2021-04-10, 19:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ärligt talat så fattar jag inte hur man lyckats krångla till den här utredningen.

Nån slår ihjäl nån. De har chattat och varit otrogna. Förhör med grannar och vänner. Nån telefon här och nån dator där.

Sen BAM 30000 sidor senare och gud vet hur många timmar och stålars så går han fri när han bokstavligen satt mitt fram ögonen på dem timmar efter hon anmäldes försvunnen.

Om jag ska säga något till försvar för utredningen, så är detta trots att många vittnen redan från start förstått/anat vad som hänt, något som man måst utreda.

Lena (och SD) kände en enorm mängd människor, hon kunde skriva snabbare än de flesta (tack vare en vän som lärde henne knep). En person som hade en enorm energi och simultankapacitet.

Den enorma mängd människor, den enorma mängd meddelanden... det är ändå något som man behöver gå igenom för att få fram bevis (indicier).

Även om man som du säger, har missat väsentliga delar, deadlines osv, är det lite av unikum att en människa är aktiv på det här sättet.

Lite synd för utredningen att den har kantats av så många andra problem också.

Jag kan ännu inte smälta att man inte kunde göra en riktig husrannsakan hos SD 15 maj.
Önskar att någon med juridisk kompetens kunde förklara; var det helt omöjligt att få göra den?
Citera
2021-04-10, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Narkotikafriskola.se om tramadol:

"Kännetecken: slöhet, trötthet, kramper, ångest, depression, svettningar, influensasymptom och darrningar men även kraftiga humörväxlingar och aggressivitet vid blandmissbruk"

https://www.narkotikafriskola.se/läsvärt/drogfakta/opioider-42095035

Tog SD andra läkemedel eller droger som kan krocka med Tramadol?
Har inte sett någon drogscreening alls
Citera
2021-04-10, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte det behövs några halmstrån. De håller på att knyta ihop säcken och skall fortsätta göra så ett tag till. Och betänk nu att det är en heeeelt annan rätt än lagmannen och rådmannen Lindén i högsätet. Vi har flera juridiska domare denna gång - och jag hoppas verkligen de skiljer på "utom rimligt tvivel" och "110 procents säkerhet" (missförstå mig rätt).
Om domaren kräver att SD inte får dölja ansiktet, han kan ha plastskärm, samt datorn plockas, så kommer der bli jobbigare och mer pressande att sitta på den anklagades bänk
Citera
2021-04-10, 20:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Vittnet HÅ (reviewer som kände både LW och SD) hade i första polisförhöret direkt sagt "han är ju psykopat" när hon fått frågor om hur SD är.
Sen rättade hon sig själv för att hon tyckte att hon som vårdpersonal inte kunde sitta och slänga diagnoser på folk lättvindigt.

Men hennes första impuls var att svara just "han är psykopat".
Och hon hade ju ändå umgåtts med honom.

Hon nämnde att något alltid känts lite skevt (mitt ordval) med SD men det var svårt att sätta fingret på vad. Hon tänkte efter och nämnde att hon upplevt att SD brukar skratta åt istället för med folk, vilket hon inte uppskattar. Hon uppfattade honom även som inställsam (edit pgs min autocorrect ändrade till misstänksam).

Så pass många av vittnena uppfattar SD som rätt obehaglig...
Obehaglig, distanslös, skrattar åt folk istället för med - det betvivlar jag inte.
Det förekommer även utan diagnoser eller skattning.

Att folk sen lättvindigt utbrister psykopat är jag fullt medveten om, och ser det inte som ett facit.
De facto är det den mest snäva "diagnosen" relaterat till skattning, de kriterier (item) som ska uppfyllas, och det är betydligt mer som bedöms än Pcl-r, ett redskap som kräver utbildning.
Därav använder jag begrepp som psykopatiska drag och jag ser som sagt andra särdrag som är paradoxala med psykopati.
Citera
2021-04-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag ska säga något till försvar för utredningen, så är detta trots att många vittnen redan från start förstått/anat vad som hänt, något som man måst utreda.

Lena (och SD) kände en enorm mängd människor, hon kunde skriva snabbare än de flesta (tack vare en vän som lärde henne knep). En person som hade en enorm energi och simultankapacitet.

Den enorma mängd människor, den enorma mängd meddelanden... det är ändå något som man behöver gå igenom för att få fram bevis (indicier).

Även om man som du säger, har missat väsentliga delar, deadlines osv, är det lite av unikum att en människa är aktiv på det här sättet.

Lite synd för utredningen att den har kantats av så många andra problem också.

Jag kan ännu inte smälta att man inte kunde göra en riktig husrannsakan hos SD 15 maj.
Önskar att någon med juridisk kompetens kunde förklara; var det helt omöjligt att få göra den?

Blir många sidor när de redovisat Messenger och annat som de gjort.

Man blir lite nyfiken på sidomaterialet. Vad innehåller allt det förutom det uppenbara?
Kontoutdrag? Ännu fler sms? Lite koll på alternativa GM? Men hur får man ihop så många sidor kan man undra?
Citera
2021-04-10, 20:16
Medlem
Citat:
För att fortsätta det du skriver så står det klart och tydligt i P7:an, för info till @Litenensam:

Skäl för rättspsykiatrisk undersökning för ställningstagande till frågan för fängelseförbud FÖRELIGGER INTE.

Skäl för rättspsykiatrisk undersökning för ställningstagande till frågan för rättspsykiatrisk vård enl 31 kap 3 § BrB FÖRELIGGER INTE.

Det innebär så vitt jag kan utläsa att någon RPU överhuvudtaget inte kommer begäras.

Lite statistik (fritt ur minnet): Det görs ca 1500 P7r om året. Ca 500 av dessa leder till en RPU. Knappt hälften av dessa 500 döms till rättspsykiatrisk vård. SD kommer INTE tillhöra dessa.

