Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nu pratar du lite om ditten och datten, men hakar på om åklagarens roll.
Åklagaren, om jag förstått det rätt, måsta vara saklig, får inte ställa ledande frågor, måste vara objektiv?
Hon ska också föra fram åtalet genom sin sakframställan och sedan lägga fram bevisningen.
Det till skillnad från målsägarbiträdet, som inte behöver tänka på flera av dessa saker, utan kan lägga krutet på enskilda pinkter?
Samarbetar dom aktivt?
Det till skillnad
Ja vara objektiv och samtidigt ”anklaga” någon för mord. En svår balansgång.
För min del får de vara idel ”mjukisar” så länge de har på fötterna och lägger fram det bra.
Min realistiska sida drar ibland åt det pessimistiska hållet här men det kanske nu är en förberedelseprocess på dåliga nyheter bara kan man tänka.
Målsägarbiträdet får inte så mycket utrymme i hovrätten då det bara är ett fåtal förhör men annars har hon väl gjort en bra insats hittills.
Hon har även haft guiderna till 23:34 och 05:23 men såklart antagligen inte kunnat påverka resursfördelningen/NFC eller kunskapsbristen eller vad vi nu ska tro om det där.
Det ska bli väldigt intressant att se om hovrätten resonerar annorlunda för de måste i princip tänka helt tvärtom än tingsrätten.
Bara att be till högre makter. Det är inte ett bevis som är omtvistligt. Det är i princip alla med extrem fördel SD:s berättelse. Därav mitt engagemang för att göra honom ”datorlös” på kvällen där vid tidpunkt för mordet eller på nåt sätt koppla att någon använt Lenas dator. Tjatat mycket om det men jag tycker det är viktigt.
Om jag minns rätt från Balkongfallet så ville ordföranden och en nämndeman i hovrätten fälla. Kan alltså bli en oenig rätt även nu och då kommer vi väl kunna läsa vad den oenigheten utgår från.
Det frustrerande i detta fallet är att det är en uppenbar mördare och bevisen kanske inte räcker. Med resultat att han ska fortsätta med grannsamverkan där med de uppassande grannarna och vännerna som om ”ingenting” har hänt.