2021-04-10, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Jag kan inte bemöta din alternativa verklighet. Jag har redan bett dig om en källa på att man försöker förbättra skolan för pojkar, utan resultat. Sitter du på psyket?

Jag har inte ens påstått att man försöker förbättra skolan för pojkar. Läs om, läs rätt. Jag har upprepade gånger däremot skrivit att debatten pågår kring att pojkar/män i låg utsträckning söker sig vidare till högre studier. Än har dock ingen fått tummen ur röven för att försöka sig på att fixa till skolsituationen för pojkar. Och här tänker jag som sagt att mindre klasser och kodade prover/uppsatser skulle vara en bra början.

"Ny flik kraschade" står det när jag försöker öppna upp nytt fönster. Hm.
Citera
2021-04-10, 02:48
Medlem
Citat:
Intressant det där, datorer som trilskas när man som mest behöver det. Skriva tomma inlägg klarar du i allafall. Puss och sov gott.

Fick logga ut och in igen, så löste sig problemet.

Som sagt. Det diskuteras om det, men det görs inget åt det.

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/2018-pressmeddelanden/tva-av-tre-sokande-till-hogskolan-ar-kvinnor/

https://skolvarlden.se/artiklar/fortsatt-fler-kvinnor-som-valjer-hogskola
Senast redigerad av TomatKungen 2021-04-10 kl. 02:50.
Citera
2021-04-10, 04:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läste du ens vad jag skrev?

De två delar jag vet att arbetsgivare tittar på är:
1. Kompetens.
2. Hur väl den sökande skulle passa in i arbetslaget.

Så som det sig bör. Kvoteringar hör inte in i någon av dessa delar.
Jodå, låt mig recitera:

"Vad hade de för könstillhörighet? Vad hade de för ursprung osv.? Sedan jämför man deras olika CV"

Du vet att människan är ett flockdjur va?
Tyvärr får detta ta alldeles för mycket plats på arbetsplatser och ersätter i allt högre grad kompetens hierarkierna. Det var så skolan dök till en av de sämsta i Europa också. Med det här flockbeteendet finns en stor risk att skadliga socialliberala och planterade sanningar blir legio och till slut informellt börjar styra verksamheten mot något helt annat än vad chefer och styrelsen hade tänkt sig.

Många företag har lagts ner av den här anledning. Ett klassiskt exempel i hygglig nutid är tidningen Metro. Go woke, go broke.

Det är dags att skärpa till sig lite innan vi blir för mycket av en bananrepublik.
Senast redigerad av Pansarvecket 2021-04-10 kl. 04:18.
Citera
2021-04-10, 04:19
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Om hallengren och linde är bäst på posten är det bara att beklaga för sverige. Linde kan inte ens riktig engelska och vet absolut inget om utriket. Hallengren ljuger inför hela svenska folket. Men PK är ju fantastiskt.
Jag vet faktiskt ingen kvinnlig minister på senare tid som hållit ens mediokert mått utrikes. För tio år sen hade vi en halv handfull i alla fall.
Citera
2021-04-10, 06:25
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/28/von-wright-och-tekoppen/

Hittills har du inte ett rätt i dina påståenden i vår "debatt" När ger du upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag vet faktiskt ingen kvinnlig minister på senare tid som hållit ens mediokert mått utrikes. För tio år sen hade vi en halv handfull i alla fall.
Mediokert är väl en underdrift av rang. Jag har inte bott i sverige på +35 år. Har under dessa år inte sett eller hört om en enda vettig kvinnlig minister. Vllken handfull refererar du till? Blir ju nyfiken då jag gärna vill tro att någon kvinnlig politiker faktiskt har gjort något vettigt. Kända utomlands är annars Sahlin, Winberg, Lind, Sahlin för bedrägeri, Winberg för att göra lagar som direkt ger pengar till maffian, Lind tyvärr för att hon blev mördad. I landet jag bor är sverige känt för feghet och oärlighet sedan andra världskriget. Sverige har verkligen blivit ett ödelagt velourland, jag skulle när som helst ge en kvinna 4 MKR men på det villkoret att hon slutade ge dessa pengar veck till negrer och araber.
Citera
2021-04-10, 09:23
Avstängd
Citat:
Man har för stora klasser. för stökiga klasser. Klart sådant drar ner betyget för den svenska skolan. Det är inte ett "flickdagis", det är en inrättning som ska lära ut, men som får hålla på med socialt arbete i allt för hög utsträckning istället. Vilket är otroligt synd.

