2021-04-09, 23:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hade gubben betalat den, så hade hans chanser ökat enormt. Nu ligger han i rejält underläge.
Fast han försökte ju att betala tillbaka.
2021-04-09, 23:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

Det sägs det, men om han hade kontaktat köparen så hade det säkert löst sig i stället för mäklaren.
Det var ju det hon ville, att bli kontaktad.
När hon väl fick svar från honom så var svaret endast: "Det måste bara bli så!" inget mer.
Egentligen ett besynnerligt svar då frågan säkert var : varför har du ändrat dig? ... det måste bara bli så.
Senast redigerad av braattha 2021-04-09 kl. 23:44.
2021-04-09, 23:34
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Av anledning så verkar han inte vara så intresserad av att kalla några vittnen som kan bekräfta hans påstådda ihärdiga försök att betala tillbaka. Inga banktjänstemän i vittneslistan.
2021-04-09, 23:43
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Av anledning så verkar han inte vara så intresserad av att kalla några vittnen som kan bekräfta hans påstådda ihärdiga försök att betala tillbaka. Inga banktjänstemän i vittneslistan.

Något nytt från tinget ?
2021-04-09, 23:47
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det sägs det, men om han hade kontaktat köparen så hade det säkert löst sig i stället för mäklaren.
Det var ju det hon ville, att bli kontaktad.
När hon väl fick svar från honom så var svaret endast: "Det måste bara bli så!" inget mer.
Egentligen ett besynnerligt svar då frågan säkert var : varför har du ändrat dig? ... det måste bara bli så.

Inte: jag minns inte eller jag såg inte eller jag vet inte att jag ägde huset.
Dessa är troligen endast efterkonstruktioner
2021-04-10, 00:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Exakt. Dessutom är ju ryktet att det var värderat 4,2+/-200 000.

Om jag ägt ett hus du tjatat om att sälja hade det varit helt rimligt att jag hade haft 4,4 som minimibelopp jag ville ha.

Om jag däremot tjatat på att du skulle köpa mitt hus så kan man ju tänka att du inte velat betala mer än 4,0.

Städsumman på 300 000 är absurd. I synnerhet som huset är tänkt att helrenoveras och hur mycket bröte som hela kommer arr transporteras bort därifrån. Att kostnadskalkyler på summan haft varierat innehåll är ju oxå väldigt konstigt.

Att betala så pass mycket under värderingen på ett hus man tjatar om att få köpa och dessutom vill ha snabbt tillträde till är pinsamt och dumsnålt.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och vi, HairyCunt, kommer alltid att svara att flera värderingar från bägge parter visar att priset som Esbjörn själv bestämde stämmer väl överens med marknadsvärdet, och att avdraget för saneringen faller inom ramen för normala variationer i marknadsvärdet och därför är helt oväsentligt i sammanhanget.

Vidare kommer vi att hävda att det därmed inte är något galet alls med det pris som Esbjörn erjudit Ebba att köpa huset för, och som hon accepterat. Särskilt inte när det gäller ett hus som säljaren haft intresse av att sälja under många år, men inte fått några bud på som intresserat honom.

Vi kommer också att framhålla att det hela är utomordentligt väl förberett av Ebba som partiledare med flera olika mäklare inblandade i affärens olika delar och med Anticimex som under två hela dagar genomfört en mycket grundlig besiktning av fastigheten. Det har alltså visat sig att Ebba, som den partiledare hon är, har gått långt utöver vad som är normalt för en köpare, för att säkerställa säljarens intressen i affären, och på så vis värna om en svag och gammal man.

Det har inte uppdagats en enda grej i hela affären som man kan klandra Ebba för. Bara det är anmärkningsvärt när det kommer till en svensk politiker. Sossarna är ju t.ex. tvärtom kända för att luras och utnyttja de svaga när det kommer till t.ex. bostadsaffärer. Knycker dem framför näsan på de svaga i samhället för att tillskansa sig själva bättre boende, smiter förbi bostadsköer osv.

