Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Just den där öppningen har kvinnor använt för att smyga in kvotering bakvägen och den håller inte.
Det händer aldrig att två personer kommer in med exakt samma kompetens, erfarenhet osv.
Jag tänker då inte på kvoteringar. Utan om tex. två män söker arbetet och har likvärdig kompetens och den ena mannen skulle behövas i arbetslaget och passa in, så kommer han förmodligen få anställningen. Han kanske även har andra saker på sitt CV som arbetsplatsen anser gör honom intressant, även om denna kompetens inte behövs på just den arbetsplatsen. Men som hintar om att han skulle passa in i arbetslaget. Heller så "Klickade" han bra med anställda som var med på intervjun, medans den andra mannen inte gjorde det. Men här diskuterar jag alltså
likvärdig kompetens. Där man får en kompetent anställd, vare sig man anställer Bengt eller Stig. Då kommer arbetsgivaren naturligtvis titta på andra parametrar. Det är oundvikligt. Och om företaget då vill ha in en kvinna och Stina har
likvärdig kompetens som både Stig och Bengt, så kanske det blir Stina som anställs. Men då är det för att företaget
vill ha en kvinna...
Kvotering handlar om något annat, det handlar om att företaget i någon slags "jämställdhet" bör anställa en kvinna. Märk väl. Jag är inte förtjust i detta med kvotering. I mina ögon är det en form av diskriminering, fast man diskriminerar med "goda intentioner".