2021-04-09, 15:56
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är man framme i rättegången i läsning av meddelanden under våren- 18 och Lena började att frigöra sig, må bättre och träffa andra män .

Allt medan SD istället börjar må sämre.

En av Lenas mest kända repliker; den om att hon skulle tycka att det var helt odramatiskt om allt tog slut nu, att hon inte längre är rädd, läses upp, liksom ett meddelande som Lena skickar till en vän om att SD är bruten efter skilsmässan, har sin ring kvar.

https://www.na.se/artikel/dag-2-hjarstamordet-i-hovratten-jag-vet-inte-om-han-kommer-bli-fysisk-mot-mig-las-rapporten-fran-dom stolen

Känns som att det blev ett bra avslut där?

Lite som finalen på en fotbollsmatch med ett avgörande mål i sista minuten?
Ja skilsmässan knäckte han
Citera
2021-04-09, 15:58
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag fattar inte. Har det något viktigt med mordet att göra eller vad har jag missat?

Det har väl spekulerats i om SD fick förhandsinformation om LWs släppta cacher, och att man vill kolla om det finn någon substans i detta? Kanske behövde SD inte ens lösa mysten utan loggade sig som FTF direkt? Ett tänkbart scenario är att de andra geocachare som loggade STF (och enligt en av deras loggtexter) kom dit endast 15 minuter efteråt kanske noterade att det inte fanns några fotspår i snön? En gissning.
Citera
2021-04-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Problemet är väl inte så mycket om han är uppkopplad utan mer om han spelar in eller inte.
Det är inte tillåtet att spela in under en rättegång.
Någon borde kolla hans dator.

Det finns så mycket grejer att köpa på hans favoritsajter i Kina/Hong Kong med ”mini recorders” och USB-stickor om han hade velat köra det racet.

Vill han spela in i pausen av nån anledning så tar han bara en av de där minigrejerna med inbyggt batteri och minne och fäster med en kludd under stolen eller bordet.

Nu tror jag snarare att han antecknar och hänger med i protokollen mer än att han ska få nån fördel av ”avlyssning”.

En bekant som såg bilden på SD med ryggsäcken frågade spontant om han hade ”kroppsdelar” med sig in i rättssalen. Höga tankar om honom m a o...
Citera
2021-04-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Edit: ser att det kommit flera svar...

Ja, det är väl det som var syftet med den första läkarundersökningen: att påvisa att han inte är psykiskt sjuk varken nu eller vid tiden för mordet. Det är väl endast om det föreligger sådana signaler som RPU blir aktuell? Det är ju en sak att vara "sjuk i huvudet" på ett allmänmänskligt plan eller SJUK i huvudet.

P7an var extremt dålig. Kanske hade psykiatern en dålig dag? Var stressad? Bländades av SDs leende och synbarliga förträfflighet?

Har sällan sett något sämre. En så perfekt person som SD, utan minsta fel och brister, existerar helt enkelt inte och det retar mig till förbannelse att man lät något så uselt passera..
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-09 kl. 16:32.
Citera
2021-04-09, 16:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det har väl spekulerats i om SD fick förhandsinformation om LWs släppta cacher, och att man vill kolla om det finn någon substans i detta? Kanske behövde SD inte ens lösa mysten utan loggade sig som FTF direkt? Ett tänkbart scenario är att de andra geocachare som loggade STF (och enligt en av deras loggtexter) kom dit endast 15 minuter efteråt kanske noterade att det inte fanns några fotspår i snön? En gissning.
Det låter som en rimlig förklaring.
Det ska alltså bevisa att SD övervakade LW:s dator?

Ska man inte också skriva sitt namn på en lapp i burken?
Hur fixar man det utan att lämna fotspår?
Citera
2021-04-09, 16:06
Medlem
Citat:

Det borde framgå av den fysiska loggremsan i så fall. Tror inte att det är vanligt, inte ens bland fuskarna, att man loggar en FTF utan att ha signerat själva remsan. SD beskriver i ett annat fall hur han tar remsan med sig till en mack när han har glömt penna, så att ingen kan skriva på medan han är borta. Och den som kommer som nr 2 kommer i så fall till en tom remsa, men en FTF i den digitala loggningen.
Citera
2021-04-09, 16:09
Medlem
Citat:
Tvärtom!!!!
Helt inom det här fallet!

Tack för länken!

Det här fallet är ju det som åklagarna nu i "vårt" fall kommer att använda sig av när det gäller bevisvärdering.
I Balkongfallet, var det alltså målsägarbiträdet som överklagade. Modigt som det verkade, eftersom riksåklagaren inte valde att överklaga. Men målsägarbiträdet vann!

"Jag förstår inte hur Riksåklagaren kan säga att det här inte skulle ha något prejudikatintresse och att det bara var frågan om ren bevisning. Det finns vissa principiellt viktiga frågor som är förtydligade i domen, bland annat hur man ser på förundersökningen och den tilltalades rätt att inte uttala sig. Jag skulle vilja säga att det visst har prejudikatvärden i målet. Det var också dessa frågor som jag tog upp i min överklagan initialt."