Dumheter, lärartätheten såväl som personaltätheten har aldrig varit större i modern tid. Visst finns det varation mellan enskilda skolor , men det är fortfarande 10-13 elever /lärare, (norbotten resp stockholm)

Det är inte så att en skola med några 30pers klasser enskilt raserat i stort hela skolsystemet.
Citera
2021-04-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Dumheter, lärartätheten såväl som personaltätheten har aldrig varit större i modern tid. Visst finns det varation mellan enskilda skolor , men det är fortfarande 10-13 elever /lärare, (norbotten resp stockholm)

Det är inte så att en skola med några 30pers klasser enskilt raserat i stort hela skolsystemet.

Nedanstående länkar visar på vad mina polare som är lärare upplever i skolans värld.

https://www.forskning.se/2014/09/12/undervisningen-blir-battre-i-mindre-klasser/

https://www.gd.se/artikel/jag-vill-bli-larare-inte-socialarbetare

https://skolvarlden.se/artiklar/forskning-visar-larare-lagger-50-procent-pa-administration

Mindre klasser, mindre administrativt arbete och mindre socialarbete för lärare gör att de har mer tid för barnen och att undervisa barnen. Viktigt för både pojkar och flickor.
Citera
2021-04-10, 11:01
Medlem
Citat:
Jodå, låt mig recitera:

"Vad hade de för könstillhörighet? Vad hade de för ursprung osv.? Sedan jämför man deras olika CV"

Du vet att människan är ett flockdjur va?
Tyvärr får detta ta alldeles för mycket plats på arbetsplatser och ersätter i allt högre grad kompetens hierarkierna. Det var så skolan dök till en av de sämsta i Europa också. Med det här flockbeteendet finns en stor risk att skadliga socialliberala och planterade sanningar blir legio och till slut informellt börjar styra verksamheten mot något helt annat än vad chefer och styrelsen hade tänkt sig.

Många företag har lagts ner av den här anledning. Ett klassiskt exempel i hygglig nutid är tidningen Metro. Go woke, go broke.

Det är dags att skärpa till sig lite innan vi blir för mycket av en bananrepublik.

Nja, det var bara en liten del av mitt inlägg. gällande hur man kan kolla upp om folk väljs utifrån kompetens/hur väl de passar in i arbetslaget eller om de väljs pga. kvotering. Läs mitt inlägg igen så ser du.

Kompetens och att passa in i arbetslaget är dock viktigt. Kompetens för att göra ett bra jobb. Att passa in i arbetslaget är en viktig del som ger god arbetsmiljö vilket i sin tur är viktigt för produktionen.

https://www.arbetsgivarverket.se/ledare-i-staten/arbetsgivarguiden/arbetsmiljo/psykosocial-arbetsmiljo/

https://www.suntarbetsliv.se/rapporterat/en-god-arbetsmiljo-okar-var-produktivitet/

