mot grupper inom SÄPO, och genom att avlyssna kurderna skulle vissa personer snart visa sig ovanligt behjälpliga.

SÄPO-chefen »Svensson» tror över huvud taget inte på ett kurdspår och han är också skeptisk till att
gruppen kring Sveaborg skulle ligga bakom mordet. Hans huvudtes är att Olof Palme mördades
därför att han visste att det fanns en spion i regeringen – och dessutom vem det var. Det är den
beskrivning pseudonymen »Andersson» ger i sin bok. »Svensson» antyder vidare att det kan ha
varit ECs kontakt, d v s Anna-Greta Leijon. ECs och Carl Lidboms hemliga säkerhetstjänst skulle helt enkelt ha arbetat åt främmande makt.

Innehållet i ovanämnda bok sammanfaller såpass mycket med en idag bortplockad artikel från ”Världen idag” 2009 att jag tycker det mesta tyder på att båda skrifterna har samma grundkälla. En av toppcheferna i SÄPO. Med tanke på innehållet i boken tycker jag PG Näss ligger bra till som källan.

Samtalet handlar också om Sovjets subversiva verksamhet i Sverige, om polisspåret och vilken hemlig underrättelseorganisation i Sverige som spionerade på - Säpo. Nedan ett utdrag med frågor från världen idag och svar från den anonymiserade SÄPOchefen .

"Tror du att det är möjligt att avveckla en sådan här organisation när den väl har den här volymen?
– Rent formellt kan du aldrig avveckla den, den informationen går ju aldrig ut till alla kontaktytor. Du kan ju dessutom känna ett motiv att jobba så här. Om jag skulle säga till dig att nu ska vi inte längre jobba så här, är det inte säkert att du inte gör det ändå, därför du kanske tycker att det finns ett berättigande i det. Då tar du egentligen över min ledande roll och fortsätter med din grupp där nere

Du tror att man kan använda organisationen utanför både organisationens och politikernas kontroll?
– Ja, det tror jag, för har du en gång varit involverad i en sådan här verksamhet, blivit stimulerad av den, funnit ett berättigande i den, så självklart kan du fortsätta. Du kan ju formen för verksamheten, göra dina egna registreringar, du kan arbeta hur mycket som helst.

I hemlighet till ryska ambassaden?
– Ja, du kan gå precis var du vill"
Citera
2021-04-11, 06:39
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Kan Ekman och Almsätter tillhört knattegruppen som P G Näss pratat om skulle ha varit ute på mordkvällen?
Kan detta vittnesmål syfta på Ekman och Almsätter?

https://drive.google.com/file/d/1GXWOD3hPSCfXefiglcP0aGfHoEVOldlh/view
860301 Två män Malmskillnadsgatan

Nej, det är inte samma personer. Ekman och "Almsäter" (tror jag vet hans riktiga namn) är inte medlemmar av någon "knattegrupp". De är två ungdomar, med ca ett års skillnad i ålder, som båda en kort tid tillsammans går på Danderyds Gymnasium och blir vänner. De kanske kände varandra sedan tidigare. Ekman är dock som barn inflyttad till Storstockholm från norra Sverige.

Citat:
Minns du om det var någon åldersgräns på BZ? Om Almsäter bara var 17 år kanske han försökte komma in meddelst falskleg som avvisades. Det kanske han inte ville uppge för polisen så istället säger han att det var fullt. (Obs spekulation.)

Ja, det är min teori. Ekman kom inte in på BZ så de bestämde sig för att vända hemåt igen. Det är Ekman som var den yngre och inte hade åldern inne. Falsklegg eller inte, svårt att sia om. Han kan ha gjort ett ärligt försök med en kompis som hade åldern inne.

Men det är som whiskeyroy skriver ovan att det är märkligt att deras historier går isär vilken väg de gick från Berzelii Park till mordplatsen. Precis som jag klockat alla tider från Grand till Sveavägen, och där det krävs teleporteting a la Star Trek, så har jag även klockat deras två olika gångvägar från A till B. Det är bara vägen via Sergelgatan, bakom Konserthuset, som gör det möjligt att de dyker upp på mordplatsen efter att gärningen inträffat. Det är bara då det kan gå några extra minuter så att man missar MOP p g a omvägen. Hade de gått via Sveavägen direkt höger från Hamngatan förbi alla resebyråer så hade de sprungit på båda finskorna samt garanterat sett raggarbilen som gjorde en repa runt Sergels Torg och sedan körde norrut på Sveavägen. De hade inte kunnat missat den.

Det är bara "Almsäters" historia som stämmer medans han är den ende av dem två som far med osanning angående sitt namn. Frågan blir då varför Ekman inte gör det men att han hittar på vägen tillbaka till Östra Station. Vilket det sistnämnda inte heller stämmer eftersom de kommer att uppehålla sig inne i city med omnejd en bra tid efter MOP. En annan sak som då också blir viktig att notera är Ekmans berättelse om den vita Mercedesen på Regeringsgatan som enligt honom nästan kör på dem. "Almsäter" minns ingen vit Mercedes.

Rent logiskt är båda två helt oskyldiga till några som helst misstankar. Det är förmodligen polisens förhörare som medvetet skrivit ner minst en historia felaktigt. Vilket givetvis passar in i andra felaktiga och bastardiserade versioner av t ex polisbilars rutter. Speciellt 1170 och 1520, som jag redan bevisat var med flit felaktigt nedskrivna första dagarna. Frågan är varför Ekman och "Almsäter" aldrig trätt fram igen efter sina officiella förhör?