//

""[...]Många frågor har besvarats i den här domen, speciellt hur man ska värdera teknisk bevisning och utredningar i kombination med vad målsägande och den tilltalade säger."

https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2015/Nr-9-2015-argang-81/Hon-gjorde-det-omojliga/

Och det är väl det våra åklagare ska göra, vända på steken?
Hur man ska värdera bevisningen, genom att använda samma värderingsmodell som i balkongfallet. De använde en modell med konkurrerande hypoteser.

Jag håller absolut med dig!

Det finns i målet, tack varje Avel, delgivet ÅK ny teknisk bevisning som är av vikt för bevisvärdering och vägledning. (Något HD kan prejudicera om det kommer hela vägen dit).

Frågan handlar nog många gånger i praktiken om tid och motivation som många gånger är kopplade till prestige och cash.

Man får hoppas vår kära ÅK har ambitionen och orken!
Citera
2021-04-09, 16:13
Medlem
Citat:
Var det inte så att det också handlade om att det bara fanns två personer i rummet? Dvs det handlade inte om vem, utan hur?
Om det var självmord eller om någon knuffade ut kvinnan?

Ja precis sorry det var det jag menade med att de delade bostad. Båda var hemma, hon ”hoppade”, han ringde SOS och ylade och inga Mållgans i sikte.
Citera
2021-04-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
P7an var extremt dålig. Kanske hade psykiatern en dålig dag? Var stressad? Bländades av SDs leende och synbarliga förträfflighet?

Har sällan sett något sämre. En så perfekt person som SD, utan minsta fel och brister, existerar helt enkelt inte och det retar mig till förbannelse..

Ja vi läser olika där...

Personligen tycker jag inte det finns nånting i fup eller här i tråden som signalerar att han är eller varit psykiskt sjuk. Syfte med läkarundersökningen är väl enbart att utröna om det finns anledning att gå vidare med en fördjupad undersökning för att rätten, ifall han bedöms som skyldig, ska kunna bedöma om det ska bli fängelse eller rättpsykiatrisk vård? I det avseendet uppfyller väl läkarundersökningen sitt syfte?

Eller vad finns det för signaler om att han bör få rättspykiatrisk vård?
Citera
2021-04-09, 16:16
Medlem
Citat:
Rent tekniskt har han ju inga restriktioner såsom en häktad person skulle kunna ha haft.

Det kan ju också vara att han "fått ok" på att använda sin dator off-line, dvs. han kommer åt sina anteckningar, wordfiler etc på på sin lokala hårddisk, via USB-minne eller liknande. Men att han för den skull inte har tillgång till internet, molntjänster, chattar eller dylikt. Det vet vi ju inte med säkerhet att han har.

Så hur får vi veta det?
Citera
2021-04-09, 16:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det låter som en rimlig förklaring.
Det ska alltså bevisa att SD övervakade LW:s dator?

Ska man inte också skriva sitt namn på en lapp i burken?
Hur fixar man det utan att lämna fotspår?

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det borde framgå av den fysiska loggremsan i så fall. Tror inte att det är vanligt, inte ens bland fuskarna, att man loggar en FTF utan att ha signerat själva remsan. SD beskriver i ett annat falla hur han tar remsan med sig till en mack när han har glömt penna, så att ingen kan skriva på medan han är borta. Och den som kommer som nr 2 kommer i så fall till en tom remsa, men en FTF i den digitala loggningen.

Om LW och han vid tidpunkten hade någon "intern överenskommelse" att han fick FTF:a hennes cacher, så kanske han redan signerat pappersremsan i förväg? Möjligtvis handlar snödjupet i så fall inte om att SD övervakade LWs dator, utan mer om trovärdighet, möjligt fuskande etc. Kanske hade i förlängningen den bild på loggremsan (mysten "Ord som beskriver världen") som LW skickade till honom på mordkvällen haft något liknande "upplägg" och hon hotade att avslöja det? Fortfarande en gissning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-04-09 kl. 16:25.
Citera
2021-04-09, 16:21
Medlem
Citat:
Om LW och han vid tidpunkten hade någon "intern överenskommelse" att han fick FTF:a hennes cacher, så kanske han redan signerat pappersremsan i förväg? Möjligtvis handlar snödjupet i så fall inte om att SD övervakade LWs dator, utan mer om trovärdighet, möjligt fuskande etc. Kanske hade i förlängningen den bild på loggremsan som LW skickade till honom på mordkvällen haft något liknande "upplägg" och hon hotade att avslöja det? Fortfarande en gissning.

Okej, så din teori handlade först om att SD övervakade LWs dator, men nu handlar den om att SD inte övervakade LWs dator? Jag tror inte att jag riktigt hänger med. Jag har inga synpunkter på varken det ena eller det andra men kanske någon annan som är bättre insatt i just den frågan vill svara i stället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in