Så kompetens och att passa in i arbetslaget är viktigt. Men kvoteringar... Nej, jag kan inte se något gott i det. Det är ju en form av diskriminering, även om intentionen kanske är god.
Citera
2021-04-11, 03:51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorillaglue
Mediokert är väl en underdrift av rang. Jag har inte bott i sverige på +35 år. Har under dessa år inte sett eller hört om en enda vettig kvinnlig minister. Vllken handfull refererar du till? Blir ju nyfiken då jag gärna vill tro att någon kvinnlig politiker faktiskt har gjort något vettigt. Kända utomlands är annars Sahlin, Winberg, Lind, Sahlin för bedrägeri, Winberg för att göra lagar som direkt ger pengar till maffian, Lind tyvärr för att hon blev mördad. I landet jag bor är sverige känt för feghet och oärlighet sedan andra världskriget. Sverige har verkligen blivit ett ödelagt velourland, jag skulle när som helst ge en kvinna 4 MKR men på det villkoret att hon slutade ge dessa pengar veck till negrer och araber.
Du har en poäng och jag medger att jag försökte se lite positivt historiskt på våra politiker, men ett enda namn ser jag som mindre nersvärtat och det är Marit Paulsen, vare sig man höll med henne eller inte, så drev hon i alla fall frågor av någon betydelse.
Citera
2021-04-11, 03:54
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Nja, det var bara en liten del av mitt inlägg. gällande hur man kan kolla upp om folk väljs utifrån kompetens/hur väl de passar in i arbetslaget eller om de väljs pga. kvotering. Läs mitt inlägg igen så ser du.

Kompetens och att passa in i arbetslaget är dock viktigt. Kompetens för att göra ett bra jobb. Att passa in i arbetslaget är en viktig del som ger god arbetsmiljö vilket i sin tur är viktigt för produktionen.

https://www.arbetsgivarverket.se/ledare-i-staten/arbetsgivarguiden/arbetsmiljo/psykosocial-arbetsmiljo/

https://www.suntarbetsliv.se/rapporterat/en-god-arbetsmiljo-okar-var-produktivitet/

Så kompetens och att passa in i arbetslaget är viktigt. Men kvoteringar... Nej, jag kan inte se något gott i det. Det är ju en form av diskriminering, även om intentionen kanske är god.
Vilka kriterier tror du man använder för att någon "ska passa in i arbetslaget"?
Det är precis den konsensuskulturen som ställt till det för oss och gjort att vi får omöjliga pakter att jobba emot i stället för att folk ska sköta sitt jobb, oavsett vilka arbetskamrater man har.
Det är inge kuddrum, vi pratar om.
Citera
2021-04-11, 03:59
Medlem
Citat:
Vilka kriterier tror du man använder för att någon "ska passa in i arbetslaget"?
Det är precis den konsensuskulturen som ställt till det för oss och gjort att vi får omöjliga pakter att jobba emot i stället för att folk ska sköta sitt jobb, oavsett vilka arbetskamrater man har.
Det är inge kuddrum, vi pratar om.

Det beror förmodligen på vad man vill uppnå? om man tex. har ett arbetslag där alla är väldigt kompetenta på vissa arbetsuppgifter, så kan det ju vara bra att den som kommer in är kompetent på andra arbetsuppgifter som de andra är mediokra på. Det skapar ett lärande av varandra och en fin dynamik. Tar arbetsgivaren medanställda vid intervjun så kan man ju även där märka om det är någon som skulle bidra till arbetslaget. Att man synkar med varandra och kompletterar varandra.
Citera
2021-04-11, 04:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det beror förmodligen på vad man vill uppnå? om man tex. har ett arbetslag där alla är väldigt kompetenta på vissa arbetsuppgifter, så kan det ju vara bra att den som kommer in är kompetent på andra arbetsuppgifter som de andra är mediokra på. Det skapar ett lärande av varandra och en fin dynamik. Tar arbetsgivaren medanställda vid intervjun så kan man ju även där märka om det är någon som skulle bidra till arbetslaget. Att man synkar med varandra och kompletterar varandra.
Du försöker släta ut den uppenbara frågan.
Kriterierna för att få ett jobb ska alltid vara kompetens och behov av extra händer.
Att passa in i "gänget" är sekundärt, som bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in