Palmemordet är extra skumt av en speciell anledning och det är att mörkläggningen sker i stort set direkt efter skotten. Det börjar ske på olika hörn och kanter direkt. Jag kommer inte runt en massa saker som i stort sett sker på mordnatten och under helgen. På måndagen sen när nästa vecka börjar så har så otroligt mycket skumt inträffat att det redan då var omöjligt att nysta upp allt. De första timmarna, kanske första dagen var helt avgörande och det finns ett par saker som Poutiainens inte nämner i "Inuti Labyrinten". Det har krävts att tiden har gått för att upptäcka dessa saker. Vissa saker ser man bara efter att en viss tid har gått.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-04-11 kl. 06:54.
Citera
2021-04-11, 08:29
Avslutad
I-van-Toer Bra inlägg! Föresten hittar inte någon A Ekman från Norrland som bor i Stockholm är det utanför Stockholm? Almsätter hade iofs ett svårt namn och kanske velade ifall han skulle ta sin styfars namn eller sitt riktiga. Behöver int va en mörkl'äggning utan att han inte hade bestämt om han ville ha den polska identiteten i Sverige via sitt polska namn eller anpassa sig med sin nya familj. Han kanske sa till polisen att ta ett enkelt namn skriv min styfarsas almsätter han kanske inte hade bestämt sig för vad han ville heta. Du undrar varför de inte kommit ut o sagt något på alla dessa år. Jo de var ju barn o ska på så sätt kanske skyddas. Eller så har de sett saker och blivit tillsagda att knipa käft vi vet ju att hage fick besök och fick order om att knipa käft samt fick reda på att de hade ögonen på henne. Glans är ju också en man skulle vilja höra och alla andra vittnen vad de uppfattade på platsen vad Lisbet sa där kan det finnas ledtrådar. Tänker på ssaker som läckt ut "Han såg ruggig ut" och liknande men även beteende som när hon knuffade bort folk som försökte rädda "olof" kan va ledtrådar
Senast redigerad av jajagvinner 2021-04-11 kl. 08:49.
Citera
2021-04-11, 10:20
Medlem
mvagrippas avatar
Två personer inom SÄPO, parhästar under MOP- natten , råkar båda ut för anmärkningsvärda öden. Nedan lite fria tankar över vad som orsakade detta.

Contra-Stig Johansson blir enligt sig själv föremål för nån typ av avlyssning, Han blir osäker på om det är SÄPO som gör den, får slutligen se sin egen akt och kan där konstatera att han inte varit föremål för avlyssning från SÄPOs sida. Det måste vara nån annan, illegal grupp inom SÄPO?, öppna polisen?, frifräsare?, journalister?, u-tjänsten? . Hans utläggningar i Contra ger vid handen att Stig tror det är ”SAPO” som ligger bakom.

Varför skulle han vara intressant?
Är det för att han funnits i periferin till den grupp inom SÄPO som övervakat OP utanför protokollet, som Sten Andersson säger sig ha fått info om? Kanske det mest troliga. Någon vill få klarhet i vilka kontakter den hemliga övervakningsgruppen är. Signalementet på en av deltagarna i SAs trio är lätt identifierbar som stig.

Är det ett långskott från "någon" med tanke på hans informatör debaclé med Bengt Henningsson, där Joel Haukka också figurerar. ?

Har det med Viktor Gunnarsson att göra? Tänker här på nicet Tiny-Tinys påstående att VG var informatör åt SÄPO med Kjell-Arne Karlsson som mellanhand.

Alf Karlsson får gå vid SÄKs omorganisation, skälet?

Uraktlåtenhet att agera ligger alltid chef till last, hans agerande innan skotten och efter är inte direkt aktivt eller aktivitet eller föredömligt. Hans oförmåga att agera är tydlig, vare sig den är viljebaserad eller inte. Han är också väl pratglad med journalister för PG Näss smak.

Alf är den som borgat för SÄPO-gruppen som utanför protokollet övervakar Palme, gått bakom ryggen på Näss, och därför får han gå?

Alf är inblandad i MOP , Näss vet det, kan inte, vill inte, ta det vidare? Alf sitter som spindeln i nätet mordnatten? Ändå verkar han för lite väl velig för att vara inblandad. Kontakten med Sven-Åke Hjälmroth är intressant. Det är honom Alf ringer klart före Näss.
Citera
2021-04-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
I-van-Toer Bra inlägg! Föresten hittar inte någon A Ekman från Norrland som bor i Stockholm är det utanför Stockholm? Almsätter hade iofs ett svårt namn och kanske velade ifall han skulle ta sin styfars namn eller sitt riktiga. Behöver int va en mörkl'äggning utan att han inte hade bestämt om han ville ha den polska identiteten i Sverige via sitt polska namn eller anpassa sig med sin nya familj. Han kanske sa till polisen att ta ett enkelt namn skriv min styfarsas almsätter han kanske inte hade bestämt sig för vad han ville heta. Du undrar varför de inte kommit ut o sagt något på alla dessa år. Jo de var ju barn o ska på så sätt kanske skyddas. Eller så har de sett saker och blivit tillsagda att knipa käft vi vet ju att hage fick besök och fick order om att knipa käft samt fick reda på att de hade ögonen på henne. Glans är ju också en man skulle vilja höra och alla andra vittnen vad de uppfattade på platsen vad Lisbet sa där kan det finnas ledtrådar. Tänker på ssaker som läckt ut "Han såg ruggig ut" och liknande men även beteende som när hon knuffade bort folk som försökte rädda "olof" kan va ledtrådar
Ett litet tips. Forhorsprotokollet med Anders Ekman fran november 1988 ar skrivet i Linkoping.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in