2021-04-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Man avfärdar inte saker i rätten på det sättet, även om det låter dumt, det handlar om att slå ner på varje tvivel med så mycket motfakta som går när det rör indicier.
Alternativa gärningspersoner tex, hur korkat det är låter, avfärdas inte med en handviftning.
Det står mot fakta och sannolikhet och där måste ÅK slå hål på lögner i möjligaste mån. Det berör område att så tvivel (är det möjligt oavsett korkat? ) som försvaret hela tiden försöker slå in en kil med.
Det berör rättssäkerhet.

Ja, jo. Du har såklart rätt i detta.
Har t.ex inte hört något om alternativa GP, endast att de man kollade hade alibi allihop. Att det skulle vara någon som inte kände Lena är inte heller troligt med tanke på både plats och skadebild. Lena skulle inte frivilligt följa med en okänd person mitt i natten bakom planket.

Att allt pekar mot SD (och möjligtvis även HD) är inte konstigt. De har betett sig mycket märkligt. Så nu är det upp till ÅH att indiciekedjan håller, inte en enda länk får vara svag. Hon har själv sagt att hon har "täppt till alla luckor". Vi får väl se. Nu jobbar hon på ett lite annorlunda sätt, en annan taktik, än i TR. Det får inte bli för rörigt igen.
Citera
2021-04-10, 13:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det nämndes ett par ggr i fupen, men tråden gödslades med detta av vissa här, som tack och lov verkar ha krupit tilbaka under de stenar de kom ifrån. Borta är dom ialla fall, peppar peppar.
Jag har tagit upp det flera gånger men aldrig för att baktala LW.

Däremot har det för mig varit ett övertydligt exempel på att polisen var på SD:s sida och gärna ville baktala LW. Det hör definitivt inte till en polismans uppgifter att sprida negativa omdömen om ett brottsoffer.

Det finns ingen som skulle ha någon orsak att hitta på sådana namn på LW så det är tydligt att polisen myntade uttrycket. Jag litar absolut inte på att de poliser som är kompisar med SD är objektiva.
För mycket konstiga misstag har gjorts här.
Men nu släpper jag detta.
Citera
2021-04-10, 13:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag har eftersökt uppgifter och det framkommer att han är helt befriad från värnplikt.
Antar att han inte fixade testerna, inte man nog.
Det går inte att få reda på vad som uppdagades, men tydligen någonting som gjör att SD inte är att räkna med i händelse av krig, om man säger så.
Jag blev fundersam över just lumpen, då SDs storebror blev tillfrågad om SD mönstrat, vilket han svarade att han inte visste. Eh, klart man vet om lillbrorsan som man har bäst kontakt med iom simningsintresset mm har fullgjort värnplikten?!
Orsak är oklar pga sekretess

Gällande skoluppgifterna och dottern, finns det i samtal mellan SD och JG
Är någonting hemligstämplat i den P7-undersökning som gjordes av SD?
Man kan tycka att de borde ha haft med det där, men sedan hemligstämplat den biten om det är sekretess på orsaken.
Citera
2021-04-10, 14:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
TB:
"På fråga om Hanna sa något om platsen där Lena hittades så säger Therese att det gjorde hon.
Hanna sa att det hade funnits en cach där och att de varit där och tagit den för någon månad
sedan. Cachen var inte kvar nu. Vilka Hanna menade när hon sa "vi" vet inte Therese men
hon antog att det var Stefan. [b]Hanna sa att det nog kunde finnas spår från henne där."
Ojdå!
Var hon med vid mordet eller har hon hjälpt till med att recognosera på platsen innan mordet?
Liksom SD planterar hon saker i förväg ifall det skulle finnas spår av henne på mordplatsen.
Citera
2021-04-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är någonting hemligstämplat i den P7-undersökning som gjordes av SD?
Man kan tycka att de borde ha haft med det där, men sedan hemligstämplat den biten om det är sekretess på orsaken.
Jag har inte hittat någonting sånt i hans p7a
Citera
2021-04-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vem var det som påstod att SD var en "stabil person" eller liknande därför att han var bra på simträningen?
Den som sade det var knappast trovärdig.
Det var väl PW.
PW som även städade och hörde av sig till polisen med kompletterande uppgiftr gällande att han hade vattnat hos SD och intygade att de hade vattenspridare..
Citera
2021-04-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ärligt talat så fattar jag inte hur man lyckats krångla till den här utredningen.

Nån slår ihjäl nån. De har chattat och varit otrogna. Förhör med grannar och vänner. Nån telefon här och nån dator där.

