Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Kan Ekman och Almsätter tillhört knattegruppen som P G Näss pratat om skulle ha varit ute på mordkvällen?
Kan detta vittnesmål syfta på Ekman och Almsätter?
https://drive.google.com/file/d/1GXWOD3hPSCfXefiglcP0aGfHoEVOldlh/view
860301 Två män Malmskillnadsgatan
Nej, det är inte samma personer. Ekman och "Almsäter" (tror jag vet hans riktiga namn) är inte medlemmar av någon "knattegrupp". De är två ungdomar, med ca ett års skillnad i ålder, som båda en kort tid tillsammans går på Danderyds Gymnasium och blir vänner. De kanske kände varandra sedan tidigare. Ekman är dock som barn inflyttad till Storstockholm från norra Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkeponken
Minns du om det var någon åldersgräns på BZ? Om Almsäter bara var 17 år kanske han försökte komma in meddelst falskleg som avvisades. Det kanske han inte ville uppge för polisen så istället säger han att det var fullt. (Obs spekulation.)
Ja, det är min teori. Ekman kom inte in på BZ så de bestämde sig för att vända hemåt igen. Det är Ekman som var den yngre och inte hade åldern inne. Falsklegg eller inte, svårt att sia om. Han kan ha gjort ett ärligt försök med en kompis som hade åldern inne.
Men det är som whiskeyroy skriver ovan att det är märkligt att deras historier går isär vilken väg de gick från Berzelii Park till mordplatsen. Precis som jag klockat alla tider från Grand till Sveavägen, och där det krävs teleporteting a la Star Trek, så har jag även klockat deras två olika gångvägar från A till B. Det är bara vägen via Sergelgatan, bakom Konserthuset, som gör det möjligt att de dyker upp på mordplatsen efter att gärningen inträffat. Det är bara då det kan gå några extra minuter så att man missar MOP p g a omvägen. Hade de gått via Sveavägen direkt höger från Hamngatan förbi alla resebyråer så hade de sprungit på båda finskorna samt garanterat sett raggarbilen som gjorde en repa runt Sergels Torg och sedan körde norrut på Sveavägen. De hade inte kunnat missat den.
Det är bara "Almsäters" historia som stämmer medans han är den ende av dem två som far med osanning angående sitt namn. Frågan blir då varför Ekman inte gör det men att han hittar på vägen tillbaka till Östra Station. Vilket det sistnämnda inte heller stämmer eftersom de kommer att uppehålla sig inne i city med omnejd en bra tid efter MOP. En annan sak som då också blir viktig att notera är Ekmans berättelse om den vita Mercedesen på Regeringsgatan som enligt honom nästan kör på dem. "Almsäter" minns ingen vit Mercedes.
Rent logiskt är båda två helt oskyldiga till några som helst misstankar. Det är förmodligen polisens förhörare som medvetet skrivit ner minst en historia felaktigt. Vilket givetvis passar in i andra felaktiga och bastardiserade versioner av t ex polisbilars rutter. Speciellt 1170 och 1520, som jag redan bevisat var med flit felaktigt nedskrivna första dagarna. Frågan är varför Ekman och "Almsäter" aldrig trätt fram igen efter sina officiella förhör?
Palmemordet är extra skumt av en speciell anledning och det är att mörkläggningen sker i stort set direkt efter skotten. Det börjar ske på olika hörn och kanter direkt. Jag kommer inte runt en massa saker som i stort sett sker på mordnatten och under helgen. På måndagen sen när nästa vecka börjar så har så otroligt mycket skumt inträffat att det redan då var omöjligt att nysta upp allt. De första timmarna, kanske första dagen var helt avgörande och det finns ett par saker som Poutiainens inte nämner i "Inuti Labyrinten". Det har krävts att tiden har gått för att upptäcka dessa saker. Vissa saker ser man bara efter att en viss tid har gått.