2021-03-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vi vet att han inte var det 2010 eller 2012. Men det finns ingen undersökning gjord 2020. Det var ju ett papper Ebba viftade med från någon läkare som inte ens träffat honom.
Jag tycker dessutom vi lekmän kan kalla kognitiva funktionsnedsättning för demens, för de leder ju till precis samma svårigheter för den drabbade personen.

Som lekman får du kalla kognitiva funktionsnedsättningar för nageltrång om du vill. Det blir inte heller samma svårigheter för den drabbade personen.
2021-03-18, 12:40
Medlem
Citat:
Jag läste den biten oxå.
Och jag har ångrat mig, det verkar inte alls mest strategiskt riktigt för Ebba att de till att ha saker som stärker hennes ord. Hon kan bara luta sig tillbaka och tugga tobak till i höst. Sen kan hon glida in på tingsrätten i dagarna tre och titta på när Vresbjörn krossas.
Om Esbjörns ombud i sin tur för fram något, som till exempel en psykologutredning, så blir det sedan EB:s tur att ge ett genmäle på detta. Till exempel genom att låta två oberoende experter granska utredningen.

Menar du verkligen att du inte förstår något av det som skett i tingsrätten det senaste halvåret?
2021-03-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
En sak jag funderat på är när papperna skrevs och röjarbetarna var där samtidigt.
Esbjörn sade ju då till ebba; ”dom får bara ta ner döda träd och små träd”.
Varvid ebba gick till fönstret och sade till dom detta...

Alltså ... om han säljer huset har ju ebba rätt att ta ner varenda träd hon vill.

Och varför skulle ebba spela och säga detta till dom, då visste hon ju att Esbjörn inte vart med på noterna.

Så märkligt detta, men ebba har ju sol å vårat Esbjörn och utnyttjat hans svaghet.

Frågan är om det inte är pensionatstanten som "sol o vårat" Esbjörn, åtmindstonde försökt då hon ärvt andra barnlösa äldre män på det viset. Det hela drog ju igång när pensionatstanten och RO gruppen startade upp. Att söka god man och ha generalfullmakt och leta annat boende åt honom samt prata med biståndshandläggare om honom. Han blev persona non grata hos sin fd polare då inget fanns at ärva
2021-03-18, 12:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Som lekman får du kalla kognitiva funktionsnedsättningar för nageltrång om du vill. Det blir inte heller samma svårigheter för den drabbade personen.
Jo ganska mycket liknade.
Om man utgår från att du tycker att det är en vedertagen sanning att Wresbjörn är lurad och påverkad av sina ombud.
Så är min tes att en kognitiv funktionsnedsättning som pågått i över 10 år hos en 80-årig man ger liknande svårigheter som en begynnande demens ger betydlig mera verklighets förankrad.

Men peka gärna ut några markanta skillnader på diagnoserna.
2021-03-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Hade Esbjörn varit senil, lite "off" eller besvärats av "minnesluckor", hade han aldrig kunnat hålla en uppdiktad story tät, utan slirat och sumpat detaljerna. Här ser man klart att gubben går efter ett "manus" som snickrats ihop av Binninge, för att försöka med 31:an.

Det dom gjorde bort sig på stavas koordination, då det var flera kockar i denna soppa. Sen blev ju Esbjörn torpederad via TV4:as bortklippta inslag som sen visades 4 dar senare med resultatet att Marcus Oscarsson tvingades fimpa hela facebook-sidan om detta ärende av TV4:s jurister, om nån nu ev skulle anmäla dessa 2 inslag till GRN skulle TV4 garanterat torska i granskningen.

Att Binninge m.fl lagt upp en viss strategi för att pressa Ebba att backa är solklar.
1: Den famösa facebook-diskussionen var första stora beviset. (raderat nu-men sparat)
2: Monicas gnäll i FB över att kommunen inte ville placera EsB var andra beviset (raderat nu)
3: EsB:s andra mål där en annan helt okänd "jurist" företrädde EsB, annars skulle det äventyra upplägget.
4: Binninge:s "avhopp" och försök att fördröja än mer sket sig också.

Det enda positiva i detta ärende är att sveriges medborgare får se hur illa vårt rättssystem fungera då man utan kontroll släpper in personer som "ombud" som helt strider mot den vandel som ombuden förutsätt att ha, och att mediadrev med lätthet kan påverka nämndemännens beslut i olika ärenden.

Mest frapperande är att advokatsamfundet valt att vara helt tysta i denna juridiska cirkus, att jämföra med t.ex ASAP Rocky, Assange, Quick-målet med flera där dom yttrat sig under pågående process, här väljer förbundet total tystnad. Uppsala Tingsrätt har mer och mer blivit ett vuxendagis...

Eh? Esbjörn håller väl verkligen inte tätt.... eller säger "bra" saker för sitt case.
2021-03-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
ja exakt. Det är ett tydligt tecken att man inte har en j-a aning om pengars värde eller har någon vana alls vid fastighetsköp.

