Citat:
Ursprungligen postat av
MrGeeky
Alla som värnar rättssäkerhet måste stå upp för den normen. Idag blir man utfryst nästan för vilka lösryckta sexuella anklagelser som helst. På så lösa boliner urholkas rättssäkerheten då straffet trots att någon bör behandlas som oskyldig blir värre än om vederbörande fått ett straff i domstol.
Men det finns ingen sådan norm oss människor emellan, och har aldrig funnits. Det har överhuvudtaget inget med rättssäkerhet att göra – åtminstone inte det begrepp jag känner till. Jag kan imorgon välja att helt och hållet sluta tala med min granne, vare sig han är anklagad för brott, dömd för brott, eller för att jag ogillar hur han ser ut, och det står mig fritt, liksom hela min brf att göra detta, och den enda normen som skulle förhindra detta är den om att man ska behandla sina medmänniskor med respekt. Visst, du kan ju om du vill ”värna rättssäkerheten” i den högst originella mening du själv definierar termen men för mig liksom de flesta andra som använder den termen åsyftas en tanke om statens relation till enskilda, inte enskildas relation till (privata) arbetsgivare, enskildes relation till varandra, enskildas relation till husdjur, etc.