2021-04-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Kulturellt betingat.

Yes. Ligger rätt hårt rotat i mäns kultur, oavsett etnicitet eller vart på kartan man befinner sig.
Citera
2021-04-09, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Fast om du läser all skit som kommit fram om Soran. Vad är sannolikheten för att allt eller det mesta skulle vara påhittat? Många olika indicier pekar samstämmigt åt samma håll. Ibland måste informella kontrollsystem ta vid om beläggen är tillräckligt starka. Dock är det självklart svårt att dra en tydlig gräns. Det är avskyvärt att vissa blir stämplade på väldigt lös grund (eller ingen grund alls) som Lambertz.

Problemet är just att folk läser för mycket skit och därför måste det finnas en tydlig gräns för när media och andra har rätt att förstöra någon liv och den gränsen måste gå någonstans. För mig går den vid en fällande dom.
Citera
2021-04-09, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Vad har det för betydelse om han är frikänd? Han kan ju vara ett as ändå.

Då får man tycka så, men att insinuera att ett as har våldtagit någon som aldrig blivit dömd för det är fel. Det är något mellan Soran och de kvinnor som påstår det och rättssamhället.
Citera
2021-04-09, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det är väl klart att man kan - och i många fall bör - utsättas för social utfrysning mm även om inte något brott är styrkt. Oskyldig till motsatsen bevisat är en norm som tar sikte på statens relation till den enskilda, inte enskildas relation till varandra.

Alla som värnar rättssäkerhet måste stå upp för den normen. Idag blir man utfryst nästan för vilka lösryckta sexuella anklagelser som helst. På så lösa boliner urholkas rättssäkerheten då straffet trots att någon bör behandlas som oskyldig blir värre än om vederbörande fått ett straff i domstol.
Citera
2021-04-09, 10:14
Avstängd
LuiLuis avatar
Man kan enkelt sammanfatta detta:
Att Herr Soran har sketet i det blå skåpet.
Citera
2021-04-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Problemet är just att folk läser för mycket skit och därför måste det finnas en tydlig gräns för när media och andra har rätt att förstöra någon liv och den gränsen måste gå någonstans. För mig går den vid en fällande dom.
Tycker den gränsen är för strikt. Tror du underskattar sanningshalten i trådar på t.ex. flashback. Visst kommer det fram mycket strunt och rena påhitt och man måste läsa kritiskt men det brukar ofta utkristalliseras vad som är trovärdigt över tid och närma sig någon form av konsensus.
Citera
2021-04-09, 10:19
Medlem
DeValeras avatar
Programmet borde kanske ha hetat någont annat är "Persona non grata" då han uppenbarligen inte är en persona non grata hos SVT och hans kollegor.

"Sveriges skam 3" kanske varit ett mera passande namn. Sett ur Sorans, SVT:s och hans kollegors perspektiv så har Soran blivit skamligt behandlad, några andra tycker att Soran är en stor skam, andra kanske tycker att göra en SVT-dokumentär vinklat till Sorans fördel är skamligt.

För er som såg dokumentären, den där Kajsa Ekis Ekman (tror jag hon hette), som menade att Soran var skyldig och skulle gå ut öppet med det, att han då skulle kunna vinna priser igen. Detta måste väl ändå ha varit ironiskt menat, eller funkar det så numera?
Citera
2021-04-09, 10:21
Medlem
Citat:
Alla som värnar rättssäkerhet måste stå upp för den normen. Idag blir man utfryst nästan för vilka lösryckta sexuella anklagelser som helst. På så lösa boliner urholkas rättssäkerheten då straffet trots att någon bör behandlas som oskyldig blir värre än om vederbörande fått ett straff i domstol.

Men det finns ingen sådan norm oss människor emellan, och har aldrig funnits. Det har överhuvudtaget inget med rättssäkerhet att göra – åtminstone inte det begrepp jag känner till. Jag kan imorgon välja att helt och hållet sluta tala med min granne, vare sig han är anklagad för brott, dömd för brott, eller för att jag ogillar hur han ser ut, och det står mig fritt, liksom hela min brf att göra detta, och den enda normen som skulle förhindra detta är den om att man ska behandla sina medmänniskor med respekt. Visst, du kan ju om du vill ”värna rättssäkerheten” i den högst originella mening du själv definierar termen men för mig liksom de flesta andra som använder den termen åsyftas en tanke om statens relation till enskilda, inte enskildas relation till (privata) arbetsgivare, enskildes relation till varandra, enskildas relation till husdjur, etc.
Citera
2021-04-09, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Tycker den gränsen är för strikt. Tror du underskattar sanningshalten i trådar på t.ex. flashback. Visst kommer det fram mycket strunt och rena påhitt och man måste läsa kritiskt men det brukar ofta utkristalliseras vad som är trovärdigt över tid och närma sig någon form av konsensus.

En gräns för när man får förstöra en människas liv måste vara strikt.
Citera
2021-04-09, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Programmet borde kanske ha hetat någont annat är "Persona non grata" då han uppenbarligen inte är en persona non grata hos SVT och hans kollegor.

"Sveriges skam 3" kanske varit ett mera passande namn. Sett ur Sorans, SVT:s och hans kollegors perspektiv så har Soran blivit skamligt behandlad, några andra tycker att Soran är en stor skam, andra kanske tycker att göra en SVT-dokumentär vinklat till Sorans fördel är skamligt.

För er som såg dokumentären, den där Kajsa Ekis Ekman (tror jag hon hette), som menade att Soran var skyldig och skulle gå ut öppet med det, att han då skulle kunna vinna priser igen. Detta måste väl ändå ha varit ironiskt menat, eller funkar det så numera?
Tycker inte det är var uppenbart att det var ironiskt. Men det måste väl nästan ha varit det... Onekligen vore det faktiskt rätt stort om någon kändis någon gång kunde gå ut och erkänna rakt av. Finns väldigt få exempel på det. Inte för att det skulle ursäkta ett vedervärdigt brott men det skulle åtminstone göra att man får lite mer respekt för personen. Det skulle också skicka ut bra signaler och uppmuntra ärlighet.
Citera
2021-04-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Men det finns ingen sådan norm oss människor emellan, och har aldrig funnits. Det har överhuvudtaget inget med rättssäkerhet att göra – åtminstone inte det begrepp jag känner till. Jag kan imorgon välja att helt och hållet sluta tala med min granne, vare sig han är anklagad för brott, dömd för brott, eller för att jag ogillar hur han ser ut, och det står mig fritt, liksom hela min brf att göra detta, och den enda normen som skulle förhindra detta är den om att man ska behandla sina medmänniskor med respekt. Visst, du kan ju om du vill ”värna rättssäkerheten” i den högst originella mening du själv definierar termen men för mig liksom de flesta andra som använder den termen åsyftas en tanke om statens relation till enskilda, inte enskildas relation till (privata) arbetsgivare, enskildes relation till varandra, enskildas relation till husdjur, etc.

Det är ganska stor skillnad mellan att inte hälsa på sin granne för att du ogillar honom till att sätta upp lappar i trapphuset där du anklagar honom för hemska brott.

Det ena är lagligt. Det andra är det inte.
Citera
2021-04-09, 10:27
Medlem
Citat:
Då får man tycka så, men att insinuera att ett as har våldtagit någon som aldrig blivit dömd för det är fel. Det är något mellan Soran och de kvinnor som påstår det och rättssamhället.

Spelar ingen roll om han är dömd eller ej. Anklagad för våldtäkt (och hans beteende i övrigt) räcker för att ingen normal människa vill se hans sk humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in