Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Du kan man upprepa din åsikt om att priset var marknadsmässigt hur många gånger du vill. Det kommer dock inte att göra att 3,9 miljoner för det huset blir mer marknadsmässigt för det.
Vad är marknaden? I det här fallet Esbjörn, Ebba, Majkgård, Matz och de andra intressenterna han kontaktade/blev kontaktad av för att få bud under åren som gått. I den snäva kretsen så var fastigheten faktiskt inte värd mer än 4 200 000 kronor. Tillgång och efterfrågan.
Det spelar ingen roll att jag vill ha en miljon kronor för en tegelsten i min ägo, om ingen är beredd att hosta upp de pengarna. Jag kan naturligtvis bida min tid och hoppas på att någon köpstark tegelstenssugen individ dyker upp innan jag dör, eller efterlämna tegelstenen till anhöriga via arv och hoppas de kan få ut den där miljonen, eller så får jag helt enkelt nöja mig med de där 10 kronorna någon faktiskt är beredd att betala för den, här och nu.
Esbjörn må tycka att hans fastighet är värd mer pengar än vad en köpare är beredd att betala. Men, en köpare ser inte något sentimentalt värde i fastigheten. Inte som Esbjörn som har en massa minnen förknippade med stället. Ingen köpare, inte ens Zlatan vill betala mer än nödvändigt för fastigheten.
Självklart var det dumt av Esbjörn att inte lägga ut fastigheten på den öppna marknaden. Med fler intressenter blir det en mer rättvisande budgivning. Varför han inte gjorde så, kan vi bara spekulera om. Men uppenbarligen ville han inte det.
Men om man leker med tanken att han gjort det, lagt ut den på öppna marknaden. Hemnet-annonserat och haft en mäklare som i normalfallet. Vad är det som säger att han fått in mer pengar?
Värderingen säger 4,2 i augusti 2020, så där någonstans ligger normalfallet i prislapp. Hade mäklaren satt 4,2 som utgångspris och med rättvisande bilder och Anticimex besiktningsprotokoll, hade inte många dykt upp, även en bra dag. De som tagit sig dit, hade nog backat ut på det priset. För det kostar några miljoner till att få det till ett fint året-runt-boende.
Jag tror mäklaren hade satt ett lågt utgångspris, med hopp om budgivning. Det krävs ju bara två personer med fet plånbok som vill ha det, för att det ska bli en budgivning som är trevlig för säljarens plånbok. Men kan någon garantera att det blir ett högre pris än 4.2?
Tror inte någon här inne är beredd att köpa det där stället för 4.2, än mindre 4.4 eller 5-6 miljoner. Det är inte värt det. Det ligger för mycket jobb, tid, pengar och energi för att få till fastigheten i ett skick som gör det till en välvårdad pärla vid viken. Det finns många andra (och bättre) objekt att köpa om man inte måste/vill bo just i den viken och vill bo någonstans mellan Stockholm och Uppsala.