2021-04-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Jag kan väl tycka att det tyder på allmänt dåligt omdöme om man bjuder in en person (kvinna eller man) som man inte känner till sin bostad för att fira jul med övernattning på tu man hand med generösa mängder alkohol. Det får nog kallas för snudd på ett högriskbeteende eller i alla fall omdömeslöst. Om personen man bjuder in dessutom är en mycket yngre kvinna och man själv har en kvinnlig särbo är det närmast obegripligt agerande från Lambertz sida.

Sannolikt har Lambertz klarat sig undan så pass bra som han gjort eftersom han levt ett skyddat familjeliv fram tills hans hustru avled härom året. Lambertz agerande efter att han släpptes ur häktet har ju också visat att han har dåligt omdöme och inte förstår hur andra människor tänker och känner.

Jag kan tänka mig att han såg en chans att få ligga och tog den. Inget fel med det överhuvudtaget. Men det borde inte ha varit någon alkohol inblandad då eftersom det är i fyllan och villan saker och ting går fel. Särskilt när den man har att göra med är en problematisk person som också saknar omdöme.
Väldigt konstigt kan man tycka. Men man vet ju inte hur mycket kontakt dom har haft tidigare. Kanske bara telefonkontakt. Men man kan ju bli bekant på det viset också. Sedan vet man ju inte hur allvarligt förhållandet med "hans nya kvinna" var. Var var hon på julafton? Ingen av dom verkade tänka på corona smitta. Jag skulle hellre vara ensam än att vara med om det här jobbiga. Så kärlekskrank tror jag inte han kunde vara. Man lär så länge man lever verkar det som.
Nu såg jag iallafall på tingsrättens agenda att nästa vecka var det iallafall ingen tid utlagd för något "grovt förtal" om jag inte har missat något. Så vi får nog vänta på några nyheter. Skulle gissa att EA inte är i bästa form. Kan nog komma att dröja.
Citera
2021-04-08, 20:55
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror Lambertz är rätt naiv när det gäller kvinnor. Får lite aspie-vibbar av honom. Han såg inte varningstecknen, för han har ingen personlig erfarenhet av den här typen av galenskap. Det är trevligt med fitta helt enkelt.
Spot on.
Den där naiviteten och oförmågan att förstå hur andra tänker och känner ligger nog bakom att det blev så fel med presskonferensen. Lambertz verkar uppriktigt inte förstå vad det är som gjort människor - främst kvinnor - upprörda.
För honom handlade det om juridik. Han borde ha tagit hjälp av andra så att fokus inte hade hamnat på kladd i stället för det som var hans ärende.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Väldigt konstigt kan man tycka. Men man vet ju inte hur mycket kontakt dom har haft tidigare. Kanske bara telefonkontakt. Men man kan ju bli bekant på det viset också. Sedan vet man ju inte hur allvarligt förhållandet med "hans nya kvinna" var. Var var hon på julafton? Ingen av dom verkade tänka på corona smitta. Jag skulle hellre vara ensam än att vara med om det här jobbiga. Så kärlekskrank tror jag inte han kunde vara. Man lär så länge man lever verkar det som.
Nu såg jag iallafall på tingsrättens agenda att nästa vecka var det iallafall ingen tid utlagd för något "grovt förtal" om jag inte har missat något. Så vi får nog vänta på några nyheter. Skulle gissa att EA inte är i bästa form. Kan nog komma att dröja.
De hade träffats en gång irl innan julen.
Jag har läst FUPen. Sorglig läsning. Det kommer inget gott ur dessa folkdomstolar.
Citera
2021-04-08, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Oskulden har inte med åtalet att göra utan beror på att du inte är dömd. Så länge det inte finns en fällande dom är man oskyldig. Läggs åtalet ned innebär det samma sak som en friande dom. Det innebär inte att man en gång för alla kommer att förbli oskyldig för rättsprocessen kan komma att återupptas, vilket den kan också efter en friande dom eller för någon som aldrig blivit föremålet för en förundersökning.