Att köpa utan budgivning, utan visningar = man förväntas få betala mer än den värdering som finns.

Esbjörn sitter alltså med "makten", men lägger ett underbud... men men... han har alla hästar i stallet.
Han kanske blev lurad av ett ännu lägre bud han fått av Majkgård och blev glad när han fick se Notars värdering?
2021-03-18, 12:44
Medlem
Citat:
När Esbjörn var i yngre tonåren och av hans föräldrar. Sen ärvde syskonen det. Och när syskonen dog ärvde Esbjörn det själv genom att syskonbarnen efterskänkte sina andelar till honom.

Om dom efterskänkte till Esb så måste dom ju ha fått något av honom eller borde om de velat ha tillbaka huset utan att försäljning inträffat skrivit bevittnade avtal?
Var det bara brorsonen som skulle ärva honom ? De andra har varit tysta eller chockade öve at t det de efterskänkte Esb nu skulle ha gått till den ena av dem?
2021-03-18, 12:45
Medlem
Citat:
Jo ganska mycket liknade.
Om man utgår från att du tycker att det är en vedertagen sanning att Wresbjörn är lurad och påverkad av sina ombud.
Så är min tes att en kognitiv funktionsnedsättning som pågått i över 10 år hos en 80-årig man ger liknande svårigheter som en begynnande demens ger betydlig mera verklighets förankrad.

Men peka gärna ut några markanta skillnader på diagnoserna.
Jag utgår inte ifrån att Esbjörn är lurad av någon. Du kan Googla på skillnaderna mellan demens och kognitiva funktionsnedsättningar.
2021-03-18, 12:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
ja exakt. Det är ett tydligt tecken att man inte har en j-a aning om pengars värde eller har någon vana alls vid fastighetsköp.

Att köpa utan budgivning, utan visningar = man förväntas få betala mer än den värdering som finns.

Esbjörn sitter alltså med "makten", men lägger ett underbud... men men... han har alla hästar i stallet.
Mitt fetade. Tack för dom orden, vill man köpa ett hus som inte var till salu innan man tjatat hål i huvudet på ägaren. Får man ska göra en Zlatan, bjuda fett. Ebba borde bjudet 5 miljoner.
2021-03-18, 12:49
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Förenklat resonemang om fruntimmer som visste sin plats, det handlar om kvinnor och män som haft mer eller mindre makt, och hur de utövat den makt de har över massorna, i alla tider.

Att vi nu har annat statsskick, eller fler människor som lever bättre än förr, har inget med människan natur att göra, där det alltid gått en skiljelinje mellan goda och onda människor i den krets som utövar makt.

Dina jämförelser med Bamse är vad det handlar om, från upplysta despoter och grymma härskare till folkvalda som förstör det system som möjligjorde deras väg till makten. Vi ser i flera länder hur folk röstar fram diktatur, med odemokratiska ledare. Där en viss retorik går hem hos folk, som vill ha ett bättre liv.

När jag ser Ebba Busch agerande i olika sammanhang vill inte jag att hon tar hand om mig som gammal och svag. När hon kommer med sin retorik, om den verklighet KD ansvarar delvis för i landstingen, vet jag att en röst på henne är bortkastad, för det enda hon vill ha är makt och pengar. I en gränslöshet som hittills har fått passera.

Där har vi samma åsikt, lite förenklat uttryckt i en mening som (felaktigt?) brukar tillskrivas Bamse: Den som är stark måste vara snäll!
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Om Esbjörns ombud i sin tur för fram något, som till exempel en psykologutredning, så blir det sedan EB:s tur att ge ett genmäle på detta. Till exempel genom att låta två oberoende experter granska utredningen.

Menar du verkligen att du inte förstår något av det som skett i tingsrätten det senaste halvåret?
skulle man ha fått till en färdig demensutredning från ansökan till resultat under en period när vårdköerna aldrig varit så långa som de är nu menar du?
Jag har varit i tråden ett par veckor. Innan det kände jag till mycket lite av vad som hände i tingsrätten. Det har jag varit öppen och ärlig med.
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jag vet att du vill tolka det som ett oreserverat löfte att inte genomföra affären, om Esb verkligheten inte vill, för att det gynnar dit syfte att få henne att framstå som omoraliskt. Men det är inte ett oreserverat löfte, det finns i en kontext som en del av ett stycke.

Det är inte hon som ska bena ut betydelsen av hur han kan ångra något han inte förstår, det åligger honom själv. I förlängningen kan man till och med hamna i ett resonemang hur man kan vara säker på att det är när han ångrar sig som hans verkliga vilja framförs eller om det var när han skrev på avtalet eftersom han rimligen inte kan förstå varken det ena eller andra.

Men du håller väl ändå med om att Esbjörn, till och med med visst eftertryck, skrivit och sagt att han ångrar sig?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in