Vi kan också upprepa samma sak igen, att priset var marknadsmässigt.
2021-04-10, 00:45
Medlem
Q6s avatar
Sitter och läser recensioner om Odalgården på booking.com.

Hittar en intressant ifrån en Paul i Nederländerna som skriver:

Recenserades: 27 augusti 2019
Mycket dåligt 2,5
Gillade · .ingenting
Ogillade · Vi välkomnades av en vänlig men lite berusad trädgårdsmästare. Vår reservation var okänd och ägaren var inte där. Nycklarna var på kontoret och den var låst. Efter ungefär en timme förbereddes ett rum för oss. Jag kunde inte betala med kort och ingen talade engelska. Till slut fick jag betala 100 euro och fick 50 kr tillbaka. Allt för mycket för det som erbjuds
Översatt av - Visa original

Esb har väl varit gårdskarl hos Majkgården. Är det han som springer och tullar på spriten i baren eller finns där en annan trädgårdsmästare?
2021-04-10, 01:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Sitter och läser recensioner om Odalgården på booking.com.

Hittar en intressant ifrån en Paul i Nederländerna som skriver:

Recenserades: 27 augusti 2019
Mycket dåligt 2,5
Gillade · .ingenting
Ogillade · Vi välkomnades av en vänlig men lite berusad trädgårdsmästare. Vår reservation var okänd och ägaren var inte där. Nycklarna var på kontoret och den var låst. Efter ungefär en timme förbereddes ett rum för oss. Jag kunde inte betala med kort och ingen talade engelska. Till slut fick jag betala 100 euro och fick 50 kr tillbaka. Allt för mycket för det som erbjuds
Översatt av - Visa original

Esb har väl varit gårdskarl hos Majkgården. Är det han som springer och tullar på spriten i baren eller finns där en annan trädgårdsmästare?
Det kunde stämma med att Esbjörn gråter så mycket. Somliga blir fyllesentimentala och gråter vid berusning. Det kunde stämma med Ulfs berättelse som annars inte verka hålla ihop.

Annan kuriosa är att Odal brukar förknippas med arvegods så det stämmer så väl med madammen som söker gubbar att ärva.
2021-04-10, 04:25
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Vi kan också upprepa samma sak igen, att priset var marknadsmässigt.
Du kan man upprepa din åsikt om att priset var marknadsmässigt hur många gånger du vill. Det kommer dock inte att göra att 3,9 miljoner för det huset blir mer marknadsmässigt för det.
2021-04-10, 06:13
Medlem
Citat:
Du kan man upprepa din åsikt om att priset var marknadsmässigt hur många gånger du vill. Det kommer dock inte att göra att 3,9 miljoner för det huset blir mer marknadsmässigt för det.

Jag håller med dig HaryCunt, om Zlatan till exempel ville ha huset skulle han lätt gå in och säga jag betalar hur mycket som helst, då måste det vara värt minst 5 miljoner för Ebba.

Värderingar gäller bara vanliga människor, inte kändisar som tjänar mycket, deras marknadsmässiga pris är högre för annars lurar de säljaren och vad Zlatan skulle bjuda är alltid utgångsläget i sådana fall.

Citat:
Mitt fetade. Tack för dom orden, vill man köpa ett hus som inte var till salu innan man tjatat hål i huvudet på ägaren. Får man ska göra en Zlatan, bjuda fett. Ebba borde bjudet 5 miljoner.

Det är konstigt att alla inte förstår hur man värderar hus, de tror att det bara är att läsa en värdering och utgå ifrån den. De förstår inte alls hur komplicerat det är när det handlar om fotbollsproffs och partiledare. Då gäller andra marknadsvärden.