Så alla som inte är dömda skall betraktas som oskyldiga/ vara juridiskt oskyldiga på precis samma sätt

Ja, det är så självklart att ett barn förstår det.
Citera
2021-04-08, 21:04
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Spot on.
Den där naiviteten och oförmågan att förstå hur andra tänker och känner ligger nog bakom att det blev så fel med presskonferensen. Lambertz verkar uppriktigt inte förstå vad det är som gjort människor - främst kvinnor - upprörda.
För honom handlade det om juridik. Han borde ha tagit hjälp av andra så att fokus inte hade hamnat på kladd i stället för det som var hans ärende.

De hade träffats en gång irl innan julen.
Jag har läst FUPen. Sorglig läsning. Det kommer inget gott ur dessa folkdomstolar.

App app app! Stopp och belägg.

Utan flashbacks granskning av EA så hade slinkan sannolikt kunnat fortsätta med sitt bedrägliga beteende.

Så "folkdomstolen" som du så fint väljer att kalla det, har varit en oerhörd tillgång.

Förhoppningsvis kan även EA få den vård hon behöver nu. Under lång tid och i säkert förvar, iförd tvångströja
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-08 kl. 21:56.
Citera
2021-04-08, 21:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Förhoppningsvis kan även EA få den vård hon behöver nu. Under lång tid och i säkert förvar i sin tvångströja
Som sagt. EA har fått vård tidigare & behöver det sannolikt även nu. Att komma till Thuliner-Hof & hjälpa till med djurhållning, hushåll & friluftsliv skulle sannolik göra underverk för alla kvinnor. Inte minst någon som EA.

Det finns alltid ett annat liv, en annan chans, en annan verklighet. Inte alltid enkelt att hålla sig på den smala vägen, men det kärleksfulla riset ger vägledning & stöd.
Citera
2021-04-08, 21:13
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som sagt. EA har fått vård tidigare & behöver det sannolikt även nu. Att komma till Thuliner-Hof & hjälpa till med djurhållning, hushåll & friluftsliv skulle sannolik göra underverk för alla kvinnor. Inte minst någon som EA.

Det finns alltid ett annat liv, en annan chans, en annan verklighet. Inte alltid enkelt att hålla sig på den smala vägen, men det kärleksfulla riset ger vägledning & stöd.

Djurhållning, hushåll & friluftsliv återställer dessvärre inte empati, eftersom det inte går. EA hade sannolikt hittat på lika sjuka hyss på ett sånt där ställe, tyvärr. Det är en ädel tanke av dig, men det är förgäves.

Gravt empatistörda människor likt EA, ska snarare medicineras så kraftigt att de kommer ut som ett jävla kolli efter 10 år på hispan. Apatisk och oskadliggjord. För allas bästa.

Det är dessutom kontraproduktivt rent samhällsmässigt att ha veka straff, som närmast uppmanar till brott snarare än avskräcker. Så det är en usel idé.
Citera
2021-04-08, 21:31
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Ja. Han har sannolikt levt sitt liv med den totala känslan av att vara oantastlig.

Det är lätt att glömma att rättsväsendet till stor del hanterar idioter. Och det ligger ju i klienternas natur. Men det är fanimig en fars det som pågått och pågår. Och det kostar oss oändligt med pengar att våra medmänniskor är i avsaknad av integritet och vanligt sunt förnuft. Jag vet inte hur GL kan ha gått igenom sitt ganska långa liv och idag tittat upp som en naiv, han har ändå arbetat inom rättsväsendet, men klart är att han inte haft en vidare förankrad fot i verkligheten.

Ja, Göran.

Jo, Göran.
Det är ju så här reaktionerna på massmedialt uppmärksammade våldtäkter brukar se ut. På den ena ytterkanten finns den gruppen som by default alltid tror att den misstänkte är skyldig och på den andra ytterkanten de som alltid tror att målsäganden ljuger och är ute efter att sätta dit mannen. De två ytterligheterna brukar precis som i Lambertz-målet vara mycket högljudda i sociala medier och diskussionsforum. De två ytterligheterna bevakar också noga vad den andra extremen tycker och använder det som ett argument för att de själva har rätt. Och så vidare.
Som kommunicerande kärl som hetsar varandra.
Men representerar ytterligheterna den stora massan? Nej, naturligtvis inte.
Ingen av ytterligheterna har foten i verkligheten vågar jag påstå.
Citera
2021-04-08, 21:32
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Oskulden har inte med åtalet att göra utan beror på att du inte är dömd. Så länge det inte finns en fällande dom är man oskyldig. Läggs åtalet ned innebär det samma sak som en friande dom. Det innebär inte att man en gång för alla kommer att förbli oskyldig för rättsprocessen kan komma att återupptas, vilket den kan också efter en friande dom eller för någon som aldrig blivit föremålet för en förundersökning.