Sen BAM 30000 sidor senare och gud vet hur många timmar och stålars så går han fri när han bokstavligen satt mitt fram ögonen på dem timmar efter hon anmäldes försvunnen.
Det slarvades bort redan från början.
Genom att beskylla PS som ytterst ansvarig för att utredningen misslyckades, är grundorsaken.
Jag har sagt det förr, läs boken, med öppna ögon. Det går att faktagranska vad som skrivs.
Många ogillade PS inom polisen, de såg sin chans att beskylla honom för att ha sumpat och vanskött ärendet, när han inte var den som beslutade. När Lena hittades död, blev det enkelt att lägga skulden på PS.
Hur var det egentligen med de som tog egna beslut, utsåg sig själv till spaningsledare?
Att inte ge allt pga misstankarna om att en vän möjligtvis är gm?
Många sitter inne med flera sanningar om SD och HD.
En människa är mördad och faktum är att rätt insatser uteblev.
Många är det inom polisen som är skyldiga till att viktiga spår inte följts upp.
Svågerpolitik
Citera
2021-04-10, 14:50
Medlem
Citat:
Det slarvades bort redan från början.
Genom att beskylla PS som ytterst ansvarig för att utredningen misslyckades, är grundorsaken.
Jag har sagt det förr, läs boken, med öppna ögon. Det går att faktagranska vad som skrivs.
Många ogillade PS inom polisen, de såg sin chans att beskylla honom för att ha sumpat och vanskött ärendet, när han inte var den som beslutade. När Lena hittades död, blev det enkelt att lägga skulden på PS.
Hur var det egentligen med de som tog egna beslut, utsåg sig själv till spaningsledare?
Att inte ge allt pga misstankarna om att en vän möjligtvis är gm?
Många sitter inne med flera sanningar om SD och HD.
En människa är mördad och faktum är att rätt insatser uteblev.
Många är det inom polisen som är skyldiga till att viktiga spår inte följts upp.
Svågerpolitik

Tror jag också. Det råder en slags "tystnadskultur" i detta ärende. OMERTA! Varför?
Citera
2021-04-10, 14:53
Medlem
Citat:
Jag har inte hittat någonting sånt i hans p7a

Inte jag heller. Tvärtom så beskriver man en typ av person som inte finns i verkligheten... Hade det varit sekretess på delar av undersökningen så hade det framkommit.
Citera
2021-04-10, 14:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror han har superpejl. Inte på det sociala för det skiter han i, men hur man uttalar subtila hot.

Jag ser dig.
Jag hör dig.
Jag vet var du är.
Och när.

Jag tror också att det handlar om att visa att han har superkoll. Det här är ju bara fyra dagar före TBs förhör.

TB är en kvinna som har huvudet på skaft här, är ärlig mot SD i vad hon tänker och smyger inte med att om han är skyldig till mordet...

A150/77

[...]"Jag är arg på dej och det vet du.
Det har jag inte hymlat med. Jag
begriper inte hur du kunde gå
bakom ryggen på H så länge. Och
dessutom blåneka när hon ställer
dej mot väggen. Får dessutom
signaler på att ditt och Ls
förhållande inte "bara" pågick
några år utan många fler. Vet inte
hur jag ska hantera vad jag känner
kopplat till det. Arg. Ledsen.
Besviken. Förlorad respekt. Massor
av saker. Huruvida du är skyldig till
mordet har jag svårt att ens orka
tänka över. Sveket mot H är mer än
nog för att jag ska vara arg.
"

"och det kan tyckas konstigt, men
det känns även som att du svikit
mej genom att visa dej vara någon
annan än jag trott.
"

SD har all anledning att vara orolig över henne och hennes förhör hos polisen.

Jag är inte lika säker på att SD skiter i det sociala, men här är prioriteringen omvärderad. Prio ett är att visa att han har superkoll och det får ju den effekt han vill; hon upplever det obehagligt.

Det är bara det att det inte biter på just den har kvinnan.
Effekten blir ju precis den omvända...
Hon blir mer misstänksam och vaksam.
Citera
2021-04-10, 15:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte jag heller. Tvärtom så beskriver man en typ av person som inte finns i verkligheten... Hade det varit sekretess på delar av undersökningen så hade det framkommit.
Hans diskbråck lär väl inte vara fejk om han är på apotek och får spel, eller?
Han betonar sina sjukgymnastövningar i rätten.
Så då undrar jag kring journalhandlingar rent generellt. Hon skriver ju att han han är frisk.
Det låter mer likt en personutredning där det noteras det uppgiftslämnaren säger, vilket förvånar mig. Alltså undrar hur djuplodande det är.
För övrigt är det helt sjukt det han säger om maktövertag, bråk, gräl och sexuell tändning.
Noteras och passerar.
Oavsett om hon tycker han var frisk och sund i juridisk mening vid gärningstillfället.
Citera
2021-04-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har du möjligen dokumentet? Jag kan inte hitta det i min dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in