...till grund för...Om det anses behövas. Ja, så skrev jag.
Citera
2021-04-10, 20:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja alltså om man kikar lite internationellt så är det ofta amerikanare som vanligt är mest högljudda och besserwissrar.

Men då är det ofta de som jobbar som ”penetration testers”, alltså med att hitta sårbarheter i system. De tycker de själva är rätt tuffa.

IT-forensiker är annars ofta rätt sympatiska. Man hör i tingsrättens förhör att det inte är några cowboys som varit i farten här. Men själva utredningen hade kunnat göras med lite mer självförtroende.

Framtoningen hos åklagare och utredare får ju tyvärr inte vara så aggressiv i rätten. Det är på gott och ont.

Man märker hur de väljer sina ord om de vittnar om sina analyser. Samma med åklagaren måste gå försiktigt fram. Jämför man med jänkare igen så brukar det vara rena rama teaterkonsterna från åklagarna där ibland.

Sen ligger det väl i sakens natur att det är stökigt inom polisen med tanke på all skit de behöver ta hand om varje dag. Men det finns utrymme för förbättringar på alla områden. Framförallt effektiviteten.

Nu pratar du lite om ditten och datten, men hakar på om åklagarens roll.

Åklagaren, om jag förstått det rätt, måsta vara saklig, får inte ställa ledande frågor, måste vara objektiv?

Hon ska också föra fram åtalet genom sin sakframställan och sedan lägga fram bevisningen.

Det till skillnad från målsägarbiträdet, som inte behöver tänka på flera av dessa saker, utan kan lägga krutet på enskilda pinkter?

Samarbetar dom aktivt?

Det till skillnad
Citera
2021-04-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag brukar ju inte var konspiratorisk, men nu ska jag göra ett avsteg från det.

När blev FUP offentligt?
Ja, dvs för oss i tråden?

Åtal väcktes när stämningsansökan : "INKOM: 2020-02-14" till Örebro Tingsrätt?
Efter det jobbade några i tråden intensivt med att få ut FUP i tråden. Jag vet att @Picasso, @Puttenot och @kmkr (?) och en till (?) var involverade i arbetet.

Men kolla här:

https://www.flashback.org/sp69832485

Skribenten har inte varit aktiv i tråden på länge, så vi kan tyvärr inte fråga honom. Men jag minns att skribenten hade en liten pippi som sjöng...

Det känns ganska osannolikt (för mig) att det ska vara slumpen...

Citat:
Intressant.
Vill du utveckla?

Ping Picasso om du läser här!
25 febr tror jag den blev färdigskannad och lades ut här. Åtminstone om jag går bakåt och kikar. Men därikring.
Citera
2021-04-10, 20:24
Medlem
Citat:
Mmmm... jag vet ju det. Men man kan tycka att en psykopat borde veta om han lider av störningen eller ej. Men du har rätt, det är inte någon psykisk sjukdom på något sätt.

:-)
Helt riktigt.
En psykopat lider inte av störningen, hen njuter snarare av den. Får hen att känna sig överlägsen, som att ha fått en gåva - nåt inte är alla förunnat...
Citera
2021-04-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
:-)
Helt riktigt.
En psykopat lider inte av störningen, hen njuter snarare av den. Får hen att känna sig överlägsen, som att ha fått en gåva - nåt inte är alla förunnat...
Det stämmer. Många psykopater sitter i chefsställning och ränner inte omkring och mördar folk. Det brukar inte vara gynnsamt för karriären. Gemensamt är framförallt brist på empati, och empati kan vara ett aber om man vill klättra upp i karriärstegen i näringslivet.
Citera
2021-04-10, 20:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han vet vad hon går för, han har haft mycket kontakt för rådgivning när H var sjuk.
Hon är nog inte den som blir så lätt bortkollrad.

Han vill ju luncha innan och högst troligt bearbeta henne själv. Men nu brukar de liksom inte luncha så hon tycker hans inviter är weird.
Han må manipulera men han är awkward och det är inte värst finlir när han ska interagera med andra.

Då hamnar det tydligen på HDs bord, varav hon i sin tur inte tycks ha nåt emot att omhulda sin exmake i dessa frågor. Ses fortsatt i förhör.

Plötsligt städa hans hus trots att det brann långt innan dess, hon har skilt sig och flyttat.
Fram tills dess gick det bra att döttrarna levde med skitiga golvbrunnar.

Vad svara SD på detta?

Det första jag själv tänker är ju att TB nämner hans skyldighet/oskyldighet till mordet.
Otroheten borde vara en bisats för de flesta.

Men om någon yttrar de ord som TB gör; " [...]Huruvida du är skyldig till mordet har jag svårt att ens orka tänka över. Sveket mot H är mer än nog för att jag ska vara arg. ", då borde ha väl kommentera det?

Hans svar:

"Det är bra. Ni är blott två som r så
uppriktiga.
"

Varför säger han inget om att han är oskyldig????
Citera
2021-04-10, 20:39
Medlem
Citat:
Narkotikafriskola.se om tramadol:

"Kännetecken: slöhet, trötthet, kramper, ångest, depression, svettningar, influensasymptom och darrningar men även kraftiga humörväxlingar och aggressivitet vid blandmissbruk"

https://www.narkotikafriskola.se/läsvärt/drogfakta/opioider-42095035

Tog SD andra läkemedel eller droger som kan krocka med Tramadol?

Vet ej, men det räcker alldeles utmärkt med bara Tramadol för att uppleva svår abstinens av att plötsligt vara utan. Om man t.ex ger till någon annan och att det därför inte räcker tills nästa uttag - eller för att man överdoserar för att få ett rus givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in