Så alla som inte är dömda skall betraktas som oskyldiga/ vara juridiskt oskyldiga på precis samma sätt
Hur ser du numera på Flashbacks roll i Lambertzmålet? Har du kvar samma uppfattning som tidigare?
Citera
2021-04-08, 21:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det är ju så här reaktionerna på massmedialt uppmärksammade våldtäkter brukar se ut. På den ena ytterkanten finns den gruppen som by default alltid tror att den misstänkte är skyldig och på den andra ytterkanten de som alltid tror att målsäganden ljuger och är ute efter att sätta dit mannen. De två ytterligheterna brukar precis som i Lambertz-målet vara mycket högljudda i sociala medier och diskussionsforum. De två ytterligheterna bevakar också noga vad den andra extremen tycker och använder det som ett argument för att de själva har rätt. Och så vidare.
Som kommunicerande kärl som hetsar varandra.
Men representerar ytterligheterna den stora massan? Nej, naturligtvis inte.
Ingen av ytterligheterna har foten i verkligheten vågar jag påstå.
Det krävs någon med integritet, ödmjukhet, vänlighet & skarpsinne för att se hela bilden.... som jag.
Citera
2021-04-09, 01:56
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Vad är det som hänt där ?
Är född och uppväxt på den gatan.

Heleneborgsgatan är fel gata, det finns fler gator nära Hornstull som börjar på kvinnonamn.

/Provokatör
Citera
2021-04-09, 08:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Fortfarande. Eftersom Lambertz skuld inte prövats av domstol så kan man bara säga att han ska betraktas som oskyldig. Det har inget med häktningen honom att göra över huvud taget. Lambertz blev varken mer eller mindre skyldig för att han häktades.

På samma sätt ska EA betraktas som oskyldig till falsk anklagelse, falsk tillvitelse eller vad det nu kan vara eftersom hennes skuld inte prövats av domstol.

Edit.
Det verkar som att du verkligen vill att jag ska hålla med dig och säga att Lambertz är oskyldig till brott och att EA är skyldig till brott. Men jag kommer inte att göra det eftersom jag inte har fog för den saken.
Ditt inlägg motsäger sig självt.
- Om jag hade frågat dig 1/1 2021 om GL hade var skyldig till våldtäkt så hade ditt svar varit nej (eller?).
- Om jag hade frågat dig samma sak när det blev GL satt häktad på sannolika skäl så hade du förmodligen svarat: ”sannolikt” (i alla fall i lagens mening av våldtäkt).
- nu när han släppts så är ditt svar: ”vet inte”.
Han är alltså inte, och kommer aldrig att komma, tillbaka på ruta 1.

Så GLs oskuldspresumption må gälla om han hamnar i rättssalen, men den gäller inte för polis och åklagare (det tog till tvångsmedel och låste in honom). Och den gäller inte för allmänhetens åsikt om GL. Han ju bara ”släppt i brist på bevis”. Detta är kärnan i detta fall och liknande: om polis och åklagare går så långt att de häktar någon med så svaga bevis som här (inget nytt material tillkom egentligen innan frisläppandet) så är skadan redan skedd. Vi har därför rätt att kräva mer.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-09 kl. 08:58.
Citera
2021-04-09, 10:30
Medlem
Någonting har hänt i målet och kanske med EA.

Det blev ingen huvudförhandling igår 2021-04-08.

Det blev bara ett sammanträde klockan 9-11 B 4666-19 grovt förtal Sal 7.

Kan någon kolla upp det vad hände och när huvudförhandling planeras i målet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in