Citat:
Självklart, annars hade ju inte denna soppa funnits. Men det är ju oxå det faktumet att hon köpte det för 3,9 som är ett av ställen där den här historien inte stämmer. Det är enligt senaste värderingen värt 4,6 miljoner. Samt att vi är många som tror att det skulle inringa ett värde på runt 6 miljoner på öppna marknaden. Faktumet att Ebba bara gav 3,9 är högst besvärande.
Om man ber att få köpa någons hus, och göra det snyggt, så gör man en Zlatan. Ringer på och säger Ni bor i mitt hus. Jag ger er fyra gånger mer än ni gav.
Hade Ebba betalat 5 hade det sett snyggare u
t.

Angående fastighet. Esbjörn har en fastighet. Sin sommarstuga. Han har dessutom en eller två bostadsrätter. Var av en skulle kunna vara hans nu avlinda livskamrat.

Man kan liksom inte bara betala marknadspris, man måste lägga till en miljon extra så det ser snyggt ut.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-04-10 kl. 06:20.
2021-04-10, 07:50
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Vad är marknaden? I det här fallet Esbjörn, Ebba, Majkgård, Matz och de andra intressenterna han kontaktade/blev kontaktad av för att få bud under åren som gått. I den snäva kretsen så var fastigheten faktiskt inte värd mer än 4 200 000 kronor. Tillgång och efterfrågan.

Det spelar ingen roll att jag vill ha en miljon kronor för en tegelsten i min ägo, om ingen är beredd att hosta upp de pengarna. Jag kan naturligtvis bida min tid och hoppas på att någon köpstark tegelstenssugen individ dyker upp innan jag dör, eller efterlämna tegelstenen till anhöriga via arv och hoppas de kan få ut den där miljonen, eller så får jag helt enkelt nöja mig med de där 10 kronorna någon faktiskt är beredd att betala för den, här och nu.

Esbjörn må tycka att hans fastighet är värd mer pengar än vad en köpare är beredd att betala. Men, en köpare ser inte något sentimentalt värde i fastigheten. Inte som Esbjörn som har en massa minnen förknippade med stället. Ingen köpare, inte ens Zlatan vill betala mer än nödvändigt för fastigheten.

Självklart var det dumt av Esbjörn att inte lägga ut fastigheten på den öppna marknaden. Med fler intressenter blir det en mer rättvisande budgivning. Varför han inte gjorde så, kan vi bara spekulera om. Men uppenbarligen ville han inte det.

Men om man leker med tanken att han gjort det, lagt ut den på öppna marknaden. Hemnet-annonserat och haft en mäklare som i normalfallet. Vad är det som säger att han fått in mer pengar?

Värderingen säger 4,2 i augusti 2020, så där någonstans ligger normalfallet i prislapp. Hade mäklaren satt 4,2 som utgångspris och med rättvisande bilder och Anticimex besiktningsprotokoll, hade inte många dykt upp, även en bra dag. De som tagit sig dit, hade nog backat ut på det priset. För det kostar några miljoner till att få det till ett fint året-runt-boende.

Jag tror mäklaren hade satt ett lågt utgångspris, med hopp om budgivning. Det krävs ju bara två personer med fet plånbok som vill ha det, för att det ska bli en budgivning som är trevlig för säljarens plånbok. Men kan någon garantera att det blir ett högre pris än 4.2?

Tror inte någon här inne är beredd att köpa det där stället för 4.2, än mindre 4.4 eller 5-6 miljoner. Det är inte värt det. Det ligger för mycket jobb, tid, pengar och energi för att få till fastigheten i ett skick som gör det till en välvårdad pärla vid viken. Det finns många andra (och bättre) objekt att köpa om man inte måste/vill bo just i den viken och vill bo någonstans mellan Stockholm och Uppsala.
2021-04-10, 08:03
Medlem
Citat:
Nej, han försökte inte. Det var någon annan som var inne på banken. Det är andra som försökt. Andra som skriver brev och säger åt honom att signera. Andra som kommer till möte med Ebba och vägrar presentera sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in